يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

لزوم مدیریت مصرف آب در ایران/ تعداد شهرهای دارای تنش آبی نصف می‌شود

دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 675974
معاون راهبردی و نظارت و بهره‌برداری آبفای کشور گفت:بارش‌های امسال تأثیر چندانی در حل بحران آب نداشته، گفت: در بسیاری از شهرها بارش‌ها از متوسط ۱۰ سال گذشته پایین‌تر و در برخی شهرها بالاتر بوده و این به معنای رفع تنش آبی نیست.
تعداد شهرهای دارای تنش آبی نصف می‌شود
به گزارش جهان نيوز، حمیدرضا کشفی در حاشیه نمایشگاه عکس آب در پاسخ به فارس که پرسید بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته افزایش درخور توجهی داشته، بنابراین مردم با تصور اینکه از بحران آب عبور کرده‌ایم توجه چندانی به مدیریت مصرف از خود نشان نمی‌دهند، گفت: مدیریت مصرف و کاهش هدررفت آب جزو اصلی‌ترین برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب کشور است چرا که با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سالهای اخیر باید بر لزوم مدیریت مصرف آب در ایران همواره تأکید و مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: بارش‌های فعلی تأثیر چندانی در حل بحران آب نداشته، بنابراین قطعا در بسیاری از شهرها بارش‌ها از متوسط ۱۰ ساله گذشته پایین‌تر و در برخی شهرها نیز بالاتر بوده است اما این به معنای رفع تنش آبی نیست. 

کشفی خاطرنشان کرد: چرا که تنها بارش نیست که می‌تواند مشکل بحران آب در برخی مناطق را برطرف کند، پس باید به مسئله سامانه‌ها و بحث ذخیره‌سازی آب توجه ویژه‌ای شود و همچنین بر مدیریت مصرف آب تأکید بیشتری انجام شود. 

معاون راهبردی و نظارت و بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: امیدواریم طی سه سال آینده و به خصوص در سال آینده بتوانیم بخشی از مشکلات بخش آب را برطرف و شاهد رفع تنش‌های آبی باشیم. 

کشفی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد شهر دارای تنش آبی داریم و چه برنامه‌ای برای کاهش تعداد شهرهای دارای تنش داریم، گفت: با توجه به وضعیت بازندگی‌ها و بودجه درنظر گرفته شده برای گذر از تابستان سال آینده پیش‌بینی می‌شود بتوانیم تعداد شهرهای دارای تنش آبی را با ایجاد سامانه‌هایی تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. 

وی ادامه داد:‌ سال گذشته از نظر منابع آبی شرایط سختی را سپری کردیم، به گونه‌ای که شرایط آن زمان بی‌سابقه و براساس آمار بیش از ۳۵۰ شهر و ۷۰۰ روستا با تنش آبی مواجه شدند. 

کشفی گفت:‌ در تابستان سال جاری حدود ۳۵ میلیون نفر تحت تنش آبی قرار داشتند، پس با فعالیت‌های شبانه‌روزی که صورت گرفت توانستیم سال ۹۷ را نیز با کمترین تنش آبی پشت سر بگذاریم و برای سال آینده نیز برنامه‌های خود را از هم‌اکنون آغاز کرده‌ایم. 

کشفی ادامه داد: برنامه‌ای تحت عنوان پایداری و ارتقای تاب‌آوری تدوین شده است که این برنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و اتفاقا بودجه مناسبی نیز برای این طرح درنظر گرفته شده است که البته هنوز میزان دقیق اعتبار درنظر گرفته شده مشخص نشده است. 

معاون راهبردی و نظارت و بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد:‌ پیش‌بینی ما داشتن تابستانی با کمترین تنش آبی است، البته باید به وضعیت بارندگی‌های در ماه‌های آینده نیز توجه کنیم، چرا که بارش‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد همسان نیست. 

وی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بازندگی‌ها افزایش داشته، اما با توجه به اینکه این بارندگی‌ها در تمام بخش‌های کشور یکسان نیست، ممکن است در برخی نقاط با مشکلاتی روبه‌رو شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *