سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

احیای قرآنی شب عاشورا

چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب: 641440
در شب عاشورای حسینی، حرم مطهر امام رضا(ع) میزبان خیل عظیم عزاداران است و برنامه‌های مختلفی از جمله خطبه‌خوانی، مرثیه سرایی، سخنرانی و احیای قرآنی شب عاشورا برای زائران تدارک دیده شده است.
احیای قرآنی شب عاشورا
به گزارش جهان نيوز، به نقل از فارس آستان نورانی امام هشتم(ع) در شب عاشورای حسینی برنامه‌های مختلفی را در راستای عزاداری سرور و سالار شهیدان تدارک دیده که آیین خطبه‌خوانی و مراسم احیای قرآنی از جمله ویژه برنامه‌های آستان در شب عاشورا است. همچنین سخنرانی و مرثیه‌سرایی از جمله برنامه‌های امشب است که در صحن جامع رضوی برگزار و صوت آن از همه رواق‌ها و صحن‌های حرم پخش می‌شود.

بنا بر این گزارش آیین سنتی خطبه‌خوانی شب عاشورا امشب باحضور عزاداران آقا ابا عبدالله الحسین(ع) در صحن انقلاب آستان قدس رضوی برگزار می‌شود که این مراسم قرار است از شبکه‌های اول، قرآن، افق و شبکه استانی خراسان رضوی به صورت زنده و مستقیم پخش شود.

همزمان با شب عاشورای حسینی خدام بارگاه منور رضوی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی واقع در چهارراه شهدا با شمع‌ها و لاله‌های افروخته مسیر خیابان شیرازی تا حرم مطهر رضوی را طی می‌کنند و به مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

خدام سپس با تجمع در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی به عزاداری می‌پردازند، خدام آستان قدس رضوی و مسئولان استانی و کشوری در حالی که شمع‌های روشن در دست دارند، خطبه ویژه این شب را شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) و همچنین سلام و درود بر ائمه معصومین(ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری قرائت کرده و فرارسیدن ایام عزای سید و سالار شهیدان را به محضر حضرت رضا(ع) تسلیت می‌گویند.

بالغ بر ۴۰ درصد از صحن‌ انقلاب به زائران اختصاص داده شده تا جمعیت حاضر در صحن نیز بتواند از این مراسم بهره‌مند شوند، سایر زائران هم می‌توانند همزمان در تمامی اماکن متبرکه از نمایشگرهای پهن پیکر مراسم باشکوه خطبه‌خوانی را مشاهده کنند.

همچنین برای زائرانی که شمع‌های افروخته در دست دارند جایگاه ویژه‌ای در خروجی‌های اماکن متبرکه رضوی در نظر گرفته شده تا زائران شمع‌های روشن خود را در این محل‌ها قرار دهند.

این مراسم چهارشنبه 28 شهریورماه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی، نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت ذاکران اهل بیت(ع) در صحن انقلاب برگزار می‌شود.

احیای قرآنی شب عاشورا در رواق امام خمینی(ره)

در شب عاشورای حسینی محفل بزرگ انس با قرآن کریم با عنوان «من قرآن خواندن را دوست دارم» باحضور قاریان ممتاز و بین‌المللی از ایران و دیگر کشورها در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

این مراسم امشب و از ساعت 22:30 برای احیای شب عاشورا در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم برپا می‌شود و در این محفل قاریان ملی و بین‌المللی آستان قدس رضوی از جمله جواد پناهی و مختار دهقان به همراه علیرضا رضایی قاری بین‌المللی اهل کشور افغانستان و محمدحسین مطرود و نقی ذاکر از قاریان ممتاز کشورهای عراق و پاکستان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید می‌پردازند.

خدمت‌رسانی 20 هزار خادم و خادمیار به زائران بارگاه رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی

سیدخلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: بیش از 50 هزار نفر در زیر مجموعه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی مشغول به فعالیت هستند که 4 هزار نفر از این جمعیت را کارکنان رسمی این معاونت تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در شرایط عادی روزانه 10 هزار خادم در حرم مطهر رضوی فعالیت دارند، اما در مراسم‌ها و مناسبت‌های ویژه همچون تاسوعا و عاشورای حسینی روزانه 20 هزار نفر از خادمان و خادمیاران رضوی برای خدمت به زائران در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) حضور خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه خدمات ارائه شده در حرم مطهر رضوی نتیجه همکاری بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی است، بیان کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی برعهده معاونت تبلیغات اسلامی بوده و برگزاری منظم مراسمات را معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی برعهده دارد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: امسال بیش از 150 هزار نفر در مراسم شیرخوارگان حسینی در صحن جامع رضوی شرکت کردند که با تلاش بخش‌های مختلف معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی این مراسم به نحوی شایسته برگزار شد.

وی افزود: مدیریت انتظامات و تشریفات اماکن متبرکه رضوی برای برگزاری منظم مراسم‌ها، مدیریت رفاه این معاونت در آماده سازی صحن‌ها از حیث نظافت تا مفروش کردن و مدیریت خدمه نیز در حوزه کنترل و هدایت جمعیت و همچنین تأمین امنیت، اقدام می‌کنند.

منبتی با بیان اینکه زائربرها در صحن‌های حرم مطهر با همکاری مدیر فنی، مدیریت روشنایی و مدیریت رفاه زائران معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی مشغول به خدمت‌رسانی هستند، بیان کرد: عموما انتقال زائران کم توان در صحن‌ها به وسیله زائربرها انجام می‌شود و در مناسبت‌های ویژه که به دلیل ازدحام جمعیت امکان تردد زائربرها وجود نداشته باشد، سعی برآن است تا با افزایش تعداد خادمان صندلی چرخ‌دار این خدمت‌رسانی انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *