سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۸
۱۳۸
نگاهی به یک چالش قدیمی و زیرپوستی انتخابات ۹۶

فقط طرفداران رئیسی و قالیباف بخوانند

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب: 657958
گاهی لازم است برای پیروزی قاطع گفتمانی اقدام دسته‌جمعی کرد و چند ظرفیت را کنار هم قرار داد. ضمن اینکه منظور از ترکیب شدن هم پوشش ضعف ها و خلاهای همزمان چهره های ارزشی از طریق در کنار هم قرار گرفتن است.
فقط طرفداران رئیسی و قالیباف بخوانند
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت «آقای قالیباف گفت تا آخرین مناظره می‌مانم بعد از آن سراغ نظرسنجی ها می‌رویم اگر رای من کمتر بود کنار می‌روم و این کار را کردند. ایشان در واقع به عهد خود وفا کرد و من از ایشان متشکرم، ایشان لطف کرد. من به هیچ کس نگفتم نیایید تا من بیایم».. همین سخنان سبب ایجاد اظهارات صریحی میان عمدتا برخی چهره های جوان طرفدار قالیباف و رئیسی شد و در پی آن در فضای مجازی و رسانه ای نیز صریح مورد توجه و بحث قرار گرفت.

با توجه به حساسیت موضوع، دراینباره نکات ذیل قابل عرض است:
1- طرفداران قالیباف دو حرف اساسی و قابل تامل درباره اظهارات رئیسی بیان کردند؛ به اعتقاد اینان، اول: در نظرسنجی دو طرفه با روحانی رای قالیباف از رای رئیسی بالاتر بوده است. دو: اگر رئیسی از صحنه انتخابات کنار می رفت، شوک بزرگتری ایجاد و احتمال پیروزی  قالیباف بر روحانی بیشتر بود. استدلال شان هم این است که جذابیت قالیباف برای عموم مردم بالاتر بود و قشر خاکستری بیشتری را می توانست به خود جلب کند. ضمن اینکه برخی شان هم معتقدند با کنار رفتن قالیباف، بخشی از آرای او به سبد روحانی منتقل شده نه رئیسی.

2- در مقابل برخی از طرفداران رئیسی نیز معتقدند آرای قالیباف در روزهای پایانی با کاهش روبه رو شده و بهترین کار برای وی، کنار رفتن از صحنه انتخابات بوده است. ضمن انکه روندآرای رئیسی برخلاف قالیباف رو به رشد بوده و حتی برخی گفته اند که کنار رفتن قالیباف در مجموع به نفع جریان خودی نبوده است.

3- هردوگروه معتقدند رای اولیه قالیباف بالا بوده و فقط تعدادی از طرفداران رئیسی اعتقاد دارند آرای قالیباف در روزهای انتهای رو به کاهش رفته است. در همین جا این نکته قابل تامل است که قالیباف در هر صورت رای قابل ملاحظه ای داشته و در بدبینانه ترین وضعیت آرای او درصورت ماندن در صحنه انتخابات، فاصله خیلی زیادی با نفر دوم – رئیسی- نمی‌داشته است. به تعبییر دیگر آنقدر قالیباف رای داشته که اگر در صحنه انتخابات می ماند رای آقای رئیسی از 16 میلیون کمتر میشد و به نوعی سردرگمی در سبد مخالفین روحانی ایجاد می‌شده است. یعنی حتی اگر قالیباف سوم میشد، رئیسی نیز با وجود دوم شدن، فاصله زیادتری با روحانی پیدا می کرد. از سوی دیگر این را در نظر بگیریید که کسانی بودند که با آرای بسیار بسیار کمتر از قالیباف حاضر به ترک صحنه انتخابات نشدند. ضمن اینکه قالیباف در آن مقطع در حالی با از خودگذشتگی کنار کشید که فرصت های تبلیغی در روزها و ساعات پایانی همچنان برای او فرآهم بود. به همین دلیل از انصاف به دور است که اینک عده ای حتی کنارکشیدنش را هم نیت خوانی کرده و جور دیگری جلوه دهند. همچنین قالیباف نه تنها کنار کشید بلکه بعد در کنار رئیسی ایستاد و برایش تبلیغ کرد، حتی زمانی که علی رغم انتظار بخش زیادی از افکار عمومی از ستاد رئیسی، او را به عنوان معاون اول هم معرفی نکردند!

4- اما مهمتر از اینکه آرای رئیسی بالاتر بود یا قالیباف، دانستن تفاوت و شباهت های آرای این دو می باشد. آرای رئیسی و قالیباف در مخالفت با نارضایتی از عملکرد دولت روحانی مشترک و سبد یکسانی داشت. ولی اینجا چند تفاوت نیز دیده می شود، سبد آرای رئیسی گفتمانی تر، فرهنگی تر و ایدئولوژیک تر از قالیباف بوده است. ساده تر آنکه حزب اللهی ها که در سراسر کشور خواهان تبلیغ داوطلبانه برای رئیسی بودند از قالیباف بیشتر بود. اما سبد آرای قالیباف اجتماعی تر و عمومیت بیشتری از اقشار مختلف مردم را دربر می گرفت. آرای اجتماعی و قشر متوسطی که کارآمدی قالیباف را می پسندیدند و همچنین اقشار مختلف اجتماعی که شعار 4"درصدی" او آنها را به خود جذب کرده بود.

5- در انتخابات سال 96 ما به یک پیروزی بزرگ با دو ویژگی مهم نیاز داشتیم. یک ایدئولوژیک و گفتمانی باشد و دو عموم بیشتری از مردم را به این صندوق اضافه و علاقه مند کند. زیرا سبد روحانی به خاطر همچنان تازه بودن فضای گفتمانی دولت اول او و پنهان بودن زوایای متزلزل برجام برای مردم و حتی ترساندن عجیب افکار عمومی از پیروزی رقیب، آرای اجتماعی مستحکمی را در برمی گرفت. به همین دلیل علاوه بر جمع آوری آرای ایدئولوژیک نیاز بود که آرای اجتماعی و عمومی بیشتری نیز به سبد جریان ارزشی کشور اضافه بشود. در هر صورت سال 96 به یک پیروزی گفتمانی با رای بالا و مقبولیت بیشتر نیاز داشتیم که هم گفتمان جامعه عوض شود و هم اکثریت جامعه را همسو با خود کند. از این منظر باردیگر اگر به انتخابات بگردیم باز هم باید قالیباف و رئیسی کنار هم قرار می گرفتند، چون ترکیب این دو، این مهم را می توانست محقق کند. طرفداران این دو بزرگوار حق دارند برای اینکه کدامیک از گزینه های مورد علاقه شان بهتر می توانست رای بیاورد با هم بحث کنند ولی اینکه به طرد کامل یک طرف از رقابت انتخاباتی بیانجامد اشتباه اندر اشتباه است.

6- به نظر می رسد که جریان اصولگرایی برای رسیدن به این هدف-  هم پیروزی گفتمانی و هم جمع اکثریت آرا در سبد این گفتمان- نیازمند چهره های متعدد و به تعبیر درست تر ترکیبی است. می شود این قضیه را اینگونه توضیح داد: گاهی لازم است برای پیروزی قاطع گفتمانی اقدام دسته‌جمعی کرد و چند ظرفیت را کنار هم قرار داد. ضمن اینکه منظور از ترکیب شدن هم پوشش ضعف ها و خلاهای همزمان چهره های ارزشی از طریق در کنار هم قرار گرفتن است. یعنی ترکیب شدن هم وحدت می آورد و اجماع و هم رسیدن به گزینه مطلوب را راحت تر می کند. سال 96، قطعی بود که اگر قالیباف و رئیسی همزمان در صحنه انتخابات حضور میداشتند هم رای گفتمانی در یک نقطه کامل متمرکز نمیشد و هم اجماع عمومی و اجتماعی تر نیز شکل نمی گرفت. از این دریچه دیگر حتی دعوای قدیمی صالح مقبول و نامزد اصلح در وهله اول محلی از اعراب ندارد. یعنی قرار این نیست که برای پیروزی گفتمانی با کسب اکثریت قاطع کار را ابتدا از دعوا نامزد اصلح یا صالح مقبول شروع شود بلکه بهترین و عاقلانه ترین روش برای رسیدن به آن هدف گفته شده مورد بحث باید قرار بگیرد. در سال 96 همگان نیز اعتراف کردند که گزینه ترکیبی عاقلانه ترین روش است. یعنی ترکیب رئیسی و قالیباف. بنابراین بعد از این توافق تحلیلی، دیگر مباحث تاکتیکی و اختلاف سلیقه و برداشت از صحنه انتخابات است. به تعبیر دیگر اول ترکیب این دو بزرگوار اصل است و بعد که بماند و که برود فرع قضیه. به همین دلیل حتی اینک نیز دعوا در فرع جایگاهی ندارد و چه بسا به اصل مسلم گفته شده نیز ضربه خواهد زد. ادامه مسیر نیز همین خواهد بود. مگر استثناً گزینه نوظهری بیایید که ترکیب دوتا را یکجا در خود بتواند تجمیع کند!

7- در هر صورت فعلا انتخابات آتی نیز از فرمول گفته شده پیروی خواهد کرد. عملکرد و شکست قلب گفتمانی دولت ائتلافی اعتدال و اصلاح طلب یعنی شراکت و مخلوط شدن سیاست خارجه ایران با غرب و معامله با آمریکا، زمینه پیروزی ائدولوژیک و گفتمانی را فرآهم کرده است. اما فقط این جریان انقلابی است که باید بر گزینه ای که ییش از همه عموم مردم را توان جذب دارد، اجماع کنند. لازمه این کار نیز این است که آنانکه بر طبل ما اصلاح ترین هستیم می کوبند و فقط بدنبال ادای تکلیف در انتخابات بی توجه به لوازم منطقی پیروزی می باشند، باید از یک تنه به صحنه آمدن بپرهیزند و آنانکه هم ضعف گفتمانی دارند ولی در جبهه خودی نیز تعریف می شوند، این ضعف بزرگ خود را باید اصلاح کنند. این دو گروه اگر از مواضع خود عقب نشینی کنند، رسیدن به اجماع برای یک گزینه مطلوب کار سختی نخواهد بود.

یادمان هم نرود که برای عموم مردم، رئیسی و قالیباف یک نفر و یک تفکر را تداعی می کنند و این ما خواص و فعالین سیاسی هستیم که برخلاف مردم برای تفاوت بین قالیباف و رئیسی می توانیم حتی یک کتاب بنویسیم! در هر صورت آینده سیاسی جریان ارزشی کشور نیز از دالان اتحاد و ترکیب شدن خواهد گذشت و هر کس و گروهی اگر خودش را به تنهایی جامع می داند، بی شک در اشتباه بزرگی قرار دارد که اکثریت جریان ارزشی را هم متضرر خواهد کرد.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قالیباف فهمیده بود رای نمیاره رفت کنار تا سوخته نشه و یه منت هم بذاره. این تحلیل های آبدوغ خیاری شما هم برای پیچوندن ذهن ما تا دوباره بهتون رای بدیم قدیمی شده برادر.
Iran, Islamic Republic of
آقای قالیباف در عین اینکه رای بالایی داشت کنار رفت تا اثبات کند هنوز هم مرد جهاد است نه مثل بعضی ها فقط اهل دنیاطلبی
Iran, Islamic Republic of
شرمنده اشتباهی منفی دادم
Iran, Islamic Republic of
اگر بصورت منطقی بین کاندیداهای انقلابی ،اجماع صورت می گرفت ، احتمال تغییر در روند انتخابات بیشتر میشد.
United States
مهم اینه که در انتخابات اخیر یک اتحاد شکل گرفت و یکجور اصولگرا های معتدل از بدنه انقلابی جدا شدند و بدنه انقلابی تری شکل گرفت
میزان رای ملت است
Iran, Islamic Republic of
میزان رای ملت است و بدون شک مثل سالهای قبل حرف نهایی را خواهند زد
طرفدارهای احمدی نژاد رو فراموش کردین
Iran, Islamic Republic of
طرفدارهای احمدی نژاد رو فراموش کردین تو این تحلیل اونا کجا جای دارن؟ اگه بازم شکست بخورین چی؟
Iran, Islamic Republic of
اگر بین منافع انقلاب و تعهد به شهدا و احمدی نژاد نمی تونی به غیر احمدی نژاد فکر کنی و از رای آوردن این دولت خوشحال شدی باید به حال احمدی نژاد و طرفدارانش گریه کرد / ضمنا شکست برای کسانی که بر مبنای عقیده عمل می کنن حتما معنا ندارد
Iran, Islamic Republic of
اینو به یقین بدان که یه احمدی نژادی هیچ وقت به این دولت رأی نداده.
سرور
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نظر همه با شما در این مورد یکی نیست.منافع انقلاب و تعهد به شهدای والا مقام متناقض با طرفداری از احمدی نژاد نیست.
احترام آقایان رییسی و دکتر قالیباف به جای خود اما شما حق ندارید به امثال بنده توهین کنید.این معنی جذب حداکثری نمی دهد.
جناح مقابل بر سر شکست دادن ما به راحتی با دشمنان قدیمی خود هم ائتلاف می کنند اما ما باید ادامه بدهیم؟
چرا اتفاقا شکست برای همه معنا دارد شما نگاه کنید در این حدود 6 سال چه بر سر فرهنگ و سیاست و اقتصاد و اقتدار کشور و مردم ما آمد؟
حضرت امیر علیه السلام می فرمایند: مومن کیس می باشد.
هادی، دلارت شد 19000
Iran, Islamic Republic of
دوباره این هادیه که مثل خرمگس وزوز می کنه سر و کلش پیدا شد. یکی یه چیزیش بده این بابا بره دنبال زندگیش یا این که مشکلش رو حل کنه.
نمونه بارز غضنفرها در زدن گل به خودی
Iran, Islamic Republic of
سیستم این برادر کاملا به هم ریخته و نمیدونه چی داره میگه اینگونه افراد بیشتر به خودشون ضرر میزنن تا طرف مقابل اینا نمونه بارز غضنفرها در زدن گل به خودی هستن
Iran, Islamic Republic of
تو این غیر و ویر ولمون کن تو رو خدا ‌. مملکت رو انداختند تو گرداب توافق نامه های ترکمن چای و فلان ، شماها چسبیدید به احمدی نژاد و از رای ارزشی ها با این کار کم می کنید ادعا هم دارید حزب اللهی هستید ! بابا به خدا من هم سه بار ( با احتساب به مرحله دوم کشیده شدن رای گیری تو سال ۸۴ ) به احمدی نژاد رای دادن. نه من که ننه و بابا و خواهر و برادر و حتی آبا و اجدادمون هم حتی اگه می تونستتونستن
Iran, Islamic Republic of
آره بچسبید به احمدی نژاد و مملکت رو دو دستی تقدیم کنید به لیبرال ها و سکولارها و نفوذی ها ....
Iran, Islamic Republic of
آبدوغ خیاری حرفهای برجامیون است دوست عزیز!
Iran, Islamic Republic of
عمرا تو به جریان انقلابی رای داده براشی برادر
این ترفند سبزهای آبدوغ خیاریه که وارد صفحاتی میشوند که مطالب انقلابی نوشته شده تا حزب الهی ها را ناامید کنند که عمرا جواب بگیرن
Iran, Islamic Republic of
کینه شماها از قالیباف طبیعیه چون هنوز حتی یک جانشین درست و حسابی براش درشهرداری ندارید
شماها بهتره پایبند روحانی باشید که کشور را خرابه کرد و تحویل بعدی می دهد
یک دوچرخه سوار
Iran, Islamic Republic of
نجفی افشانی سه مرد استثنایی
Iran, Islamic Republic of
اغلب کامنتها و مطالب انتقادی نسبت به یکی از طرفین قالیباف و رئیسی کار مخالفان هر دو است!! نباید دچار اشتباه تحلیل شد.
Iran, Islamic Republic of
0908 دقیق زدی تو هدف.
ولی
Iran, Islamic Republic of
قالیباف مردم پسند تر بود وهست؟
United States
رئیسی اتفاقا توانایی کنترل مملکت رو داشت و قالیباف برای معاون اول بودن خیلی خوب بود بنده معتقدم رئیسی یک مدیر خوب هست و میتونه نظارت داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
این تحلیل کشکی شما اثبات قریب به صحت بوده تحلیل ذکر شده است
توفیقی
Iran, Islamic Republic of
من یک سوال دارم ! خواهشمندم کسانی که تحلیل گر هستند یا حساب و کتاب در کارشون هست جواب بدهند ! میگید رییسی سبد رای خودش رو داشت و قالیباف هم سبد رای خودش / برخی هم براشون اون بزرگوار یا این عزیز فرقی نداشت / مگر انتخابات دو مرحله ای نبود ؟ اگر هم رییسی و هم قالیباف می موندن و روحانی رو که رای شکنده و حول و حوش پنجاه درصد رای داشت به مرحله دوم می کشیدن ضمن اینکه در مرحله دوم تکلیف رای بالاتر بین قالیباف و رییسی مشخص می شد رای های خاکستری که برای شوراها پای صندوق کشیده شده بودند شدیدا کاهش می یافت و فقط کسانیکه دارای انگیزه بودن پای صندوق مرحله دوم می رفتند و محال بود اسیر این جماعت اشرافی شویم چطور چنین تحلیلی صورت نگرفت ؟ بنده اشتباه می کنم یا این جماعت تحلیل ندارند
در آرزوى عدالت على
Iran, Islamic Republic of
بزرگترين اشتباهى كه اصولگراها كردند اين بود كه در سال ٩٢ بايد اجماع ميكردند كه نكردند
در سال ٩٦ نبايد اجماع ميكردند تا انتخابات به دور دوم بره كه اجماع كردند
جناب توفیقی !
Iran, Islamic Republic of
اگر هر دو می موندن روحانی همون ۲۴ میلیون رای رو می آورد و آقایان رئیسی و قالیباف هر کدام حدود ۸ میلیون . و انتخابات به دور دوم کشیده نمی شد .
جناب توفیقی !
Iran, Islamic Republic of
اگر هر دو می موندن روحانی همون ۲۴ میلیون رای رو می آورد و آقایان رئیسی و قالیباف هر کدام حدود ۸ میلیون . و انتخابات به دور دوم کشیده نمی شد .
توفیقی
Iran, Islamic Republic of
ادعای شما صحیح و منطقی نیست چرا که رای روحانی محصول رای های خاکستری کسانی بود که برای شوراها پای صندوق رفتند و تازه انجا فکر کردن به کی باید رای بدهند کسانیکه به عملکرد مثبت قالیباف در شهرداری اذعان داشتند ولی معتقد بودن چون رییسی کار اجرایی نداشته نمی تواند موفق باشد واضح است بخشی از رای قالیباف سوی روحانی رفت و سبد رای قالیباف تماما سمت رییسی نمی رفت
مهدی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من به رییسی رای دادم، اما تعجب می کنم الان چه وقت چنین سخنانی بود؟ الان به جای روشن سازی جامعه در مورد عواقب سی اف تی، و حمله به دولت روحانی به خاطر منهدم کردن هم زمان چرخ اقتصاد و چرخ سانتریفیوژها، به بیان جزییات کمتر مفید انتخاباتی می پردازد که تقریبا از یادها رفته است؟
Iran, Islamic Republic of
شما یکبار متن سخنرانی 2 ساعته رییسی در د. بهشتی را بخون می بینی که همه اش درباره همین موارد بوده و موضوع قالیباف در پاسخ به یک سوال در 3 دقیقه بیان شده که آن هم خیلی مودبانه و محترمانه .متاسفانه برخی طرفداران که استاد اصلی کردن فرعیات هستند این موضوع را به صدر نشاندند.
مرگ بر اصلاحات امریکایی
Iran, Islamic Republic of
تار موی غالیباف صد شرافت دارد به زنده و مرده خاتمی خائن و اصلاح طلبان غرب زده
Iran, Islamic Republic of
میزان فقط رای ملت است
اصلاح طلبان خاصیت خدمت ندارند بلکه خاصیت وطن فروشی و جاه طلبی دارند
Iran, Islamic Republic of
خدایییش خدمت دکتر غالیباف به مردم تهران وبی عرضگی مسئولین کنونی بدجوری سوزش داره
چون خود اصلاح طلبان هر روز از درد و سوزش بی عرضگی خودشان در محافل و مجالس می گویند
میزان رای ملت است
Iran, Islamic Republic of
میزان رای ملت است
ازاد
Iran, Islamic Republic of
حتی اصلاح طلبان هم انتخاب روحانی را انتخاب بین بد و بدتر میدانند ...
Iran, Islamic Republic of
درسته یعنی از انتخاب اصلاح طلبی چون عارف به سمت روحانی رفتند
Iran, Islamic Republic of
نخیراتفاقا اگرقالیباف نمی رفت واقای رییسی بجاش می‌رفت صدرصدانتخابات حداقل به دوردوم میکشید
Iran, Islamic Republic of
روزی که قالیباف کنار رفت در نظرینجی صداوسیما 15 درصد رای داشت در حالیکه رئیسی 21درصد بود.
حسین
Iran, Islamic Republic of
امثال این آدم که این پیام ها را می گذارند ماموریت ایجاد اختلاف در بین اصولگرایان را دارند . نباید فریب خورد هرچند طرفدار دو آتیشه یکی از این بزرگواران باشیم . هر دو بزرگ هستند و عزیز
Iran, Islamic Republic of
از ذهنیت درباره این تحلیل معلومه به کی رای دادی برادر ..........
Iran, Islamic Republic of
میدونید چرا آقای رییسی رای نیاورود؟
اقای رییسی چوب صداقت در گفتار خودش رو خورد
رضا
Iran, Islamic Republic of
احسنت
جالب و درست و دقیق
Iran, Islamic Republic of
بدبختى ميدونى كجاست جناب نويسنده ؟!!
اول اين كه : شما هم خود را جزء خواص حساب ميكنيد ! و دوم اينكه : گروهك مشكوك و خلق الساعه اى چون پايدارى كه تنها فلسفه وجودى شان تامين منافع دشمن در نظام ايران است چگونه توانسته اند قاپ گروههاى اصولگرا را دزديده و كلاه سر دستگاههاى امنيتى بگذارند ؟!!
99 درصد اختلاصگران یا اصلاح طلبند و یا کار گزاران
Iran, Islamic Republic of
هیچ گروه و جناحی جز اصلاح طلبان در وادادگی کشور و بی غیرتی شهرت ندارند
هادی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
از سه هزار میلیارد چه خبر
Iran, Islamic Republic of
از سه هزار میلیارد چه خبر
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین اشتباه اتنتخابات انصراف قالیباف بود چون اگه در صحنه میموند احتمال بسیار زیاد انتخابات به مرحله دوم میرفت و همین شوک بزرگ دولت مستقر رو در دور دوم کنار میزد.
Iran, Islamic Republic of
اگر می ماند حداکثر 2 میلیون رای می آورد و سایر آرائش هم به سمت روحانی و رئیسی تقسیم می شد.
Iran, Islamic Republic of
فقط طرفداران بخوانند و تعریف کنند 😁
Iran, Islamic Republic of
دو تایی بیان رای ها به نفع لیبرال ها میشکنه
Romania
جمنا کار را خراب کرد
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
سلام
بهتراست سال 92 را به 96 تغییر دهید واین اشتباه را تصحیح نمایید.
با آرزوی توفیق الهی
Iran, Islamic Republic of
اشتباها نوشته اید انتخابات 92. در صورتی که انتخابات 96 مد نظر شما بوده است.
Iran, Islamic Republic of
اشتباه دیگر فراموش کردن طیف طرفداران احمدی نژاده
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
بنده در آن روزها این نظر را داشتم
و هنوز هم دارم که
اگر رئیسی و قالیباف هر دو مانده بودند می توانستند انتخابات را به دور دوم بیندازند و در نهایت برنده شوند
چون همان طور که آقای جهان تیغی گفت قالیباف می توانست بخشی از آرای خاکستری را که بعد به سبد روحانی ریخته شد ، جذب کند
و جمع آرای رئیسی و قالیباف
بیست میلیون
می شد و روحانی کمتر از نصف آرا را می آورد و انتخابات به دور دوم می افتاد
و در دور دوم مثلا روحانی می ماند با یکی از آن دو نفر یعنی یا رئیسی یا قالیباف
و آنوقت خیلی راحت می شد با کار تبلیغی و اطلاع رسانی بیشتر روحانی را کنار زد چون روحانی در طول چهار سال عمل به وعده هایش نکرده بود و به همین دلیل می شد او را شکست داد
اینها همه درسهائی است که باید از انتخابات ۹۶ برای ۱۴۰۰ بگیریم
وقتی اعلام شد قالیباف به نفع رئیسی کنار رفته آه از نهادم بر آمد و به دوستان گفتم کار اشتباهی کردند و شکست ما قطعی شد
اصلاح طلبان به هر چیزی آویزان شدند تا حسن روحانی رای بیاورد
Iran, Islamic Republic of
همه این چاچولک بازی ها مربوط به اصلاح طلبان بی غیرته
...
Iran, Islamic Republic of
"چاچولک باز" از کلماتیست که در دایره المعرف کاربردی اصلاح طلبان است نه ولایتمداران.
این برادر بدجور قاط زده
Iran, Islamic Republic of
این برادر بدجور قاط زده و بهم ریخته حرف میزنه
Iran, Islamic Republic of
برادر غضنفر میدونی با این حرفات داری گلبه خودی میزنی
Iran, Islamic Republic of
درست که اگه قالیباف میموند به دور دوم کشیده میشد ولی شما چطور استدلال کردید که در رقابت روحانی و رئیسی در دور دوم فرقی با آنچه در 96 گذشت وجود دارد !
مگر اینکه قالیباف بالا میرفت ویا آقای رئیسی همون دور اول به نفع قالیباف کنار میرفتن تنها در این صورته که امکان تغییر در احتمالات قابل بررسیه .
که البته بازهم بحث ناخوشایند صالح و اصلح مطرح میشد....
واقعآ برای من سواله بعضیا چطور بر اصلح بودن یکی بر دیگری میرسن؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
🔴استاندارد دوگانه 

🔹 رضا خاتمی: در انتخابات ۸۸ تقلب شد

🔹نتیجه: احضار به دادسرا

🔹ابراهیم رئیسی: انتخابات ۹۶ از پرتخلف‌ترین انتخابات کشور بود

🔹نتیجه: تشویق حضار/
salman
هر کسی حرف بی سند می زنه باید باهاش برخورد بشه. بعد هم بین تخلف و تقلب فاصله هست. تخلف کلیت رو از بین نمی بره ولی تقلب یعنی جایگزین کردن غلط با صحیح.
در همه انتخابات ها ممکنه تخلفاتی باشه قوه قضائیه هم اعلام کرد که عده ای از مسئولین پایین دستی تخلفاتی داشتن و بررسی هم شد.
اما اینکه اختلاف چند میلیونی رای رو بگیم با تقلب بدست اومده زیر سوال بردن کلیت سیستم هست.
در ضمن آقای رضا خاتمی هم برای این احضار شدن که اگر سندی دارند ارائه کنند. همونطور که پس از انتخابات ستاد آقای رئیسی اسناد تخلفات رو به قوه قضائیه ارائه کرد.
حمایت علنی از یک کاندیدا
Iran, Islamic Republic of
حمایت علنی تعدادی از اعضای شورای نگهبان از یک کاندیدا و سخنرانی یکی از اعضا در حمایت از آن کاندیدا در میتینگ انتخاباتی را چگونه ارزیابی میکنید؟
هادی 19000
Iran, Islamic Republic of
حمله ی انتخاباتی یک رییس جمهور به نیروی دفاعی کشور خودش را چگونه توجیه می کنی؟
سوال رو با سوال جواب نده
Iran, Islamic Republic of
سوال رو با سوال جواب نده خیلی واضح نظرتو بگو برادر
وقتی داور بی طرف نباشه
Iran, Islamic Republic of
وقتی داور بی طرف نباشه نتیجه مسابقه خود بخود زیر سواله
کلاغ اومد راه رفتن کبک را یاد بگیره راه رفتن خودش یادش رفت
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان از همه ابزارها استفاده و تمام بی قانونی هارا انجام دادند . همه کور بودید ؟ اما بی سند شورای نگهبان را طرفدار یک کاندیدا می دونید .
جل الخالق شماها دیگه چه عطیقه هایی هستید !!؟؟
عتیغه خودتی برادر، به پرصش من جواب ندادی
Iran, Islamic Republic of
بالاخره شما برادرا نگفطید چرا یک عضو هقوقدان شورای نگهبان در میتینگ حمایت بود؟
....
Iran, Islamic Republic of
من جواب سئوالتو میدم
بخاطر مردم فریبی که خاتمی و دیگر فتنه گران انجام دادند...
Iran, Islamic Republic of
احسنت برادر غضنفر تحلیلتون بسیار پر معنی بود
هیچ جوابی وجود نداره
Iran, Islamic Republic of
برادرا فقط به درو دیوار میکوبن خودشونو که جواب ندن چون هیچ جوابی ندارن
خدا این برادر غضنفرو از این سایت نگیره
Iran, Islamic Republic of
خدا این برادر غضنفرو از این سایت نگیره یتنه برای شکست خودشون کافیه
خخخخخخخخه
Iran, Islamic Republic of
خدا خاتمی خائن پست فطرت را هر چه زودتر از روی زمین برداره تا پادوهاش انقدر دستو پا نزنند
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
تحلف با تقلب فرق میکند در تقلب اقایان مدعی تغییر نتیجه بودند ولی اقای رییسی چنین ادعایی ندارد
اقایان هیچ مدرکی ارائه ندادند ولی ستاد اقای رییسی ارائه داد و گروهی از فعالین ستاد رقیب از جمله چند تن از استانداران محکوم شدند
Iran, Islamic Republic of
پس نتیجه میگیریم تخلفات در سال 96 تاثیری بر نتیجه کلی انتخابات نداشت
Iran, Islamic Republic of
پس نتیجه میگیریم تخلفات در سال 96 تاثیری بر نتیجه کلی انتخابات نداشت
Iran, Islamic Republic of
تقلب با تخلف فرق می کند...
تخم فتنه را این دو برادر ( ممد و رزا خاتمی ) در دل اصلاحات کاشتند و هر روز فتنه پشت فتنه
Iran, Islamic Republic of
رضا خاتمی و برادرش ممد خاتمی خدای فتنه و نیرنگند . خاتمی در سال 88 باعث آشوب در ایران شد. رضا خاتمی هم به اتفاق تعدادی بی غیرت نامه ای به اوباما نوشتند که اگر ایران را بیشتر تحریم کنید
مردم به زانو در می آیند و دیگر ماجرا ها ها ها
سخنرانی یکی از اعضای شورای نگهبان در میتینگ انتخاباتی
Iran, Islamic Republic of
بالاخره نگفتی نظرت در مورد سخنرانی یکی از اعضای شورای نگهبان در میتینگ انتخاباتی به نفع یک کاندیدا چیه
Iran, Islamic Republic of
بیا اینم جوابت
بخاطر از بین بردن فتنه ی فتنه گران هر کاری لازمه
مرگ بر خاتمی مرگ بر خاتمی مرگ بر خاتمی
بازم حرف زدی برادر غضنفر؟
Iran, Islamic Republic of
بازم حرف زدی برادر غضنفر؟ خسته نشدی از اینهمه گل به خودی
مش ممد خاتمی غضنفر باشی بی غیرتی صفت فتنه تبار
Iran, Islamic Republic of
غنضر مش ممد خاتمیه که توی متوهم طرفدارشی
برادر غضنفر لقبتو به دیگران هدیه نکن
Iran, Islamic Republic of
برادر غضنفر لقبتو به دیگران هدیه نکن فقط اختصاصی خودته چون هیچکس مثل خودت گل به خودی نمیزنه
این برادر غضنفر یه شاهکاری برا خودش
Iran, Islamic Republic of
این برادر غضنفر یه شاهکاری برا خودش اگه تو این سایت نباشه آدم حوصلش سر میره
...
Iran, Islamic Republic of
ممد غضنفر خاتمی ...
بازم نظر پراکنی کن مردمو بخندون برادر غضنفر
Iran, Islamic Republic of
فقط برادر غضنفر بینظیره تکه یه دونه است بازم نظر پراکنی کن مردمو بخندون
Iran, Islamic Republic of
هادی جان! تو خود غضنفری که داری اصل شخصیتت رو نشون می دی! اون ادبیات خود تو هست، فحاشی و غلط املایی و شکنجه ی سعید امامی از ویژگی های جناح تندرو اصلاح طلبه، تو هم همون غضنفری که ظاهرا داری با یک اسم دیگه اما با فحاشی کامنت می دی!
...
اره برادر غضنفر تو راست میگی
Iran, Islamic Republic of
اره برادر تو راست میگی ولی نمیدونی که هر جا پیام میزاری کاملا غضنفریت معلومه
فقط غضنفر
Iran, Islamic Republic of
غضنفر فرد استنایی جهان نیوز
!!!
United States
چرا گاهی به این گاهی به اون گاهی به سایت جهان می پری ؟! چیز همه هستی در حالی که هیچی نیستی . مسخره کردی خودتو که هی غضنفر غضنفر می کنی ؟ دو کلمه حرف منطقی و حساب بلد نیستی
؟!
هادی 19000
Iran, Islamic Republic of
بودن امثال هادی (به قول خودش آنتی غضنفر) نشان دهنده ی سطح نازل کسانی است که از تفکر امثال هادی حمایت می کنند.....!!!
United States
نگران مردم نباش چون مردم دیگه غضنفر شمارو خوب شناختند .
...
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آدم بی اطلاع؛ این مطلب رو خود دبیر شورای نگهبان گفته. پارسال در ابتدای جلسه خبرگان گفت. حرف رئیسی نیست فقط.
Iran, Islamic Republic of
پی به درستی جمله خودت میبردی ایا تخلف نشد؟
Iran, Islamic Republic of
برادرم تقلب با تخلف خیلی فرق داره
Iran, Islamic Republic of
البته از نظر جهش های غیر منطقی آراء جناب رئیسی شاید بتوان گفت انتخابات 96 از پرتخلف ترین انتخابات می باشد .
Iran, Islamic Republic of
مگه امکان تخلف هم وجود داره
Iran, Islamic Republic of
امکان تخلف همیشه وجود داره ولی امکان تقلب وجود نداره
Iran, Islamic Republic of
امکان تخلف بله
امکان تقلب نه
تخلف یعنی کم تقلب یعنی زیاد؟
Iran, Islamic Republic of
تخلف یعنی کم تقلب یعنی زیاد؟ میشی بیشتر توضیح بدین
هادی جان
Iran, Islamic Republic of
هادی جان، من بارها دیده ام شما با تیترهای مختلف می آیی و در جهان نیوز کامنت های بسیار سطحی می گذاری، اگر شما یک فریب کار سایبری هستی، که خب، شما به ادامه ی کارت مشغول باش، اما اگر واقعا فرق تقلب و تخلف را نمی دانی، باید بدانی که تخلف الزاما بر جرمی اطلاق نمی شود که نتیجه ی انتخابات را تغییر دهد، ولی وقتی می گویند تقلب، یعنی نتیجه ی انتخابات تغییر کرد و جای برنده و بازتده عوض شد.
همچنین باید متوجه باشی که راه هایی غیر از تقلب هم می تواند نتیجه را تغییر دهد، که از معایب دموکراسی هستند....
Iran, Islamic Republic of
اگر تخلفات نمیتونه بر نتیجه انتخابات تاثیر بزاره چرا به اونا رسیدگی میشه؟ چرا شورای نگهبان به شکایات رسیدگی میکنه
Iran, Islamic Republic of
مگر اینها طرفدار دارند؟
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
از اين دو بزرگوار هر كدام ريس جمهور ميشدند حداقل الان مشكل مسكن و خودرو نداشتيم اينو مطمين هستم شش سال عمر مستاجرين بخاطر ذهن ليبراليسم اخوندي بر باد رفت
مردم
Iran, Islamic Republic of
اتحاد راه حل مشکلات کشور است.
پیروزی اصولگرایان در صورتی اتفاق می افتد که موارد زیر را انجام دهند:
1- اتحاد بین احزاب اصولگرا
2- جوانگرایی و استفاده و حمایت از جوانان در ارکان مدیریتی کشور
3- حمایت از افراد و ترد نکردن یکدیگر
Iran, Islamic Republic of
مهمتر از همه اینها ، جلب حمایت مردمی ، که شدنی نیست.
Bulgaria
کاندید کردن رئیسی یک اشتباه بود ایشان از نظر من فاقد روحیه جسارت بود و کارنامه اجرایی قابل دفاعی نداشت
امیدوارم دوباره این اشتباه را نکنند من به عنوان اصولگرا در دوره بعد انتظار دارم یک فرد غیر معمم با سوابق اجرایی و مدیریتی درخشان و جسور کاندید شود
Iran, Islamic Republic of
نظر شما نادرسته. قالیباف در سال 92 فقط 6 میلیون رای آورد در حالیکه طبق نظرینجیها حداقل 12 میلیون رای رئیسی مربوط به خودش بود.
Iran, Islamic Republic of
چون در سال ۹۲ جلیلی بود رضائی بود ولایتی بود و همه با هم کشتی گرفتند
Iran, Islamic Republic of
علت رای پایین قالیباف اینه که ایشون همیشه مشغول مسئولیتهای سخت وفراوونشون بودن و هیچ وقت نتونستن در جبهه اصولگرایی حضور گفتمانی وتبلیغی داشته باشن
والبته تایید ورضایت آقا از عملکرد ایشون در کلیه مسئولیت ها خودش میبایست بهترین تبلیغ برای ایشون درنظر گرفته میشد.
Iran, Islamic Republic of
رئیس مجلس ورئیس جمهورآینده
Iran, Islamic Republic of
کنار رفتن قالیباف اشتباه محض بود. از سر اجبار به جای قالیباف به ریسی رای دادیم
Iran, Islamic Republic of
یارئیسی یاقالیباف فرقی نداشت،به هرحال بهای سختی پردازیم اماهمه متنبه شدیم که درست انتخاب کنیم
امیدت به خدا باشد ولا غیر
Iran, Islamic Republic of
بهای سختش گریبان اصلاح طلبان خائن را گرفته
Iran, Islamic Republic of
یه نگاه به سفرهای استانی قالیباف بندازین. در شهرهای مهم 2 هزار نفر هم نمی آمدند استقبال. به قول مهندس بذرپاش آراء قالیباف افسرده بودن و روز به روز ریزش بیشتری داشتند کما اینکه نظرسنجیها هم همین رو نشون میده.
جواد
بابا جان خودتان را اذیت نکنید اصلاح طلب و اصول گرا نداره الان فقط ایران و رشد اقتصادی مهمه ،اینکه مردم هر چه بیشتر در رفاه امنیتی و اقتصادی و سیاسی باشند و هر آدم بیخودی به خودش جرات نده درباره ایران نظر بده به فکر مملکتمان باشیم و هر کدام از ما هم در این مشکلات مقصریم با انتخابمان با عدم تلاش کافی در هر شغلی که هستیم اول از خودمان شروع کنیم
Iran, Islamic Republic of
عقل میگه که رئیسی کناره گیری میکرد
قالیباف در میان مستضعفین و محرومین و حتی قشر های شهری رای زیادی داشت
در حالیکه رای رئیسی رای گفتمانی بود

اگر رئیسی کنار میرفت یک ظرفیت ۲۰ میلیونی دولت روحانی رو یک دوره ای میکرد

ان شاء الله تو ۱۴۰۰ جبران مردانگی قالیباف توسط جریان انقلاب اتفاق بیفته
Iran, Islamic Republic of
قالیباف آراء محرومین رو نداشت. اگر داشت در سال 92 فقط 6 میلیون رای نمی آورد.
Iran, Islamic Republic of
جهان جان چرا سیستم مثبت و منفی دادن به نظراتون این جوریه. اگه همسو با خودتون رای بدیم با یک کلیک عوض این که آمار مثبت یا منفی یکی جابجا بشه بسته به نوع نظر و میزان همسویی با شما 2 تا تا 7 تا جابجا میشه. این کارا رو نکنید و حرفه ای باشید
سید
Iran, Islamic Republic of
این حرفها برای مردم نون نمیشه، بحث اصلاح اطلب و اصولگرا اینقدر نخ نما و آبکی شده که دیگه حتی بچه های کوچیک هم میدونن اینها در خفا به هم نون قرض میدهند و واسه ی هم نوشابه باز میکنند. این مملکت امیرکبیری دیگر میخواهد و آن کسی نیست جز دکتر احمدی نژاد و جریان بهاررررررررررررررررررر
ازاد
Iran, Islamic Republic of
این دوجریان هرچه که هستند از تفکرات همین جامعه اند گرچه برخی از انها راه را به اشتباه رفته اند ولی کسانیکه پیرو ولایت باشند راهشان یکی است و راه گم نخواهند کرد .
وزنا
نیازمند یک چهره جدلی مثل احمدی نژاد تو مناظرات هستیم هر دو عزیر تو مناظرات ضعیف ظاهر شدند لذا یک انتخابات برده رو دوباره باختیم
Canada
نگاه کنید این روشنه که همه کسانی که به اقای رئیسی رای دادند در صورت انصراف ایشون نمیرفتن به اقای روحانی رای بدن و قطعا به اقای قالیباف رای می دادن. ولی برعکسش صادق نبود و نیست. برخی از رای دهندگان به اقای قالیباف با انصراف ایشون به اقای روحانی رای دادن یا سفید دادن و به اقای رئیسی ندادن. بنابراین از هرجهت روشنه که رای اقای قالیباف بیشتر از اقای رئیسی است و در انتخابات پیشرو هم باید تمرکز بر ایشون باشه بخاطر پتانسیل اجراییش. گرچه که شخصا ترکیب اقای ریسی رئیس جمهور و اقای قالیباف معاون اول رو بیشتر میپسندم ولی بنظر نمیاد عملی باشه.
United Arab Emirates
تحلیل الکی نکن. بسیاری از آراء رییسی مربوط به مناطق محروم بود که هیچ وقت به قالیباف تعلق نمی گرفت. آنها به سید محرومان رای داده بودن و هیچ وقت قالیباف رو انتخاب نمی کردن.کما اینکه سال 92 هم او را انتخاب نکردن.
Iran, Islamic Republic of
یادتونه میگفتید در انتخابات 96 چوب خشک در رقابت با روحانی رای میاره؟یادتونه تا انجایی که در توان داشتید دولت روحانی را تخریب کردید وحتی اورا جاسوس ونفوذی معرفی کردید؟ یادتونه برای شکست دولت روحانی شاخص ترین سرمایه های نخبه خود را کاندید کردید تا بلکه بتوانید دولت روحانی را یک دوره ای کنید؟ چی شد که این ترفندها ، جواب نداد وبا 8 میلیون رای از رقیب شکست خوردید؟واقعا مردم را هنوز نشناخته اید .انتخابات بعدی هم همینه
ازاد
Iran, Islamic Republic of
چرا ترفند؟!!! تبلیغات سالم ترفند است؟ تبلیغات و شعارهای پر هزینه اصلاح طلبان ترفند نیست؟ کدوم یکی به حق نزدیکترند؟ در مقابل هر حرفی که می زنیم مسئولیم ان جمعیتی که به اقای رئیسی رای دادند جزء مردم و ملت به حساب نمی ایند؟!!!
Germany
آن جمعیتی که به روحانی رای دادند جزء مردم نیستن؟
Iran, Islamic Republic of
...
مرتضی
United Arab Emirates
....
نظر مردم چیز دیگه ایه
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر میگفتن چوب خشک هم مقابل روحانی رای میاره ولی نظر مردم چیز دیگه ای بود
ازاد
Iran, Islamic Republic of
ما هم جزء همین مردمیم و نظرمون با شما یکی نیست.این نظر شماست نه نظر مردم!
احساس میکنم یک نفر داره به جای همه مردم تصمیم میگیره و ان شما هستید .مردم ما اگر اگاهانه تر به انتخابات بروند قطعا پیروز خواهند بود و پیروزی معنای عمیقی دارد .
فرهنگی
پیش بینی ها ی قبلی درست ویا غلط گذشته است والان لازم است که برای آینده وحفظ وحدت وبا درس گرفتن از گذشته وتجربه گذشته برای آینده برنامه ریزی کرد .تمام انقلابیون باید پیرامون اجرای فرمایشات رهبری که دولت اعتنایی به آنها نکرده است برای اعتلای ایران اسلامی با حفظ وحدت وروحیه انقلابی اقدام کنند و دشمن خواهان اختلاف وتفرقه در جبهه انقلابیون است خصوصا در این برهه از زمان که زمینه و شانس انقلابی کار کردن بیشتر است
اشنا
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
با تحلیل انتخابات ۹۲ میتوان به این نتیجه رسید که قالیباف نفر اول اصولگرایی در بین مردم هست و گفتمان های مختلف اصولگرایی از جلیلی و رضایی تا ولایتی در صورت قرار گرفتن در مقابل گفتمان کار جهادی قالیباف امکان موفقیت ندارن، در ۱۴۰۰ هم صلاحطلبی به پایان خط میرسه و در صورت حضور قالیباف به احتمال ۹۰درصد موفقیت حاصل خواهد شد