يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱
۱۰

روایت «اعتماد» از نقش دولت در گرانی دلار

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 642618
یک روزنامه اصلاح‌طلب دولت را مقصر افزایش قیمت دلار معرفی کرد.
روایت «اعتماد» از نقش دولت در گرانی دلار
به گزارش جهان نيوز، روزنامه تعادل (وابسته به الیاس حضرتی) نوشت: التهابات دو هفته گذشته‌ بازار ارز به هیچ‌وجه عادی نبود. شاید در زمستان 96 دولت افزایش قیمت ارز را غیرطبیعی می‌نامید اما واقعیت این است که از نظر اکثر اقتصاددانان و فعالان اقتصادی این اتفاق دیر یا زود رخ می‌داد و روند حوادث هرچند برای عموم جامعه تلخ بود ولی با منطق اقتصادی تطابق کامل داشت.

سناریوی بدبینانه‌ای در تشریح دلیل اتفاقات دو هفته اخیر بین فعالان اقتصادی وجود دارد که بعضی در لفافه از آن با رسانه‌ها سخن گفته‌اند. با توجه به اینکه بیش از 80 درصد ارز در اختیار دولت است) با احتساب نفت، گاز، میعانات گازی، پتروشیمی و معادن بزرگ (بعضی معتقد هستند دولت خود در دو هفته اخیر به شکل مصنوعی قیمت را افزایش و سپس کاهش داده است. چندین دلیل این شک را تقویت می‌کند.

دولت برای پرداخت هزینه‌های ریالی خود نیاز به فروش ارز دارد و در عین حال شرایط تورمی به گونه‌ای است که باید از فروش ارز به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی اجتناب کند پس بهترین روش ایجاد تقاضا برای خرید ارزهای گران‌قیمت در داخل است.

زمزمه افزایش حقوق کارکنان از هم اکنون آغاز شده است و در عین حال پس از تشدید تحریم‌ها در آبان ماه مسئله انتقال ارز و تأمین حقوق کارکنان بحثی جدی خواهد بود و اگر دولت منابع ارزی خود را با دلار 15 هزار تومانی بفروشد بخش قابل توجهی از منابع لازم را تأمین کرده است.

نقدینگی زیادی در دست مردم وجود دارد که حرکت آن در بازارهای مختلف مشکل‌ساز است. تصور کنید این نقدینگی دلارهای پانزده هزار تومانی خریداری کنند و سپس قیمت دلار به 10 یا 12 هزار تومان کاهش یابد. عملا بخشی از این نقدینگی مشکل‌ساز از بین رفته است.

شرایط سیاسی دولت به گونه‌ای است که می‌تواند چند هفته انتقاد را تحمل کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی استیضاح شده و اگر انتقادی از عدم عملکرد صحیح این وزارتخانه شود دولت توپ را به زمین مجلس می‌اندازد. رئیس‌کل بانک مرکزی تازه تغییر کرده است و طبیعتا همه می‌گویند به وی فرصت دهیم. بعد از چند هفته هم قیمت ارز کاهش یافته است و دولتمردان ژست موفق بودن سیاست‌ها را می‌گیرند.

اگر چنین فرضیه‌ای صحیح باشد باید گفت دولت دست به قمار بزرگی زده است. فراموش نکنیم که آغاز التهابات ارزی سال 96 به خاطر دستکاری‌های کوچک هر ساله به منظور تأمین کسری بودجه بود اما در شرایط خاص سال 96 مانند اختلاف شدید نرخ ارز واقعی و اسمی و همچنین خروج سرمایه قابل توجهی که در سال قبل رخ داده بود و در نهایت عدم دسترسی دولت به منابع حاصل از صادرات عملا فنر ارزی در رفت. در این برهه زمانی دیگر فنر جمع شده ارزی وجود ندارد اما اگر واقعا دولت به شکل مصنوعی نرخ را دستکاری کند ممکن است عواقب غیرقابل پیش‌بینی به بار بیاید که در این باب باید گفت: آزموده را آزمودن خطاست.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دلار بین 18 تا ۲۰ والسلام
برگشتی در کار نیست
دولت تمام تلاششو می کنه اما نقدینگی بسیار بالاست و غیر قابل کنترل
Iran, Islamic Republic of
خب ظاهرا فراموش کرده اید که این میزان بالای نقدینگی دستپخت همین دولت فخیمه هست . این شوخی نیست که از سال 92 تا الان میزان نقدینگی 3 برابر شده. یعنی دولت روحانی به صورت جدی داره ایران رو شخم میزنه.
Iran, Islamic Republic of
نحوه خروج دلار از كشور توسط باباييها و اقا زادها بدين شكل است . اول يك مقداري قيمت دلارو افزايش ميدن سپس افزايش قيمت سهمگين مسكن كه باعث ميشه پولهاي مفت كسب شده از طريق فروش عير واقعي مسكن به دلار ارزان تبديل شود و از مملكت خارج شود.يعني افزايش قيمت و رو مسكن اوار ميكنند . مجددا قيمت دلارو در حد قيمت اول پايين ميارن ولي قيمت مسكن چند صد درصد افزايش ميدن و چونكه قيمت دلار پايين است مجدا ريال تبديل به دلار و خروج از كشور براي عشق و حال ا قا زادها بيچاره هم به قشر دستمزد بگير كه بايد جور ديگرانو بكشند
Iran, Islamic Republic of
ما داراي دو بازار عمده هستيم يكي بازار نفت و ديگري بازار مسكن و بقيه بازار ها فرعي هستند و تحت تاثير اين دو بازار.دلار ارزان و مسكن گران خيانت است به مردم چونكه دلار ارزان بابت خريد كالاي سر مايه اي و ضروري بكار نمي رود بلكه از كشور توسط اقا زادها خارج ميگردد. پولي كه از بازار نفت به اقتصاد تزريق ميشود در دلال بازي مسكن بقيمت ارزان از مملكت خاج ميشود چراكه دراين چهل سال اگر مقايسه بكنيم قيمت يك متر مربع زمين در بهترين نقطه تهران هزار تومان در سال 57 بوده الان رسيده به چهل ميليون يعني چهل هزار برابر شده ولي دلار 70 ريالي شده 17 هزار تومان يعني دو هزارو چهار صد برابر پس قيمت دلار در حال حاضر ارزان است و انگيزه تبديل ريال به دلار با فروش مسكن و خروج ان به خارج از كشورتوسط سود جويان و اقا زادها بسيار بالاست مراقب باشيم كه بعد از اين واقعه سقوط و فقر فلاكت مردم بهمراه داره با اين تحريم ها
بوقچی
Iran, Islamic Republic of
...
امیر
Iran, Islamic Republic of
بالا رفتن نرخ دلار به سود اقتصاد کشور است کاری که چینی ها انجام میدهند امریکا برای ما انجام داده البته به شرط انکه اذوقه وامنیت تامین وبازارهای صادراتی تثبیت شودکالاهای وارداتی بهشدت گران شده
Iran, Islamic Republic of
احسنت باعث صادرات بيشتر و اگر قيمت دلار باندازه مسكن بشود شكوفايي در بخش مسكن و عدم خروج دلار از طريق تبديل ملك به دلار ميشود
Iran, Islamic Republic of
شما که چین رو مثال میزنی آیا مثل چینی ها هم کار می کنی با پایین ترین حقوق. کارگران چینی اسثتثمار شدن و با حقوق بخور نمیر تو کارگاههای کوچک کار می کنن. اینقدر نگین افزایش قیمت دلار به نفع تولید و صادراته.
چون ما به دلیل تحریم ها دسترسی به مواد اولیه و بازارهای جهانی نداریم در نتیجه نه صادرات خوبی خواهیم داشت نه واردات با قیمت مناسب
United Kingdom
آقای که نظر دادی قیمت کارگر چینی پایین هست الان دستمزد یه کارگر ایرانی ساعتی 25 سنت هست. من تمامی دستمزدها رو در بیشتر کشورها بررسی کردم با این دستمزد پایین کمترین دستمزد ممکنه رو دارند پرداخت می کنند.
خواهشمند هستیم به طور منطقی و با اطلاعات درست در این رابطه صحبت شود.
Iran, Islamic Republic of
شمای امیر آقا کمی از این تحلیل های آبکی تون بیایید بیرون ببینیدکه الان با بالا رفتن دلار وضعیت مردم چه جوری شده. هر تحلیلی که بکنید وقتی که منجر به این بشه که قدرت خرید مردم یک چهارم بشه این تحلیل میشه آبکی. طبق اعلام اقتصاد دان ها و هم چنین برآورد خود مردم از بازار، تورم بالای 200 درصد هست، ولی حقوق کارمندها و حقوق بگیرها در بهترین حالت 20 درصد اضافه شده. وقتی که این مسائل رو لحاظ کنید اون وقت دیگه نمیگید که بالا رفتن دلار خوبه. حداقل اگر هم خوب باشه با این وضعیت جامعه ما و این چنین دولتی، اصلا بالا رفتن دلار خوب نیست.