شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
رئیس کلاه سفیدها:

دمشق تنها عامل حملات شیمیایی در سوریه است

يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 643471
رائد صالح، رئیس آژانس موسوم به "کلاه‌سفیدها" مدعی شد که این سازمان به دلیل این که شاهدی بر کشتارهای در جریان در سوریه بوده، مورد "اتهام‌ها و ادعاهای غلط" قرار گرفته است!
دمشق تنها عامل حملات شیمیایی در سوریه است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، رائد صالح، رئیس آژانس کلاه سفیدهای سوریه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی اظهار کرد، سازمان کلاه سفیدها از حمایت‌های مالی هر کشور یا سازمانی به این شرط که این حمایت‌ها انگیزه سیاسی نداشته باشند، استقبال می‌کند.

او اظهار کرد: از اواخر ۲۰۱۲ برخی مناطق در سوریه از کنترل دولت خارج شدند. همچنان که نیروهای حکومت سوریه شروع به بمباران مناطق غیرنظامی و اجرای حملاتشان کردند، این نیاز احساس شد که یک گروه اقدام به "نجات جان غیرنظامیان" در برابر حملات کند.

به گفته صالح نام آژانس کلاه سفیدها اشاره به کلاه‌های ایمنی مورد استفاده اعضای این سازمان به هنگام انجام عملیات‌های امداد و نجاتشان دارد.او خاطرنشان کرد که اعضای داوطلب سازمان کلاه سفیدها تا پایان سال ۲۰۱۷ تعدادشان به ۴۳۰۰ نفر رسید. با این حال تنها می‌توانند در مناطقی که اجازه فعالیت در آنها را دارند، اقداماتشان را انجام دهند.

او مدعی شد: از آنجا که حکومت سوریه ما را به عنوان گروه تروریستی تلقی کرده، ما نمی‌توانیم در مناطقی که تحت کنترل آن قرار دارد، عملیات انجام دهیم. حکومت سوریه مکررا ما را تهدید کرده است در عین حال ما در مناطق تحت کنترل یگان‌ های مدافع خلق کرد و پ. ک.ک نیز نمی‌توانیم عملیات انجام دهیم و در سال ۲۰۱۵ این شبه‌نظامیان کرد داوطلبان کلاه سفیدها را دستگیر کردند. آنها در منطقه عفرین آمبولانس‌ها و تجهیزات امدادی ما را توقیف کردند. در عین حال ما به سبب علت‌های مشابه در مناطق تحت کنترل داعش نیز نمی‌توانیم عملیات انجام دهیم.

رائد صالح در ادامه گفت: آژانس کلاه سفیدها تنها می‌تواند در مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه عملیات انجام دهند.

او تصریح کرد: نیروهای کلاه سفیدها علاوه بر عملیات‌های امداد و نجات برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها، برطرف کردن مشکل برق‌رسانی و آبرسانی و کمک به پاکسازی آوار ساختمان‌های مخروبه اقدام انجام دهند.

صالح در عین حال تصریح کرد که این سازمان کمک‌های مالی از هر کشور یا سازمانی را به این شرط که با انگیزه سیاسی نباشد، قبول می‌کند.او اظهار کرد: ما از کمک‌ها و حمایت‌های هر کسی که "بخواهد از مردم سوریه حمایت کند"، استقبال می‌کنیم و هیچ مخالفتی نخواهیم داشت. تنها شرط ما این است که هیچ دستور کار نظامی یا سیاسی علیه ما تحمیل نشود.

به گفته صالح این سازمان از جانب کشورهایی نظیر قطر، انگلیس، آمریکا، هلند، دانمارک و آلمان حمایت می‌شود.او گفت: ما قرار است با فرانسه یک توافق امضا کنیم و در عین حال هلال احمر ترکیه و بنیاد موسوم به بنیاد امداد انسان دوستانه نیز از ما حمایت می‌کند.

رئیس سازمان کلاه سفیدها گفت: "این آژانس هرگز از اسرائیل هیچ حمایت مالی دریافت نکرده است."او مدعی شد: ما هرگز حمایت مالی از جانب اسرائیل را قبول نمی‌کنیم چرا که آن را اشغالگر می‌دانیم.

او اظهارات مطرح شده در خصوص اینکه داوطلبان کلاه‌سفیدها به هنگام عملیات نیروهای حکومت سوریه در غرب این کشور تخلیه شده و به اراضی اشغالی رفته‌اند را رد کرد.او اظهار کرد: تخلیه شدن نیروهای ما به سمت اراضی اشغالی نبود. بلکه داوطلبان ما ابتدا به بلندی‌های جولان اشغالی رفته و سپس به اردن منتقل شدیم و از آنجا هم به کشورهای دیگر رفتیم.

رائد صالح در عین حال "اتهام نسبت داده شده به کلاه سفیدها مبنی بر دست زدن به حملات شیمیایی در سوریه را رد کرده و تقصیر این حملات را به حکومت سوریه نسبت داد."

او مدعی شد: "طرفی که در سوریه حملات شیمیایی از جمله با گاز کلر انجام می‌دهد، آشکار است. چه کسی بشکه‌های گاز کلر در اختیار دارد؟ حکومت سوریه آنها را دارد. چه کسی از گاز سارین استفاده می‌کند؟ حکومت سوریه استفاده می‌کند.حکومت سوریه تنها کسی است که گاز سارین دارد و تنها طرفی که می‌تواند از مواد شیمیایی استفاده کرده و چنین حملاتی را انجام دهد حکومت سوریه است."

صالح در ادامه ادعاهایش گفت: "اتهام‌هایی که در این زمینه علیه گروه وی مطرح می‌شود دلیلش این است که کلاه سفیدها اولین شاهد برای کشتارهای در جریان و نقض حقوق بشر در سوریه هستند."

او مدعی شد: روسیه تمام تلاشش را انجام می‌دهد که اقدامات حکومت سوریه را "ماست‌مالی" کند. نیروهای داوطلب ما بارها توسط نیروهای حکومت سوریه در حین نجات غیرنظامیان مورد حمله قرار گرفتند. بارها شده که جنگنده‌های حکومت سوریه و هم روسیه ما را هدف قرار داده‌اند. برخی از مراکز متعلق به کلاه سفیدها چندین بار مورد حمله نیروهای حکومت سوریه و هم‌پیمانانش قرار گرفتند.

به گفته وی تاکنون مجموعا ۲۵۵ داوطلب نیروهای کلاه سفیدها کشته شده‌اند.
صالح مدعی شد: سال گذشته میلادی مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد که ۸۵ درصد پاسخگویان معتقدند که در صورت نیاز از کلاه سفیدها کمک خواهند خواست. این یک "موفقیت بزرگ" برای ما است. بزرگترین موفقیت ما با این حال این است که تاکنون ۱۱۵ هزار غیرنظامی را "نجات" داده‌ایم. ما بذر امید را در قلب و فکر ملتی که در آستانه از دست دادن امیدش قرار داشت، کاشته‌ایم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *