سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۲

همکار خاشقچی: عوامل بن‌سلمان سراغ من‌هم آمدند

پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۱
کد مطلب: 647492
یکی از دوستان «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود که این روزها قتل احتمالی‌اش توسط رژیم سعودی جنجالی شده، تجربیاتش درباره روش‌های ولیعهد سعودی برای ساکت کردن منتقدان را شرح داده است.
همکار خاشقچی: عوامل بن‌سلمان سراغ من‌هم آمدند
به گزارش جهان نيوز، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشته فایل‌های صوتی که یکی از مخالفان آل‌سعود در اختیار این روزنامه قرار داده حاوی جزئیاتی درباره تلاش‌های حکومت عربستان سعودی برای ساکت کردن مخالفان این رژیم است.

واشنگتن‌پست نوشته «عمر عبدالعزیز»، همکار «خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود به صورت مخفیانه صدای دو نفر از فرستادگان حکومت پادشاهی عربستان را ضبط کرده و آن را در اختیار این روزنامه قرار داده است. 

«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شده است. مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

رسانه‌های ترکیه‌ای و برخی منابع دیگر ادعا کرده‌اند این قتل به دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی انجام شده است. رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند. ۷ نفر از این ۱۵ نفر از نیروهای نزدیک به محمد بن سلمان بوده‌اند.   

عمر عبدالعزیز در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست تصریح کرده عوامل محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی سراغ او هم آمده‌اند. واشنگتن‌پست نوشته دو نماینده حکومت عربستان سعودی برای پیدا کردن عبدالعزیز ۲۷ ساله به مونترئال در کانادا سفر کرده‌اند. آنها با او قرار گذاشته و گفته‌اند یک پیام شخصی از طرف «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی دارند. 

روزنامه آمریکایی اشاره‌ای به تاریخی که این دیدار انجام شده نکرده است. 
یکی از دو فرستاده بعد از دیدن عبدالعزیز به او گفته درباره او دو سناریو قابل اجرا است: یا او به عربستان سعودی و نزد دوستان و خانواده‌اش برمی‌گردد و یا اینکه، روانه زندان می‌شود. آنها برای فشار بر عمر عبدالعزیز، یکی از برداران او را به جلسه آورده‌اند که عبدالعزیز از او خواسته آرامشش را حفظ کند. وی فایل‌های گفت‌وگو با آنها را ضبط کرده است. 

این فایل‌ها که به صورت مخفیانه ضبط شده‌اند حاوی بیش از ۱۰ ساعت مکالمه هستند و توسط عبدالعزیز در اختیار واشنگتن‌پست قرار گرفته‌اند.

واشنگتن‌پست نوشته فایل‌های ضبط‌شده نشان می‌دهد حکومت پادشاهی عربستان چگونه تلاش می‌کند شخصیت‌های مخالفش را با وعده‌های پول و دادن امان‌نامه به خاک عربستان بکشاند. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند این نوع اقدامات بعد از ولیعهدی محمد بن سلمان به شدت افزایش یافته است.

چند نفر از دوستان خاشقچی می‌گویند مقام‌های ارشد نزدیک به بن سلمان در ماه‌های گذشته با او تماس گرفته و حتی به او وعده داده‌اند در صورت بازگشت به عربستان سمتی سطح بالا در دولت به او پیشنهاد خواهد شد. خاشقچی، اما اعتمادی به این وعده و وعیدها نداشت و آنها را تله می‌دانست.

شنودهای انجام‌شده توسط دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از گفت‌وگوهای مقام‌های سعودی نشان می‌دهد محمد بن سلمان دستور داده بود خاشقچی برای بازگشت به عربستان تطمیع شده و سپس بازداشت شود. 

عبدالعزیز که به کانادا پناهنده شده به واشنگتن‌پست گفته در چند پروژه در حال همکاری با خاشقچی بوده و مقام‌های سعودی احتمالاً به همین دلیل خواسته‌اند او را از سر راه بردارند.

خاشقچی برای او ۵۰۰۰ دلار فرستاده بود تا آن را در پروژه مشترکی که نام آن را «زنبور» گذاشته بودند، هزینه کند. هدف از این طرح ایجاد یک «ارتش رسانه‌ای» در داخل عربستان جهت به چالش‌ کشیدن ترول‌های حامی دولت عربستان در بستر اینترنت بود. 

در فایلی که عبدالعزیز ضبط کرده، دو نماینده حکومت سعودی مرتب تکرار می‌کنند که شخص بن سلمان آنها را فرستاده است. آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که از «سعود القحطانی»، استراتژیست ارشد محمد بن سلمان حکم دارند.

عبدالعزیز در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته دوستان و خانواده‌اش در عربستان به دلیل ارتباطاتش با او زندانی شده‌اند. 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
سرنوشت عربستان سرانجام مثل دوران محمدرضا خواهدشد یقینا"دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد
سروش
Iran, Islamic Republic of
آیا شماها امکان مصاحبه با همکاران و حتی خانواده خاشقچی مرحوم را ندارید؟ پس چطور رسانه ای هستید؟ همیشه باید این سانه های خارجی باشند تا از طریق و شیوه آنها از اخبارها باخبر شویم. یک تکانی بخورید.