جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

۱۰ سانت خانه بخرید یا اتاق ۱ متری اجاره کنید!

يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 666843
درحالی شورای عالی کار این روزها در حال بررسی افزایش حق مسکن کارگران است که با حق مسکن فعلی که ۴۰ هزار تومان در ماه است، کارگران می توانند حداکثر یک اتاق یک متری اجاره کنند.
۱۰ سانت خانه بخرید یا اتاق ۱ متری اجاره کنید!
به گزارش جهان نيوز، بر اساس مصوبه دستمزدی شورای عالی کار، کارگران در حال حاضر ماهانه ۴۰ هزار تومان حق مسکن می گیرند. هفته گذشته شورای عالی کار سناریوهای مختلفی را در مورد حق مسکن کارگران مورد بررسی قرار داد. در آن جلسه وزارت کار پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی حق مسکن را ارائه داده است که با این پیشنهاد حق مسکن با ۲۴ هزار تومان افزایش به ۶۴ هزار تومان می رسد. اما نمایندگان کارگری افزایش حق مسکن به ۲۵۰ هزار تومان را به شورای عالی کار ارائه دادند.

در هر صورت هیچکدام از این طرح ها به نتیجه نرسید و بررسی نهایی به فردا موکول شد. در حال حاضر میزان حق مسکن کارگران در فیش حقوقی ۴۰ هزار تومان است. حق مسکن کارگران آخرین بار آبان‌ماه سال ۹۵ با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

با روند رو به رشد قیمت مسکن، رقم ۴۰ هزار تومانی حتی برای اجاره یک اتاق در تهران هم کفایت نمی کند، چه برسد خرید مسکن.

اگر میانگین قیمت مسکن برای خرید در تهران ۵ میلیون تومان باشد، با حق مسکن ماهیانه ۴۰ هزار تومان، یعنی کارگران در یک سال با حدود ۵۰۰ هزار تومان حق مسکن، می توانند حداکثر ۱۰ سانتی متر مسکن بخرند، به عبارتی ماهی ۱ سانتی متر.

حداقل اجاره مسکن در تهران برای یک آپارتمان ۵۰ متری بیش از ۶۰ میلیون رهن کامل یا به عبارتی ماهانه حدود ۲ میلیون تومان است که مبلغ ۴۰ هزار تومان حق مسکن برای اجاره یک متر خانه در ماه کفاف می دهد.

با ۴۰ هزار تومان حق مسکن فعلی حتی نمی شود برای یک شب خانه روستایی اجاره کرد؛ چه برسد به اینکه کارگری با داشتن خانواده ۴ نفری بتواند برای یک ماه خانه ای در روستا یا حاشیه شهرها اجاره کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، کسانی که به دنبال افزایش حق مسکن کارگران هستند، باید بدانند که دیگر در گذشته زندگی نمی‌کنیم و لازم است برای بالا بردن قدرت خرید مردم به ویژه کارگران، متناسب با شرایط آینده اقتصاد تصمیم بگیرند.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *