جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۱۳
۲۰۱
محاجه‌ای با حوزه علمیه

ادعای رحیم پور‌ازغدی درباره حوزه علمیه قابل آزمون است؟!/ استاد را اعدام کنید!

پنجشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 635979
بدانید و بدانیم که گفتن و نگفتن رحیم‌پور تأثیری در واقعیت ندارد و واقعیت‌ها و چالش‌ها در حوزه فکر و عمل، از آنچه رحیم‌پور گفت، رادیکال‌تر است.
ادعای رحیم پور‌ازغدی درباره حوزه علمیه قابل آزمون است؟!/ استاد را اعدام کنید!
گروه سیاسی جهان نيوز: بدانید و بدانیم که گفتن و نگفتن رحیم‌پور تأثیری در واقعیت ندارد و  واقعیت‌ها و چالش‌ها در حوزه فکر و عمل، از آنچه رحیم‌پور گفت، رادیکال‌تر است.

به گزارش جهان نيوز، پرویز امینی، جامعه شناس و تحلیلگر مسایل سیاسی طی یادداشتی نوشته است: نقادی رحیم‌پور درباره وضعیت نامطلوب و نامقبول حوزه علمیه و جامعه فقهی شیعی با مخالفت‌های گوناگونی روبرو شد که بخش کم اهمیت آن ناظر به یکی دو تراکت احمقانه در حاشیه برنامه بود اما از نظر محتوایی، برخی مراجع و برخی روحانیون معروف به فضلاء مثل جواد فاضل لنکرانی و سبحانی و... مخالفت‌های متفاوتی داشتند که شایسته تأمل و توجه بود.

لب کلام رحیم‌پور این بود که حوزه‌های فقهی در قم و نجف و... ناظر به مسائل واقعی و مبتلابه اجتماعی و سیاسی مثل حکومت و تمدن و... ورودی ندارند. حالا یا اساسا اعتقادی برای ورود به این مسائل ندارند یا دانایی لازم را برای مواجهه مجتهدانه با این مسائل ندارند. در مقابل، آقایان در مخالفت ادعا کرده‌اند که هم اعتقاد دارند و هم دانایی لازم را دارند و رحیم‌پور چون از حوزه بی‌اطلاع بوده است، متوجه نیست و نفهمیده یک حرفی زده است.

به نظرم این ادعا قابل آزمون است و با طرح چند مسئله واقعی و مصداقی می‌توان رحیم‌پور و امثال او را از جهالت خارج کرد:
شیعه معروف است به عدلیه و جایگاه عدالت در متون دینی منحصر به فرد و اساسا نظم سیاسی شیعی، نظمی عدالت بنیاد است. حوزه و فقه هم که سابقه هزار ساله دارد. سئوال از آقایان علما و فضلا این است آیا با این اوصاف، انتظار داشتن نظریه‌ای درباره عدالت خصوصا عدالت اجتماعی و توزیعی انتظار گزافی است؟ آیا در همه جامعه فقهی شیعی، یک کار تئوریک درباره عدالت به اندازه کار راولز در سنت لیبرالی وجود دارد؟ از لیبرال‌ترین لیبرال‌ها مثل هایک (لیبرتارین‌ها) تا کامنتارین‌هایی مثل والزر و سندل تا انواع و اقسام گرایش‌ها در چپ‌ها درباره عدالت، نظریه و نظریه‌هایی را برساخته‌اند. درحالیکه نه به اندازه شیعه عمق عدالتخواهانه داشته‌اند و نه متون درجه اولی مثل قرآن و نهج‌البلاغه و... را در اختیار داشته‌اند! انسان از خودش به عنوان شیعه علی که تجسم تئوریک و عملی عدالت است، شرمنده می‌شود که چرا ما حرف حسابی درباره عدالت نتوانسته‌ایم بزنیم؟ اگر غیر از این است بفرمایید.

تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله نائینی  در ۱۳۲۷ قمری در پاسخ به پرسش زمانه یعنی مشروطه نوشته شده است. بعد از ۱۱۰ سال، کاری در حد و اندازه کار نائینی در فقه سیاسی ما با اینکه چهل سال از تأسیس نظم سیاسی نوبنیاد ج.ا.ا گذشته است، انجام شده است؟ از این بالاتر این که همین کار نائینی چنان مهجور واقع شده است که جناب صادق زیباکلام در کتاب سنت و مدرنیته ادعا می‌کند که این کتاب که از اول به فارسی نوشته شده است، به زبان عربی است(!!!) و آنچنان کسی متعرض این مسئله نشده است که خطای زیباکلام حتی در تجدیدچاپ‌های بعدی کتاب تکرار می‌شود.

جناب آقای جوادی آملی که در فقه و فلسفه و عرفان و تفسیر، سرآمد حوزویان است، کتابی دارد به نام منزلت عقل در هندسه معرفت دینی که بعید است بتواند نظر یک دانش آموخته متوسط فلسفه علم را جلب کند! کافی است به خود کتاب و نقد کسانی که اتفاقا در همین سنت فکری هستند، مراجعه شود تا عیار این کتاب از نظر فکری و علمی روشن گردد. 

اگر در ایران، سروش سروش شد، اگر ملکیان ملکیان شد، اگر جواد طباطبایی جواد طباطبایی شد و... بیش از آنکه از توانایی فکری و قدرت نظرورزی آنها ناشی باشد، از ناتوانی و بی‌سوادی و بی‌مایگی طرف مقابل بود وگرنه این آقایان به قول فوتبالی‌ها در دسته محلات علوم انسانی دنیا نیز نمی‌توانند توپ بزنند و نزده‌اند.

  سطح درگیری‌ها با افکار مخالف از هگلی که تقی ارانی نمایندگی می‌کرد و راه طی شده بازرگان و راه انبیاء راه بشر حنیف‌نژاد و قبض و بسط شریعت و.. به خود هگل و کانت و هایدگر و ویتگنشتاین و هوسرل و کوهن و دورکیم و وبر و مارکس و دریدا و فوکو و لاک و هابز و... رسیده است اما صحنه از شما آقایان آنچنان خالی است که رائفی‌پورها جور کار را می‌کشند!

 آیا حوزه و فقه می‌تواند در برابر این وضعیت اقتصادی کشور بعد از چهل سال از انقلاب، شانه از بار مسئولیت خالی کند؟ اگر مسئولین کشور بخواهند بر اساس مُر اسلام، اقتصاد کشور را اداره کنند، حوزه علمیه نظریه‌ای پرورده و نهادسازی‌های لازم را برای پیشنهاد دارد یا جز تکرار حرام بودن ربوی بودن اقتصاد و ربا جنگ با خداست، حرف دیگری ندارد؟

دستگاه قضایی نزدیک‌ترین عرصه حکومتی و در عین حال حداقلی‌ترین بخش به حوزه فقه است. در این چهار دهه نیز کسانی سکاندار اداره آن شده‌اند که ویژگی مهم آنها اجتهاد فقهی مصطلح در حوزه‌ها بوده است. خوب به قوه قضائیه نگاه کنید. چقدر قابل دفاع است؟
بدانید و بدانیم که گفتن و نگفتن رحیم‌پور تأثیری در واقعیت ندارد و  واقعیت‌ها و چالش‌ها در حوزه فکر و عمل، از آنچه رحیم‌پور گفت، رادیکال‌تر است. اگر با سخنانی در این حد طاقت از دست بدهید، در مواجهه با آن واقعیت رادیکال‌تر، چه خواهید کرد؟!

رحیم‌پور ازغدی را اعدام کنید!

همچنین
حسین قدیانی فعال رسانه ای طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرامش نوشت:
در کتاب‌خانه‌ی چوبی و بزرگ بابااکبر، هم کتاب‌های استاد مطهری بود، هم کتاب‌های دکتر شریعتی، هم کتاب‌های آل‌احمد! اوایل راهنمایی، گاهی ناخنکی به این آثار می‌زدم ولی خب! چیزی نمی‌فهمیدم، جز «داستان راستان» که قصه بود و راحت‌الهضم!
اوایل دبیرستان اما عاشق مطالعه شده بودم و بیشتر هم همین مطهری و شریعتی و جلال را می‌خواندم! چه بسیار سئوال سخت که جواب آسانش را در «خدمات متقابل اسلام و ایران» و «آری! این‌چنین است برادر» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» پیدا می‌کردم!

در همان مقطع دبیرستان، عمدتا از دعوای مطهری‌چی‌ها و شریعتیست‌ها فرار می‌کردم، چرا که اولا؛ عقلم به گنده‌گویی‌های جماعت نمی‌رسید و ثانیا؛ دلم، هم با استاد شهید بود و هم با دکتر شهیر! صدالبته به حیث «قلم» جلال چیز دیگری بود برایم، به‌خصوص پادشاه‌کار «خسی در میقات» که رسما مرا مجنون و شیفته‌ی آل‌احمد کرد! تا اینکه رفتم دانشگاه اما نه با کیف و کلاسور، که با ساک ورزشی! نه به رشته‌ام «مدیریت صنعتی» علاقه داشتم و نه تداخل ساعت‌های فوتبالم با کلاس‌ها قابل مدیریت بود! طبیعی بود که دانشجوی منظم و درس‌خوانی نبودم ولی هم‌چنان عشقم به آثار مطهری و شریعتی و جلال، پابرجا بود!

آن‌قدر که هرگز دم به تله‌ی شایگان و آشوری و سروش و شبستری و کی و کی ندهم! همان ایام با خود می‌گفتم؛ کاش روشنفکر متعهدی یا ملای فاضلی بیابم که آمیخته‌ای از مطهری و شریعتی و جلال باشد تا این‌که یک‌روز دانشگاه ما جناب ازغدی را دعوت کرد سخنرانی به مناسبت روز دانشجو گمانم! سال ۸۰ بود گمانم! حسب ساعت تمرین، من فقط می‌توانستم یک ربع از سخنان ایشان را گوش دهم ولی به خود که آمدم، دیدم نه فقط تا آخر سخنرانی را مانده‌ام بل‌که بعد از سخنرانی هم افتاده‌ام دور استاد رحیم‌پور با این سئوال که «آیا نظریه‌ی دموکراسی متعهد شریعتی، همان تئوری ولایت فقیه امام نیست؟!» پاسخ استاد را الساعه یادم نیست ولی این را خوب یادم هست که در خلال سخنان آتشین‌شان، هم فهم و شعور مطهری را می‌دیدم، هم شور و شعار شریعتی را و هم هویت و حریت جلال را!

بگذریم که بابت این استشهاد، هزینه‌ی بدی دادم و چند جلسه، نیمکت‌نشین شدم در تیم امید پاس! غرض این‌که نقد اخیر جناب رحیم‌پور به کم و کیف حوزه، امروزی شده‌ی نقدهای دیروز استاد مطهری به این نهاد است! و اصلا زیبنده نیست عالم ما، در برابر یاوه‌گویی سکولارها و روحانی‌نماها ساکت باشد اما ۴ کلمه حرف حساب یک دلسوز را این‌گونه تند جواب دهد که مشتی لیبرال ضددین، مدافع حوزه شوند برای ما!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خیلی کوچکتر از اونی هستید که بخواهید برای حوزه تعیین تکلیف کنید، چون اصولا درکی از حوزه و واقعیت ندارید.
خیلی.....
Iran, Islamic Republic of
بهتر است کاری در جهت تضعیف مقام شامخ حوزه نکنید که فردایی هم هست، قبر و قیامتی هم هست و باید به صاحب این لباس، پاسخگو باشید.
United States
چه تضعیفی دوست عزیز در هر کجای مملکت که میروی از کار نفت و گاز و برق و آب و آیتی گرفته تا ماهواره و مخابرات و زمین شناسی و کرات دست نیافته تا علم فیزیک و شیمی و ساختن دارو ولوستر و چراغ خواب و لوازم آشپزخانه تا پرده کرکره وصدا و سیمای دوربین و فیلم سازی تا کارگردانی و تربیت هنر پیشه و تولید سازو هواپیما و توپ و تانک دوستان و سروران روحانی ما در آنجا حضور فعال دارندواز تخصصشان مردم و ملت را مستفیض میفرمایند دبگر چه تضعیفی
Iran, Islamic Republic of
به کوری چشم دشمنان اسلام و انقلاب، روحانیت، در میدان انسان سازی و اداره جامعه و حکومت، خواهد ماند و تا نابودی شما، ما هم جان فدایش هستیم.
Iran, Islamic Republic of
...
مخالف
موافق
Iran, Islamic Republic of
...
Indonesia
...
Iran, Islamic Republic of
شمابفرمایید به حرف های استاد رحیم پور جواب بدین نگران جواب بقیه به لباس حوزه نباشین...
Iran, Islamic Republic of
ممکن اشکالاتی در حوزه وجود داشته باشد.اما به یکباره همه تلاشها و زحمات حوزه و علمای انرا زیر سئوال بردن کار درستی نیست.مثلا ما نفهمیدیم اگر آقای امینی کتاب آیت الله جوادی آملی را متوجه نشده چه ربطی به سخنان آقای رحیم ازغدی عزیر دارد؟ یا اساسا چه ربطی به خود آقای جوادی آملی دارد؟صدها نفر دیگر این کتاب را خوانده و بهره ها برده اند.آیا تاکنون از خود سئوال کرده اید که این همه شبهات دینی و قرآنی را اگر آقای جوادی آملی و دیگر علمای حوزه نبودن چه کسی جواب میداد؟وظیفه حوزه علمیه کار اجرایی نیست.اما بارها راجع به مسائل اقتصادی تذکرات جامعی داده اند که این دولت محترم و حتی دولتهای قبل هرگز به آن عمل نکردند.آیا بی عملی این دولتها را به حساب حوزه باید گذاشت.آخرین مطالب خوبست جنابان محترم عریز آقایان ازغدی امینی و سایر منتقدین اگر حرفی درباره مدل اقتصاد اسلامی دارند بیان کنند تا ببینیم فقط انتقاد دارند یا راهکار هم دارند؟
Iran, Islamic Republic of
به نام الله

سلام بر شما. اولا همان اشکالات نه همه تلاش ها، زیر سؤال برده شده. منتهی اشکالاتی که همه زحمات را بی نتیجه میکند. مثل دوچرخه سواری که بر روی زنجیره افتاده، رکاب میزند و جا به جایی حاصل نمیشود. چنین اشکالی بوده!
ثانیا، کاملا برعکس افاضه فرمودید. وظیفه آقای رحیم پور و امینی، اجرایی نیست، مشاوری و انتقادی است. وظیفه حوزه است که در حیطه داخلی خودش اجرایی است. اونا باید بگن در برابر انتقادات و مشکلات چه کردند، نه آقای رحیم پور. شما مغلطه کردید که حوزه راجع به اقتصاد موضع گرفته! کی موضع خواست؟! آقای رحیم پور و منتقدان، تغییر دروس و کلاس ها و رساله ها را خواستند نه موضع گیری. اینم در حیطه اختیاراتشون نیست؟!
ثالثا، اون موضع شفاهی یا نوشتاری رو که من و شما هم میتوانم بگیریم. به نظر شما، موضع یک صاحب فتوا، با موضع بسیج دانشجویی که صدور بیانیه است، نباید فرق بکند؟! موضع مرجع، کفن پوشی است، نه بیان.
رابعا، در مورد برجام و 2030 و FATF چی؟! دفاع از برجام یا نشستن و منع کردن در 2030 و FATF، کار درستیست؟!
بیایید به جای ماله کشی و سپردن انتقادات به ضدانقلاب، خودمان حوزه را درست کنیم.

" در پناه خدا "
موافق
مخالف
موافق
Iran, Islamic Republic of
تضعیف حوزه توسط طلاب بی سوادی که همانند دانشجویان دانشگاه بدنبال مدرک هستند اتفاق می افتند نه با نقد دیگران. بهتر است پاسخ انتقادات داده شود. حوزه کار کرده است و کسی منکر آن نیست لیکن فاقد بهره وری لازم بوده است چون هدفگذاری اش مشکل داشته است و زحمتش به بیراهه رفته است.
Iran, Islamic Republic of
چی میگید بابا
امام خمینی فرمود هر گاه مردم جامعه ای را فاسد دیدید بدانید روحانیش بد بوده .
حالا شما جامعه پر از فساد و گناه و دزدی و اختلاس و ... را ببین آیا مقصر به گفته امام خمینی حوزه هست یا نه ...!!!!!!!!!!!!!!!!
جواد
Iran, Islamic Republic of
اما فرمودند اگر شما معممین فاسد شدید بدانید که فاتحه اسلام ناب خوانده شده است ...
موافق
حامد
Iran, Islamic Republic of
فقط امام زمان عج الله تعالی فرجه حریف شماست ولا غیرچون اگر به زمین بزنید می خواهید و اگر به زمین هم بخورید میخواهید
مخالف
علی
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
بهتر است این حقایق را به برخی حوزویان تذکر دهیدکه برای دنیا طلبی ومنفعت طلبی شان دین را به بازی نگیرند ..
Iran, Islamic Republic of
رفتی چپیدی تو یه گوشه گل میگی و گل میشنوی خیال میکنی همه چیز رو به راهه وقتی که سیل بردت میفهمی که مملکت تو چه وضعیت بد فرهنگی و اقتصادییه وضعیت خیلی خرابه خرابتر از اونی که فکرشو کنی
رادیکال باشیم یا عاقل
Iran, Islamic Republic of
آقای پرویز امینی
بنده با کلیت صحبت های استاد ازغدی موافقم
اما شما چرا اینقدر تند می روید
چرا مدام بقیه را سرزنش می کنید و از خود غافلید
اگر سروش سروش شده صرفا بخاطر نادانی علما بوده!
پس شما که دانا بودید چرا کاری نکردید؟
اگر کتاب استاد جوادی آملی به زعم شما بعید است نظر یک دانش آموخته فلسفه را جلب کند! خوب فکر نمی کنید مشکل از مبانی فلسفه ایست که او به عنوان بدیهیات فراگرفته؟
خوب چرا کتابهای استاد داوری اردکانی را به او معرفی نمی کنید؟
چرا خودتان کتابی که بتواند نظر او را جلب کند نمی نویسید؟
چقدر رادیکال شده اید؟
فکر میکنید با رادیکال شدن مشکلات حل می شوند؟
چقدر ادبیات برخی مذهبی ها به ادبیات رادیکال یاس آور اصلاح طلبان شبیه شده؟
مواظب باشید دام شیطان وسیع و گسترده است!
عاقبت رادیکالیسم خوارج است
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
بسیار باید گریست بر حوزه ای که مدافعی چون جنابعالی داشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
باید برای کم کردن آلام "محمد علی" ها گریست که به جای پاسخ دادن به انتقاد یک منتقد از جناب پرویز امینی، به گریستن متوسل شده است...
...
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم. نظر محمد علی، خطاب به آن نظری اولی بود که وکیل وصی حوزه شده و گفته به ما چه، نه به آقای امینی.
محمودرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
امیدوارم دیر نشده باشد، ولی مشکل اساسی نظام در همین موضوع است که آقای رحیم پور مبحث آن را آغاز کرده است.من متخصص امور نظریه پردازی دینی و غیر دینی نیستم. اما یک نکته در پیش روی این ملت واضح است و آن هم اینکه بعداز۴۰سال خروجی این نظام در زمینه اداره کشور،ورزش،فرهنگ ،آموزش و پرورش ، آموزش عالی،بانکداری،بیمه و....به نوعی نبوده که الگوی جدیدی به سایر مللی که در کشورهایشان به دنبال ایجاد عدالت و قسط (از اهداف اولیه انقلاب اسلامی) میباشند ، بدهد.شما فرض را براین بگیرید که همین امروز دنیا را داده اند دست مسئولین این نظام،آیا دنیا را همینگونه که ایران را اداره میکنید،اداره خواهیدکرد؟؟؟ نظام دیوان سالاری و اداری کشور ما همانی است که از قبل از انقلاب وجود داشته ، فقط با این تفاوت که قبلا تکلیفشان با خودشان روشن بود و براساس یک تفکر لیبرالیستی کشور را اداره می کردند.. اما الان همان نظام را سعی میکنند یک روپوش اسلامی بر تنش کنند که خروجی آن میشود این شیر بی یال و دم واشکمی که میبینیم.
لذا اصل طرح اینگونه مباحث بسیار امیدوارکننده وجای قدردانی داردکه بالاخره نظام متوجه میشود برای اداره اجتماع نیاز به یک نقشه راه کامل مبتنی بر ایدئولوژی جامعه برای تمام امور کشور دارد
اما چون این مباحث تخصصی میباشد، از زعمای قوم عاجزانه تقاضا دارم ضمن ادامه صحیح و پیگیری این مباحث،ترتیبی اتخاذ کنند که این موضوع بسیار مهم دچار عوام زدگی نشود و مانند سایر مسایل مملکت به انحراف کشیده نشود و خروجی خوبی از آن عائد کشور و آئین ما گردد.
احسنت بر شما متاسفانه حوزه در خواب غفلت به سر میبرد
طلبه
Iran, Islamic Republic of
اتفاق مبارکی افتاده ببینیم وظیفه ما چیه تا خیرش برامون بمونه
کسی هم حوزه را زیر سوال نبرده علوم حوزوی الان و علمای آن را از خود حوزه جدا کنیم حوزه ظرفیه که قابلیت انقلابی بودن یا سکولار بودن یا ... را داره
چرا اینقدر گیر دادیم به شخصیت ها
در مورد کتاب منزلت عقل هم یکی از اشتباهات برخی بزرگان اینه که تقریرات درسیشون را که شاگردا نوشتن یا تحقیق کردن را به اسم خودشون چاپ می کنن که سطحشون را میاره پایین بالاخره کسانی این کتاب ها را به دقت می خونن و می فهمن که سطحش چقدره
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
بله اتفاق مبارکی است
فقه حوزوی امروز باید پاسخگوی خیلی چیزها باشد صرفا خواندن چند کتاب کفایت امر نمی کند...بیان کلی احکام که با شرایط روز همخوانی نداردباعث جدایی اندیشه هامی شود...اگر سخنان به حق استاد باعث واکنش مراجع می شودسوال اینست که سکوت مراجع درشرایط حساس علامت چیست؟اگر ازشرایط رضایت دارندکه زیرسوال می روند یااگر ناراضی اند چه باید کرد؟
Iran, Islamic Republic of
شما؟؟؟؟؟
محمدرضا
Romania
ایشان خودشان دانش آموخته حوزه در حد اجتهاد هستند و سینه سوخته انقلاب ......حرفهایی را که زده اند برای پیشرفت حوزه و طبعا اسلام و مملکت بوده و هست نه تخریب و تحقیر آن ....یادمان باشد رضایت به وضع موجود یعنی نزدیک شدن پایان کار انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی...
Iran, Islamic Republic of
دوست آنست که عیب مرا تذکر دهد نه که با حمایت های الکی وبه به وچه چه گفتن واحیانا سکوت بگذارد تو جهل بمانیم .بلاخره یکی باید یه شوک به حوزه ها بدهد تا از رخوت درآیندوبا علم روز جلو بیایند که فقه شیعه پویاست ومحدود به زمان نیست وهمین راز موفقیت خواهد بود.تنبلی وعافیت طلبی خوره دین است !
United Arab Emirates
...
جواد مهدی پور
Iran, Islamic Republic of
حوزه ای که فقط بلد است به تکرار مکرراات بپردازد و عاجز از فهم دین ناب است ؟!!!!!!!!!!!!!.
تو کوچکتر از آن هستی که درکی از اسلام داشته باشی ای مدعی ولایت فقیه وقتی ولی فقیه زمان دائم صحبت از به روز شدن حوزه ها میکند داری در خواب غفلت به سر میبری
United States
...
Iran, Islamic Republic of
جناب پرویز خان امینی برای خود علامه ای هستند و ما نمی دانستیم...!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما باید می دانستید؟! از این به بعد هر کسی خواست کاری کند، نقدی کند، حرفی بزند، میگیم حتماً شما را بی خبر نگذارد. علی الحساب، دوتا کلاغ پریدن، من هم روم به دیوار میخوام برم جایی. در جریان باش. مراقب اوضاع هم باش.
Iran, Islamic Republic of
مستند کلاغ های خبری و خبرهای رو به دیوار خود را بدهید برادر یامین پور تا از افق پایداری پخش شود...
به پرویز خان امینی هم که لژیونر شده اند ودر لالیگای علوم مختلف مشغول هنرنمایی هستند بفرمایید گوشه ی چشمی به تیم محلات علوم ایران داشته باشند و این نوآموزان را مستفیض سازند...
Iran, Islamic Republic of
اونا فضول باشی نیستند. این ها را میدهم شما بدهید به دست دوست فضولتان که دوست دارد در جریان همه چیز باشد.
United Arab Emirates
احسنت بر استاد رحیم پور
Iran, Islamic Republic of
...
موافق
Iran, Islamic Republic of
سر این رشته را رها نکنید. البته با آرماش و مدارا.
یا علی مددی
Netherlands
چه معجون کوتاه و مفیدی.
فقط : یا علی مددی.
ارادتمند همه انسانهای عمیق
Iran, Islamic Republic of
وقتی از نیروهای خودی باشی دوستان اینگونه به کمک شما می ایند تا شما را تبرعه کنند وگرنه اگر یک اصلاح طلب اینگونه در مورد حوزه سخن گفته بود حکمش زندان و اعدام بود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یک اصلاح طلب به آن مفهوم که می دانیم، هرگز چنین سخنی را از سر دوستی و تمنای اصلاح نمی زند دوست عزیز! بهتر است اسیر تعصبات کور نشویم، مردم تماشاگر این بحث و جدلها هستند و نتیجه اینها برای حوزه می تواند تعیین کننده باشد.
United States
ما سالهای سال است که حوزه را میشناسیم و بسیاری حرفهای بسیاری گفته اند بسیاری معتقدند که سالهای سال است که حوزه از ریل قطار خود خارج شده است و به بیراهه میرود و دیگر با خمص وزکات مردم کارش انجام نمی شود بلکه از مالیاتی که مردم به حق با ناحق از آنها گرفته میشود اداره میشود و علت از ریل خارج شدندش هم همین پولهایی است که رضایت درونش نیست پس تا ثریا میرود این دیوار کج
Iran, Islamic Republic of
این ها که گفتید ربطی به افسادطلبان نداشت. افسادطلبان، با اصل حوزه و حضور فعال حوزه و علماء در جامعه مخالفند که لعنت خدا، بر آن ها باد و آرزویشان را، به خواست خدا، 1400 سال است به گور برده و باز هم می برند.
بیخود از قشر ضد دین و خیانتکار افسادطلب دفاع نکن.
Iran, Islamic Republic of
شما که سالهاست حوزه را میشناسی باید بهتر بدانی که خمص نیست و خمس است
ضمنا شما وسط این بحث خانوادگی نپر و ماهی نگیر
United States
شما درست میفرماییدببخشید اشتباه تایپ کردم ولی همینکه توانستم منظورم را به شما برسانم خوشحالم
موافق
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب به ریشه میزند ولی ایشان نقد در جهت بهبود کردند.
اصلاح طلبها در فکر نقد معصومینند که خودش نوعی بدعت است نه نقد
اصلاح طلب زمانی علیه حوزه موضع میگیرد که برای انقلاب کار کند و درد مردم را دوا کند
Iran, Islamic Republic of
درصدی از اصلاح طلبان فقط کارشان خیانت ، وطن فروشی، سیانمایی ، و ضد مردمی و... اصلا نام برخی اصلاح طلبان با این کلمات عجین هست
Iran, Islamic Republic of
این حرفها بوی فرقه ی انحرافی میده به خودتون بیایید هرکه مقابل این مسیر حق ایستاد ورافتاد حوزه های علمیه همیشه پویا بوده اند و امثال شما نمی توانند موجب یاس و دلزدگی مردم وفادار به آرمانهای انقلاب اسلامی گردند
Iran, Islamic Republic of
هر گاه حرف حقی زده شد که کاسه کوزه نفوذ را از وزارتخانه تا حوزه، تکان میداد، افراد ساده لوح را با برچسب فرقه بترسانید! ما با فرقه انحرافی مخالفیم. اما کدام فرقه؟! فرقه بنشین و درس بخوان و بخوان و بخوان و ... و بخوان و تا ابد بازم بخوان! چه در حوزه، چه در دانشگاه. آقای رحیم پور همین را گفته. این فرقه است؟!! اگر فرقه است و اگر انحرافیست، عجب چیز خوبیست. ما همونیم که اسم روش میذارید.
ح.م
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ۱۳:۳۱
آقای احمدی نژاد اگر انتقادی از اوضاع بکند، انحرافی و مرتبط با رمال ۴۰۰ ساله و " لازم‌ السَّبُّ الدّائم" است. اما مشتریان افرادی مثل پرورنده، محمدعلی طاهری و جعفری‌تبار و ... را احصا کنید تا به قدرت استدلال برخی از حوزویان پی ببرید. آقای ازغدی اگر انتقادی بکند، بی‌اطلاع از حوزه و جنجالی و... شمرده میشود. آقای رائفی‌پور هم متهم است به پا توی کفش بزرگان کردن. آقای حسن عباسی هم علیرغم "حسن" بودن از مزایای حمایت‌شدن مانند سایر "حسن"ها برخوردار نیست و " لازم‌ السَّبُّ الدّائم" است. و گل ماجرا آنکه منتقد عظیم و عزیز حوزه‌ها که"شطر کلمه‌ای اهانت به علما" را حرام میدانست، به سبب تدریسش، همراه فرزندش نجس دانستند. بیاییم کمی، فقط کمی بین تکانندگان غبار از حوزه‌ها با کَنَندگانِ بنیان حوزه‌ها فرق قائل شویم.
علما اینقدر که کمر همت بر علیه احمدی نزاد بستند همان همت رو روی شبکه بانکی ربوی میگذاشتند کلی از مشکلات اقتصادی مردم را حل میکردن
حوزه علمیه ...
Iran, Islamic Republic of
پرویز خان امینی معجزه هزاره سوم جدید هستند!؟
Iran, Islamic Republic of
معجزه هزاره ها، افسادطلبان کوردل و روحانیون سکولار و ضدانقلاب احمقند که با سرانشان، دنباله رو شیطان شده اند. این ها که گفتی، انسانند و مؤمن. به کوری چشم تو و اربابان صهیونیست ات.
Iran, Islamic Republic of
کلید هزاره نباشد، معجزه می خواهد باشد، باشد
Iran, Islamic Republic of
هر کی حرف حق می زنه می شه جز فرقه های انحرافی!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
درود بر غیرت و شرف استاد رحیم پور ازغدی که الحق صدای خفته نسل جدید انقلابیون متعهد به امام و رهبری و نظام هست
United States
وقتی نوشته هیچ معترضی به سخنن ایشان چاپ نمی شود یعنی سایت هم با نظر آیشان موافق هستند پس دیگر مطالب به چاپ این مقاله نبود
Iran, Islamic Republic of
باشه تو راست میگی
Iran, Islamic Republic of
دم بابا اکبر گرم نه فقط به خاط کتاب‌خانه‌ی چوبی و بزرگ
بل که برای این ژن بسیار خوبه دست به قلم و پا به توپ
و پای کار انقلاب
حاج رضوان
Iran, Islamic Republic of
پور ازغدی عین حقیقت رو گفته
...
Iran, Islamic Republic of
من طلبه ای هستم که حدود 22 ساله که قم هستم و یک چیزهایی هم خونده ام و ومدرک های تحصیلی حوزوی و دانشگاهی هم دارم. کاری به این ندارم که حرفهای آقای پرویر امینی درست است یا نه ولی این نکته جای تذکر دارد که استاد رحیم پور ازغدی که اتفاقا من هم به ایشان علاقه دارم فرزند همین حوزه است. ایشان تحصیلات دانشگاهی نداره و خودش هم همین رو میگه که من حوزوی هستم و واقعا هم همینطوره چون سر درس همین بزرگان تربیت شده و البته بعدا خود ایشون مطالعاتی داشته که به نظام آموزشی سنتی حوزه ربطی نداشته ولی به هر حال شالوده فکری ایشون کاملا حوزوی هست. لذا نباید جوری قلم بزنیم که کل حوزه و کلیت اون زیر سوال بره، گرچه این انتقاد در مجموع به حوزه وارد باشه . همین مسئله در مورد دانشگاه هم هست، همون رشته ای که آقای پرویز امینی در دانشگاه تحصیل کرده اند و سایر رشته ها هم باید همین پرسش ها رو پاسخ بدن که در این منظومه های فکری مختلف چه جایگاهی دارند و چکار کرده اند ؟ به نظر میاد که با وجود همه کارهایی که انجام شده و جای تقدیر هم داره و زحمت هم کشیده شده ولی این اشکال اساسی به خود دانشگاه و همین عزیزان هم وارد باشه. به نظر میاد که در موقع نقد نباید یهویی همه چیز رو خراب کرد و سیاه نمایی محض کرد همان طور که احتمالا آقای رحیم پور ازغدی هم چنین چیزی اصلا مورد نظرشون نبوده. لذا در توضیح حرفهای آقای رحیم پور و در دفاع از ایشون نباید جوری قلم زد که به کلی حوزه تاریک و بی حاصل و بدون منفعت تصویر بشه. به نظرم میاد که این مسئله در توضیحات آقای امینی رعایت نشده، حالا شاید هم حواسشون به این مسئله نبوده، و قصدی در کار نبوده.
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی

سلام خدا بر بنده خدا، طلبه انقلابی
سخنرانی آقای رحیم پور، در حوزه علمیه بوده، پس خطاب به مخاطبانش سخن می گوید. اگر ایشان به دانشگاه بروند، به دانشگاه و اگر به قوه قضاییه بروند، به قوه قضاییه خطاب میکنند. شما این مورد را لحاظ نکرده، بحث بی عدالتی در کلام ایشان را مطرح کرده اید. بیشتر دقت کنید طلبه جان. شیطان در کمین ما و طلبه هاست. «یا علی»
میزان
Netherlands
به نظر طلبه عزیزمان مثبت دادم و همچنین به پاسخ آن ، در هر دو مورد نقاط صحیح بسیار است، اضافات را حذف کنید و "میزان" بکار بندید همه چیز درست می شود.
آقای رحیم پور یک جنس را در ترازو گذاشته.
حق نگهدارتان
Iran, Islamic Republic of
چطور هم به نظر طلبه، هم به نظر مخالفش مثبت دادید؟! تعارفی هستید یا اینکه جمع نقیضین برایتان محال نمی آید؟!
میزان
Netherlands
أَفَلَا تَعْقِلُونَ
Iran, Islamic Republic of
تعقل کردیم که دیدیم تکلیفتان مشخص نیست.
میزان
Netherlands
با سلام و تشکر از پیگیری شما. پاسخ به طلبه عزیزمان(۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ۱۴:۱۴) بسیار مفید است بجز (بیشتر دقت کنید طلبه جان. شیطان در کمین ما و طلبه هاست). احتیاجی نبود که این حرف با این قالب مطرح شود. لذا بنظر این حقیر باید سعی کنیم بهم نپریم و پرخاشگری را منسوخ کنیم. پس اگر بحث ایشان را دو قسمت کنیم ، بنظر این ننگ روزگار یک قسمت مفید و مثبت و قسمت دیگر می توانست بهتر مطرح شود یا کلا مطرح نشود.
در مورد طلبه عزیزمان هم اینکه می فرمایند نباید یک یا چند مورد را به کل بسط داد ، حرف دقیقی است ، و اینکه در گفتار و نوشتار دقیق باشیم نیاز علم است و علم ضرورت دارد که دقیق باشیم. اینهم که نظری مثبت است.
ان شاءالله این پیام به نظر شریف شما برسد و تا پاسخی دریافت کنم چون در پایان روزهای زندگی اتلاف انرژی و بخصوص زمان بسیار درد ناک و غیرقابل تحمل است.
با تجدید مراتب دوستی و مودت
Iran, Islamic Republic of
علیکم السلام
نظر طلبه عزیز در مورد عدم تعمیم انتقاد، بر میگردد به صحبت های آقای رحیم پور. چون تعمیم آقای رحیم پور تا این حد درست بود، انتقاد از تعمیم در اینجا غلط بود. نمیشود حرف آقای رحیم پور، همزمان دو چیز باشد. ایشان اشکالی وارد کردند که بر میگردد به حوزه و اشکال وارد است. عمومیت هم دارد. لذا عدم تعمیم یعنی زدن از ماجرا که غلط است. لذا حرف طلبه در این مصداق، غلط است.
و اما شیطان در کمین ماست و طلبه ها، اشاره ظریفی به مقدمه طلبه محترم دارد که به صورت مبسوط، از مدارک و مدارج خود گفته اند. لذا باید به صورت ظریفی بیان شود که این مدارج، مانع اشتباه نیست. این درس زندگی با کنایه را، شما میفرمایید پرخاشگری که بنده قبول ندارم و از دادن داروهای تلخ، هیچ ابایی ندارم. اگر از دادن داروهای تلخ بترسیم، هیچ درمانی رخ نخواهد داد. یا حق
میزان
Netherlands
با عرض سلام خدمت شما ، شما پای کارید و این شکر دارد که هنوز عده ای بی وقفه در جهاد اند تا بقول دوستی که گاهی در این خبرگزاری مطالب عمیقی می نویسد {(جناب آرش همافر) این فرهنگ هفت هزار ساله را ...این حوزه فرهنگی و تمدنی سرزمین پهناوری از غرب چین امروزی تا شرق یونان امروزی، از قزاقستان امروزی و جمهوریهای شمال دریای کاسپین (مازندران)، منطقه قفقاز تا جنوب شبه جزیره عربستان، یمن و حتی زنگبار و دارالسلام در آفریقای شرقی و شبه قاره (شامل بنگلادش، هندوستان و پاکستان) را در بر می گیرد. که در بعضی مقالات از آن به عنوان ایـــران فـــرهـــنـــگـــی نیز یاد می شود. } اندکی به آنکه باید باشد ننزدیک کنیم.
اگر به نظات همین خبرگزاری توججه کنیم اغلب پرخاشگری است ، بچه ها پاک ترین موجودات خداوندند اما در بعضی مواقع بد خلقی می کنند و باید بیاموزیم که کودک نباشیم....
میزان
Netherlands
لطفا این ترکمه را هم که در همین خبرگزاری منتشر شده بخوانید تا به شرایط موجود طرف مقابل بیشتر آشنا شویم. اگر فرصتی بود . صلاح دانستید محتوای این ترجمه را بنظر دیگران هم برسانید.
موید باشید
https://www.farsnews.com/news/13970531000758/-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B3%D8%AA%D8%B4%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D8%B2%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D8%AC%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C
میزان
Netherlands
لطف پاسخ را مسدود نکنید که بحث ادامه یابد شاید برکتی در این حرکت باشد.
میزان
Netherlands
لطف پاسخ چند ساعت قبل به عزیز ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ۱۵:۲۴ را درج کنید تا شاید برکتی از این حرکت بر آید.
اجر شما با خانم حضرت زهرا(س)
Iran, Islamic Republic of
همیشه حوزه جای بحث بوده و اختلاف بسیاربزرگ بین حوزه و دانشگاه در همین مباحث است .
در دانشگاه از آنجا که قوانین طبیعی و علمی کشف شده مورد بحث است بخصوص در علو تجربی و مهندسی ،نوعا مخالفت صورت نمیگیرد و بیشتر مباحث بر سر اثباط است .اما در علوم نطری بخصوص حوزه موضوع متفاوت است .
صحبتهای آقای ازغدی در رد کلی حوزه نبود ،بیشتر جنبه نقد بابت نپرداختن به اندازه کافی به مسایل و نطریات اسلام در باب سیاست واقتصاد بود،که البتهبجای جبهه گیریبهتر بود روی آن تامل شود.
واقعیت اینستکه اسلام دینی استکه در همه جهات دستور دارد که ما معتقدیم کاملترین است . اما همین روحانیون و طلاب محترم وقتی بیرون میایند اکثرااعلام میکنند که با سیاست کاری ندارند !
بفرموده امام راحل و همچنین رهبر معظم روحانیون که بارها و بارها ثابت کرده اند که رکن مهمی در حرکات انقلابی ملت داشته اند نباید خود را از سیاست جدا کنند .همین گونه است اقتصاد.
اینکه بسنده کنید به جمع آوری صدقه و اعانات و ......بین فقرا تقسیم کنید ،فقط ماهی دادن بدست نیازمند است ولی اگر از سیاست و اقتصاد خبر داشته باشید و اطلاع کافی و بصیر به امور زمان،اولا نخواهید گذاشت که راه اسلام کج شود و بدست نا اهلان مسیر کج گردد،و مملکت اسلامی بدست بیگانگان بیافتد و در ثانی با سیاستهای اقتصادی و مصلحت اندیشی بجای ماهی ،تور بدست نیازمندان میدهید و ماهیگیری آموزش.
اما همین عدم بصیرت کافی باعث شد که شیخ فضل الله نوری بدست یک روحانی حکم اعدام بگیرد .
البته هیچکس به هیچ یک از علما حق توهین ندارد ولی در ارتباط با این موضوع تامل و تفکر نیاز است ،نه واکنش سریع و منفی.
ملاصدرا هم زمانیکه نظریه خود را داد ابتدا مورد عتاب قرار گرفت
حلاج هم بخاطر حقگویی اعدام شد
ضمنا قصدم دفاع از کسی نبود
United States
...
Iran, Islamic Republic of
چه جوری قلم بزند شما بگویید.چرا هر وقت کسی امد انتقادی کند فورا با قیافه حق بجانب خواستید یک جور خرابش کنید بله ایشون بچه حوزی است اما نه حوزه ای که ابطحی ها و دری ها وغیره که همه می شناسند از ان امده بیرون بزرگترین جریان زد نظام از همین حوزویان است.یکی در شیراز یکی در قم یکی یکی همین جور تا منافعشان به خطر بیفتد وارد گود می شوند.اگر راست می گویید نظر سنجی واقعی کنید تا بدانید مردم هم خیلی وقت است به همین نتیجه که اقای ازفندی رسیده رسیده اند.تو این کشور فتنه 88 شد.رهبری باید بیشتر وقتش را بگزارد برای کسانی که ازهمین حوزه ها امده اند بیرون.حوزه کسانی که دران درس می خوانند نمی تواند هدایت کند چطور می خواهد ملت را هدایت کند .خدا می داند
مشت
Iran, Islamic Republic of
حوزه باید مخاطبان خودش را مخاطبان دهه تکنولژی و با کلی سوالات پیچیده ای که در عصرشلوغ اطلاعات و فن آوری هستند ببیند.
مخاطب دغدغه مند برای سوالش، جواب قانع کننده می خواهد نه یک حدیث خام!!!
مخاطب یک جواب علمی و عملیاتی میخواهدکه اورا در حوزه اقتصاد و سیاست (پرازریا )و عدالت فردی و اجتماعی ودموکراسی و... به یک جواب قانع کننده برساندو او را از چنگ زدن به دامن اندیشه هگلها و ماکس و ...نجات دهد و به تعالیم عینی و واقعی که از دل روایات و احادیث 1400سال پیش استخراج شده است برساند.
فرض که سوال استاد رحیم پوررا اینطور پاسخ دادید!!!، سوالهای بی شمار شاگردان و دانشجویان دیگر را چطور جواب میدهید؟؟
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
البته خیر. حدیث خام، همان سخن فرد معصوم است که کامل است. منتهی روحانی، باید توضیح هم بدهد و در میدان باشد.
حسین
Iran, Islamic Republic of
نظر اقایان عزیز بسیار مورد احترام ولی نمی دانم چرا به وقت سخنرانی اقای رحیم پور به معنی واقعی لذت می برم وبه عمق جانم می نشیند ولی موقع سخنرانی اقایان گرامی احساس می کنم این حرفها تکرار همه سخنانی است که سالها پای ممبر ها شنیده ام وبا گوش ندادنش شاید چیز خاصی را از دست ندهم البته این دلیل نمی شود که از علاقه ما نسبت به علما کم شود و همواره مورد احترام ما هستند.
Iran, Islamic Republic of
من هم اصلا حوصله نیم ساعت سخنرانی را ندارم ولی سخنان جناب ازغدی را به راحتی چند ساعت هم گوش میکنم. نمیدونم چه سری در سخنان ایشان است که شیفته سخنانش هستم. فقط یک نکته را میدانم که سخنانش بر مدار اسلام و حق و عدالت و حقیقت است.
سلمان
Iran, Islamic Republic of
احسنت آقا حسن رحيم پور عمار واقعى انقلاب و رهبرى اساسى تيرت به هدف خورده آتش به اختيار واقعى يعنى شما تو اين چهل سال حوزه چه كار كرده براى انقلاب چقدر خروجى انقلابى داشته حوزه اى كه خروجى انقلابى نداشته باشه با دانشگاهى كه صادق زيباكلام ازش خروجى ليبرال داره چه فرقى ميكنه قطعاً با اين حرف شما حوزويان انقلابى كه مهجور شده بودند امروز رو ميان و عنان حوزه انقلابى كه انقلاب از آن ريشه گرفته بود رو در دست ميگيرند اساتيدى مانند پناهيان و عالى بنده گان خدا تا حرف ميزدن ميكوبندنشون
اگر چه اميدى به جهان نيوز براى چاپ اين نظر ندارم چون جهان هم پس از رفع توقيف ديگه جهان نيوز سابق نيست فكر كنم حسام آشنا عضو شواراى سردبيرتون شده
س.ق
Romania
ضمن تشکر از این بحث و دغدغه ی موجود در آن ولی جای تعجب داشت که جهان اقدام به انتشار این متن به این صورت نمودند. مساله پیچیده تر از آن است که با مقداری ردیف کردن اسامی و طلب نظریه حل شود. گویا عمق تفاوت بافت دینی مناسب با نظریات دینی و طریق کشف نظریات دینی با قانون گذاری غیر مشروع و غیر مبین بشری مغفول است. مومن به عالم غیب که خود را محتاج به وحی یافته و برد فعالیتهای او محدود به معادلات متدی نمیشود عملا پای در عقلانیتی دیگر نهاده که منطق آن کشف گزاره های دینی در قالب حجیتهای فقهی است. بله تلاش جهت واقعگرایی بیشتر این روند به معنای استناد واقعی تر آن به وحی جا دارد و همینطور مدد گرفتن از نظریات بشری برای فرضیه جهت اصطیاد نظر دینی و نه تحمیل بر آن. عمده ی مشکل ما به خاطر تغییر بافت اجتماعی متناسب با جهان بینی ای الحادی است و نه کارآیی فقه دینی ولو روشهای فقاهی قابل ارتقاست. در هر حال به نظر میرسد اصل این دغدغه مبارک است ولی اینگونه نقدهای سطحی از جامعه شناسان غیر مطلع به جوانب معرفتی بحث منجر به تقلیل آن به سطوحی سطحی از بحث است که انتظاری بیش از این نیز از این قشر نیشت لکن از جهان تعجب است در نشر اینگونه مطالب که ضرر آن برای این دغدغه بیش از نفع آن میباشد.
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
باور کنید متوجه کلام سنگین تان نشدم. ساده تر بگویید. ضمناً انتقادتان به نقدهای سطحی، نامعلوم بود. نگفتید کجای نقد، سطحیست و آیا برای انتقاد غیر سطحی، باید ده جلد کتاب حرف زد یا انتقال پیام کافیست؟

« در پناه خدا »
ا ک
Iran, Islamic Republic of
سلام
بنده هم مجبور شدم چند بار نظر برادر س ق را مرور کنم. هر چند شاید بدلیل نا آشنایی با الفاظ حوزوی فهم کاملی نداشتم ولی فکر میکنم نکات قابل تاملی در این نوشتار یافته باشم.
شاید ایشان به این مهم اشاره دارند که نوشتار آقای امینی نسبتی با مقولاتی مانند ایمان به غیب، وحی، توکل امام زمان(ع)و...ندارد یا حداقل تکلیفش را با آنها مشخص نمیکند.
البته آقای رحیم پور نیز بدون ورود به این مباحث و نیز نحوه استنباط فقهی، به حق نتایجی ملموس را از حوزه طلب میکنند.
به هر حال علیرغم نظر برادر س ق این بحث در اینجا مطرح شده و امیدوارم ایشان نظر خود را در مورد برداشت این حقیر عنایت فرمایند.
Iran, Islamic Republic of
سالهاست در حوزه هستیم
فقط درود بر رحیم پور ازغدی که حرف حق را می زند. مگر کسی در حوزه می تواند این حرفها را بزند یا اگر اعتقاد دارد به زبان بیاورد
به سخنان رهبری درباره تحول در حوزه و پیگیری نیازهای روز مراجعه کنید تا معلوم شود کسی که از بطن حوزه خبر دارد و سالها در حوزه بوده غیر این را نمی گوید.
هر فرد حوزوی بی غرض وضعیت را به همین شکل دیده مگر بی اطلاع ها و جو سازها.
همه هم می دانند پلاکارد کذایی ربطی به ایشان ندارد. ایشان منطق دارد صریح و محکم نقد می کند چه نیازی به تهدید کردن کسی دارد (بماند که معنی آن پلاکارد اصلا تهدید نبود بلکه نشان دادن عاقبت راه بود - هر کس آن ادعا را می کند آخرت را باید در نظر بگیرد آنجا هم باید بتواند حرف بزند)
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بنده هیچوقت در حوزه نبوده ام. اگر نمیتوانید این حرف ها را بزنید یا حداقل سئوالات خود را مطرح کنید پس سال ها در حوزه چه میکنید؟ البته این حرف ها ربطی به اعتقادت ندارد که بخواهید به زبان بیاورید یا نیاورید. فکر میکنم امثال شما مخاطب استاد رحیم پور باشید که در حوزه وقت به بطالت میگذرانید.
United States
بسیاری همین الان سالهای سال است که برای نوشته کم معنی تر از این پلاکارد در پشت میلهای زندان هستند دوست عزیز آنوقت شما به خدا و آن دنیا واگذار میکنید و نیت خوانی میکنید مهم اینست که در کشور شهر ونددرجه یک هستی یا درجه دو و حتما آقای پور ازغدی شهروند درجه یک هستند چون اگر شهروندی درجه دو این گونه سخن گفته بود حتی از سر دل سوزی جرمش کمتر از زندان و اعدام و سنگسار نیست ولی خدا را شکر که ایشان اشکالات را بیان کردند و سالم و سلامت هستند چون خودی هستند و تمایلش به سمت اصولگرایان است پس مصون هستند از هرگونه گزندی
Iran, Islamic Republic of
عینک بدبینی را بردارید. همه انسان ها حتی موجودات پایبند به حق، برابرند و درجه شان را البته، میزان نزدیکی شان به دین، مشخص میکند.
اما اگر همین انسان ها و موجودات، بخواهند از حق فراتر بروند، میشوند بی درجه. مثل گرگی که تا در بیابان است، محترم است. اما وقتی پشت در خانه ها است، دیگر محترم نیست.
فتنه گران 88 و همه امثال آن ها که میخواهند حرف ناحق ولو بابا میلشان ا منتشر کنند، مثال همان گرگ ها هستند. تا وقتی آن فرد عادیست، قابل احترام است. اما وقتی سنگ برداشت و به سمت حکومت اسلامی پرتاب کرد تا او را وادار به ظلم کند، دیگر قابل احترام نیست و جواب سنگ را، با عذاب سخت خواهد گرفت. این، انتخاب خود ماست که درجه چند باشیم، نه حکومت اسلامی.
ان شاء الله، جواب این شبهه را برای همیشه، گرفته باشید. وگرنه امیدی ندارم.
United States
احتمالأ معنی قانون در کتاب شما با کتاب نوشته شده و درس داده شده به ما باهم فرق می کند
Iran, Islamic Republic of
آن چیزی که فرق میکند، عقل است که شما ندارید.
Iran, Islamic Republic of
معنای قانون را گفتیم که عدالت به معنای برخورد متناسب است نه برابر.
م ک
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد رحیم پور ازغدی که از برجسته ترین متفکران انقلابی در حال حاضر هستند.
Iran, Islamic Republic of
اولا : با جستجو در همین سایت جهان نیوز با خواندن تیتر سخنان ایشان معلوم می شود ایشان چه شخصیتی است
ثانیا : تا آنجا که اخبار می گوید تا پارسال زمستان دشمنان نظام و انقلاب ( مثل اسرائیل) 5 بار برای ترور ایشان تیم تروریستی به ایران فرستاده بودند سه بار در همین سایت جهان خبرش درج شد
این آدرس سه بار آن است:
https://www.jahannews.com/analysis/391127/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85-%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%BA%D8%AF%DB%8C
Iran, Islamic Republic of
لازم نیست از واژه چندش آور " اعدام " در هر مقوله ای استفاده کنید . استاد رحیم پور ازغدی سخنران خوبی است و حیطه اطلاعاتش نسبتا وسیع است اما مشکل حتی ایشان هم نیست مشکل متکلم وحده بودن است ایشان ساعتهای زیادی در صدا و سیما حضور می یابد و برای جمعی سخن می کند اما دریغ از یک پرسش . تا وقتی یک نفر و یک عقیده و مرام اجازه لایتناعی برای ابراز دارد رحیم پور هم که باشی سوادت ته می کشد چرا که هزار من کتاب خواندن چو یک من مناظره و رودرو با مخالفت سخن گفتن نخواهد بود . پس کو آن کرسی های آزاد اندیشی ؟ مگر صدا و سیما خود دانشگاه نیست ؟ قرار بود باشد . آیا در حوزه ها هم طلاب علوم دینی همینطورند ؟ می دانید چرا سطح سواد حوزویان این 40 ساله اینقدر آب رفته ؟ چون مخالفان نظریاتشان را می کنند تو هلفتونی . و هزار انگ و تهمت و افترا می بندند به ایشان چرا سروش ترک وطن می کند ؟ اگر می ماند و می گذاشتند بماند وحتی کفر بگوید ، حداقلش ایت بود که علما و فضلا ی قم به فکر جواب می افتادند و قدر سطح معلومات را اضافه می کردند .
شیخ حسن جوری
Iran, Islamic Republic of
درست است..بارها مغالطه در سخن ایشان دیدم ...اما دریغ از پرسشی و بچالش کشیدنی.... همین متکلم وحده بودن فرصت پیشرفت و اعتلای کلام را از خود ایشان هم سلب کرده...
Iran, Islamic Republic of
قربان خدا، بروم که بعضی بشر، بر جهل خود اسم پیشرفت میگذارند و هنوز، فرصت حیات دارند. حرف های آقای رحیم پور، درست است. این یعنی جلوتر از پیشرفت. بعد شما، بدون اشاره به اینکه کجای حرف ایشان غلط بود، نگران پیشرفت ایشان شده اید؟! عجب دروغ گوهایی هستید.
خودتان شنونده اید؟!!! پس گوش کنید. اون مغالطه که دیدید، در چشم افسادطلبتان بوده. پرسش هم میشونیم. جواب هم میدهیم. منتهی کسانی که از قلب پر مرض کر شده اند، قرار نیست بشنوند.
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم

لعنت خدا بر انکارکنندگان حکم الهی اعدام و سلام بر شما
اولاً اعدام، می تواند حق باشد.
ثانیاً، متکلم وحده، نوعی ضمیر است. اگر منظورتون گوش نکردن است، ایشان اهل گوش کردن هستند و برنامه ای جمعی اخیراً پخش شد. اما اگر منظورتون اینست که متکلم جمعی باشند میشه گروه سرود یا کر!
ثالثاً، ایشان یک نظریه ای دارد. نظریه اش هم، قبلاً بحص شده، پرسیده و شنیده و مشخص شده که درست است. بعد میرود جایی و از آن دفاع میکند. مگر می شود برود برای دفاع و بعد چون شما مخالفی، از نظرش دفاع نکند؟!
رابعاً این فرهنگ اسم گذاری را کنار بگذارید. فرقه انحرافی، متکلم وحده، فلان، بهمان، و ... . منظور را برسانیدو نیازی به اسم نیست. شما منظورتان اینست که ایشان راسخ است روی حرفش. بله راسخ است. ما هم هستیم. مگر شما نیستید؟! بر روی حرف حق، باید راسخ بود و بر باطل خیر. والسلام
شیخ حسن
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی "
شما درست میگویید در مورد ضمیر . مانند متکلم مع الغیر و...در لغت عرب.. اما مراد از متکلم وحده در اینجا ودر فارسی روزمره همانا "تنها سخنگوی" است و انکه مستمع فرصت سوال از او را ندارد.
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم. من، آن نظردهنده هستم. بنده هم همان منظورم بود که فرمودید. منظور این افراد از متکلم وحده، اتهام خودرأیی به کسی است که با سخنرانی روشنگری میکند و چون روشنگری، معنایش همین دفاع از یک عقیده است، لزومی ندارد وسط سخنرانی، میکروفون بچرخانند. لذا این افراد مهمل میگویند. شما توجه نکنید.
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم!
Iran, Islamic Republic of
در مورد سخنان رحیم پور
ایشون یه برنامه مناظره گونه بصورت پرسش و پاسخ عصرها در شبکه ۳ به نام " بدون توقف " همین تازگی داشت
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ۲۳:۰۷
مثل اینکه خیلی از گلابیهای برجام بهره‌مند شدی و خوش گذشته. "همین تازگی" که میفرمایید اواسط بهمن ۹۶ بود که برنامه بدون توقف با تقطیع بسیار پخش میشد و الآن ابتدای شهریور۹۷ است. سلام علیکم!
Iran, Islamic Republic of
گلابی های برجام، به مؤمنین نمی رسد.
بهمن 96 هم میشود تازه. مگر برنامه های مفید، مثل 90 و خندوانه است که پخش مستمر داشته باشد؟! وقتی یک کاری هر شب پخش شود، تازه اش میشود دیشب. وقتی کاری کمتر پخش شود، تازه اش میشود آخرین بار. دیدید شما کینه توزان علیه دین هستید که گلابی سمی خورده اید؟!
Iran, Islamic Republic of
اصلا حوزه انگار وجود ندارد ،انگار نه انگار که بعد 1400سال شیعه تونسته یک حکومت تشکیل بده
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم

مردم! دنبال حرف حق باشید. حرف حق را، آقای رحیم پور فرمودند. تمام دنیا جمع شود، حرف ایشان راست می ماند. ایشان، همیشه مدافع اسلام و انقلاب، و دشمن دشمنانش بوده اند. انتقاد از حوزه هم، برای دفاع از اسلام است، نه حوزه. این را به اون ظاهر العالم بگویید. انتقاد کرده اند از تکرار مکررات احکام ضروری و تکراری. اینکه اثبات نمیخواهد! در برهی مساجد و با وجود برخی روحانیون سکولار، همیشه زمان راجع به خمس و طهارت مطلب میشنویم. راست میگی مشکلات رو بگو. ریشه اش را بگو. راه حلش را بگو. به حضار تشر بزن. به خودت تشر بزن. به دولتمرد فاسد تشر بزن. اصلا وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، فقط برای روحانی نیست. اما او هم موظف است. آمادگی اش هم بیشتر است. یعنی چی که سال هاست ما، روحانیونی چون علامه قاضی، آیت الله بروجردی، امام خمینی، امام خامنه ای، شهید مطهری، شهید بهشتی، علامه طباطبایی نمی بینیم؟!
ارزیابی عملکرد رو که حوزه نبایداز زیرش در بره! مراکز حوزه زیاد شده. ولی عالم خون دل خور انقلابی شجاع، کم شده. هست، ولی واقعا کم هست. چرا انگلیس خبیث میتونه مردم رو از رأی به علمایی چون آقایان مصباح، یزدی، و جنتی، منع کنه؟! چون بقیه شون سکوت کردن. وگرنه نفر اول خبرگان تهران اگر اسلام میشناخت، فقط به خاطر دخالت کفار و قصد او، میگفت من انصراف میدم به نفع علمای مغضوب انگلیس. نفر دوم هم تا آخر.
ما، حوزه میخواهیم. مسلمانیم. مجاهدیم. اسلام را هم در قالب انقلاب اسلامی، به فضل خدا و عنایت حضرت رسول الله و اهل بیت، حفظ میکنیم. حوزه هم برای خدا، است. اون رو هم درست میکنیم. کشور را هم از فساد، پاک میکنیم. بیشتر هم میرسیم. اگر مردم، پشت رهبر به میدان بیایند. ناراضیان هم از حرص بمیرند.
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دکتر رحیم پور ازغدی
Iran, Islamic Republic of
احسنت
امیر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک روحانی با سخنان آقای رحیم پور فی الجمله موافقم ولیکن چندنکته راباید بگویم
اولا از اینکه نویسنده اینطور وبدون احترام ازحضرت ایت الله جوادی املی یاد میکند وزن وشخصیت خودش مشخص میشود
ثانیا همین افرادی که اسم آورده اید سالها درهمین حوزه (بیسواد بقول شما)درس خوانده اند تا پایه علمی ای برای خود فراهم کرده اند اقای ملکیان اگر ملکیان شد بخاطر هجده سال شاگردی در حوزه ودر محضراقایان جوادی آملی،حسن زاده آملی،انصاری شیرازی بوده نه بیسوادی امثال این بزرگواران،همین اقای سروش چندسال دراین حوزه بیسواد بود؟خود آقای رحیم پور چطور؟آقای رائفی پور چطور؟
آیا اگر تحصیل این افراد درحوزه نبود باز حرفی برای گفتن داشتند؟
ثالثا آیا اینکه جور حوزه را اقایان رحیم پور و رائفی پور و... میکشند دقیقا بخاطر حساسیت بسیاری افراد کوته بین به لباس روحانیت نیست که حاضرنیستند حتی یک جمله ولو درست از روحانیون بشنوند؟ همان حساسیتی که باعث کنار گذاردن لباس روحانیت توسط امثال آقای رحیم پور ازغدی شده است؟همین آقایان اگرتحصیلات حوزوی خود واستفاده از منابع علمای حوزه راکناربگذارند چه حرفی برای گفتن دارند؟
رابعا سخنان نویسنده درباره ربا و مسایل بانکی نشان دهنده عمق درک اوست چرا که اگر همه ما فقط وفقط به همین احکام حلال و حرام عمل میکردیم امروز اقتصاد مملکت به این روز نمی افتاد نمونه اش قضیه تحریم تنباکوست
در پایان خود آقای رحیم پور و نویسنده وآقای قدیانی به خوبی میدانند که اگر امروز آقای رحیم پور مانند سابق لباس روحانیت تنش بود همین کسانی که امروز از او دفاع میکنند به هیچ وجه به حرفهایش وقعی نمی نهادند.وقتی که می بیند کسی به حرفش گوش نمیدهدومجبور به کت و شلوار پوشیدن میشود چطور توقع دارد سخن دیگر حوزویان شنیده شود و جامعه اثر سخنان علمای حوزه را عیان ببیند
سعید
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت الله جوادی آملی بسیار انسان باسوادی است ولی بحث بر سر به روز بودن آقایان و پاسخ به سئوالات اسلام حکومتی است
الان حوزه درباره بازار ارز، تورم و ... چه مدل و ایده ای داره؟
کتاب مفاتیح الحیات علامه جوادی آملی را مطالعه کنید و مقایسه کنید با کتاب مفاتیح اجنان، میدانم که مطالب دو کتاب یکی نیست ولی وزن علمی رو که میشه فهمید
به نظر بنده فقط تبلیغات و اهدا رایگان کتاب مفاتیح الحیات باعث اوجش شد و الان از کتاب خبری نیست، کتاب سطحی که چند حدیث موضوعی جمع آوری شده
البته نظر بنده اینست که این کتاب با این متن سطحی و کار ضعیف کار علامه نیست
حسین
Iran, Islamic Republic of
اینها در حوزه شیعه سر سفره معارف اهل بیت بودند و برای خود توشه گرفته اند اصلا حوزه شیعه یعنی مهمان سفره معارف اهل بیت .
منظور اینکه با وجود این نعمت بزرگ حوزه تنبلی می کند وگرنه وضع نظریه پردازی الان این نبود
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی

سلام علیکم
متشکریم از حق گویی اولیه شما. اما در مورد وزن. ان اکرمکم عند الله اتقاکم. وزن اینست که نزد ما نیست. بقیه وزن ها هم، همان جرم فیزیکی است که با ترازو سنجیده میشود. پس لطفاً از کلمات قلمبه استفاده نکنید چون ترس ندارد.
کشتی نیست که قبل از حرف زدن وزن کشی کنیم. میگذاریم حرفشون رو بزنن. بعد بر اساس حرف و پایبندی بهش، وزن مشخص میشود. آقای رحیم پور، با همین تعارفات حوزوی و غیر حوزوی جامعه، مخالفند.
ثانیاً، فرمودید این ها خودشان به حوزه مدیونند. اولاً که خیر شاید مثل ما بوده اند که دانشگاه رفتیم، ولی از دانشگاه چیزی به ما نرسید. ثانیاً الان پیشرفت کرده اند. ثالثاً مدیون هم باشند، در بیان حق، تعارف نداریم.
ثالثاً، حساسیت افراد کوته بین، مانع وظیفه است؟! اگر لازم باشد با درآوردن لباس تبلیغ کرد پس بکنید. چرا نشسته اید؟ اصل تبلیغ است نه لباس برادر. برادر! البته که لباس لازم تر است و شما در مورد علت لباس نپوشیدن، نیت خوانی کرده و گرفتار گناه شدید.
رابعاً، اگر سخن علما وزن ندارد، پس چرا رساله میدهند و دفتر میزنند؟! دارد آقا. تأثیر دارد. نمیخواهند استفاده کنند. میترسند غیبت آمریکا و انگلیس و منافقین افسادطلب شود.
بنابراین، از سخن شما، تعارفات زیاد را فهمیدیم و یک نیت خوانی در مورد آقایان رحیم پور و رائفی پور. قبول باشد.
Iran, Islamic Republic of
نگذارید آقای رحیم پور هم با برخورد های قهر آمیز محتجران ،از ...
Iran, Islamic Republic of
صحبت های استاد رحیم پور ازغدی باز خوانی این فرمایشات رهبری معظم می باشد که من آن را از سایت ایشان در اینجا کپی پیست میکنم . قضاوت با خودتان که چرا وقتی رهبری میفرمایند روشون نمیشه اعتراض کنند ولی به استاد اینطر می تازند!!!!
اما فرمایشات رهبر عزیز:
مسائل جدیدی وجود دارد. در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل تازه‌ای وجود دارد. مثلاً ما بانکداری اسلامی را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانکداری وجود دارد؛ اینها را بایستی حل کرد؛ باید اینها را در بانکداری اسلامی - بانکداری بدون ربا - دید. کی باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسی‌های بحث آزاد فقهی در حوزه‌ی قم - که مهمترین حوزه‌هاست - برآورده نشده است.[3]

تدوین فقه حکومتی؛ وظیفه استثنایی حوزه
تشکیل نظام اسلامی که داعیه‌دار تحقّق مقرّرات اسلامی در همه‌ی صحنه‌های زندگی است، وظیفه‌یی استثنایی و بی‌سابقه بر دوش حوزه‌ی علمیه نهاده است، و آن تحقیق و تنقیح همه‌ی مباحث فقهی‌یی است که تدوین مقرّرات اسلامی برای اداره‌ی هر یک از بدنه‌های نظام اسلامی بدان نیازمند است. فقه اسلام آنگاه که اداره‌ی زندگی فرد و جامعه - با آن گستردگی و پیچیدگی و تنوّع را - مطمح نظر می‌سازد مباحثی تازه و کیفیّتی ویژه می‌یابد، و این همان‌طور که نظام اسلامی را از نظر مقرّرات و جهتگیری‌های مورد نیازش، غنی می‌سازد، حوزه‌ی فقاهت را نیز جامعیّت و غنا می‌بخشد. روی آوردن به «فقه حکومتی» و استخراج احکام الهی در همه‌ی شئون یک حکومت، و نظر به همه‌ی احکام فقهی با نگرش حکومتی - یعنی ملاحظه‌ی تأثیر هر حکمی از احکام در تشکیل جامعه نمونه و حیات طیبه اسلامی - امروز یکی از واجبات اساسی در حوزه فقه اسلامی است که نظم علمی حوزه، امید برآمدن آن را زنده می‌دارد.[4]
در قم باید درسهای خارجِ استدلالیِ قوی‌ای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالشهائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش می‌آید، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند، بحث کنند، بحثهای متین فقهی انجام بگیرد؛ بعد این بحثها می‌آید دست روشنفکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی، اینها را به فرآورده‌هائی تبدیل میکنند که برای افکار عموم، برای افکار دانشجویان، برای افکار ملتهای دیگر قابل استفاده است. این کار بایستی انجام بگیرد، ما این را لازم داریم. محصول این کاوشهای عالمانه میتواند در معرض استفاده‌ی ملتها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد.[5]

نشناختن نیازهای زمان تحجّر است
تحجّر این است که، کسی که می‌خواهد کار بزرگی را با این عظمت انجام دهد، نتواند نیازهای زمان و لوازم هر لحظه لحظه زندگی یک ملت را از قرآن بشناسد و بخواهد در یک وضعیت ایستا و بدون انعطاف، حکم نماید و کار کند و پیش برود. این، امکان‌پذیر نیست. معنای تحجّر آن است که، کسی که می‌خواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است.
اگر در رأس نظامهای سیاسی‌ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. [6]
نورالله
Iran, Islamic Republic of
درود بر رحیم پور ازغدی ،شجاع و آزاده
شهر امام
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود... دست و قلمتان را می بوسم.... درود بر رحیم پور ازغدی
Iran, Islamic Republic of
بنده 100 درصد که 110 درصد با آقای رحیم پور موافقم
ولی نمی فهمم که آقای امینی به چی معترض اند؟
الان کتاب منزلت عقل فلسفه علم است؟ فلسفه علم مسائل مخصوص به خودش را دارد و استاد جوادی به یک سوال مهم در این کتاب باید جواب می داد منبع عقل را تا کجا می توان در فهم دین به کار برد؟
عدالت راولز بعد از 400 سال از دل مدرنیته به بار آمده؛ انتظار چی دارید از حوزه؟

ثانیا دانشگاه چه شکری خورده با هزاران میلیارد هزینه و چند میلیون دانشجو و استاد؟
همین کتاب نیم بند آقای جوادی هم درنیامده
مشکل در کجاست که تفکر را خفه کردیم در ندیدن
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم

دانشگاه، هم کار خاصی کرده، هم نکرده. به هر حال، دانشگاهیان در امور مادی کشور فعالند و این امور مادی، به خواست خدا، حمایت کننده نظام اسلامی است. پس اون ها هم در حال جهاد در راه اسلامند. اما آیا نمره قبولی می گیرند. به نظر شخصی بنده خیر. دانشگاه، مدرک گرا بود. حوزه هم مدرک گرا شده و الان نوبت مسابقه مدرک گرایی و سقوط به دره جهالت و فخرفروشی است که باید ببنیم کدامشان نجات می یابد.
در مورد صحبت های آقای رحیم پور در فیضیه، طبق قاعده، ایشان نمی بایست در جمع حوزویان، راجع به مشکلات دانشگاه صحبت کند.
و اما در مورد شکر. شکر نعمت خدا، است. به ضرب المثل های سخیف تبدیلش نکنیم.
غرویان
Iran, Islamic Republic of
ذات فقه پویاست ذات حوزه علمیه پویاست منظوراستاد
این است این پویایی درشرایط فعلی یا کم رنگ شده یادر بخشی ازبرهه هایانقلاب جامانده است یادربخشی لیبرال است استنادایشان بهمحصولات اجتماعی بدون پاسخی است که ایجادشده است این انتقادرابایدپذیرفت مگراینکه موردانتقادکسی باشدکه ادعای عصمت دارد
درشرایط فعلی که اطلاعات برنحوه عمل اثرگذاراست باید
برای میلیونهارفتارپاسخ داشت یابرصورتهای کلی علوم لازم
احاطه داشت امیدوارم سرنوشتمان مانندآقای قدیانی نشود
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام . دم استاد رحیم پور گرم . انقلاب از حوزه شروع شده و باید به تمام مسائل جواب بده . ما دین و ایمان خود را از حوزه گرفته ایم . و توقع ما از حوزه همینه که استاد می گویند . ما از جای دیگر پاسخ نمی خواهیم . پاسخ همه در درون حوزه و دین هست ... پژوهش بکنند و مردم را قانع کنند .
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
استاد رحیم پور تا آنجا که می دانم خود از دلسوختگان حوزه است که درد دین دارد و باید این درد دین را به فال نیک گرفت
United Arab Emirates
این حوزه همیشه خدا آخر سر از خواب بیدار میشه حتی نسبت به موضوعات مربوط به دین میبینی توهین شده مسلمانان سراسر دنیا همون موقع یا روز بعدش اعتراض کردن ولی حوزه چند روز بعد فقط یه بیانیه میده
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی

سلام علیکم
اینجوری هم نیست. در هر قشر، بعضی خوابند و بعضی بیدار. چون به زعم بنده، الان اقل مردم بیدارند و اکثرشان خواب، قاعدتاً، منتصبان مردم در دستگاه ها، حوزه، دانشگاه، خیابان، بقالی، راننده، بانک و ... هم، بیشترشانخوابند و کمتر بیدار. چرا؟ چون همه این ها از جایی آمده اند. از میان ما. نکته مهمیست که بماند.
Iran, Islamic Republic of
دیگه دیر شد چرا طلبه انقلابی و با اطلاع را برای دلخوشی مشتی غربگرا مورد عمجه قرار دادید. بیینید شبکه های ماهواره ای با نام و اسم شماهای مراجع و عالمان دینی اما غیرانقلابی و سکولار چه هجمه هایی ب رحیم پور کردند معلومه رحیم پور درست می رفت که موجب عقده گشایی دشمنان انقلاب و همراهی غافلان شد. الان ب مواضعتان شک کنید
امام فرمود اگه مواضعتان مورد پسند دشمنان شد ب مواضعتان شک کنید و جبران.
ناشناس
United States
چند سوال اساسی از ایشان وطرفدارانشون دارم:
1)آیا ایرادی که ایشان به حوزه وارد کرده شامل حال خودشون نمی شه؟؟یعنی استاد رحیم پور در مناظرات با مخالفینشون شرکت می کنند به صورت مرتب و به سخنان اونها هم گوش می دن؟؟؟اگر این کارو انجام می دن افرین به ایشان وگرنه باید اول یه سوزن به خودشون بزنند بعد یه جوالدوز به دیگران.
2)آیا مسئله ی حرام بودن ربای بانکی شوخیه که به همین راحتی توی متن به حالت سبک شمردنش از این اصطلاح استفاده شده؟؟؟یعنی نویسنده معتقده سود بانکی وربا مسائل بی اهمیته؟؟؟؟
3)آیا جناب غذیری ابیانه هنوزم استاد مطهری و دکتر شریعتی وجلال ال احمد رو در یه طیف و سطح ارزیابی می کنند؟؟؟درحالی که هرکدوم از این سه بزرگوار خط مشی فکری وسیاسی مختص به خودشون روداشتن.
4)ایا جناب امینی معتقد به دیکتاتوری در حوزه ی علمیه ی ماست که به حالت کنایه می گه استاد رحیم پور رو اعدام کنید؟؟؟اگر معتقده با ذکر مصادیق به صورت روشن بیان کنه چه کسانی دیکتاتور هستن؟؟؟
ممنون می شم هرکدوم از این دوستان یا هوادارانشون اگر می تونند به این چند سوال پاسخ بدن.
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدا بر شما
جواب سؤال اول به نظر بنده: تا جایی که ما مطلعیم، خیر. ایرادی به ایشان نیست. ایشان، مبلغ سبک زندگی اسلامی و انقلابی هستند، در حالیکه مناظره، وقت تبلیغ را می گیرد. البته در صورت نیاز، شنونده هم هستند. اما عقلاً، باز کردن یک مطلب، وقت بیشتری از طرح آن میگیرد. مقلاً اگر شما بگویید گوش چه فوایدی دارد؟ جواب سؤال چهار کلمه ای، کتاب هاست. لذا، اینکه یک نفر دائم به شبهات پاسخ دهد، به خاطر حجم جواب است، نه شنونده نبودن. باطنشان را، خدا، داند.
جواب سؤال دوم به نظر بنده: مسئله حرام بودن ربا، شوخی نیست. آقای رحیم پور، به همین مسئله انتقاد داشتند. نویسنده اگر سبک کرده، ربطی به صحبت های سخنران ندارد.
جواب سؤال سوم به نظر بنده: آقای قدیری ابیانه، محل بحث نیستند. شما به نویسنده های ایراد دارید یا سخنران؟! در این مورد، خیر این ها یکی نیستند. منظور، مهارت های هر یک است که در یک نفر جمع شده است.
جواب سؤال چهارم به نظر بنده: همه ما، میتوانیم گرفتار دیکتاتوری شویم. در حوزه هم ممکن است یک نفر، گرفتار شود. حوزه، یک مفهوم است و حوزویان شخص. مثل نظام و مسئولین. نظام، مفهوم اداره اسلامی جامعه است. اما مسئولین، آدمند و خطاکار. حوزه چیزی نیست که دیکتاتور باشد یا نباشد. بله یک عالم هم ممکن است بشود. ضمناً لفظ اعدام، یعنی یک نفر حرف حق زده و دارید ناجوانمردانه، انتقاد میکنید. یهو بیایید اعدام کنید. در واقع تمسخر نقد غیرمنصفانه است. مصداق دیکتاتور را خواستید. امثال رضا شاه که 1620 نفر را در مسجد گوهرشاد مشهد، کشت و زنده به گور کرد.
والسلام
Iran, Islamic Republic of
سلام علیک
اولا طرفدار حق باید بود نه شخص
ثانیا شناخت خود را از آقای ازغدی بیشتر کن تا بدانی ایشان به مخالف اجازه حرف زدن می دهد یا نه
ثالثا اگر واقعا حرف آقای ازغدی و امثال ایشان را متوجه شده باشی ( با کمال احترام) باید بدانی که مشکلات لاینحل فعلی مثل همان ربا متولیانی از حوزه برای یافتن راه حل ندارد ( بنده بیش از سی سال است در حوزه هستم و از نزدیک با مراکز علمی پژوهشی حوزه آشنایی دارم - دروغ هم گناه کبیره است اگر بخواهم دروغ بگویم) کدام مرکز حوزوی متمرکز در مسائل بانک و ربا کار کرده یا می کند؟
باقی سوالات راجع جناب امینی و دیگری را کار ندارم چرا که آن حرفها خالی از اشکال نیست منتهی مساله اصلی سخنان آقای ازغدی است که درست یا نه
جوسازی که حوزه دیکتاتوری دارد یا نه همان کاری است که از انتقاداتی در یک جلسه, جنجالی رسانه ای ساخت تا مخالفان حوزه به دست خود حوزه آن را بکوبند فاعتبروا یا اولی الابصار
Iran, Islamic Republic of
ناشناس 17:38 و پاسخ گوی 18:41 هر جفتتون اسامی رو با هم قاطی کردید، اولا غدیری ابیانه نه و قدیری ابیانه ثانیا اصلا قدیری ابیانه رو از کجا درآوردید که دارید در مورد نظرات ایشان صحبت می کنید! هر دوتاتون مردودید!
Iran, Islamic Republic of
جناب 5:23؛
بند 3 پرسش کننده، راجع به آقای ابیانه بود. مهم این نیست که قدیری درست است یا غدیری. چون کلمه پر مصرفی نیست. مهم، اینست که شما نظر سؤال کننده در مورد آقای ابیانه در بند 3 را ندیده و ما را مردود کرده اید! این کار، یادآور صفت افراد کینه توز با دست های خالیست که قبل از سؤال، جواب را آماده کرده اند!
سعید
Iran, Islamic Republic of
این داستان کاملا واقعیه ...
در دوران دانشجویی همایش ملی شعرجوان داشتیم و میخواستیم یک جمله روی پرده بزنیم(اون موقع بنر نبود) و در میدان شهر نصب کنیم. با دوستان جمله ای ازآقا را انتخاب کردیم راجع به جوان، به اصرار یکی از دوستان به یکی از حوزه های علمیه شهر رفتیم نزد رییس ش، کلی از کمالات حضرت آقا و فصل الخطاب بودن جملات ایشان گفت و گفت. از ایشان خواستیم راهنمایی کرده جمله ای بفرمایند، جمله ای که گفتند این بود: فرزند صالح گلی از گل های بهشت است،
باور کنید همین جمله بود
وقتی جمله رو شنیدم ترکیدم...
اگه به واسطه رفیقم حوزه نرفته بودم قطعا جواب یا واکنش بدی به اون رییس حوزه علمیه می دادم ولی به زحمت خودم رو کنتل کردم،
ولی درهمون دوران به این نتیجه رسیدم که واویلا به این حوزه که رییسش همچون شخصیه...
ولی
Iran, Islamic Republic of
سخنان ازغدی شکاف در حوزه را نمایان کرد و بعد از امام که حوزه را صد درصد سیاسی و ولایی می انگاشتند به سکولار و ولایی تقسیم کرد و ولایی ها را هم ناتوان جلوه داد. و سکولارها را ....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حرف آقای ازغدی تا حدودی درست و باید حوزه پویاتر باشد ولی این بیانگر قطع ارتباط حوزه و مشکلات جامعه نیست بسیاری از مسایل قضایی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... در درسهای خارج و موسسات وابسته به حوزه بحث و پژوهش می شود و در بسیاری از پایان نامه های طلاب این موارد بررسی شده است اما این تحقیقات دینی و بسیاری کاربردی مانند بسیاری از پایان نامه های دانشگاهی به عرصه ظهور و بروز و اجرا نرسیده به خاطر همان تفکرات لیبرالی و عدم اعتماد به نفسی که در بسیاری از مسیولین وجود داره بنابراین نتیجه گیری کلی اقای ازغندی در حوزه و متهم کردن کلی همه حوزه یک بی انصافی است.
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم

خودتان هم که حرف آقای رحیم پور را تأیید کرده اید که مطالب مطرح شده، به کار جامعه نیامده! ضمناً ایشان به پایان نامه کاری نداشتند. ایشان راجع به موضوعات مورد بحث مطلب داشتند. مثال: آیا راجع به نحوه برخورد با یک دولت فاسد در نظام بر حق، کاری انجام شده، بحثی میشود؟!
یا راجع به مذاکرات حلال و حرام با دشمن، بحثی میشود؟!
یا قیام حلال و حرام از منظر اسلام چیست، بحث شده؟! کو؟!!
پس تأیید بفرمایید صحبت های ایشان را.

« در پناه خدا »
Iran, Islamic Republic of
خیلی از مباحث روز در حوزه مورد بحث قرار می گیره اما وقتی مسئولین غربزده به کار نمی بندند و جبهه می گیرند بحث خالی چه فایده ای داره؟
سالار
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام به روح پرفتوح امام و همه روحانیونی که منافع اسلام ارجحیت داشت بر منافع شخصی و اغلبشان. همه این سالها با وجود این همه کار ضد دین موضع خاصی از علما و روحانیون ندیدیم الا سه جا : یکی موقع پخش فیلم مارمولک . یکی موقع سوال یک نشریه درباره خمس و امروز هم به خاطر حرف های واقعی دکتر رحیم پور . انگار تمام مسئولیت دینی و انقلابی آقایان حفظ حریم خودشان است و هر چه بر سر مردم و انقلاب بیاد ککشونم نمیگزه .
محمد
Iran, Islamic Republic of
فرمايشات استاد رحيم پور ازغدي در حوزه علميه قم حق و حقيقتي است كه قابل انكار نيست!!
و چنانچه علما و مراجع عاليقدر حوزه ها از آن استقبال و در راستاي آن حركت و عمل ننمايند فردا خيلي دير خواهد شد.
كلا و اصولا خروجي هاي حوزه هاي ما بطور اخص در درجه اول بايد فقه حكومتي باشد تا پاسخگوي نيازهاي جامعه اسلامي در فضاي كنوني جهان باشد.
واقعييت و بحث اساسي اين است كه تاكنون بعد از ٤٠سال پس از انقلاب اسلامي متاسفانه هيچ اقدام عملي و نرم افزاري در خصوص حكومت ديني اسلامي و پاسخگويي به نيازهاي عصر حاضر نداشته اند. و اگر هم داشته اند اندم بوده است.
Iran, Islamic Republic of
اما صحنه از شما آقایان آنچنان خالی است که رائفی‌پورها جور کار را می‌کشند!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیزان.
سخنان استاد رحیم پور رو بیایید به عنوان یک امر به معروف و نهی از منکر بهش نگاه کنید اگه این مشکل رو دیدید نیست که هیچ ولی اگه هست به فکر درمان باشید.دنبال های و هوی های ایجاد شده هم نباشید حوزه خودش عاشق کساننیه که عیبش رو بهشون بگه خودش مهد اخلاق و اصلاحه. مکتب دین به ما یاد داده عشق ورزی به همدیگر و همفکری و مشورت در امور رو.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
جناب ازغدی و آقای امینی هم که فقط نقد می کنند
ایشان بفرمایند خودشان در خصوص موضوعاتی که به آن نقد دارند چه کاری و اقدامی کرده اند و چه آثاری خلق کرده اند
اگر کرده اند آن را ارائه دهند تا راه حلی و سرآغازی برای بقیه بشود
اگر نکرده اند یا خودشان هم توانی در این خصوص ندارند و علمی به موضوع ندارند، که موجه نیست در چیزی که خود از آن بهره ای نداری مدعی دیگران شوی که چرا ندارید؟ یا علم دارند و عمل نکرده اند که نقد ایشان بر خودشان هم وارد است
پس لطفا توضیح بدهند
Iran, Islamic Republic of
سلام خدا بر دوستان خدا و نفرین خدا بر دشمنانش.
فرمودید چون آقای رحیم پور، به حوزه نقد داشتند، بفرمایند خودشان چه کرده اند! من جواب میدم.
خودشان، نقد کرده اند. هدف را نشان داده اند. بیان رضایت خدا، نقد، کار غیرمسؤول است و رسیدگی، کار مسؤول. اینکه کسی به مردم و مسؤلین، هدف، راه، و بیراهه را، با علم و ایمانی که خدای متعال، به دلیل پاکی او، به او عطا فرموده، کار بسیار مهمیست. حالا اگر کسی استفاده نکند، ایراد کار ایشان نیست.
وانگهی، مگر حوزه و دانشگاه به ایشان گفته اند بیا امکانات بگیر و درستش کن که نکرده باشند؟!
ثالثا، ایشان شیوه درست کار حوزه یعنی تعیین خروجی ملموس را نشان داده اند. کسی اهل کار باشد، خودش اجرایی میکند. اهلش نباشد هم امکانات نمیدهد.
از طرفی، خود شما هم که ایراد میگیرید. پس بگویید چه کار کرده اید؟! اگر مردم، هدف و نیازشان را بخواهند بگویند، نیاز دارد که قبلا کاری کرده باشند؟! اگر شما بخواهید به مسؤولینتان بگویید به کار نیاز دارید، قبلا باید کارآفرین باشید؟! یا اگر آب بخواهید، سدساز باید باشید؟! ایشان، نیاز دین و حوزه و مردم را گفته اند. کار را مسؤول باید بگوید. گرفتید یا به زبان تند خودتان، صحبت کنیم؟!
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ۱۹:۱۹
اگر من توان آشپزی ندارم، آیا ذائقه را هم باید انکار کنم؟ خوب یا بد بودن مزه را که تشخیص میدهم، ولو از ترکیب مواد و ادویه‌اش اطلاعی نداشته باشم....
Iran, Islamic Republic of
کبر و غرور از صفت شیطان است و انسان را از حق و حقیقت دور می کند. اگر آقای رحیم پور ازغدی حرف بی اساس و خلاف واقع زده است، آیا بهتر نیست حوزه دلایل خود را ارائه کند؟! بنده به عنوان یک تشنه حقیقت واقعا میخواهم بدانم جواب حوزه صرفا تکفیر است یا خیر بر مبنای تومان عقل و نقل پاسخگو است؟!
یک طلبه
...
محمود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام
مشکل اینجاست که هر کسی در حوزه تخصصی خود سخن نمی گوید. نویسنده این متن که یک جامعه شناس است، کجا از فقه و حوزه علمیه خبر دارد؟
آقای رحیم پور ازغدی استاد فرهیخته ای است، لکن کلی گویی کرده که مفید نیست، آنهم در جایی که بازتاب رسانه ای اش همه جا را می گیرد، باید در محیط تخصصی بیاید و موضوعا وارد بحث شود و بگوید کدامیک از درس های خارج سکولار است.
آیة الله مکارم شیرازی چند سال است که به بحث بانکداری و مضاربه و شرکت ها(که مبتلا به دنیای امروز است، مثلا شرکت های بین المللی و ...) ورود کرده و درس می دهد، دیگر مراجع نیز در درس های خود به تناسب وارد موضوعات روز و مستحدثه می شوند و بحث می کنند.
خلاصه کلام اینکه باید تخصصی وارد بحث شد و از کلی گویی اجتناب کرد.
یاعلی
Iran, Islamic Republic of
ازغدی خودش حوزوی هست. هرچی بوده مسئله داخلی بوده و به دشمنان روحانیت و آکادمیسین های کپی پیستی ربطی ندارد
Iran, Islamic Republic of
ببخشید همه دقت کنند جوگیر نشن. جناب استاد رحیم پور درد دلی خودمانی و هشدارهایی درون سازمانی در حوزه را ارایه نمودند این سبب نشود که هر کسی از جای خودش بلند شه و بزرگان حوزه رو با امثال رایفی پور ها و دیگران مقایسه کنه!!! و به خودش اجازه بده عقده های دیرینه اش رو باز کنه و یا امثال آیت الله جوادی ها رو به باد انتقاد بگیره!!! و فضلای زحمت کش و علمای حقیقی رو با الفاظ سخیف یاد کنه!!! یادمون باشه از احترام و ارج نهادن به حوزه است که دین و انقلابمان پابرجاست.!!!
این جور حرف ها که زده میشه پیش خودم میگم پس راست میگن. استاد رحیم پور ازغدی نباید در جایی که اینطور اخبارش منشر میشد حرف ها و انتقادهای درون سازمانی حوزه رو که ربطی به دیگران نداره مطرح میکرد تا موجب سو استفاده ی افرادی کم ظرفیت نشه!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
صحبت های استاد رحیم پور بسیار به جا و درست ولی باید در نظر گرفته میشد که این صحبت ها رو غیر حوزویان هم میشنوند و باید جوری صحبت میشد که کسی نتونه از آب گل آلود ماهی بگیره!! و یا خصوصی تر مطرح میشد!
ماهی گیری آقایان کاملا مشهوده! بی احترامی به حضرات علمایی که در راه علم مو سپید کرده اند و مقایسه کردن اونها با افرادی تازه کار!!! متاسفم که در مقام نقد نمیتونیم منصف باشیم و در ضمن نقد جایگاه و حرمت اساتید و بزرگان حوزه رو حفظ کنیم و باعث سو استفاده ی مخالفان نشویم!!!! همانطور که از رهنمودها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب که همین معانی رو میرسونه کسی نمیتونه سو استفاده کنه!! و برداشت بی احترامی هم نمیشه!!!
بله آقایان ! حرکت در صراط مستقیم سخته و ظاهرا آقایان از صراط مستقیم پاشون لیز خورده و افتاده اند در آتش جهنم که اینطور بی مهابا اساتید و علمای حقیقی و ارزشمند و راهنمایان ما رو اینطور همه رو از یک تیغ میگذرونن و اینطور می تازند بی مهابا!!!!
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم.
اتفاقاً باید انتقاد جایی مطرح شود که طرف، به کار ببندد. انتقادی که بارها مطرح شده و جواب نگرفته، الان لازم بود علنی شود. درسته؟
ثانیاً، انتقاد باید به جمع وسیعی میشد. این جمع وسیع اهمیت داشت تا از میانشان، چند عالم تراز ایجاد شود. اگر جمع محدود میشد مثلاً 10 نفر، احتمال دست یابی به موفقیت کم میشد. این فایده اش. اما هزینه اش عبارتست از یاوه گویی دشمنان داخلی و خارجی که باور کند تأثیری ندارد. منافع بر هزینه می چربد. یعنی تحلیل هزینه و فایده، درستی کار ایشان را نشان میدهد. اتفاقاً امام خامنه ای هم، در سفر به قم، علناً و به همه حوزویان، تحول در حوزه را خاطر نشان کردند.
اگر حق بودن سخنان آقای رحیم پو را درک کرده اید، ازشان دفاع کنید.
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
سلام از گذاشتن نظر اقای امینی تعجب کردم خصوصا از ادب ایشان
او که رشته اش جامعه شناسی و علوم سیاسی است و توسط همین سایت های انقلابی گنده شده باید تقوا را رعایت کرده و امثال ایت الله جوادی املی را بی سواد نمی خواند.همین علما بودند که موجب زنده ماندن دین و رسیدن ان به ما شده اند نه امثال امینی و سروش و . . ...
Iran, Islamic Republic of
اقای امینی ثابت کردند که جنسشان با طلای ناب رحیم پور ازغدی متفاوت است و الا با این ادبیات به نقد نیامده و به دفاع بد از رحیم پور نمی پرداختند . متاسفانه حرف هایشان هم بوی بی سوادی می داد چون اشکالاتشان به گونه ای بود که برای دانشجویان مبتدی هم قابل پاسخگویی است . ضمنا حوزه راجع به ربا و . . پاسخ های خود را دارد اما متاسفانه در اجاست که با وجود دانش اموختگان غربی که با رای سر کار امده اند با مشکل مواجه می شویم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره میگن تنبل و کم کارید جوابی نداری جز اینکه کوچکتر از آنی هستی که بفهمی کم کارم.
حوزه ای که روحانی اش نقد معصوم را جایز میداند مجتهدش هم نقد حوزه را فاجعه خواهد دانست
دبیر
Iran, Islamic Republic of
کاری به درست بودن ویانادرست بودن نظرات استاد رحیم پور ندارم ولی یک حقیقت باید روشن شود وآن اینکه آیا نباید بعداز این مدت حوزه درمرحله نقد عملکرد خودش اقدام کند آیا به صرف اینکه یک فردی انتقادی به حوزه وارد کرد باید اینگونه به او برخورد شود چقدر درباب اهمیت نقد داد سخن داده ایم واکنون درمرحله عمل فردی که به نظر بنده یکی از شخصیت های متفکر درزمان ماست نقدی وارد کرده است اینگونه با او برخورد می شود عملکردبرخی از خروجی های حوزه درحوزه سیاست موید نظر استاد است. درعالم سیاست ایران نظری بیاندازید متوجه خواهید شد که واقعیت چیست. وچه کسانی عملا سکولاریسم را در عمل انجام می دهند
Iran, Islamic Republic of
سئوال ساده است: حوزه چقدر از نیازهای جامعه را مرتفع میکند. حضرت آقا سال 89 در قم فرمودند حوزه حتی چارچوب فعالیتهای هنری را نیز مشخص کند. چقدر عمل شد به این نکته؟
منتظر
Iran, Islamic Republic of
خودم را دوستدار حوزه و نظام جمهوری اسلامی می دانم و تبع احترام ویژه ای برای علمی دین قائل هستم. رحیم پور لغزید را هم فرزند صالح این حوزه می دانم. چیزی که ذهن مرا به خود مشغول کرده این است که چرا برخی علما نقد یکی از دوستان خودش را برنمی تابد حتی اگر نقدش وارد نباشد. منطقی آن است که مستدل و غیر احساسی پاسخ بدهیم نه اینکه فقط عصبانی بشویم. جالب تر اینکه در برابر نقد از ریشه غیرمنطقی سکولارهای دخلی سکوت کنیم و سخن و یا شبهه شاگرد خودمان را برنتابیم.
Iran, Islamic Republic of
سخن آقای رحیم پور عین واقعیته ایشون با مردمه و میفهمه توی جامعه چی میگذره
Iran, Islamic Republic of
لغزید اشتباه نوشتاری بوده. رحیم پور ازغدی منظورشونه.
Iran, Islamic Republic of
وقتی نگرانی متدینین این باشه که توسفرم نماز4 رکعتی می خونم پیامک میاد که کاری پیش اومده باید برگردی .حالا چهار رکعتی رو بخونم یا دو رکعتی تموم کنم خدای ناکرده نمازم اشتباه نشه دیگه چی قراره از جلسات علمی این جماعت در میاد؟
Iran, Islamic Republic of
اما کسی که به احکام توجه نکند، حق خواه نخواهد شد.
آقای رحیم پور، نگفتند احکام سفر را نگویید. گفتند تمرکز نکنید. انرژی یا همان توانتان را، بر اساس اولویت های علمی جامعه، برنامه ریزی و تقسیم کنید، نه توان یا علاقه شخصی تان. ببنید کدام حوزه نیاز به حضور و نظریه پردازی و پیگیری و فشار و جهاد دارد. یک وقت اشتباه نگیریم و دینمان را تباه نکنیم که فرصت عمر، راه برگشت نمیگذارد.
در پناه خدا. التماس دعا
Iran, Islamic Republic of
از این خبری که اینجا نوشته شده سر در نیاوردم. ولی یک چیزهایی را خیلی عمیق احساس میکنم. احساس میکنم حرف آقای ازغدی این است که حوزه را به سمت فعال تر بودن و اثرگذارتر بودن ترغیب و تشویق میکند.
اگر احساس من درست باشد بنظر استاد بزرگوار حرف بدی نزده. در واقع خیلی هم خوب گفته.
مهدی ظ
Iran, Islamic Republic of

حوزه باید یه تکونی به خودش بده تا خروجیش مردم رو بیچاره نکنه
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر انگیس و عوامل نفوذی
فرزند روح الله
Iran, Islamic Republic of
دقت کنیم که جناب رحیم‌پور ازغدی خودشان دانش آموخته حوزه و مجتهد هستند. این که لباس روحانیت نمی‌پوشند نباید به درافتادن ایشون با حوزه و روحانیت تعبیر بشه.
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
نقد به حوزه با روش حضرت امام مقام معظم رهبری و افرادمتعهد ی همچون رحیم پور بسیار لازم وضروری وفوری است وباغث تقویت این نهاد می شود
حوزه ای که دغدغه ارایه مدل اسلامی برای اداره جامعه ندارد سکولار است
صد البته فرهیختگانی از حوزه در راه تحول محتوایی وروشی حوزه تلاش می کنند
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام من سخنرانی استاد رحیم پور را نشنیدم ولی فکر میکنم که شرایط حاد اجتماعی فعلی متفکرین را به کنشگری نظری وادار کرده است.سوال اصلی که هیچوقت در طول تاریخ بعدازظهور اسلام پاسخ داده نشد نحوه برقراری عدالت اجتماعی است . البته در روایات از قول پیامبر مکرم اسلام آمده که عدالت را فرزندم مهدی بر قرار خواهد کرد.ولی انقلاب ملت ایران و پیروزی در 22 بهمن نیار جامعه به پیاده کردن عدالت اجتماعی ورهایی مردم از فقروفساد، عقب ماندگی،برقراری دمکراسی همه جانبه ورشدوپیشرفت و رفاه کامل برای آحاد ملت بود.البته به این سوال در تاریخ چهل ساله بهد از انقلاب پاسخ داده نشده و بعید میدانم پاسخی وجود داشته باشد . تا این مشکل نظری حل نشد بقیه مشکلات حل نخواهد شد.
بوسجین
Iran, Islamic Republic of
اقای رحیم پور درود بر شما شما درد قرو خفته انقلابیون را گفتی چرا که برای ان مردم برای ان خون ها و مشکلات زیادی را تحمل کردند و بخاطر ان چشم بر همه ناجوانمردی و جفا بستند اما فرمایش شما درست مدعیان شعاری ارزشها فقط شهار دادند توانایی عملیاتی کردن ان را حتی در زندگی شهصی خود نداشته و ندارند حال مه حکومت اسلامی شده کدامین نظریات علمی و عملی را برای اجرای ان در حیطه مختلف دادند روزی مثلا" در حیطه افتصاد کدامین نظریات در مورد ان برای ایجاد جامعه عادلانه مورد پسند ارزشها و روش ایمه را داده اند که الگو باشد و برای انسان رهایی بخش از مادیات برای سعادت ان باشد روزی در زمین سوسیالیسم در زمان نخست وزیری بازی کردیم و روز دیگر در زمین سرمایه داری لیبرالیستی نوع دد منشانه ان مبتنی بر دلالی و رمالی و برای ان هم اصل 44 را در می اوریم که بنگاه ها و شرکت ها را که متعلق بر مردم است به جای روش درست واگذاری به صورت غلط به نفع اقا ها و اقازاده ها و دلال قربانی می کنیم یا در حیطه هنر و سینما کدام راهبرد را برای فعابیت هنری در نظر گرفتند که ظاهر شعاری اسلامی اما در بطن خوددر زمینه نفوذ که همان عشق و عاشقی وضد خانواده و تجمل و اشرافیت و زندگی انچنانی نباشد در سال چند فیلم از هزاران فیلم مانند پدر در تلویزیون و با لاتاری در سینمابراساس ارزش ها ساخته شده و بازیگران ارزشی در ان مطرود سازنندگان فرار نگرفته باشند ربا و.......... بماند که اوضاع امروزی جامعه نبود تفکر و نظزیه های ارزشی متناسب انقلاب را نشان می دهد که نه تنها در جهت ان ارمانها نبوده ایم بلکه فاصله زیادی هم پیدا کرده ایم در این وادی خواب حوزه ها و دانشگاه های ما عیان است که نتوانسته اند بعنوان بال هایی برای پرواز ارمانها انقلاب باشند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در طول تاریخ روحانیون نقد را نپذیرفته اند هیچ افرادی که نقد داشته اند یا عقیده یشان با انها متفاوت بوده را به شدت دفع کرده اند خوب تا در حکومت که یک کاری است که با همه مردم سر کار دارد کاری نداشتند زیاد هم این اشکال تو ذوق نمی زد اما حالاکه با عموم مردم سرکار دارند باز هم می خواهند با همان اخلاق با مردم برخورد کنند که می بینید به شدت به مشکل خورده اندمتاسفانه روحانیت در این سالها ضربه های زیادی از جانب خودشان خورده اند.مرجعی که تا احمدی نژاد بود غیر ممکن بود روزی یک انتقاد از او دررسانه ها نباشد اما پنج سال برای این دولت حتی یک نظر مخالف نداد تا اخیرن یک انتقاد نرمی از وضع اقتصادی کرده.بعد می گویند چرا مردم مثل گذشته به روحانیان احترام نمی گزارند.احترام ویا هرکار دیگر به عمل بستگی دارد وقتی مردم این رفتارها را می بینند دیگر اعتماد نمی کنندوصدها مورد که می شود مثال زد.تنها راهش هم منع کردن روحانیون از سیاست به صورت اجرایی ان نه ان که درامور سیاست دخالت نکنند.اگر در مدیریت نفع نداشته باشند به موقع انتقاد می کنند به موقع هم حمایت می کنند.البته منظورم از نفع نفع مالی یا فردی نیست.منظورم نفع صنفی است حالا چون این رییس جمهور از روحانیون است پس هر کاری کرد درست است اما رییس جمهور دیگر چون روحانی نیست حق داریم هر چه می خواهیم درموردش بگوییم.شورای نگهبان هم همین طور اکثر افرادی که ازفیلتر مهندسی شده ان رد می شوند یا روحانی اند یا نظامی .ومثل موریانه نظام را دارد می خورد این رفتارها.
Iran, Islamic Republic of
آقای رحیم پور، حق گفتند. در عین حال، باید به اصل روحانیت و روحانیون، احترام بگذاریم و ضمن تلاش برای رفع مشکلات مطرح شده توسط آقای رحیم پور، جلوی بی احترامی برخی بهانه جویان را بگیریم.
حسین
Iran, Islamic Republic of
باسلام اگر اندکی انصاف ومروت داشته باشید .برای اولین بار سخنان اقای ازغدی کاملا درست وبجا بود اگر مسلمانید خودتانرادرست کنید نه به یک گوینده بتازید.فکر کردید چرا کسی به حرفتان گوش نمیدهد .کمی بخودتان بیائید واطرافتان را نگاه گنید
Iran, Islamic Republic of
سلام خدا بر دوستان خدا

سخنان آقای رحیم پور، تا جایی که ما شنیده ایم، الحمد الله، همه درست بوده اند. اگر مصداقی از اشتباهشان دارید، بگویید تا توضیح دهیم.
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم هم اقایان فضلا اشتباه کردند و هم این افاضات افتضاح شما دو بزرگوار
لطفا آدرس اشتباه به مردم ندهید. مشکل اصلی چیز دیگریست.
Iran, Islamic Republic of
...
ایرانی
بزرگان حوزه ای که میگن سخنان رحیم پور از سر بی اطلاعی از حوزه است . خب بیان جواب بدن مثل مباحثه ای که بین خودشون مرسوم هست جواب منطقی و مستدل بدن.
Russian Federation
مرد فقط احمدی نژاد
جواد مهدی پور
Iran, Islamic Republic of
ترسوهایی دارند این این سایت را اداره می کنند
چرا گزینشی مطالب را منتشر میکنید
من که اسم کاملم را آدرسم را می نویسم و پای نوشته هام هستم توهین هم به کسی نمی کنم
اینجور می کنید که مملکت به گند کشیده می شود
عرضه انتشار حقایق و واقعیات را ندارید در این سایت را تخته کنید
همه از یک قماشید
شما زا مطالب می دزدید
مسئولین بی شرف از بیت المال
ننگ باد
Iran, Islamic Republic of
واقعا همانطور که حضرت آقا فرمودند :
حوزه باید انقلابی باشد.
وبرای همه مسایل اقتصادی فرهنگی اجتماعی و.... برنامه
داشته باشد نه اینکه به.گفتن مفاهیم کلی مانند حرام ربا
اکتفا نکنند فرمایشات استاد ازغدی کلیدی ودرست است ولساتید حوزه باید استقبال کنند نه تخریب کنند
سیاهکلی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دراین قضیه بعضی سوء استقاده کننده ها به میدان آمدند وتا دشمنی دیرینه خود را با روحانیت انقلابی آشکارتر کنند ولی باید بدانند که کور خوانده اند روحانی آمریکایی وروحانی سکولاربا روحانیت امام وانقلاب وحسینی کاملا رفتارشان روشن ومشخص است. درود بربرادر ازغدی وروحانیت انقلابی
United States
جواب‌بحس‌استاد‌را‌باید‌استاد‌بدهد‌
United States
من‌با‌نظر‌دوستمان‌که‌از‌بیانات‌امام‌راحل‌بود‌موافقم
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
برخی به اصطلاح علما خواسته یاناخواسته چنان یوار بتونی دورحوزه کشیدن به جهت عدم توان اقناع ادمای باسواد که دراین چنددهه هرمنتقدی رو تکفیر ومحکوم کردن والانه هم درصدد اجرای هومن روش درمورد استاد ازغدی برامدن تامبادا دست تفکری وارد حوزه بشه علیرغم تذکرات مکرر رهبر کشور مون ولی کاربجایی رسید که استاد واقعی حوزه وعلوم دین انگشت بر نواقص اصلی گذاشت والبته که هرگزنمیتونن این استاد رومثل بقیه تقبیح کنن وناچار به خیزش هستن
Iran, Islamic Republic of
سلام
انصاف اینه که خیلی بی انصافی تو صحبتهای جناب امینی هست
نه اینکه هیچ اشکالی به حوزه نیست ولی اون قدر کار در مباحث مختلف شده که بیایید و ببینید...
کافیه بیایید و موضوع هایی که اساتید تدریس میکنن رو ببینید یا مجلات تخصصی حوزه رو رصد کنید
بسیاری هم در خلال مباحث شان به مسایل جدید می پردازن
جناب امینی ادرس دقیق بده کجای کتاب ایت ا... جوادی اشکال علمی یا ناقصی داره تا جوابش رو بدیم
از کی تا به حال جامعه شناس مگه مباحث فلسفه میفهمه؟!
جعفر
Italy
اقا تا الان کدام سوال علمی را یا اقتصادی را حوزه در راس ان مجتهدان عزیز بی جواب گذاشته اند اصلا فقه همین است که به حضرات بگوید این حرام است انجام ندهید ان واجب است انجام بدهید همه را هم جواب داده کدام سوال شما بی جواب مانده بله جوابی را که شما دوست دارید نداده این درست است. اقای ازغدی هم بفرمایند کدام مساله لا ینحل مانده. اگر اقایان به حرف حوزه ومراجع نمیکنند هم مشکل مراجع است یا حوزه؟مشکل این عزیزان اینست که همه را به پای حوزه تمام میکنند بدنه اجرایی اصلا به حرف حوزه نمیکند خودشان مبرند و مبافند و...شاید اصل هم همین باشد در بحث حجاب که همه مسائل ان حل است چه کردند در بحث اقتصاد همه مسائل ان حل است چه کرده اند و....