شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کره شمالی: به خلع سلاح اتمی پایبندیم

دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 639735
رهبر کره شمالی در هفتادمین سالگرد تاسیس این کشور به فرستاده رئیس جمهور چین گفت که کشورش به خلع سلاح اتمی پایبند است.
کره شمالی: به خلع سلاح اتمی پایبندیم
به گزارش جهان نيوز، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در دیدار با «لی ژانشو» رئیس پارلمان چین و فرستاده پکن گفت که پیونگ‌یانگ توافق سنگاپور با آمریکا برای خلع سلاح اتمی را حفظ کرده است.

به نوشته سایت شبکه ژاپنی «اِن.اِچ.کِی»، کیم در این دیدار خطاب به آمریکا خواست تعهدات خود را در توافقی که ماه ژوئن میان دو کشور به امضا رسید، حفظ کند. 
به نوشته خبرگزاری رویترز، لی که برای مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس کره شمالی به پیونگ یانگ سفر کرده بود، نامه «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین را به کیم تحویل داد. 

به نوشته سایت «ای.سی.اِن.اِس»، شی در این نامه گفته است کره شمالی تحت رهبری «کیم ایل سونگ»، «کیم جونگ ایل» و کیم جونگ اون در زمینه‌های ساختار اجتماعی طی هفتاد سال گذشته دستاوردهای فوق‌العاده‌ای داشته است. 

شی در این نامه همچنین گفته است، سیاست چین محافظت، اتحاد و توسعه روابط با کره شمالی است و مایل است ضمن همکاری با کیم، روابط دو جانبه را تقویت کرده و اجماع به دست آمده بین سران دو کشور طی سه دیدار را به اجرا دربیاورند. 

خبرگزاری یونهاپ نیز درباره دیدار کیم با فرستاده چین نوشت، رهبر کره شمالی اظهار امیدواری کرد روابط میان دو کشور محکم‌تر شده و روابط ویژه دو طرف عمیق‌تر شود. لی در این دیدار گفت روابط پکن و پیونگ یانگ  با کره شمالی بر پایه «روابط ویژه» میان سران دو کشور، قوی‌تر شده است. 

در سال جاری میلادی، رهبر کره شمالی دیدارهای متعددی با سران چین، کره جنوبی و همچنین آمریکا داشته است. چین که اصلی‌ترین متحد کره شمالی به شمار می‌رود در جریان دیدارهای کیم با سران سئول و واشنگتن قرار گرفته است. کیم دو بار با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کرده و دیدار سوم دو طرف هفته آینده در پیونگ یانگ برگزار می‌شود.

رهبر کره شمالی برای اولین بار در ماه ژوئن با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد. در این دیدار طرفین برای خلع سلاح اتمی کره شمالی در مقابل تضمین امنیتی توافق کردند. آمریکا هشدار داد، تا خلع کامل سلاح اتمی کره شمالی، تحریم‌های پیونگ یانگ برچیده نخواهند شد. 

بعد از دیدار کیم و ترامپ، مقرر شد دیدار مقام‌های دو کشور در رده‌های پایین‌تر ادامه داشته باشد اما آخرین سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که قرار بود دو هفته پیش انجام بگیرد، ناگهان به بهانه عدم خلع سلاح اتمی کره شملای، لغو و مذاکرات میان دو کشور فعلا متوقف شده است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *