جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
روایت گفت‌وگوی بین‌نسلی برخی دانش‌آموزان با بطحایی

اصطلاحاً موش آزمایشگاهی هستیم!

شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 655798
تعدادی از دانش‌آموزان امروز در نشست هم‌اندیشی گفت‌وگوی بین نسلی، از وضعیت سنگین دروس در پایه دوازدهم، موش آزمایشگاهی شدن برخی محصلان و گرانی تفریحات برای نوجوانان صحبت‌ کردند.
اصطلاحاً موش آزمایشگاهی هستیم!
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، نشست هم‌اندیشی گفت‌وگوی بین نسلی با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، معصومه ابتکار معاون زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور و تعدادی از دانش‌آموزان در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این نشست قرار شد که دانش‌آموزان در خصوص به بررسی دلایل کاهش گفت‌وگو بین والدین و دانش‌آموزان و نقش فضای مجازی در این راستا بپردازند؛ هر چند که دل دانش‌آموز پُرتر از این مباحث بود.

دانش‌آموزان سال چهارم، مباحث متعددی درباره وضعیت درسی خود داشـند و از وزیر آموزش و پرورش خواستند که وقت دیگری برای طرح موضوعات درسی به آنها دهد.

* والدین مشکلات اقتصادی دارند

زهرا صفایی دانش‌آموز منطقه ۱۸ گفت: همه مشکلات به هم وابسته است؛ اولیا مشکلات اقتصادی دارند و درگیری‌های زندگی و کاری، اجازه صحبت‌ در بین خانواده را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: تک‌فرزندی رواج پیدا کرده است و فرزند برای صحبت کردن تنها راهش استفاده از فضای مجازی است ضمن اینکه والدین هم مشکلات فرزندان را درک نمی‌کنند. 

فاطمه ستاری دانش‌آموز پایه یازدهم در منطقه ۸ تهران گفت: برخی فرزندان با خانواده لجبازی می‌کنند و برای همین برعکس حرف‌های والدین را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید به شخصیت فرزندان خود احترام بگذارند و آنها را در جمع تحقیر نکنند، افزود: مهم‌ترین نیاز دانش‌آموزان محبت است اما والدین به مسائل مالی توجه دارند.

*به اصطلاح ما موش آزمایشگاهی هستیم

مرتضی مؤذن زاده دانش آموز پایه دوازدهم در منطقه ۱۸ اظهار کرد: ما نسلی هستیم که به اصطلاح موش آزمایشگاهی هستیم و بسیاری از طرح‌ها در دوره ما اجرا شد و روی ما آزمایش شده است.

وی ادامه داد: تنها خروجی تحصیلات و راه موفقیت در کشور ما، دانشگاه است و خانواده‌ها فکر می‌کنند که فرزندان‌شان از سمت دانشگاه به موفقیت می‌رسند و به همین دلیل همه فکر و ذکر روی هوش ریاضی است.

این دانش‌آموز افزود: ما انواع هوش داریم ولی فقط روی هوش ریاضی تمرکز می‌کنیم و این در حالیست که باید زمینه‌ها و زیرساخت‌ها را در جامعه به وجود آوریم.

وی به تفاوت تفکر در بین نسل‌ها اشاره کرد و گفت: آنچه را که به عنوان غرب‌زدگی نام می‌برند، بنده مواجهه با تکنولوژی می‌گویم که البته باید هدایت مناسب وجود داشته باشد.

مؤذن‌‌زاده درباره تدریس درس تفکر و سبک زندگی در مدرسه نیز اظهار کرد: عمدتاً زمان این درس حذف می‌شد و به درس حسابان و هندسه داده می‌شد و مسئولان مدرسه می‌گفتند معلم این درس مهارت لازم را ندارد؛ باید معلمان را تقویت کرد و از سوی دیگر به نظرم زمان ارائه این درس دیر بود یعنی باید در سال‌های پایین‌تر ارائه شود چرا که دوستانم می‌گفتند اگر زودتر این درس را می‌خواندیم، خیلی از اشتباهات را انجام نمی‌دادیم. 

وی افزود: نکته دیگر زمان ما برای درس خواندن در پایه دوازدهم است؛ ما باید تشریحی درس بخوانیم و این در حالی است که امسال کنکور داریم و تا آخر اردیبهشت باید در مدرسه باشیم و اگر برای کنکور درس بخوانیم، از مبانی نظری عقب می‌افتیم و باید برای امتحان نهایی آماده شویم.

* فضای مجازی باعث دوری دانش‌آموزان از خانواده شده است 

کیارش علیزاده دانش آموز پایه دوازدهم در منطقه ۳ تهران گفت: مشکلات ما با نسل‌های گذشته فرق می‌کند و سبک زندگی ما با پدر و مادرمان متفاوت است یعنی ممکن است فرزند به دانش والدینش اعتماد نکند و به سمت فضای مجازی برود و حتی اطلاعات غلطی هم دریافت کند.

وی به تعداد بالای دروس امتحان نهایی اشاره کرد و افزود: فشار درسی باعث می‌شود که دانش‌آموزان هم از درس زده شوند و هم از والدین‌شان دور شوند.

ریحانه ریوندی دانش‌آموز پایه دهم شهرری اظهار کرد: هنوز کتاب سواد رسانه‌ای را دریافت نکردیم از سوی دیگر معتقدم سواد رسانه‌ای باید از پایه پایین‌تر تدریس شود چرا که بچه‌ها از سن پایین با فضای مجازی آشنا می‌شوند.

سید مهدی قامت دانش‌آموز پایه دهم در منطقه ۵ تهران گفت: فضای مجازی باعث دوری دانش‌آموزان از خانواده شده است و از سوی دیگر فضای خانواده نیز باعث روی آوردن فرزندان به فضای مجازی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلیل این مشکلات، مسائل مالی است، ادامه داد: نمی‌شود تفریح کرد چرا که هزینه تفریحات بالاست و در نتیجه خانواده ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان هزینه می‌کند و تمام نیازها در فضای مجازی تأمین می‌شود.

* بچه‌ها برای مدرک گرفتن درس می‌خوانند

مهتاب افشار دانش‌آموز پایه یازدهم و نماینده مجلس دانش‌آموزی نیز در این نشست گفت: اظهار کرد: لحن گفتار در خانواده‌ها یا دستوری یا پرخاشگرانه است و لذتی ایجاد نمی‌کند و شکاف بین نسلی ایجاد می‌شود زیرا خانواده آموزش ندیده چگونه به نیازهای فرزندش را پاسخ بدهد؟

وی افزود: درس‌های امروز کلی‌گویی‌هایی است که بچه‌ها حفظ می‌کنند و برای مدرک درس می‌خوانند. 

علی جوان دانش آموز پایه دوازدهم در منطقه ۸ تهران گفت: آموزش و پرورش کتاب سواد رسانه را تألیف کرده اما معلم برای آن تربیت نکرده است.

در پایان این نشست وزیر آموزش و پرورش، از اینکه دانش‌آموزان بی‌پرده حرف‌های دلشان را محترمانه و با کلامی زیبا بیان کردند تشکر کرد و عنوان کرد که نشستی درباره مسائل درسی بیان می‌شود.

بطحایی همچنین عنوان کرد که امکان نقد کتاب‌های درسی توسط دانش‌آموزان وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *