دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

«غزه» بزرگترین زندان جهان در کره زمین است

سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 664458
یک روزنامه انگلیسی از نوار غزه به عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان نام برده است.
«غزه» بزرگترین زندان جهان در کره زمین است
به گزارش جهان نيوز، یک روزنامه انگلیسی در شماره روز دوشنبه خود نوشت که رژیمصهیونیستی با اقدام‌هایش غزه را به بزرگترین زندان روباز جهان مبدل کرده است.

روزنامه «گاردین» در مطلبی به قلم «آوی شلیم» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد نوشت: ماه جاری، دهمین سالگرد نخستین حمله گسترده رژیم صهیونیستی علیه 2 میلیون فلسطینی در باریکه غزه  است. این رژیم پس از عقب‌نشینی در سال 2005، این منطقه را به بزرگ‌ترین زندان  روباز در کره زمین تبدیل کرده است.

نویسنده این مطلب با اشاره به وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی در حمله به غزه نوشت: اسرائیل در 27 دسامبر (آذر) 2008،  عملیات زمینی، دریایی و هوایی 22 روزه‌ای  به نام «سرب گداخته» را علیه این منطقه پرجمعیت  انجام داد. عملیاتی که از نوع متعارف نبود بلکه قتل عامی یک طرفه بود که در  آن تنها 13 صهیونیست کشته شدند، در حالی که  1417 فلسطینی ساکن غزه  از جمله 313 کودک شهید و بیش از 5500 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

بر اساس برآوردهای انجام گرفته، 83 درصد از قربانیان این حمله، غیر نظامی بودند و در حالی‌که این رژیم از راه‌کارهای دیپلماتیک برای حل تنش با فلسطینی‌ها برخوردار بود، اما استفاده از نیروی نظامی را برگزید.
 
 
نویسنده این مطلب با اشاره به ایجاد کمیته تحقیق سازمان ملل متحد به سرپرستی «ریچارد گلدستون» نوشت: تیم گلدستون  در تحقیق  خود 11 حادثه را یافت که در آن نظامیان اسرائیلی علیه غیرنظامیان حمله مستقیم کردند.

بر اساس گزارش شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی، «زیپی لیونی» رئیس حزب معارض رژیم صهیونیستی - که در سال ۲۰۰۸ و زمان جنگ، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بود- امسال (۲۰۱۹) در پرداختی به این جنگ گفت: «ما هیچ هدف مشخصی برای عملیات نداشتیم و می‌توانستیم آن را فقط دو هفته زودتر اتمام برسانیم، زیرا روزهای آخر عملیات ضروری نبود.»

 از دیدگاه نویسنده، مناقشه اسرائیل - فلسطین یک درگیری سیاسی است که راه حل نظامی ندارد. با این حال، رژیم اسرائیل همچنان در خاموش کردن رویکرد دیپلماسی و تکیه بر نیروی نظامی نظر دارد.

آوی شلیم در خاتمه ضمن اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای انجام حمله‌ای دیگر به غیر نظامیان غزه با ذکر یک ضرب المثل اسرائیلی نوشت: در همین زمینه یک ضرب المثل معروف اسرائیلی وجود دارد که می‌گوید: «اگر نیرویی کارایی نداشت، از نیروی بیشتری استفاده کنید.»

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *