چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
حریرچی:

۸۰ درصد مردم استطاعت بیمارستان‌ خصوصی را ندارند

پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 661594
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم کشورمان استطاعت مراجعه به بخش خصوصی را ندارند، گفت: ۱۵ تا ۱۸ درصد مردم با کمک بیمه تکمیلی به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند.
۸۰ درصد مردم استطاعت بیمارستان‌ خصوصی را ندارند
به گزارش جهان نيوز به نقل از دانشجو، ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در همایش بررسی مسائل نظام سلامت که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: برخی‌ها که در مورد طرح تحول سلامت صحبت می‌کنند، بهتر است به عملکرد دوره خودشان هم اشاره کنند که مثلا چگونه بیمار را گروگان می‌گرفتند و مرده مردم را چگونه تحویل نمی‌دانند. از طرفی اینکه پرداختی از جیب مردم زمانی ۵۴ درصد بوده را نمی‌گویند، ولی در وضعیت فعلی خیلی صاحبنظر هستند.

وی با بیان اینکه در کجای دنیا طرح‌های اصلاحی و ارتقای کیفیتی انتها دارند، افزود: بسیاری از پرداخت‌ها در نظام سلامت ناعادلانه بوده، ولی ما مدعی هستیم که آن را اصلاح کرده ایم. مثلا در بخش دولتی نسبت پرداخت‌ها بیش از ۱۰ برابر بوده، اما ما آن را به سه تا پنج برابر رساندیم. اما آیا این نسبت خوب است یا بد از نظر بنده خوب نیست، ولی همین که تغییر ایجاد کرده ایمف این مهم است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در گذشته زیرمیزی در بخش خصوصی به طور مطلق شایع بود و در بخش دولتی هم که بزرگان وزیر بودند و برخورد‌های تندی هم می‌کردند، در ۵۰ درصد بیمارستان‌های دولتی کشور هیچ عمل غیر اورژانسی انجام نمی‌شد؛ مگر اینکه پرداخت غیرقانونی آن دریافت شود، گفت: الان ما ادعا داریم که پرداخت‌های غیرقانونی در بخش دولتی نزدیک به صفر رسیده و اگر هم باشد در حد یک صدم و دو سه صدم است و در بخش خصوصی در شهرستان زیر دو سه دهم درصد و در تهران هم زیر دو سه درصد است.

حریرچی با اشاره به اینکه امروز در برخی از رشته‌های تخصصی در برخی از استان‌ها که استان‌های بزرگ و جزو کلانشهر‌ها هستند، متقاضی برای هیات علمی نداریم، چون با دریافتی موجود حاضر نیستند هیات علمی شوند و می‌خواهند به بخش خصوصی بروند، افزود: محرک اصلی بخش بهداشت و درمان ما درآمد پزشک بخش خصوصی است به همین دلیل پزشک و پرستار در بخش دولتی خود را با این مقایسه می‌کنند.

وی با بیان اینکه رشته پزشکی در انگلیس اولویت چهاردهم است و حتی دامپزشکی نمره بیشتری از پزشکی دارد، افزود: با این وجود ما در ایران هم دولت و هم ملت یک مسئله کاذب در ارتباط با رشته پزشکی درست کرده ایم. مثلا در کنکور سال گذشته و در گروه ریاضی ۲۶۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های دولتی بوده که در نهایت ۱۵۰ هزار نفر در این گروه کنکور داده اند و در نهایت برخی هم انتخاب رشته نکرده اند، اما در گروه تجربی ۱۵۰ هزار صندلی در دانشگاه‌ها بوده که ۱۰ هزار صندلی مربوط به رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانسازی بوده، ولی در نهایت ۵۹۰ هزار نفر در کنکور تجربی شرکت کرده اند و این در حالی است که امروز جامعه پزشکی هم کلا ناراضی و پشیمان هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دانشکده داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی باکو مورد قبول وزارت بهداشت ایران نیست و اصلا مدرک آن را قبول نداریم، تصریح کرد: با این وجود در دانشگاه باکو برای خودشان ۱۵۰ نفر ورودی دارند، ولی این دانشگاه در یک سال ۷۰۰ نفر دانشجوی ایرانی ورودی دارد.

حریرچی اظهار کرد: در فیلیپین و در یک ساختمان سه هزار متری ۱۸۰۰ دانشجوی دندانپزشکی ایرانی وجود دارد. سوال این است که چه کسی هزینه تحصیل این دانشجویان را تامین می‌کند؟ بنده بین این دانشجویان رفتند بچه کارمند و کاسب بودند و امروز خانواده‌های آن‌ها دارند سختی می‌کشند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم کشورمان استطاعت مراجعه به بخش خصوصی را ندارند، افزود: ۱۵ تا ۱۸ درصد مردم با کمک بیمه تکمیلی به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند و تنها سه درصد با طیب خاطر به این بخش مراجعه می‌کنند. با این وجود سوال این است که الان این بیمارستان دولتی از کار بیفتد و بیماران را به بخش خصوصی ارجاع دهد خوب است و یا کار باید اداره شود؟

لازم به ذکر است، در این همایش که با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر حسنیه تاجرزاده استاد دانشکده داروسازی این دانشگاه خطاب به حریرچی گفت: همشهری عزیزم، جو این جلسه طوری نیست که بخواهم مشکلات را بیان کنم. ما در مشکلات دارو در حال غرق شدن هستیم؛ با این وجود حریرچی در پاسخ به این استان گفت: شما استاد ما هستید و خدمت شما ارادت داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *