جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

دیک چنی از سیاست خارجی ترامپ ابراز نگرانی کرد

سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 677543
تارنمای آمریکایی 'پولیتیکو' گزارش داد: «دیک چنی» معاون «جرج بوش» رئیس جمهور جمهوریخواه سابق آمریکا از مسیر سیاست خارجی «دونالد ترامپ» و رویکرد وی در مقابل متحدان سنتی واشنگتن ابراز نگرانی کرد.
دیک چنی از سیاست خارجی ترامپ ابراز نگرانی کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، پولیتیکو در گزارشی نوشت: دیک چنی در جدالی لفظی که پشت درهای بسته برگزار شد، از 'مایک پنس' به دلیل سیاست های دولت ترامپ بشدت انتقاد کرد به طوری که وی را در موضعی تدافعی قرار داد. 

بر اساس این گزارش، این جنگ لفظی در مراسم «فروم جهانی» اندیشکده آمریکایی آمریکن اینترپرایز انجام شد که هر سالانه پشت درهای بسته با حضور حدود 200 نفر از حامیان مالی جمهوریخواهان، قانونگذاران و رهبران تجاری در «سی ایلند» ایالت جورجیا برگزار می شود.

پولیتیکو به نقل از چهارنفر از شرکت کنندگان در این مراسم و یک منبع آگاه از این گفت وگوها گفت: معاون بوش، مایک پنس را درباره تمایل ترامپ برای اعلام سیاست های مهم خود از طریق توئیتر و بی ثباتی در تعهداتش در قبال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تحت فشار قرار داد.

بر اساس این گزارش، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا که در سالهای اخیر تلاش کرده کمتر در انظار عمومی ظاهر شود، درباره ارزش یافته های جامعه اطلاعاتی از دیدگاه ترامپ ابراز تردید کرد. ترامپ تاکنون بارها بطور علنی یافته های جامعه اطلاعاتی آمریکا را رد کرده است.

چنی حتی گفت به نظر می رسد سیاست خارجی ترامپ بیشتر از یک رئیس جمهور جمهوریخواه، شبیه سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس جمهوری (دموکرات) سابق آمریکا است که خود او بارها از آن انتقاد کرده بود. 

چنی از سال 1996 عضو هیات امنای اندیشکده آمریکایی بوده است و وقتی پست دولتی خود را ترک کرد از محبوبیت پایینی برخوردار بود.

پولیتیکو نوشت: هر چند جنگ های عراق و افغانستان، حمایت جمهوریخواهان از سیاست های جنگ طلبانه مورد حمایت چنی را کاهش داده است، بسیاری از جمهوریخواهان هنوز هم بر این باورند که ترامپ به میزان زیادی ائتلافات سنتی آمریکا در سراسر جهان را تضعیف کرده است.

چنی تاکنون در مواضعی علنی از سیاست های دو سال گذشته ترامپ انتقاد کرده و به متحدانش گفته است که نمی خواهد دردسر بیشتری برای دخترش ایجاد کند. 

«الیزابت» (لیز) چنی دختر معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2016 به کنگره راه یافت و سال گذشته به رهبری جمهوریخواهان انتخاب شد. 

به گفته حاضران در این نشست، دیک چنی عمدتا بر دو مساله کلیدی تاکید کرد: تمایل رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام تصمیم های سیاسی خود از طریق توئیتر آن هم قبل از مطلع کردن اعضای ارشد دولت خود - چه برسد به متحدانش - و تمایل او برای اتخاذ چنین تصمیماتی بدون مشورت مناسب با مشاورانش و توجه به گزارش های اطلاعاتی. 

یکی از حاضران گفت، مایک پنس پاسخ های یکنواخت و کسل کننده ای به این سئوالات داد اما این امر چنی را از سئوال پیچ کردن او باز نداشت. 

پنس به تعهد دولت ترامپ در قبال تقویت ارتش و احیای دموکراسی و درخواست رئیس جمهوری کنونی آمریکا از متحدان این کشور برای پایبندی بیشتر به تعهداتشان اشاره کرد.

چنی به گزارش های جدیدی اشاره کرد که نشان می دهد ترامپ بدون اطلاع به متحدان کلیدی آمریکا، در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره خارج کردن همه نیروهای آمریکایی از سوریه توافق کرده است. 

یکی از منابع آگاه از این گفت و گوها گفت: پنس گفت این تصمیم برای مدت 6 ماه بررسی شده بود و «یک شبه» و ناگهانی اتخاذ نشده است. 

یکی از حضار گفت که رویارویی این دو نفر «ماهیتی مقابله جویانه داشت». 

این نشست با حضور افرادی همچون «جرد کوشنر» مشاور رئیس جمهوری آمریکا، «ویلبر راس» وزیر تجارت آمریکا، «کوین هاس» رئیس شورای اقتصاد، «میچ مک کنل» رهبر اکثریت سنا، سناتورهای آمریکایی «تد کروز» و «تام کاتن»، «ای جی سالزبرگر» ناشر نیویورک تایمز و «بیل کریستول» سردبیر سابق ویلی استاندارد برگزار شد. 

پولیتیکو به نقل از «ورونیک رومن» مدیر روابط عمومی اندیشکده آمریکن اینترپرایز نوشت: این مراسم پشت درهای بسته برگزاری شد، بنابراین امکان به اشتراک گذاری اطلاعاتی درباره آن وجود ندارد.

دفتر معاون رئیس جمهوری آمریکا و سخنگوی چنی نیز از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.

به گزارش ایرنا، ترامپ از منتقدان جدی ناتو است و سهم آمریکا برای تامین مالی این سازمان و حمایت از دیگر کشورهای عضو این ائتلاف را نادعادلانه و نامتناسب توصیف کرده است. 

کشورهای عضو ناتو، مستقیما به این سازمان پول پرداخت نمی کنند، بلکه بخشی از بودجه های خود را به هزینه های دفاعی این ائتلاف اختصاص می دهند. 

اعضای ناتو در سال 2014 توافق کردند که دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تا سال 2024 صرف هزینه های دفاعی این سازمان کنند اما تاکنون تعداد معدودی از این کشور به این تعهد خود عمل کرده اند؛ موضوعی که انتقاد شدید ترامپ را برانگیخته است.

ترامپ اواخر سال گذشته میلادی به طور غیرمنتظره اعلام کرد که دو هزار نیروی آمریکایی را از سوریه خارج می کند. مقام های آمریکایی در توجیه این تصمیم اعلام کردند که گروه تروریستی داعش در سوریه شکست خورده است.

تصمیم یکجانبه ترامپ در خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با مخالفت های بسیاری همراه شد به طوری که «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده و «برت مک گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش از سمت خود استعفا کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *