دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
ترامپ در انزوای شورای امنیت؛

ترامپ: شورای امنیت با آمریکا علیه ایران همکاری کند/دفاع قاطع بولیوی از ایران

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب: 642853
نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با موضوع منع تکثیر سلاحهای هسته ای آغاز شد.
شورای امنیت با آمریکا علیه ایران همکاری کند
به گزارش جهان نيوز، نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا با موضوع منع تکثیر سلاحهای هسته ای آغاز شد. 

ترامپ در سخنان خود به عنوان رئیس جلسه گفت: «ایالات متحده برای مقابله با سلاحهای کشتار جمعی گامهای بزرگی برداشته است.» 

وی به حمله ماه آوریل آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه به خاطر استفاده از تسلیحات شیمیایی اشاره کرد و از سران این کشورها به خاطر همراهی با آمریکا در حمله به سوریه تشکر کرد.

ترامپ درباره ایران نیز با تکرار ادعاهای خود درباره حمایت ایران از تروریسم گفت: «حکومت ایران درحال صادرات خشونت و ناامنی در منطقه است. این کشور به صورت غیرقانونی اقدام به خریداری کالاهای حساس برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالستیک خود می‌کند و این موشک‌ها را در سراسر خاورمیانه تکثیر می‌کند.»
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود ایران را به عنوان «کشور پیشتاز در حمایت از تروریسم» توصیف کرد و گفت: «این کشور اقدام به دامن زدن به درگیری‌ها در منطقه و فراسوی آن می‌کند.»

او گفت نباید به حکومتی با این سابقه اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای داده شود و او به همین دلیل او در سال جاری خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام را اعلام کرده است. 

ترامپ در ادامه گفت: «این توافق وحشتناک و یکجانبه به رژیم ایران اجازه داد مسیرش به سمت سلاح‌های هسته‌ای را ادامه دهد و طناب نجات‌های لازم به شکل پول نقد را زمانی که آنها بیشتر از همیشه لازمش داشتند در اختیار آنها قرار داد. آنها مشکلات بسیار بسیار بزرگی داشتند. نیازمند پول نقد بودند، ما به آنها رساندیم.»

وی مدعی شد که از زمانی که توافق هسته‌ای با ایران امضا شده است رفتار ایران در منطقه تهاجمی‌تر شده است. ترامپ مدعی شد که ایران از پول‌‌های ناشی از این توافق برای «حمایت از تروریسم» و دامن زدن به تنش‌ها در منطقه استفاده کرده است. 

ترامپ با اشاره به اینکه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران از اوائل ماه نوامبر به طور کامل اجرایی خواهند شد، گفت: «بعد از این تاریخ، ایالات متحده برای مقابله با طیف کامل رفتارهای مخرب ایران به دنبال تحریم‌های دیگری خواهد رفت که شدیدتر از همیشه خواهند بود.»

ترامپ هشدار داد: «هر فرد یا نهادی که به این تحریم‌ها پایبند نباشد با تبعات شدیدی مواجه خواهد شد. از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهم با ایالات متحده همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود رژیم ایران رفتارش را تغییر می‌دهد و هیچ‌گاه به بمب هسته‌ای دسترسی پیدا نمی‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «علی‌رغم همه اینها که گفته شد می‌خواهم از ایران، روسیه و سوریه که به درخواست و مطالبه محکم من  توجه کرده و حمله‌شان به استان ادلب و سه میلیون ساکن آنجا را به طرز محسوسی کند کردند.»

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه بعد از سخنرانی ترامپ مواضع کشورش را مطرح کرد.

ماکرون گفت: «من مطمئنم همه ما که در اینجا هستیم هدف یکسانی در خصوص ایران داریم و آن این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.»

وی گفت: «برجام کامل نیست اما یک گام قاطع است. با این حال علیرغم بحران بی اعتمادی به وجود آمده بعد از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران به تعهدات خود مطابق با برجام عمل کرد.»

«اوا مورالس»، رئیس‌جمهور بولیوی در این نشست دفاع تمام قدی از ایران کرد.

وی گفت: «در سال ۱۹۵۳، دولت آمریکا اقدام به تأمین مالی، برنامه‌ریزی و اجرای کودتایی علیه دولت منتخب مردمی ایران کرد که با اجرای مشروع حق حاکمیت خود تولید نفت خود را ملی کرده و آن را از چنگ یک شرکت انگلیسی-آمریکایی رهاند. بعد از آن، برای چندین دهه، دولت آمریکا از حکومتی مستبد حمایت کرد که اجازه می‌داد منافع ناشی از تولید نفت به جیب شرکت‌های غیرایرانی برود.»

مورالس با بیان اینکه این وضعیت تا سال ۱۹۷۹ (سال پیروزی انقلاب اسلامی) ادامه داشته اضافه کرد: «اکنون که ایران کنترل منابع خود را گرفته بار دیگر قربانی نوعی محاصره توسط آمریکا شده است. دولت بولیوی، با قاطعیت اقدامات یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران را محکوم می‌کند.»
 
در حال تکمیل...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *