جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۲
۱۸

مراجع تقلیدی که اصلاح‌طلبان دفاع از آنان را لازم ندیدند

سه شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 649312
نخبگان اصلاح‌طلب ابتدائاً باید تکلیف خود را با یک مسئله روشن کنند، آن گاه بهتر می‌توانند افکار عمومی را درباره حساسیت خود به حفظ حریم مرجعیت قانع کنند.
مراجع تقلیدی که اصلاح‌طلبان دفاع از آنان را لازم ندیدند
به گزارش جهان نيوز، چهره‌های اصلاح‌طلب در پی انتشار نامه‌ای سرگشاده به یکی از مراجع تقلید، واکنش نشان داده و از آنچه که شکسته شدن حریم یا تضعیف مرجعیت دینی خواندند، ابراز نگرانی کردند، امروز روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز به انعکاس این ابراز نگرانی‌ها در صفحات اول خود پرداختند.

اما کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به این واکنش‌ها واکنش نشان دادند و با یادآوری سکوت یا انفعال سابق اصلاح‌طلبان در برابر برخی مواضع هم‌طیفی‌هایشان در قبال مرجعیت دینی، کوشیدند به خاطر آنان بیاورند که در هنگامه انتقاداتِ سنگینتر از نامه‌ای که روز شنبه در رسانه‌ها منتشر شد، به مراجع تقلید و مرجعیت دینی برعکس امروز احساس خطر و نگرانی نکرده‌اند.

۲ مورد از بارزترین نمونه‌هایی که منتقدان عکس‌العمل اصلاح‌طلبان به نامه سرگشاده خاطرنشان می‌کنند، حمایت از سیدهاشم آقاجری در ماجرای «میمون خواندن» مقلّدان مراجع تقلید و سکوت در برابر اتهام نماینده اصلاح‌طلب مجلس به آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است.
 
هاشم آقاجری؛ اصلاح‌طلبی که مقلّدان مراجع تقلید را «میمون» خواند

سیدهاشم آقاجری از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از تشکل‌های چپ دهه ۶۰ و بعداً اصلاح‌طلب دهه‌های ۷۰ تا به امروز، طی سخنرانی معروف خرداد ۱۳۸۱ خود در همدان با موضوع «پروتستانتیسم اسلامی» گفته بود:

«رابطه دین‏شناسان با مردم رابطه‏ معلم و متعلم است، نه رابطه‏ مراد و مرید، و نه رابطه مقلد و مقلد . مگر مردم میمون هستند که تقلید کنند؟»

تنها شخصیت برجسته اصلاح‌طلبی که به این اظهارات واکنش نشان داد،‌ مهدی کروبی رئیس مجلس ششم بود که در نطق پیش از دستور خود گفت: یک «آیت‌الله» به ما می‌گفتند، می‌خواهند آن را هم از ما بگیرند.

وی که احتمالاً‌ پیامدهایی برای تداوم واکنش‌ها به این اظهار نظر عضو یک تشکل شاخص اصلاح‌طلب برای پایگاه مردمی اصلاح‌طلبان پیش‌بینی می‌کرد، از همه خواست که مسئله را خاتمه‌یافته تلقی کنند.

اما دستگاه قضا با شکایت مدعی العموم، آقاجری را به اتهام اهانت به مقدسات محاکمه کرد؛ نکته اینجا بود که اصلاح‌طلبان اعم از چهره‌ها و رسانه‌هایشان از کنار اظهارات وی گذشتند و پس از صدور حکم اولیه او نیز تلاش کردند با انعکاس وسیع اعتراضات به آن، اصل موضوع یعنی «میمون خواندن» مقلّدان مراجع تقلید را تحت الشعاع قرار دهند.

از آنجا که موضوع بحث این نخبه اصلاح‌طلب، نقد کلی نسبت به جایگاه مرجعیت دینی بود، وارد مصادیق نشد و به مرجع تقلید خاصی اشاره نکرد؛ ولی چون که همه مقلدان مراجع را میمون خواند،  می‌توان مخاطب نقد او را همه مراجع عظام تقلید فرض کرد.

دومین نمونه از سکوت اصلاح‌طلبان در برابر نقد به جایگاه‌ مراجع عظام تقلید که از سوی منتقدان مورد اشاره قرار گرفته است،‌ مربوط به سال گذشته است که طی آن محمود صادقی ـ عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب و حامیان دولت تدبیر و امید ـ اتهامی به یکی از مراجع مبنی بر نسبت خویشاوندی‌اش با یک متهم به رانتخواری وارد کرد.
 

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی؛ مرجع تقلیدی که اصلاح‌طلبان به او اتهام خویشاوندی با یک رانتخوار وارد کردند

نماینده اصلاح‌طلب مجلس در توییت خود به بهانه انتشار یک نظر فقهی از آیت‌الله مکارم شیرازی که ظاهراً مخالف با نظر وی بوده است، نوشت:

خوب است جناب ایشان [آیت‌الله مکارم شیرازی] درباره بدهی‌های کلان معوق جناب مدلّل به بانک سرمایه هم توضیح بدهند.

این در حالی بود که چهار ماه پیش از آن، دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرده بود:
«اخیراً دوباره داستان دروغین رابطه دامادی تاجر به‌نام «مدلّل» با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در بعضی از سایت‌ها آمده است.

مکرر از معظم‌له شنیده‌ایم که هرگز نامبرده را ندیده و نمی‌شناسم و هیچ‌گونه رابطه‌ای با ما نداشته و ندارد؛ اما آنها که نه ایمان‌ دارند و نه وجدان، از تکرار دروغ‌های خود ابا ندارند. کار این افراد، مانند وهابیت است ... ».

این اتهام‌زنی نماینده اصلاح‌طلب به یک مرجع تقلید با وجود توضیحات مکرر قبلی آیت‌الله مکارم با هیچ واکنشی از سوی اصلاح‌طلبان مواجه نشد و آنان از تضعیف جایگاه مرجعیت احساس نگرانی نکردند، هرچند که در نهایت، عضو فراکسیون امید مجلس به علت ناتوانی در اثبات اتهام خود به آیت‌الله مکارم ناگزیر در توییت دیگری بدون آن که از وارد کردن یک اتهام به ساحت یک مرجع تقلید عذرخواهی کند، آن را پس گرفت.

گفته می‌شود با در نظر گرفتن این ۲ مورد شاخص و موارد متعدد دیگر از سکوت و بعضاً حمایت اصلاح‌طلبان ـ به‌ویژه در دوران حاکمیت دولت اصلاحات ـ از نقدهای گسترده‌ به نهادها و سنّت‌های دینی که مقوله مرجعیت و تقلید احکام نیز در دایره آن قرار می‌گیرد، تکدّر خاطر و انتقاد چهره‌های اصلاح‌طلب از نگارش نامه سرگشاده به یک مرجع تقلید، حتی از سوی بدنه اصلاح‌طلب جامعه نیز از جمله در فضای مجازی چندان مورد پذیرش قرار نگرفته است.

به نظر می‌رسد نخبگان اصلاحات ابتدا باید تکلیف خود را با آنچه که منتقدان، «تناقض» در رویکردشان نسبت به حرمت مقدسات می‌خوانند،‌ روشن کنند، آن گاه بهتر می‌توانند افکار عمومی را درباره حساسیت خود به حفظ حریم مرجعیت قانع کنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ننگ بر فتنه گر.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان تا دیروز میگفتن تقلید کار میمون است !!!!! حالا مدافع مراجع تقلید شده اند !خخخ.
در پاسخ به هاشم آقاجری
Iran, Islamic Republic of
با استدلال جناب آقاجری پس هرکی تو تمرینات کلاسهای مختلف نرمش و ..... شرکت می کنه و حرکات مربیشونو تکرار می کنن هم میمونند.
اگر آقاجریها نماز نمی خونن که خوب وضعیتشون معلومه و ما با اونا هیچ صحبتی نداریم اما اگر نماز می خونن کی بهشون گفته نماز صبح دو رکعته و نماز مغرب سه رکعت؟ کی گفته سوره حمد رو باید تو دو رکعت اول هر نماز باید بخونیم؟ و کلی دیگه از این کی گفته ها و دستورات ....
اگر پاسخشون اینه که از پدر و مادر یا معلمون یاد گرفتیم خوب اگر از پدر ومادر و معلمشون هم بپرسین همین جواب رو میدن و میگن ما هم از والدینمون شنیدیم این خط رو اگر دنبال کنیم به یک مرجع تقلید می رسیم
تقلید یعنی همین! به همین راحتی
پس
Iran, Islamic Republic of
با خودم خیلی فکر کردم که بعد از خواندن این مقاله چه نتیجه ای میتوان گرفت.هم خندیدم و هم گرییدم .واقعا ما شیعه هستیم !شیعه ای که مراجع تقلیدمان به دو دسته تقسیم شده اند، مراجع تقلید اصوگرایان و اصلاح طلبان.که در حال حاضر هر دو گروه معتقدند که چون جناح رقیب به مراجع ما بی احترامی کرده است ما هم میتوانیم به مراجع تقلید رقیب بی احترامی کنیم.اگر مقلد بنیانگذار انقلاب اسلامی هستیم به فرموده ایشان احترام مراجع تقلید واجب است.پس دست از بهانه تراشی برداشته وسعی کنیم احترام همه را نگه داریم.ما وقتی نتوانیم در داخل احترام مراجع را نگه داریم از دشمنان چه انتظاری می توان داشت؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
مشکل همه ما اینه که حق رو نمیشناسیم و دنبال افراد راه افتادیم و زنده باد این و مرده باد اون سر میدیم اگه حق شناس بودیم به جای حمایت از افراد از حق دفاع میکردیم
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
کسی که انصاف نداشته باشد همه چیز را در راستای منافع حزبی و قبیله گری سیاسی خود می خواهد
مثل روز روشن است علت این سیاست های یک بام و دو هوای اصلاح طلبان این است که با آیت الله یزدی و مکارم شیرازی مخالف هستند با آیت الله مصباح یزدی مخالف هستند با آیت الله جنتی مخالف هستند لذا توهین به این مراجع آنها را نه تنها ناراحت نمی کند بلکه در دل خوشحال هم می شوند
ولی یک نامه محترمانه آیت الله یزدی را برنمی تابند
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی کجای این نامه محترمانه است ، اگر کسی به مرجع تقلید شما این حرفها بزند وبرای او تعیین تکلیف کند آیا باز هم می گویید این نامه محترمانه است ، بیایید حرمت مرجعیت را فدای خواسته های باندی وجنایی خود نکنیم.
ولی
Iran, Islamic Republic of
شما انتقاد یک سیاستمدار را با امر و نهی یک مجتهد مقایسه می کنید؟قیاس درستی نیست !گیرم کسی گناهی کرده باز هم باید تکرار کند واگر تکرار نکرد شما نگرانید؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هر چیز را با عینک سیاسی ببینیم نتیجه همین می شود که هست. اصلاح طلبان به درستی همینطوریکه در متن گفته شده است بودند ولی آیا شما گونه ای دیگر هستید؟ در نامه آقای یزدی، توهین به مرجعیت وجود دارد، آیا از نظر شما وجود ندارد؟ اگر صادق هستید و اگر می خواهید به صواب عمل کنید باید به این نکته نیز بپردازید و انتقاد کنید. حتی اگر آقای شبیری اشتباه کرده باشند نهی از منکر به روش آقای یزدی پسندیده نیست و ایشان باید کار خود را اصلاح نمایند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
مثبت زدم ولی مراجع باید در عین دیانت سیاست هم داشته باشند تا به دیدار فتنه گر نروند
Iran, Islamic Republic of
از مراجع محترم انتظار بیشتری می رود که بصیرت هم داشته باشند.
شما کجا دشمنان دوست نما کجا؟
اولا آقای آیت الله یزدی مسئول جایی هستند که مراجع معرفی میکنند. ثانیا ایشان گفته اند که دو بار نامه نگاری کرده و جوابی نگرفته که مجبور به نامه ی سر گشاده نوشتن شده. ثالثا با تجربه و سابقه ای که دارند حتما میدانستند که نوشتن این نامه صدای چه کسانی رو درخواهد آورد و به عبارتی رو خواهد کرد. رابعا مسخرگی انتقاد به نامه آیت الله یزدی اونجا بیرون می زند که این جریان نه تنها در قبال توهین به خدا و اسلام و امام حسین موضعی نمی گیرند، بلکه شروع کنند و، خط دهنده و پناهگاه دشمنان اسلام و امام حسین علیه السلام هم بوده و شده اند. فتنه 88 باید چشم خیلی ها رو از جمله مراجع تقلید باز میکرد و بنا به فرموده امام راحل حفظ نظام از اوجب واجبات است را امثال همین مراجع تقلیدها جامه عمل می پوشاندند نه اینکه مردم عادی از اونها جلو بزنند...
ایرانی انقلابی
دوست عزیز
جهت یادآوری شما و همفکرانتون .. سیاست ماعین دیانت و دیانت ما عین سیاست ماست
صحبت حضرت ایت الله یزدی بسیار بجا و درست و برای افرای مثل آیت الله شبیری زنجانی که پیشانی اسلام هستند حکم نصحیت به برادر مؤمن بوده است....
Iran, Islamic Republic of
این نامه آیت الله یزدی

بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت الله شبیری زنجانی «دامت برکاته» سلام علیکم با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است. لازم به ذکر است، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!. یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.ان شاء الله محمد یزدی
____
کجای این اهانت و توهین است ؟
مگر نه این است که در همه نامه آمده که در دو مرحله مکاتباتی داشته اند ؟
وقتی مراحل قبلی موثر واقع نشد چه باید کرد ؟
آیا بایستی امنیت و آرامش جامعه فدای مماشات کرد ؟
مرضی خداست ؟

امور مثبته حیثیت و حرمت ، وقتی رو به انتفاء بگذارند ، رعایت آنها هم هکذا به همان وضعیت ، تنظیم می گردد .
Iran, Islamic Republic of
توهین به مراجع از سوی هر فرد وحزب وگروه کار بسیار زشتی می باشد که وهن مذهب تشیع است .
Iran, Islamic Republic of
و نسبت توهین دادن به عالم گرانقدر که در مقام امر به نهی از منکر مراحل نهی را رعایت کرده ، چه حکمی دارد ؟

تهمت زدن آن هم به عالمی این چنینی خوشایند خداست ؟!
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفته اند حرمت امامزاده را باید خادم آن نگهدارد . امروز آقا جری وامثالهم خادم این امامزاده نیستند امروز امثال ایت الله یزدی باید حرمت مرجعیت را حفظ کنند.
Iran, Islamic Republic of
حفظ حرمت در ترک نهی از منکر است ؟

حرمت مرجعت هیچ حدی ندارد ؟