جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

برنامه توانمندسازی زنان سرپرست به کجا رسید؟

يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 636363
زنان سرپرست خانوار از اقشار ضعیف جامعه(از حیث اقتصادی)هستند که می‌طلبد با اتخاذ تدابیر سازنده به توفیقات هر چه بیشتر نائل شوند.
برنامه توانمندسازی زنان سرپرست به کجا رسید؟
به گزارش جهان نيوز، در میان اقشار ضعیف،کم درآمد و به تعبیری دهک‌های پایین جامعه، زنان سرپرست خانوار در معرض آسیب‌ها و مشکلات بسیاری قرار دارند.
 
آنچنان که اخبار و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد، تعداد زنان سرپرست خانوار طی یک دهه منتهی به سال 1395، 86 درصد رشد داشته است.

در حال حاضر، تعداد 3 میلیون خانوار، با سرپرستی زنان اداره می‌شوند و از این میزان، نزدیک به نیمی از عدد مذکور به‌صورت خود سرپرست (زندگی انفرادی) زیست می‌کنند.

زنان بیوه، مطلقه، همسر مردان بیکار، همسر مردان مهاجر، زنان سالمند تنها، دخترانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند و همسران مردان از کار افتاده مشمول این طِیف می‌شوند که بطور طبیعی زندگی چنین افراد و گروه‌هایی با مَصائِب، مشقت‌ها و سختی‌های خاص به خود همراه خواهد بود.

آنچنان که اعداد و ارقام موجود در رسانه‌ها نشان می‌دهد، 90 درصد این طیف از شانس ازدواج بی بهره هستند و از دیگر سو 71 درصد از این گروه دارای فرزند هستند و از این دایره متعدد و متکثر، نزدیک به نیمی از آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.

بنابر اعداد و ارقام موجود حدود یک میلیون زن تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد و 200 هزار نفر تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

در شرایطی که برآوُرد رسانه‌ها، حاکی از وجود 3 میلیون زن سرپرست خانوار است که با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه ضریب این بیکاری در مقایسه با میزان بیکاری مردان افزون تر است و به نوعی این قشر، با نوعی فقر زنانه مواجه هستند.

چگونه می‌توان به مشکلات پیش روی زنان سرپرست خانوار غلبه کرد؟


تاکنون طرح‌های متعددی همچون بیمه زنان سرپرست خانوار، تعیین مستمری و غیره برای حل و فصل و کاهش مشکلات اقتصادی زنان سرپرست خانوار در دستور کار قرار گرفته اما همچنان شاهد مشکلات عمیق و جِدیِ پیش روی این قشر از جامعه هستیم.

اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی و اجتماعی قائل به این اصل هستند که برای مبارزه با فقر زنانه، بخصوص در گروه‌هایی که به زنان سرپرست خانوار معروف و شُهره هستند می‌باید در راستای توانمندسازی آنها تلاش شود در غیر اینصورت مشکلات موجود همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و حتی به تدریج افزایش احتمال ضریب و عمق این نارسایی‌ها دور از ذهن و تصور نخواهد بود.

البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت که با توجه به محدودیت‌های اقتصادی موجود، امکان پوشش تمامی زنان سرپرست خانوار در قالب طرح‌هایی همچون پرداخت مستمری و یا بیمه آنها امری سخت دشوار و شاید ناممکن باشد، اما به هر ترتیب در شرایطی که در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل کشور مشمول نارسایی‌های اقتصادی می‌شود اجرای طرح‌های مذکور هر یک به نوبه خود قادر است تا حدودی دردها و آلام اقتصادی زنان سرپرست خانوار را تسکین دهد.

آنچنان که اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد، 230 میلیارد تومان برای بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار در بودجه سالجاری پیش‌بینی شده که در صورت تأمین و تزریق بودجه مذکور تا حدودی بخشی از چالش‌های اقتصادی این طیف مرتفع خواهد شد.

متأسفانه مستمری دریافتی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی آنقدر ناچیز(53 هزار تومان) است که با افزایش مستمری جدید به 193 هزار تومان نیز قطعا تأمین بسیاری از نیازهای این گروه ناممکن خواهد بود.

در شرایطی که بر اساس برنامه پنجم توسعه، مقرر بود هر سال 10 درصد این زنان، توانمندسازی شوند به نحو و کیفیتی که از دایره حمایت سازمان‌های حمایت کننده موجود در کشور خارج شوند اما آنچنان که باید، به‌صورت کافی و شایسته، این دستور کار عملیاتی نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *