جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار گوترش نسبت به وضعیت فاجعه‌بار غزه

يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۳
کد مطلب: 620363
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی محرمانه هشدار داده که ادامه شرایط فاجعه‌بار انسانی در غزه می‌تواند به فروپاشی اقتصادی این منطقه و آغاز درگیری نظامی تازه‌ای منجر شود.
هشدار گوترش نسبت به وضعیت فاجعه‌بار غزه
به گزارش جهان نيوز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی محرمانه که بین اعضای شورای امنیت توزیع شده از وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه ابراز نگرانی شدید کرده و هشدار داده که ادامه این وضعیت می‌تواند به بروز درگیری نظامی تازه‌ای در این منطقه تحت محاصره منجر شود.

«باراک راوید» خبرنگار کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی که به نسخه‌ای از این گزارش دست یافته، نوشته که گوترش با اشاره به وضعیت بحرانی سیستم بهداشت و درمان در نوار غزه، نوشته است که ذخایر دارویی در این منطقه رو به پایان است. 

دبیر کل سازمان ملل همچنین نوشته در غزه ۲۲ ساعت از شبانه‌روز برق قطع است و ذخایر سوختی برای ادامه فعالیت تأسیسات بهداشتی و تأمین آب آشامیدنی غزه هم به زودی به پایان می‌رسد.
او با هشدار نسبت به احتمال وقوع جنگ در غزه، نوشته است: «در سه ماه گذشته تنش در غزه به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ رسیده است. این هشداری به همه است که نشان می‌دهد ما تا چه اندازه به جنگ در غزه نزدیک هستیم.»

گوترش تأکید کرده که تنها با بهبود وضعیت انسانی و تغییر سیاست‌ها در قبال نوار غزه است که می‌توان از بروز درگیری تازه در این منطقه جلوگیری کرد.

رژیم صهیونیستی سال‌هاست که نوار غزه را زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار داده و انتقال اقلام غذایی و مواد سوختی به این منطقه را تحت محدودیت شدید قرار داده است. این رژیم همچنین هرگونه اعتراض فلسطینی‌ها در مناطق مرزی را با شلیک گلوله‌های جنگی پاسخ می‌دهد. در جریان اعتراضات هفته‌های اخیر، ده‌ها فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست شهید و صدها نفر زخمی شده‌اند. چند نفر از شهدای فلسطینی امدادگر یا روزنامه‌نگار بوده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل از سیاست استفاده از گلوله‌های جنگی در پاسخ به اعتراضات هم انتقاد و به اظهارات «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرده که گفته بود تمام فلسطینی‌های معترض عضو حماس و «تروریست» هستند و به همین دلیل «اهداف مشروع» به شمار می‌آیند و می‌توان آن‌ها را هدف تیراندازی مستقیم قرار داد.

وی با بیان اینکه آمار شهدای فلسطینی او را «شوکه» کرده، نوشته است: «اسرائیل باید در استفاده از گلوله‌های جنگی نهایت خویشتنداری را به خرج دهد و از آن مگر به عنوان چاره نهایی، استفاده نکند. اسرائیل باید از شهروندانش دفاع کند، اما این کار را با رعایت قوانین بین‌المللی انجام دهد.»

این گزارش می‌افزاید: «مشخصا کشتن روزنامه‌نگاران و نیروهای امدادی در جریان تظاهرات، غیرقابل قبول است. من انجام تحقیقاتی مستقل و شفاف در مورد این رخدادها را خواستار هستم.»

گوترش طبق معمول گزارش‌های سازمان ملل از حماس هم انتقاد و گروه‌های مقاومت فلسطین را به «تحریک» مردم متهم کرده و نوشته است که موضع‌گیری‌های این گروه موجب ترویج و آغاز خشونت شده است. وی شلیک راکت از نوار غزه به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین را نیز «نقض احتمالی قوانین بین‌المللی» توصیف کرده و نوشته است که حماس باید از شلیک راکت یا عبور فلسطینی‌ها از موانع مرزی ممانعت کند.

او با انتقاد از اقدامات تشکیلات خودگردان فلسطین علیه مردم غزه، از جمله خودداری از پرداخت حقوق کارکنان ادارات دولتی در غزه، نوشته است که این اقدام می‌تواند به «فروپاشی اقتصادی غزه» منجر شود.

او از همه طرف‌ها خواسته به این اقدامات پایان دهند، چراکه در غیر اینصورت احتمال دارد به زودی جنگ تازه‌ای در غزه آغاز شود.

این گزارش هفته گذشته بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد توزیع شده و قرار است هفته آینده نسخه غیرمحرمانه آن به صورت عمومی منتشر شود.

گزارش دبیرکل بر اساس قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت نوشته شده است. این قطعنامه که علیه گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و قدس شرقی تصویب شده، دبیرکل را موظف کرده که شورا را به صورت دوره‌ای در جریان وضعیت فلسطین قرار دهد.

به نوشته خبرنگار کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، در یک سال و نیم گذشته فشار مداوم تل‌آویو و واشنگتن بر دبیرکل از انتشار این گزارش‌های دوره‌ای ممانعت کرده بود، اما نهایتا با فشار متقابل کشورهای اروپایی، این گزارش برای اولین بار منتشر شده است.

این گزارش قرار بوده بر وضعیت شهرک‌سازی صهیونیست‌ها متمرکز باشد، اما کشتار هفته‌های گذشته در مرز غزه موجب شده تا بخش اعظم گزارش به وضعیت غزه اختصاص یابد. 

با این وجود، گوترش به وضعیت کرانه باختری هم اشاره‌ای کرده و نوشته است: «گسترش شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری بی‌وقفه ادامه دارد و گزینه‌های عملی برای ایجاد یک کشور فلسطینی را تضعیف می‌کند.»

وی می‌افزاید: «در سه ماه گذشته، اسرائیل بزرگترین مجموعه واحدهای مسکونی در شهرک‌ها را پیش برده است. هرگونه فعالیت مرتبط با شهرک‌ها در کرانه باختری و اورشلیم (قدس) شرقی نقض فاحش قانون بین‌الملل است.»

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *