دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۲
۴۱

پیش‌بینی صمصامی از وضعیت تورم در ماه‌های آینده

پنجشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 635870
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با بیان این‌که تورم ناشی از ایجاد بازار ثانویه ارز از همین حالا هم آغاز شده است، گفت: در حوزه‌های مربوط به اقلامی مانند لبنیات، فولاد، میلگرد، پروفیل، چوب و بسیاری دیگر از اقلام واسطه‌ای قیمت‌ها دو برابر شده است.
پیش‌بینی صمصامی از وضعیت تورم در ماه‌های آینده
به گزارش جهان نيوز، حسین صمصامی- سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با بیان این‌که نرخ تعیین شده در بازار ثانویه ارز اگر نرخ مناسبی بود، نباید این قدر بی‌ثباتی و تورم ایجاد می‌کرد، اظهار کرد: ما وارد یک مارپیچ نرخ ارز شده‌ایم؛ به این معنا که قیمت‌ها بالا می‌رود تا خود را با نرخ ارز تعیین شده تطبیق دهد و از آن طرف  دوباره شرایطی ایجاد می‌شود که به خاطر گرانی‌ها نرخ ارز بالا برود. همه اینها هم به خاطر این است که ما یک بازار جعلی ارز درست کرده‌ایم تا نرخ ارز بازار آزاد را بر نرخ ارز قالب کنیم.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با بیان این‌که در بازار ثانویه ارز کماکان سفته‌بازی‌ها و دلال‌بازی‌ها ادامه دارد، گفت: تا زمانی که افراد نااهل و ناپاک بازار ارز را در اختیار داشته باشند و به دنبال منافع شخصی خودشان باشند، این وضعیت ادامه دارد و به هیچ عنوان به این که بازار آزاد باشد یا دولتی، ارتباطی ندارد. در همین بازار ثانویه ارز چند صراف تمام خرید و فروش ارز را انجام می‌دهند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.

صمصامی در ادامه با پیش‌بینی وضعیت تورمی در ماه‌های آینده اظهار کرد: تا سه چهار ماه آینده یک موج تورمی شدید ایجاد می‌شود که از آن طرف دولت هم نمی‌تواند آن را جبران کند؛ چرا که اساسا نه قدرت و نه منابع آن را دارد و نه اطلاعات کافی دارد که بداند کدام اقشار را چقدر باید تقویت کند.

 در بازار ثانویه یکی از مسائل مهم به تعیین نرخ برمی‌گردد. در این بازار یک نرخ توافقی در بازار شکل گرفته و معاملات روزانه بر اساس آن انجام می‌شود. این نرخ در رقابتی که شکل می‌گیرد قابل تغییر بوده و ثابت نخواهد بود، ولی به هر صورت ۴۲۰۰ تومان نیست و با آن اختلاف دارد. نرخ در این بازار حول و حوش ۸۰۰۰ تومان است که حدود دوبرابر نرخ قبلی اعلام شده بوده که این مساله می‌تواند بر قیمت‌ها اثر تورمی دو برابری و بیشتر هم داشته باشد.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
روحانی باید استیضاح بشه
United States
...
France
حرف حساب اینجا سانسور میشه . باید دروغ بگی و اختلاسگر تا اینجا کامنتت بیاد بالا
حق
Iran, Islamic Republic of
اينو ببين ! مرد حسابى دارى خبر خوش ميدى به ملت ؟! يا حرص و آز ملت را براى احتكار دلار و طلا تحريك ميكنى ؟! الان هر بچه اى ميدونه كه اين وضعيت عدم مذاكره ، روز به روز سبب گرونى، تورم و بيكارى مضاعف ميشه . پس لطفاً سكوت !
Iran, Islamic Republic of
.... این ...که بالا آمده نتيجه مذاکره درخشانتان در برجام است!
....
Iran, Islamic Republic of
پسر خوب عدم مذاکره چیه‌
مگر این .......پنج سال نیست که دارن مذاکره می کنن
خودشان نامید شدن شما تازه راه افتادی
United States
کدوم مذاکره ؟ ...
Iran, Islamic Republic of
تو اسمت باطله و نه حق و یقینا مزدور بی جیره مواجب هستی
یحیی
Iran, Islamic Republic of
پس مردم را دربی خبری گذاشتن خوبه ؟؟؟
اصلا این وضع بازار، نشانه ی اطلاع مردم، بویژه دلالان، ودرعین حال، بی خبری (بی خیالی) مسؤلان امر است.!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر مذاکره مفید بود که در زمان برجام باید نرخ دلار 500 تومان شده بود و همه چیز مفت می شد !
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وضع فعلی نتیجه مذاکره ذلیلانه و بی تدبیریست. نه عدم مذاکره!
United States
قربونت برم زمانی که خودت مدیر همین بخش بودی چرا زبون باز نمی کردی تا امروز مردم حرفهای ترا باور کنند .خجالت بکشید و حیا کنید و دست از سر این مردم بردارید .چند ماه یا سال بعد باز مدیری که الآن وظیفه دارد حرفهای پوچی همچون این وزیر کنار رفته را حواله مردم میکند
Iran, Islamic Republic of
زمانیکه مدیر بود، مگر وضعیت اینطوری بود؟! شاید منظورت اینه که چرا الان رو نمیدید؟! مگر چشم غیب داشته که اون زمان، از این زمان انتقاد کنه؟! وانگهی، مگر مدیر قبلی، نباید از مدیر فعلی انتقاد کند؟! اشکالی ندارد انتقاد مدیران قبلی. اشکال اینست که اننقادشان به کاری باشد که خودشان الان هم قبول ندارند.
پس لطفا شما اصلا حرف نزن. قربون کسی هم نمیخواد بری. خودت رو جمع کن.
Iran, Islamic Republic of
ایشان استاد دانشگاه شهید بهشتی هستند و چندین سال ریس مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی بودند ، می توانند بگویند برای اقتصاد چه کرده اند. فقط هیچ.
چند ماهی هم که سرپرست شدند بازهم برای اقتصاد کاری نکردند. بعد مدعی اند دولتها با دانشگاهها ارتباطی ندارند.
Iran, Islamic Republic of
آنهایی که باعث تورم و گرانی های اخیر در بخش های مسکن و ارز و سکه و خودرو و موبایل و غیره شده اند باید خجالت بکشند و حیا کنند.
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
حاضرم قسم بخورم ...
United Arab Emirates
اگر روحانی رو استیضاح نکنن ما هم باید مثل ونزوئلاییها بارو بندیلمون ببندیم بریم کشورای دیگه اونم اگه بذارن
Iran, Islamic Republic of
شاید درست باشد.
باقر
Iran, Islamic Republic of
تورم 300% پيش بيني ميشود .و مسئولين نظام در خوابي سنگين فرو خفته اند و صداي خرد شدن استخوانهاي شهروندان درجه 2 كشور را نميشنوند
Iran, Islamic Republic of
این اخبار باعث هجوم مردم به دلار و طلا خواهد شد و مملکت از هم خواهد پاشید
از روی بی علمی به دولت اسیب نزنید که مملکت از دست خواهد رفت
Iran, Islamic Republic of
جون هر کی را دوست دارید حرف های جهانگیری را در مناظره ها و ... از تلویزیون پخش کنید ...
Iran, Islamic Republic of
اگر دلار همينطور گران بماند و ارزش پول ملي بالا نرود، خيلي از فروشگاههاي لوازم و خدمات مربوط به منزل و آشپزخانه و صوتي تصويري و موبايل و الکترونيکي و کامپيوتر و لپ تاپ و ... جمع ميکنند و بازار متروکه خواهد شد (البته خدا نکند چون ميليونها نفر در اين اصناف روزي ميبرند). مردم قدرت خريدشان تو اين اجناس صفر شده. با دلار 3000 توماني هم به زور يه جنس ميخريديم. چرا دولت دست روي دست گذاشته؟ دنبال چه است؟ هر روز شاهد افزايش قيمتها هستيم. وقتي مشخص است که با ادامه اين روند در آينده مشکلات بيشتر مي شود چرا کاري نميکند؟ چرا کشوري که جز 20 اقتصاد بزرگ دنيا است پول ملي اش بايد اينقدر بي ارزش باشد و مردمش اينقدر گرفتاري مالي داشته باشند؟ براي پوشاندن بي برنامگي و سوء مديريت شان پشت مسئله تحريم پنهان مي شوند و همش بهانه تحريم مي آورند و به مردم القاء مي کنند که مشکلات کشور همه اش به خاطر تحريم است. کدام تحريم؟ ما که نفت و گازمان را ميفروشيم و اکثرا پولش را هم ميگيريم و با وجود اين تحريم ها توليد ناخالص ملي ايران جز 20 تاي اول جهان است و کشور پولداري هستيم و خدا را شکر همه جور نعمت هم تو کشور وجود دارد. مردم چوب انتخابهاي بدشان را ميخورند و موقع انتخابات چشمشان را باز نميکنند که به چه کسي راي ميدهند. چرا وقتي اکثريت توانايي انتخاب درست در انتخابات را ندارند، کل سرنوشت کشور را در انتخابات مشخص کرد و اينطوري نيروهاي کارآمد و دلسوز کنار گذاشته شوند؟ به نظرم براي اينکه از تمام ظرفيتهاي نيروهاي کارآمد کشور استفاده شود سيستم اجرايي کشور بايد پارلماني شود تا دولتِ روي کار، همواره و به صورت Stand By آماده پاسخگويي به مطالبات باشد و اهرمهای فشار روي سرش باشد که اگر نتوانست کار کند یا نخواست کار کند طبق برنامه و قانون ، خودش استعفا دهد نه اينکه با خيالت راحت 8 سال به صندلی رياست تکيه دهد و هر کار دلش خواست بکند.
United Arab Emirates
موافقم
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم . با تشکر. شما بیشتر مطالعه کنید و با کارشناسان این محورها گفتگو کنید. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
زلزله 8 درصدی می خواهد ...!!!
Iran, Islamic Republic of
دو راه کار برای بازار ارزو سکه وجود دارد که باید برای اجرای آن برنامه ریزی درستی صورت گیرد:
1. گرفتن خمس اجباری و در ابتدا از تمام کسانی که متقاضی ارزند تا کسانی که در مدت یکسال ارز را فروختند یا به شکل درست استفاده کردند مبلغ خمس عودت داده شود .و کسانی که از قبل ارز و سکه گرفته بودند هم با یک آئین نامه ای مجبور به شفاف سازی و پرداخت خمس ذخیره ارز خود نمایند. می توان مالیات هم از معامله گران ارز هم دریافت کرد تا دولت کنترل صحیحی بر بازار داشته باشد .
2. دومین راهکار توزیع منابع ارزی و سکه در بین مردم می باشد تا از انباشته شدن این منابع توسط ثروتمندان و سوء استفاده آنها جلوگیری به عمل آید .برای این کار فی المثل می توان- بخشی از حقوق -تمام حقوق بگیران را بر اساس بیمه آنها با سکه یا ارز پرداخت شود تا با توزیع ارز و سکه در بین مردم قیمت ها کاهش یابد.
Iran, Islamic Republic of
خود دولت عمدا باعث تورم وگرانی است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
دقيقا" همينطوره!!!
وزير اقتصاد هم گفتش كه آقاي نهاونديان معاون ريييس جمهور با برنامه ايي ... خواهان افزايش نرخ ارز بودند.
دستي پشت پرده است تا در راستا افزايش نرخ ارز در بازار ثانويه كه موجب افزايش تورم ١٠٠درصدي و گراني سرسام آور خواهد شد مردم را بستوه آورن... ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ایشان که عضو کابینه معجزه هزاره سوم بودند و 8 سال با نفت 140 دلاری میراثی ویران برای دولت فعلی به یادگار گذاشتن چرا آن موقع هیچ کاری تکردند.
United States
وزیر صنعت گفته بود دلار به ۱۵-۱۶ هزار تومان خواهد رسید
این پیش بینی درسته
زمانش ۷۵ روز دیگه با سروع دور دوم تحریم های امریکا خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
بازم همه چیز تقصیر احمدی نژاده. ای خدا ما قبل از هر چیز بابت خلق احمدی نژاد تو را شکر میکنیم اگر نبود الان تقصیر کی بود پس؟!!
علی
Canada
کمربندها را سفت کنید!!!! به گفته ی ایشان ایران میشه ونزوئلا!!!! با ذخایر بزرگ نفت ولی شهروندان بسیار فقیر که کشورهای دیگر هر بلائی میتوانند سرش بیاورند!!!
سوز دل
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم شما به عنوان یه رسانه اصولگرا میتونید کاری بکنید یا نه ولی واقعا این حجم از بی تفاوتی درباره زندگی مردم برام قابل درک نیست خیلی از این گرونیها کاملا به دست دولت ایجاد شده هر روز اظهار نظرهای بدی درباره تحریک به گرونی بیشتر از مسئولین مختلف میشنویم از مسکن گرفته تا خودرو صنایع و مواد غذایی برام اصلا قابل درک نیست بعنوان یه فرد انقلابی و معتقد به انقلاب شدیدا به شک و تردید افتادم هر چی با خودم مرور میکنم میبینم این وضعی که تو این مملکت بوجود آمده تعمدیه و از تحریم نیست چرا تقدس انقلاب و نظام رو برای امثال من از بین بردید چرا گذاشتید لیبرالها و سرمایه دارها حاکم سرنوشت مردم بشن این مطالبو دارم با گریه مینویسم حس آدمی رو دارم که یه چیزی که براش همه چیز بوده ازش دزدیدن خدا ازتون نگذره خدا ازتون نگذره
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
پس چی میکند این آقایون دولتی که بازار ثانویه تنظیم کننده بازار دولتی است!!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
سکوت معنادار دولت در مقابل گرانی ها و تورم شدید اقتصادی کنونی فقط و فقط می تونه یک پیام داشته باشه!!!! دولت واداده به غرب و آمریکا، دولت مرعوب آمریکا، دولت دولتمردان دو تابعیتی؛ هدفش این هست که اوضاع اقتصادی اونقدر به مرد فشار بیاره که به قول خودش ملت مقابل نظام قرار بگیرند؛ اما غافل از اینکه ملت دستشون رو خورده و ملت هم آمادگی برخورد با مفسدین را داره؛ احمق ها فکر کردند که ایران هم عراق و افغانستانه!!!!
Iran, Islamic Republic of
خدایی خیلی تو جوی
ملت غیور!!!
بابا بیکاری و تورم پدر مردم رو در آورده چی میگی تو؟
Iran, Islamic Republic of
لطفا یه مربی خارجی خوب بیاریدتادرست کنه وضع اقتصادمملکتووو