دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

چرا کارگران مصری از عربستان فرار می‌کنند؟

يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 660575
برخی گزارش‌ها از فرار کارگران مصری از عربستان به علت محدودیت و فشارهای اعمال شده به آنها حکایت می‌کند.
چرا کارگران مصری از عربستان فرار می‌کنند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی به وضعیت کارگران مصری در عربستان پرداخت و نوشت: حسن النمر جوان مصری بعد از دوسال کار در عربستان به خاطر مشکلات و تنگناهای مربوط به کفالت و دیگر شرایط زندگی مجبور شد تا به مصر بازگردد. النمر روایت می کند که چطور در طول دوسال با فشارهای کفیل خود مواجه بود که به طور مداوم خواهان پول و غرامت های ماهانه از او بود.

برپایه این گزارش، با وجود فرار النمر از وضعیت دشوارش درعربستان، اما از زمان بازگشت به مصر نیز تنها موفق شده است که کارهای روزمزد پیدا کند.وضعیت این کارگر مصری بیانگر آمارهای نیمه رسمی است که نشان می دهد سال 2018 میلادی بدترین سال برای جامعه کارگری مصر در عربستان و شرکت های کاریابی مصر برای اعزام کارگر به خارج بوده است.

قدری حمدی امام رئیس واحد اعزام کارگر به خارج از کشور در اتحادیه اتاق های تجاری مصر که یک اتحادیه مستقل زیر نظر دولت است، گفت: شمار کارگران مصری که امسال ازخارج بازگشته اند، 500 هزار نفر تخمین زده می شود که فقط 250 هزار نفر از آنها از عربستان به مصر بازگشته اند. این درحالی است که در مجموع پنج میلیون مصری در خارج از این کشور کار می کنند.

ضرر و زیان فقط به بازگشت کارگران محدود نشده است بلکه بسیاری از شرکت های کاریابی به خاطر بحران در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مجبور شده اند تا کار خود را تعطیل کرده یا برنامه تعدیل نیرو را به منظور تامین هزینه ها در دستور کار قرار دهند. شرکت های کاریابی مصر از 1200 شرکت به 800 شرکت در سال جاری کاهش یافته است.

با وجود تلاش های نیمه رسمی برای مهار بحران بازگشت کارگران مصری از عربستان، اما کارگران مصری بازگشت از عربستان خود را در برابر فشار دشوار زندگی به خاطر گرانی و نبود فرصت های شغلی تنها می بینند.

عربستان سعودی از منابع اصلی ورود پول از طریق کارگران به اقتصاد مصر به شمار می رود و بانک جهانی اشاره می کند که پول های حواله شده از عربستان 40 درصد میزان حوله پول کارگران مصری های خارج از کشور به داخل مصر است.
برپایه این گزارش، میزان بازگشت کارگران مصری با آغاز سال 2018 سیر صعودی به خود گرفته است که به طور اساسی به خاطر برنامه عربستان برای به کارگیری نیروی کار خود و نیز تنگناهای اعمال شده از طرف کفیل کارگران به آنها در کنار وضع مالیات بر کارگران است.

طرح چشم انداز اقتصادی 2030 محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز باعث فشار بر کارگران مصری شده است، زیرا ریاض مالیات بیشتری بر افراد مقیم در عربستان اعمال کرده است.

از سال 2017 میلادی، عربستان مالیات ماهیانه برای همراهان کارگران خارجی در بخش خصوصی این کشور وضع کرده است.عبدالله حسین پزشک مصری مقیم عربستان گفت: مالیاتی که عربستان اخیرا وضع کرده است، بیشترین علت بازگشت کارگران مصری است، زیرا کارفرما خواه شرکت باشد یا کفیل، مالیات را از وی حقوق آنها برمی دارد.

این پزشک افزود: در کنار بدرفتاری شرکت ها و کفیل ها و تاخیر در پرداخت حقوق، ممکن است کار را به جایی برسد که از کارگر خواسته شود که پرداخت هزینه خروج و بازگشت و بلیت هواپیما را بپردازد و با این کار، کارگر ببیند که در نهایت چیزی پس اندازه نکرده است و تصمیم به بازگشت بگیرد.

محمد حسین مدیر کاریابی یک شرکت خصوصی مصری در قاهره درباره خسارت شرکت های کاریابی گفت: شرکت من سالی 500 تا 600 کارگر را راهی کشورهای خارجی می کرد و گاهی این عدد تا هزار کارگر می رسید اما الان می تواند 150 کارگر در سال به خارج اعزام کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *