دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

اقدامات دولت قزاقستان در مقابله با تهدید تروریسم

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 656250
اگرچه موضوع تروریسم با پایان کار داعش در سوریه و عراق کمی فروکش کرده است، اما اقدامات دولت قزاقستان در زمینه مقابله با تهدید تروریسم در ابعاد سیاسی، امنیتی و حقوقی ادامه دارد.
اقدامات دولت قزاقستان در مقابله با تهدید تروریسم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، مقامات قزاق همچنان به تلاش‌های خود برای مقابله با تهدید تروریسم از طریق مانورها و آماده‌سازی‌های امنیتی- نظامی و ابتکارات حقوقی ادامه می‌دهند.

در همین راستا، دادگاه عالی قزاقستان با حمایت «انجمن آمریکایی ابتکار حاکمیت قانون» چندی پیش میزگردی را در خصوص نقش مولفه‌های حقوقی و قانونی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، و موضوعات مرتبط به آن برگزار کرده بود. بنا بر گزارش منتشر شده در وب سایت دادگاه عالی قزاقستان، طی 9 ماه نخست سال جاری دادگاه‌های این کشور بیش از 140 پرونده مربوط به جرائم افراط‌گرایی و تروریسم را مورد بررسی قرار داده‌اند.

در این زمینه طی میزگرد مذکور یردن آریپوف، یکی از قضات دادگاه عالی قزاقستان اظهار می‌دارد که «اقدام تروریستی» صرفا صورت دادن یک انفجار، آتش افروزی و یا دیگر اقدامات خشونت‌آمیز از این دست نیست و مواردی چون تهدید به اعمال چنین اقداماتی را نیز شامل می‌شود. به گفته او در چنین پرونده‌هایی اعلان یک فراخوان برای اقدامی خشونت‌آمیز و یا یک پست افراط‌گرایانه در فضای مجازی نیز «تهدید به انجام اعمال تروریستی» در نظر گرفته می‌شود.

آمادگی نیروهای امنیتی
در همین راستا نیروهای امنیتی قزاقستان نیز مانورها و تمارین مقابله با تروریسم را مد نظر قرار داده‌اند. آخرین نمونه از این تمرینات چندی پیش در مورخ 22 نوامبر برگزار شد.
«ستاد عملیاتی شهرداری آستانه در زمینه مقابله با تروریسم» نیز تمارینی را در خصوص شبیه‌سازی درگیری‌های تروریستی با پیچیدگی‌های مختلف، دقیقا مشابه آنچه نیروهای امنیتی در یک بحران واقعی انتظار مواجهه با آن را دارند، برگزار کرده است. مسئولین این ستاد یک روز پیش از برگزاری آن در این باره به خبرنگاران گفته‌ بودند: ما به مردم هشدار داده‌ایم که این آموزش‌ها را جدی گرفته و با اقدامات امنیتی و دستورات قانونی که توسط نیروها و مقامات دولتی صادر می‌شود، همکاری کنند.

بنا بر اظهارات مردم و کسبه مناطق مرکزی پایتخت، این تمرینات دیگر عادی شده و موجب آزار آنها نمی‌شوند. برخی از این شهروندان تصریح می‌کنند: ما می‌فهمیم که این اقدامات برای امنیت ماست. ماموران امنیتی و پلیس در حال کار هستند و این بدان معناست که ما از شانس کمتری برای افتادن در دام این تعصبات برخورداریم.
علاوه بر این، تمارین و مانورهای مشابه دیگری نیز طی سه ماه اخیر در قزاقستان به اجرا در آمده‌اند.

«ستاد عملیاتی دریایی برای مقابله با تروریسم» نیز که نورسلطان نطربایف، رئیس‌جمهور این کشور در ماه سپتامبر دستور تاسیس آن را صادر کرده است در 14 نوامبر مانوری را در بندر آکتائو در دریای خزر برگزار کرده است.

مرکز مبارزه با تروریسم این کشور نیز مانور «مقابله با تروریسم دابیل 2018» را در ماه اکتبر در فرودگاه بین‌المللی آلماتی برگزار کرده بود. کمیته امنیت ملی قزاقستان درباره این مانور گفته بود: همراه با دپارتمان‌های مختلف این فرودگاه اقداماتی سلسله مراتبی را صورت دادیم که در عملیات ویژه آزادی گروگان‌ها و خنثی‌سازی برنامه‌های تروریست ها نسبت به تاسیسات فرودگاهی می‌بایست اتخاذ شوند.

موج دستگیری‌ها به اتهام تروریسم
طی این مدت مقامات قزاقستان شمار زیادی از شهروندان این کشور را که قصد انجام جرائم مرتبط با تروریسم را داشته‌، بازداشت کرده‌اند.

در اواسط ماه نوامبر سال جاری میلادی (2018)،  کمیته امنیت ملی دو تن از ساکنان شهر «آکتوبه» را به اتهام انتشار تبلیغات برای گروه‌های تروریستی و تاسیس گروه (مجازی) تروریستی بر اساس عقاید رادیکال بازداشت کردند.

در بیانیه این کمیته در مورخ 19 نوامبر آمده است: طی تحقیقات محلی تجهیزات انفجاری دست‌ساز، چند سلاح گرم و سرد و شماری مهمات کشف و توقیف شد. همچنین چندین مورد از اسناد و مدارک مرتبط با عقاید افراط‌گرایی نظیر جزوه‌های آموزش عملیات تهاجمی نیز از این افراد به دست آمد.

پیش از این نیز در 27 اکتبر، کمیته دولتی امنیت ملی 10 نفر از ساکنان استان‌های آلماتی، آکمولا و کاراگاندا را دستگیر کرده بود. این مظنونین ظاهرا مطالبی پیرامون تبلیغات تروریسم و محتواهای افراط‌گرایانه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای پیام‌‌رسان منتشر کرده و در ارتباطات آنلاین میان جریانات افراط‌گرا مشارکت داشته‌اند.

در بیانیه 29 اکتبر کمیته امنیت ملی همچنین تصریح شده که چت‌روم‌ها و گروه‌های آنلاینی که این 10 مظنون از آنها استفاده کرده‌اند بیش از 180 عضو از 15 استان قزاقستان داشته‌اند. این بیانیه در ادامه می‌افزاید: ما همچنان در حال بررسی این موضوع هستیم که برخی از بازداشت‌شدگان در پشتیبانی مالی و یا دیگر جرائم مربوط به تروریسم مشارکت کرده‌اند.

بازداشت شماری از قزاق‌ها در ارتباط با اقدامات تروریستی در خارج از این کشور نیز صورت گرفته است.در اواسط ماه اکتبر شخصی به نام دلمراد محمداف که از ساکنان بومی استان ترکستان قزاقستان بوده و به نام دلمراد ابومحمد نیز شناخته می‌شده، در عربستان سعودی بازداشت شده است. او ظاهرا سخنرانی‌هایی را در اینترنت منتشر می‌کرده که برای تحریک و جذب قزاق‌ها صورت می‌گرفته است.

گلناز رازدیکوا، مدیر مرکز تحلیل و توسعه روابط بین دینی استان پاولودار در این باره اظهار می‌دارد: دلمراد محمداف و دیگر واعظان جعلی همانند او باید مجازات شوند. چرا که آنها در جذب جوانان به گروه‌های رادیکال گناهکار هستند. صدها زندگی نابود شده بر اساس کارهای این افراد بوده است.

وی همچنین تصریح می‌کند: مبلغین اینترنتی نظیر او به ترویج و گسترش فتاوای افراط‌گرایانه ادامه داده و حس تنفر نسبت به ادیان و مذاهب دیگر را گسترش می‌دهند که این امر موجب گرایش طرفداران آن‌ها به افراط‌گرایی و تروریسم می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *