جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

شوک موشکی کره شمالی به مذاکره با آمریکا

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 652683
کره شمالی با آزمایش یک «موشک فوق پیشرفته» نارضایتی خود را از روند مذاکرات با امریکا ابراز کرد؛ مذاکراتی که کره‌ای‌ها می‌گویند به توقف تحریم‌های امریکا منجر نشده است.
شوک موشکی کره شمالی به مذاکره با آمریکا
به گزارش جهان نيوز، کره شمالی با آزمایش یک «موشک فوق پیشرفته» نارضایتی خود را از روند مذاکرات با امریکا ابراز کرد؛ مذاکراتی که کره‌ای‌ها می‌گویند به توقف تحریم‌های امریکا منجر نشد ه است. 

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی دیروز گزارش کرده است که پیونگ‌یانگ به مناسبت شصت و نهمین سالگرد آزاد سازی کره یک فروند موشک تاکتیکی فوق مدرن نقطه‌ زن با کارآیی بالا را آزمایش کرده است؛ سلاحی که کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی با حضور در محل آزمایش آن، با جنبه‌های فنی محل آشنا شده و شخصاً دستور پرتاب آن را صادر کرده است.

کیم جونگ اون «رضایت کامل» خود را از نحوه آزمایش این سلاح اعلام و آن را به عنوان نقطه عطفی در تقویت بنیه نظامی و قدرتمند‌تر شدن نیرو‌های نظامی این کشور توصیف کرده است.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش کرده است: «ساخت و توسعه سلاح یاد‌شده مدت زمانی طولانی را به خود اختصاص داده است. این سلاح در ادامه تلاش‌ها برای ارتقای سیستم آسیب‌ناپذیر دفاعی در کشور و نیز تقویت قوای نظامی ارتش صورت گرفته است.» کره‌جنوبی گفته که این سلاح احتمالاً «توپ با برد بلند» بوده است.

ترامپ‌: این‌ها جعلی است
آزمایش موشکی جدید کره شمالی در حالی انجام شد که به گفته ترامپ، کره‌شمالی از ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۷ (۷ آذرماه ۹۶) تاکنون آزمایش موشکی انجام نداده بود. ترامپ بار‌ها توقف آزمایش‌های موشکی کره‌ای‌ها را ناشی از سیاست‌های خودش خوانده و گفته است‌: «من آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را متوقف کردم.

من آزمایش موشکی کره‌شمالی را متوقف کردم. ژاپن بسیار خوشحال است. چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ چه کسی می‌د‌اند؟ خواهیم دید.» آزمایش موشکی کره شمالی چند روز بعد از آن انجام شد که سه شنبه قبل هم سی‌ان‌ان گزارش کرد که تصاویر ماهواره‌ای جدید از مکان‌یابی ۱۳‌مرکز عملیاتی مخفی موشک‌های بالستیک در کره‌شمالی خبر می‌د هد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این تصاویر نشان می‌دهد پیونگ یانگ به‌رغم مذاکره با امریکا و دادن وعده به این کشور برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش، برنامه موشک‌های بالستیک خود را پیش می‌برد.

با این حال، دونالد ترامپ این گزارش را جعلی خواند و گفت: «اگر مورد بد‌ی وجود داشته باشد، من نخستین فرد‌ی خواهم بود که به شما خواهم گفت...»

کانال مذاکراتی د ر بحران
ناظران این تحولات را نشان‌د هند ه نارضایتی جد‌ی پیونگ‌یانگ از روند مذاکرات با امریکا، بعد از توافق چهار صفحه‌ای خرد اد ماه ۱۳۹۷ می‌د انند که د ر ملاقات کیم جونگ اون با د ونالد ترامپ امضا شد. به‌رغم تأکید کره‌ای‌ها بر توقف تحریم‌ها، د ولت ترامپ اصرار د ارد که تحریم‌ها تا زمان توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی متوقف نخواهد شد. دونالد ترامپ ۱۷ آبان ماه د ر مصاحبه‌ای تأکید کرد که احتمالاً اوایل سال آیند ه میلاد‌ی با کیم جونگ اون ملاقات خواهد کرد، ولی گفت: امریکا هیچ عجله‌ای برای دیدار و ملاقات ندارد و تحریم‌ها کماکان فعال است.

چند روز بعد هم مایک پنس، معاون ترامپ در پیامی توئیتری از ژاپن اعلام کرد :کارزار فشار علیه کره‌شمالی برقرار خواهد بود و ماد امی که به خلع سلاح کامل و قابل راستی‌ آزمایی نرسیم، تحریم‌ها نیز به قوت خود باقی می‌ماند. امریکا، ژاپن و مابقی جهان به نتیجه‌ای کمتر از این راضی نمی‌شوند.

این در حالی است که وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرده بود که اگر تحریم‌های امریکا برچیده نشود، سیاست همزمان پیشبرد نیروی هسته‌ای و پیشبرد عمران اقتصاد‌ی را بازخواهد گرد‌اند. ناظران می‌گویند که مد تی است کانال مذاکراتی امریکایی‌ها با کره شمالی دچار بحران شده است. هفته قبل قرار بود کیم جونگ چول، مشاور رهبر کره‌شمالی به منظور هماهنگ کردن زمان دومین ملاقات ترامپ با کیم جونگ اون به نیویورک سفر کند تا با مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا ملاقات کند، اما این سفر به طور غیرمنتظره‌ای لغو شد. بی‌بی‌سی فاش کرد که وزارت خارجه امریکا این سفر را بعد از آن لغو کرد که مطلع شد چول حتی سوار هواپیما هم نشد ه است.

منبع:روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *