سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

جزئیاتی از فوت یک مادر بر اثر آمپول اشتباه

پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 658574
رئیس بیمارستان بوعلی همدان با اشاره فوت یک مادر در این بیمارستان گفت: علی‌رغم تاکید پرستاران بیمارستان بوعلی به حساسیت بیمار به داروهای آنتی بیوتیکی، اما باز هم پزشک دستور تزریق را داده است.
جزئیاتی از فوت یک مادر بر اثر آمپول اشتباه
به گزارش جهان نيوز، دکتر علیرضا یاوری کیا اظهار داشت: مادر متوفی به تعدادی از آنتی‌ بیوتیک‌ها حساسیت داشته که توسط خودش ذکر شده و در پرونده پزشکی او نیز ثبت شده است.

وی تصریح کرد: این مادر باردار که برای زایمان وارد بیمارستان شده است، با موفقیت عمل سزارین بر روی او انجام می‌شود. پس از زایمان، در بخش توسط پزشک معالج دارویی برای او نوشته می‌شود که جزو همان دارویی بوده که به آن حساسیت داشته است.

رئیس بیمارستان بوعلی همدان گفت: پس از اینکه پرسنل ما متوجه می‌شوند که داروی تجویز شده جزو موارد حساست این بیمار است این موضوع را با پزشک معالج در میان می‌گذارند.یاوری‌کیا افزود: حتی پرستاران ما دو بار با این پزشک معالج تماس می‌گیرند و موضوع را اعلام می‌کنند اما پزشک می‌گوید که این آنتی‌بیوتیک حساسیت مهمی را در پی نخواهد داشت.

وی گفت: وقتی مقدار بسیار کمی از دارو تزریق به مادر تزریق می‌شود، بلافاصله علائمی شبیه به حساسیت دارویی در فرد ظاهر می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن متخصص بیهوشی بر بالین بیمار آمده و با انجام عملیات احیا، بیمار احیا می‌شود.
رئیس بیمارستان بوعلی همدان ابراز کرد: پس از احیا به بخش آی سی یو منتقل شده اما متاسفانه پس از چند ساعت تلاش برای درمان، بیمار فوت می‌کند.

یاوری‌کیا با بیان اینکه علائم بیمار بسیار شبیه به علائم حساسیت دارویی بوده است، تصریح کرد: اما عوامل دیگری هم ممکن است موجب مرگ بیمار شده باشد.
وی افزود: آمبولی مایع آمونیاک هم ممکن است موجب مرگ ماردار باردار شود، اما رویداد این اتفاق همزمان با تزریق داروی آنتی‌بیوتیک بسیار نادر است.

رئیس بیمارستان بوعلی همدان با تاکید بر اینکه حتی اگر تزریق این دارو هم نقشی در فوت بیمار نداشته باشد، دستور مستقیم پزشک در تجویز دارویی که بیمار به آن حساسیت داشته ‌موضوعی بسیار مهمی است که باید مورد بررسی قرار ‌گیرد.
یاوری کیا گفت: پزشک معالج بیمار از نیروهای استخدامی بیمارستان نبوده و ایشان طرف قرارداد و همکار حرفه‌ای ما بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مرگ مادر باردار موضوعی بسیار مهم و مورد توجه وزارت بهداشت است، ابراز کرد: امیدمان این است که خطای واضح پزشکی در کار نباشد چون بار وجدانی بزرگی را برای پزشک به همراه دارد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *