جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۸

استاد دانشگاه تربیت مدرس جوابیه داد

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 647250
سیدمهدی سجادی استاد دانشگاه تربیت مدرس در واکنش به خبر پروفایل گوگل اسکالر وی، جوابیه ای را برای ما ارسال کرده است و به رسم صداقت و امانت داری خبرگزاری دانشجو جوابیه این استاد دانشگاه عینا بدون دخل و تصرف منتشر می‌نماید.
استاد دانشگاه تربیت مدرس جوابیه داد
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سیدمهدی سجادی استاد دانشگاه تربیت مدرس در واکنش به خبر پروفایل گوگل اسکالر وی، جوابیه ای را برای ما ارسال کرده است و به رسم صداقت و امانت داری خبرگزاری دانشجو جوابیه این استاد دانشگاه عینا بدون دخل و تصرف منتشر می‌نماید. اما انتشار این جوابیه به معنی پذیرش همه موارد مطرح شده نیست وخبرگزاری دانشجو  این موضوع را برای شفاف شدن بیشتر ابعاد مسئله پیگیری می‌نماید.

متن این جوابیه به شرح ذیل است:

با عنایت به  انتشار خبری در خبرگزاری دانشجو با عنوان " تقلب علمی به سبک استاد اصلاح طلب دانشگاه تربیت مدرس"دال  بر سرقت علمی در قالب استفاده از مقالات نویسندگان دارای تشابه اسمی و گنجاندن آن در صفحه گوگل اسکالر (Google Scholar) و سپس استفاده از امتیازات آن از جمله بالا بردن اچ ایندکس (H.Index) و بهره برداری از آن برای ارتقا به مرحله استادی، لازم می‌دانم نکاتی را در پاسخ به خبر مذکور بیان نمایم:

برای کسانی که اندکی با حوزه علم و علم ورزی  سر و کار دارند و با فضا‌های مجازی نیز آشنایی دارند، روشن است که صفحه گوگل اسکالر به لحاظ فنی این قابلیت را دارد که هنگام به روز رسانی اتوماتیک خود، و برای هر بار به روز شدن، جدیدترین مقالات افراد هم نام را به روز می‌کند و بر آن افزوده می‌کند و در این میان  اسامی  مولفان دارای اسم  مشابه (Common name) و  را در کنار هم قرار می‌دهد و بالتبع بسیاری از مقالاتی که در این صفحه قرار می‌گیرد ممکن است از آن  دیگر اساتید (چه در رشته مرتبط یا غیر مرتبط) باشد. چنانکه شواهد فراوانی وجود دارد که اساتید در صفحه گوگل اسکالر خود با مقالاتی مواجه می‌شود که ناخواسته و حتی بی ارتباط با حوزه تخصصی  آنهاست.

صفحه گوگل اسکالر از آن جهت که به لحاظ علمی از هیچ سندیت و مقبولیتی برای ارزیابی عملکرد علمی اساتید برخوردار نیست  و در هیچ یک از فرایند‌های داوری علمی در خصوص عملکرد اساتید مورد استفاده و استناد قرار نمی‌گیرد، کمتر مورد استفاده و مراجعه اساتید قرار می‌گیرد تا آنجا که حتی بعضا اساتید از وجود چنین صفحه‌ای منتسب به خود نیز بی خبرند.

صفحه گوگل اسکالر در هیچ یک از مراحل داوری و ارزیابی عملکرد اساتید دانشگاه تربیت مدرس مورد استناد قرار نمی‌گیرد. تنها منابع مورد استناد در دانشگاه تربیت مدرس، رزومه رسمی ثبت شده عضو هیات علمی در سایت دانشکده و در پروفایل رسمی دانشگاه است و دانشگاه برای ارزیابی عملکرد اساتید دانشگاه به منظور ارتقا، تنها به مستندات علمی درج شده در پروفایل رسمی خود دانشگاه و رزومه ثبت شده استاد استناد می‌نماید؛ بنابراین با فرض وجود صفحه‌ای به نام گوگل اسکالر، چنین صفحه‌ای عملا مصداق کالعدم است که بود و نبودش برای یک استاد بالسویه است.

در صفحه گوگل اسکالر اینجانب نیز چندین مقاله بر حسب همان ویژگی فنی‌ای که متذکر شده ام، از دیگر اساتید در دیگر رشته‌های کاملا غیر مرتبط، ولی با نام مشابه وجود دارد. چنانکه در خبر منتشر شده نیز آمده است، مقالاتی در حوزه پزشکی، سرطان شناسی، مامایی، مکانیک وجود دارد که هیچ ربطی به حوزه تخصصی اینجانب ندارد. چنانکه می‌توانم موارد زیادی را به عنوان شاهد مثال از صفحه بعضی همکاران دانشگاهی مورد اشاره قرار دهم که همین مشکل صفحه اینجانب را دارا هستند و هیچگاه همکاران برای ادیت کردن آن اقدام نکرده اند. چون دلیلی برای اینکار نمی‌بینند و البته قصدی هم بقول خبرگزاری دانشجو برای سرقت علمی  ندارند. جالب این است که در صفحه اینجانب نه تنها مقاله چند هم نام وجود دارد. بلکه حتی مقالاتی از آقای دکتر سید میثم سجادی نیز وجود دارد که لااقل بنده برای سرقت بهتر و دقیقتر باید اسم ایشان را از صفحه خودم حذف می‌کردم. ظاهرا بنده  سارق خیلی ناشی به نظر می‌آیم.

برای هر آدم منصفی این سوال وجود دارد که چطور می‌توان این جرات ناشیانه  را بخرج داد و به سرقت مقالاتی اقدام کرد که هیچ ربطی به حوزه تخصصی فرد نداشته باشد. رشته فلسفه تعلیم و تربیت کجا و رشته سرطان شناسی پزشکی، مامایی، مکانیک، و ..

همچنین این سوال وجود دارد که چطور کمیته تخصصی دانشکده که مشتمل بر سه داور خارجی هستند، چنین پرونده‌ای را تایید کردند (جهت اطلاع پرونده اینجانب توسط سه استاد تمام سرآمد خارج از دانشگاه و مشهور رشته فلسفه تعلیم و تربیت بررسی شده است).

همچنین این سوال که چطور هیات ممیزه دانشگاه که متشکل از شانزده عضو هیات علمی دانشگاه هستند، پرونده‌ای با این وضعیت را بررسی و تایید کردند.
جواب روشن است. چون تنها معیار و ملاک ارزیابی عملکرد اساتید برای ارتقا، مقالات ثبت شده در پروفایل دانشگاه و مقالات مندرج در رزومه فرد است که مورد داوری قرار می‌گیرد. این پروفایل و رزومه اکنون در سایت دانشگاه موجود است و می‌توان به آن دسترسی داشت.

حسب قاعده" البینه علی المدعی"  تاکید می‌کنم که دوستانی که چنین خبر‌های سراسر کذب و نادرست را منتشر می‌کنند سری به دانشگاه بزنند و از پروفایلی که گفتم جویا شوند و انشا الله با دسترسی به آن راهی برای  اصلاح خبر پیدا نمایند. به عبارتی دیگر مستندات ادعایی خود را جستجو نمایند و اگر خلاف آنچه گفته ام یافته اند، آن را منتشر نمایند.

بر این باورم که فضاسازی‌هایی که علیه اینجانب شده است، نه ناشی از دغدغه‌های واقعی علمی است و نه جانبداری از شان و حیثیت دانشگاه تربیت مدرس. بلکه صرفا یک حرکت و شیطنت سیاسی (چنانکه از متن و تصویر انتهای خبر و همینطور از عنوان استاد اصلاح طلب بر می‌آید) در جهت تخریب یکی از چهره‌های مستقل در میان هزاران چهره مستقل دانشگاهی است که هر آنچه دارد از قبل سعی و تلاش بی وقفه و توانمندی‌های ذاتی خویش است نه رانت و ویژه خواری‌های معمول، که حاضر به تمکین در برابر مطالبه غیر آکادمیک، تحمیلی و تحکمی خارج از دانشگاه  نشده است و در برابر زیاده خواهی‌های عده‌ای مدعی بی سواد ایستادگی نموده است.. اگر دوستانی که  بقول خودشان دغدغه علم دارند،   ثابت کنند که بنده تنها و تنها  یکی از آن مقالاتی که در صفحه غیر علمی و غیر قابل استاد گوگل اسکالر وجود دارد را برای ارتقا به مرحله استادی استفاده کرده ام، رسما در اینجا برای دانشگاه  حق برخورد با اینجانب (چنانکه آن خبرگزاری توصیه کرده است) و ابطال رتبه استادی را محفوظ می‌دانم و تمامی تبعات آن را پذیرا هستم. چنانکه اگر نتوانستند چنین چیزی را اثبات نمایید، این حق  برای بنده محفوظ خواهد بود  تا از مراجع قانونی پیگیر موضوع شوم تا بلکه اندکی از حیثیتی که آسیب دیده است، را اعاده کرده باشم.

با کمال تاسف باید اذعان کنم که امروزه سخن از اخلاق و علم و عدالت و ارزش و ... از زبان کسانی شنیده می‌شود که مدعی ارزشی بودن هستند، ولی خود ملتزم به آن نیستند و قبل از صحت و سقم خبری، آن را به آسانی منتشر می‌کنند که خود یک عمل غیر اخلاقی است. ایکاش قبل از انتشار خبر، لااقل با اینجانب در خصوص درستی یا نادرسی آن پرسش می‌کردید تا جلوی هتک حرمت و حیثیت دانشگاه و دانشکده و گروه در درجه اول و سپس هتک حرمت و حیثیت اینجانب گرفته شود؛ بنابراین در پایان اعلام می‌نمایم که ادعای مطرح شده در خبر خبرگزاری دانشجو کاملا بی اساس، کذب و مصداق تشویش اذهان عمومی است و اینجانب در صورت عدم عذر خواهی سایت مذکور و یا عدم ارایه مدارک و مستندات موید ادعای خود، پیگیری موضوع از طریق قانون را حق خود می‌دانم و بی تردید تا روشن شدن ابعاد و ریشه‌های این حرکت غیر اخلاقی به پیگیری‌های خود ادامه خواهم داد.

سید مهدی سجادی

استاد تمام گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سرور
Iran, Islamic Republic of
...
گوگل اسکالر اینطورها هم که شما تحقیر کرده اید بی برنامه و بهم ریخته و منشقق نیست.برای بحثهای آکادمیک حداقل در حوزه مهندسی خیلی هم رفرنس خوبی است.فکر کنم با این توصیفات شما فردا گوگل ازتان شکایت کند!
Iran, Islamic Republic of
سجادي با علم چكار كردي از گوگل شكايت كن جانم
Iran, Islamic Republic of
درست گفته برا خود من هم بارها اینچنین شده و هر وقت وقت کنم اطلاعات اضافی و نامربوط به خودم را حذف میکنم
محمود
Iran, Islamic Republic of
جهان جان، قبول کن عجله کردی و اشتباه شده.
حتما عذرخواهی کن و جبران کن.
یک استاد دانشگاه نزدیک به جبهه ی پایداری
Iran, Islamic Republic of
جهان، شما همان طور که خبر توهین آمیز نسبت به ایشان را در تیتر خود (شش خبر بالایی سر تیتر) آورده بودی، باید جوابیه ی ایشان را هم در همان جا و به مدت بیشتری منتشر کنی. در غیر این صورت، شما خودت هم دچار فرآیند تاسف بار نفاق و چند چهرگی هستی، که آبروی دیگران را در تیتر می بری، و جوابیه شان را در حاشیه می آوری.
اتقواالله.
مهرداد فرجي
United States
متاسفانه خبرگزاري بسبج دانشجو و تسنيم نظرات مخالف خود رو منتشر نمي كنند ، منتظر واكنش مجموعه اي كه تحت نظر دكتر زاكاني هست و در دوران تحصيل در دانشگاه ع پ تهران به صفاي باطنش اعتقاد داشتم هستم
منتقد
Iran, Islamic Republic of
واقعا چگونه و به چه منظور به این راحتی به حیثیت و آبروی اساتیدی برجسته و متعهد لطمه میزنید واقعا این کار عملی غیرانسانی و ناجوانمردانه هست ... خداوند نگهدار ایشان باشد
علیرضا عارفی
Iran, Islamic Republic of
برای امثال حقیر که از سال 1387 الی زماننا هذا، توفیق شاگردی و ریزه خواری از خوان علمی این استاد مسلم فلسفه ی تعلیم و تربیت را داشته ام بدیهی است که رتبه ی دانشگاهی در پی اوست.
شرم بر کسانی که اینچنین بی پروا تهمت می زنند. شاگردان ایشان که اکنون در زمره ی اعضای هیأت علمی هستند از شمار بیرون اند و همگی بر تقوای عملی و شأن علمی ایشان شاهد و گواهند....