دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا:

۵۱ درصد تلفات جاده‌ای ۲۱ تا ۵۱ سال، سن دارند

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 653592
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بیش از 51 درصد کسانی که جان خود را در تصادفات از دست دادند در بازه سنی 21 تا 50 سال، سن داشتند و این یعنی نیروی کار ما از دست رفت.
۵۱ درصد تلفات جاده‌ای ۲۱ تا ۵۱ سال، سن دارند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، چهارمین همایش ملی ایمنی ترافیک صبح امروز در سالن قدیر دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار  شد.سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در این همایش، اظهار داشت: در کشور ما با توجه به گستردگی جغرافیایی و شرایطی که موجود است و با امکانات و مقدورات توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم. 

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: امیدواریم با بهره‌گیری از روش‌های علمی و اقدامات همه دستگاه‌ها شاهد پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی باشیم. وی به آمار تصادفات در سال گذشته پرداخت و گفت: بیش از حدود 51 درصد کسانی که جان خود را در تصادفات از دست دادند در بازه سنی 21 تا 50 سال، سن داشتند و این یعنی نیروی کار ما از دست رفت. 

سردار مهری افزود: بیش از 90 درصد ترددها و جابجایی بار و مسافر به صورت زمینی و 9 درصد به صورت ریلی و هوایی است، بر این اساس در پایان سال 96 بیش از 21 میلیون خودرو در کشور تردد داشتند. 

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: از سال 85 تاکنون تعداد گواهینامه‌های صادر شده به بیش از 39 میلیون گواهینامه رسیده و باید گفت 28 میلیون نفر در کشور گواهینامه فعال دارند یعنی حدود 10 سال است که گواهینامه دریافت کرده‌اند. 

وی گفت: افزایش میزان استفاده از خودروهای شخصی در کشور رو به فزونی است و بیش از 60 درصد خودروها که صبح‌ها تردد دارند تک سرنشین هستند و باید گفت هرچقدر تعداد خودروها افزایش یابد قطعا تصادفات نیز افزایش می‌‌یابد. 
این مقام ارشد راهور ناجا با بیان این مطلب که بیش از 80 درصد جانباختگان حوادث رانندگی در درون شهرها عابران پیاده‌ و موتورسیکلت‌ها هستند اعلام کرد: خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو 81 درصد عوامل تصادفات فوتی بوده‌اند. 

وی به نقش کمربند ایمنی در کاهش شدت تصادفات پرداخت و گفت: بیش از 90 درصد از رانندگان از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند. 

سردار مهری به تصادف اخیر مسئولان پرداخت و گفت: عدم استفاده از کمربند ایمنی در حادثه اخیر نقش خود را نشان داد چرا که برای کاهش شدت تصادفات استفاده از کمربند ایمنی هم برای راننده و هم برای سرنشینان الزامی است. 

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه سخنان خود به قانون جدید رسیدگی به تخلفات که در سال 89 بازنگری شد، پرداخت و تصریح کرد: این قانون نقش مهمی در بازدارندگی در تخلفات و حوادث رانندگی داشت؛ در این بین آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی نیز می‌تواند در کاهش حوادث تاثیرگذار باشد. 

سردار مهری ادامه داد: عرض پیاده‌راه‌ها در برخی شهرها کمتر شده و این باعث شده که در درون شهرها بیش از 80 درصد جان‌باختگان عابران و موتورسیکلت سواران باشند که این مساله در شورای عالی ترافیک مصوب و ابلاغ شده تا عرض پیاده‌روها افزایش یابد. 

وی عوامل موثر در بروز تصادفات را ضعف آموزش همگانی،‌کافی نبودن علائم افقی و عمودی با قابلیت بازتاب نور و وجود برخی موانع عنوان کرد و گفت: بیش از 80 درصد جاده‌های برون‌شهری دوطرفه بوده و جداکننده ندارند؛ همچنین 5400 نقاط حادثه‌خیز داریم که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد. 

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: قبلا 8 هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها وجود داشت که تعدادی از آنها مرتفع شد و قرار بود تا پایان برنامه چهارم نیز همه آنها برطرف شود که این امر صورت نگرفته است. 

این مقام ارشد راهور ناجا 81 درصد از عوامل تصادفات فوتی را به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو دانست و گفت: سهم سرعت در وقوع تصادفات 21 درصد است. 

سردار مهری درخصوص استاندارد خودروها گفت: حدود 55 استاندارد را خودروسازان رعایت می‌کنند؛ ایمنی خودرو می‌تواند در کاهش خسارات نقش موثری داشته باشد. 
رئیس پلیس راهور ناجا استفاده از کلاه ایمنی را در کاهش تلفات ناشی از حوادث موتورسیکلت‌سواران موثر دانست و افزود: 62 درصد از کشته‌های موتورسواران به علت ضربه به سر جان باخته‌اند؛ بنابراین نقش کلاه ایمنی در کاهش تلفات موثر است. 

وی ادامه داد: آمار جان‌باختگان تصادف موتورسیکلت‌ها در سال 85 بیش از 7 هزار نفر بود که در پایان سال 96 کاهش پیدا کرد علی‌رغم اینکه تا پایان سال 96 بیش از 11 میلیون موتورسیکلت در عرصه حمل و نقل تردد داشتند. 

رئیس پلیس راهور ناجا سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه و در خارج از شهر را 15 درصد علت تصادفات دانست و تصریح کرد: حدود 8 درصد جان‌باختگان حوادث رانندگی مربوط به کودکان زیر 10 سال است. 

سردار مهری استفاده از صندلی ایمنی کودک را جزو یکی از ملزومات دانست و گفت: در این مورد توضیحات خود را به مجلس ارائه کرده‌ایم . وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت سال 2010 تا 2020 را دهه بهداشت عمومی اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در جلب مشارکت ملی و آموزش‌های همگانی پیش‌قدم است تا آنجا که در امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در تولید محصولات فرهنگی پلیس راهور توانست جایگاه سوم را در سال 2016 در فنلاند کسب کند. 

این مقام ارشد پلیس راهور ادامه داد: در سیزدهمین کنفرانس پیشگیری از مصدومیت در بانکوک نیز پلیس راهور توانست نشان نقره را کسب کند. 
وی با بیان این مطلب که ما نمی‌توانیم سوانح را کاهش دهیم مگر اینکه عوامل خطرزا را شناسایی و رفع کنیم،‌تصریح کرد: قطعا رانندگی خطرزا باعث می‌شود سوانح ترافیکی افزایش پیدا کند؛ پس اولین عامل مواجه با خطرات، درک از خطر است تا راننده بتواند در مواجه با خطر به سلامت از آن عبور کند. 

سردار مهری آمار کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌ای در سال 96 را به تفکیک سر سهمیه، حین انتقال و فوت در مراکز بیمارستانی به شرح ذیل اعلام کرد: 51 درصد جان‌باختگان در صحنه، 7 درصد جان باختگان در مسیر و 42 درصد در بیمارستان جان می‌بازند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *