شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نتانیاهو تنها برنده سفر به عمان

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 649526
عمده تحلیل‌گران صهیونیست دو خط احتمالی را محور اصلی مذاکرات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با پادشاه عمان در مسقط ارزیابی می‌کنند.
نتانیاهو تنها برنده سفر به عمان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، ارزیابی‌های تحلیلگران رژیم صهیونیستی در خصوص اهداف سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به پادشاهی عمان با یکدیگر متفاوت است.

برخی تحلیلگران این سفر را به تلاش‌های صورت گرفته برای ازسرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها مرتبط می‌دانند و برخی دیگر مدعی هستند که این سفر برای ایجاد کانال ارتباطی با ایران صورت می‌گیرد. این درحالی است که عده‌ای نیز اعتقاد دارند این سفر در جهت تعمیق روند عادی سازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است.

هرکدام از این اهداف که مد نظر باشد، رانی شاکید تحلیلگر مسائل سیاسی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که نتانیاهو از این سفر برای آرمان‌گرایی های سیاست داخلی خود بهره برده است.
شاکید می‌افزاید که اعتقاد ندارد شاه عمان بتواند تاثیری بر روی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بگذرد، علاوه بر اینکه هیچ امکانی برای همگرایی میان ایران و اسرائیل وجود ندارد. در نتیجه تنها برنده این سفر همان نتانیاهو است.

ارزیابی‌های موجود در سرزمین های اشغالی احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را بعید نمی‌داند. این در حالی است که زمان قانونی برگزاری انتخابات در پایان سال آینده میلادی خواهد بود. چرا که در شرایط کنونی اختلافات میان احزاب ائتلاف حاکم به اوج خود رسیده است.

این تحلیلگر صهیونیست معتقد است که سفر نتانیاهو به عمان بسیار مهم بود. او الان می‌تواند به اسرائیلی‌ها بگوید: ببینید، درهای یک کشور عربی به روی من باز شده است، بدون اینکه این موضوع ارتباطی با فلسطینی‌ها داشته باشد.
دفتر نتانیاهو جمعه گذشته تصاویری از سفر اعلام نشده نتانیاهو به پادشاهی عمان را منتشر کرد که همراه با همسرش سارا در این سفر شرکت کرد و سلطان قابوس پادشاه عمان به استقبال آنها آمد.

این سفر اولین سفر یک مسئول ارشد رژیم صهیونیستی به این کشور حاشیه خلیج فارس نیست، بلکه پیش از این نیز اسحاق رابین نخست وزیر وقت رژیم‌ صهیونیستی در سال 1994 به عمان سفر کرده بود. دو سال بعد از این سفر بود که دفاتر نمایندگی تجاری میان دو طرف تشکیل شد، ولی این دفاتر تنها تا آغاز انتفاضه دوم فلسطین در سال 2000 باز بود.
شاکید گفت که افزایش مناسبات اسرائیل با پادشاهی عمان از سالها پیش وجود داشته و این مناسبات روند خوبی نیز داشته‌ است. این تحلیلگر صهیونیستی تاکید می کند که انجام این دیدار بدون شک از نظر سیاسی دارای اهمیت است، اما در خصوص میزان تأثیرگذاری این سفر در مذاکرات فلسطینی و اسرائیلی یا ایجاد مناسبات محرمانه میان ایران و اسرائیل تردیدهای جدی وجود دارد.

شاکید در عین حال از عوامل و انگیزه‌های حضور همسر نتانیاهو در این سفر سوال کرد، این در حالی است که نتانیاهو و همسرش از بیش از یک سال پیش تاکنون در معرض اتهامات فساد هستند و از سوی پلیس سرزمین‌های اشغالی مرتباً مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

یونی بن مناحیم مدیر سابق خبر رادیو رژیم صهیونیستی بر خلاف شاکید ابراز عقیده کرد که عمان می‌‌تواند در دو پرونده اساسی یعنی پرونده ایران و روند مذاکرات فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نقش‌آفرینی کند.

بن مناحیم در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تاکید می‌کند: البته ایفای چنین نقشی بدون موافقت کامل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امکان‌پذیر نیست.این تحلیلگر سیاسی مدعی شد که موجودیت ایران در سوریه نگرانی‌های عمده‌ای برای اسرائیل ایجاد کرده است، شاید نتانیاهو به دنبال ایجاد کانال تماس با ایران از طریق عمان است.

وی می‌افزاید که موضوع دوم پرونده فلسطینی - اسرائیلی است. البته ترامپ با مشکلات عمده‌ای در روند اجرای معامله قرن در طرف فلسطینی مواجه است، او نیازمند یک طرف عربی است و به همین علت بود که نتانیاهو چند روز پیش از سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عمان رفت.

بن مناحیم نیز این سفر را یک دستاورد سیاسی مهم برای نتانیاهو ارزیابی کرده و می‌افزاید درست است که روابط و مناسبات با پادشاهی عمان از مدت زمان طولانی ادامه داشته است، اما برگزاری نشستی میان نتانیاهو و یک رهبر عربی که ارتباطات رسمی با اسرائیل ندارد، آن هم بعد از انتقال سفارت آمریکا به قدس و ادامه شهرک سازی در کرانه باختری و تنش‌های نظامی ایجاد شده در نوار غزه می‌تواند یک دستاورد برای هر رهبر اسرائیلی باشد.

وی افزود که چیزی که برای نتانیاهو مهم است، این است که تعدادی از کشورهای عربی از این دیدار استقبال کردند، بدون اینکه لااقل در سطح رسمی هیچ انتقادی از سوی کشورهای عربی در خصوص این دیدار مطرح شود.

زفی بارئیل تحلیلگر روزنامه صهیونیستی هاآرتص درز برخی اطلاعات از نشست مسقط از سوی طرف عمانی را بعید دانست، اما در عین حال تاکید کرد که این موضوع نمی‌تواند از اهمیت این سفر بکاهد، سفری که شکافی در دیوار برگزاری نشست‌های عمومی بین رهبران عرب و نخست وزیر اسرائیل ایجاد کرد.

بارئیل نیز مانند دیگر تحلیل گران صهیونیستی که به نظر می رسد یک خط خبری مشخص را از سوی محافل امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دریافت کرده‌اند، مدعی شد که هدف این سفر می‌تواند دو پرونده یعنی ایران و مذاکرات فلسطینی و اسرائیلی را مد نظر داشته باشد. وی در عین حال گفت که قطعا سلطان قابوس با ادب و احترام به میهمانان اسرائیلی خود گفته است که نمی‌خواهد مواضعش را در خصوص ایران تغییر دهد.

بارئیل میزان تأثیرگذاری این نشست بر احیای روند مذاکرات سازش با طرف فلسطینی را بعید دانست و تاکید کرد که اگر شخصی بتواند نتانیاهو را به بازگشت مجدد به میز مذاکرات قانع کند، این فرد دونالد ترامپ است.

سمدار بری تحلیلگر زن روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت که سلطان قابوس و وزیر خارجه به دنبال بازگرداندن اسرائیلی‌ها و طرف فلسطینی به میز مذاکرات هستند و در این رابطه با واشنگتن همکاری می‌کنند.

تعمیق روند عادی سازی
در پایان سال 2017 میلادی تشکیلات خودگردان فلسطین تماس‌های سیاسی خود با دولت ترامپ را متوقف کرد. این اقدام پس از آن اتفاق افتاد که ترامپ قدس را به پایتختی اسرائیل انتخاب کرد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کرد.
تشکیلات خودگردان فلسطین در پی این اتفاق هرگونه مشارکت انفرادی آمریکا در روند مذاکرات فلسطینی و اسرائیلی را رد و تاکید دارد که این مذاکرات باید با میزبانی کشورهای جهان و در نتیجه یک کنفرانس بین‌المللی صورت بگیرد.

دفتر نتانیاهو در پی انجام این سفر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که این دیدار می‌تواند اقدامی ملموس در جهت اجرای سیاست‌های نخست وزیر برای تقویت مناسبات اسرائیل با کشورهای منطقه باشد. این مناسبات می‌تواند از طریق نشان دادن تجربه‌های اسرائیل در زمینه های امنیتی و تکنولوژی و اقتصاد دنبال شود.
نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و رهبر حزب تندروی خانه یهودی نیز که مذاکرات سازش با فلسطینی‌ها را رد می‌کند، در مطلبی در توئیتر تاکید کرد که این سفر می‌تواند یک نقطه عطف سیاسی مهم و بخشی از سیاست منطقه‌ای اسرائیل تلقی شود.

شاکید در واکنش به این اظهارات تاکید کرده است که این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای سیاست باز بیشتر از سوی کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به اسرائیل باشد. این در حالی است که هیچ تحرکی در پرونده فلسطینی- اسرائیلی ایجاد نشده است. این سفر یک مأموریت اسرائیلی است و صرفا متعلق به نتانیاهو نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *