جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۳۸

آیا سهم ایران از دریای خزر پیش از انقلاب ۵۰ درصد بود؟

سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 633964
خسرو معتضد مورخ تاریخ انقلاب به ادعای سهم ۵۰درصدی ایران از خزر در پیش از انقلاب پاسخ داد.
آیا سهم ایران از دریای خزر پیش از انقلاب ۵۰ درصد بود؟
به گزارش جهان نيوز، پس از 21 سال بحث و گفت‌وگو درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، سران 5 کشور حاشیه این دریا کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را  بدون مباحث تحدید، حدود بستر و زیربستر و تعیین خطوط مرزی در آکتائوی قزاقستان تعیین کردند.

محمود صادقی عضو فراکسیون امید و استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس در توئیتی مدعی شد که "سهم ایران از دریای خزر از 50درصد به 11 درصد رسیده است." ادعایی که با واکنش برخی حقوق‌دانان مواجه شد چراکه به گفته کارشناسان سهم ایران و شوروی از خزر حالت "مشاع" داشته است.

در همین زمینه به سراغ خسرو متعضد کارشناس تاریخ معاصر رفتیم تا درباره وضعیت خزر پیش از انقلاب اسلامی توضیح دهد.
خسرو معتضد مورخ تاریخ معاصر ایران در گفتگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که آیا سهم ایران از خزر پیش از انقلاب 50درصد بوده یا خیر، گفت: به دریای خزر یا کاسپین در گذشته‌های دور دریای "فراخ‌کرت" می‌گفتند چون 420 هزار کیلومتر مربع و بزرگتر از کشور ژاپن است و اطرافش هم خالی از سکنه بوده و بعدها قبایلی جمع شدند. در دوره پطر کبیر(تزار روسیه) و اوایل قرن هجدهم، وی دستور پیشروی به طرف جنوب کاسپین می‌دهد و تا داغستان می‌آید اما بر اثر بیماری برمی‌گردد و نیروهای روسیه برای اولین بار در اینجا قدرت‌نمایی می‌کنند چون روسیه می‌خواست از دریای بالتیک تا دریای خزر جزو روسیه باشد.



** طبق قرارداد گلستان ایران قدرتش بر خزر را از دست داد
وی ادامه داد: در زمان کاترین کبیر پیشروی دوباره شروع می‌شود و در زمان الکساندر اول ما 17 ایالت قفقاز را از دست می‌دهیم و به موجب قرارداد گلستان هرگونه قدرتی را بر خزر از دست داده و دولت ایران اجازه کشتی‌رانی و کشتی‌رانی جنگی ندارد و کارهایی که نادرشاه برای کشتی‌سازی کرده بود روس‌ها از بین برده بودند. بنابراین این دریا متاسفانه از دوره ترکمنچای مانند گلستان یک دریای روسی شد کما اینکه روس‌ها "آشوراده" را هم گرفتند. جزیره‌ای که در ساحل میانکاله مدت 70 سال در اختیار دولت روسیه تزاری بود و آنجا پایگاه نظامی زدند و ده‌ها کتاب در این باره نوشته شده است و ما اختیاری در این دوره نداشتیم.
 
معتضد با بیان اینکه با انقلاب اکتبر روسیه، لنین رهبر شوروی از امتیازات گذشته صرف نظر می‌کند، اظهار داشت: لنین گفته بود حاضریم با ایران روابط دوستانه داشته باشیم و قرارداد فوریه 1921 امضا می‌شود. دریای خزر یک حالت دوستانه پیدا می‌کند و ایرانی‌ها می‌توانستند از این دریا استفاده کرده و ماهی‌گیری کنند.

** در سال 1319 دریای خزر حالت مشاع پیدا کرد
این کارشناس برجسته تاریخ در ادامه گفت: اما اینکه می‌گویند این دریا 50-50 بود! باید بگویم در 1319 اختلافی بین ایران و شوروی بر سر خزر پیش آمد و آلمان وساطت کرد. آلمان نازی متحد دولت اتحاد جماهیر شوروی بود و در نشستی طرحی تهیه شد و خزر مشاع شد. مشاع مثل این است که  شما در پارکینگ منزل خودت می‌توانی ماشین بگذاری اما حق نداری در پارکینگ اتاق  و استراحتگاه بسازی. دریای خزر با مذاکرات دوستانه 1319 و قرارداد بازرگانی ایران و روسیه مشاعی بود. 

** در زمان شاه ناوگان شوروی جلوی کشتی‌های ایران در خزر را می‌گرفت
وی افزود: با این حال اینطور بود که وقتی از محدوده 700 کیلومتر طول بین خلیج حسینقلی در شرق تا شهر آستانه جلوتر می‌رفتی، ناوگان شوروی جلوی شما را می‌‌گرفت و حتی زمان محمدرضا شاه پهلوی که در اواخرش روابط ایران و شوروی خوب شده بود، وقتی کشتی ایرانی می‌خواست به سمت ولگا برود، در یکی از بنادر شوروی پیاده می‌شدند و افسر نیروی دریای شوروی سوار می‌شد و بعد اجازه می‌دادند حرکت کند. 

معتضد با بیان اینکه ادعای "دریای نصف-نصف" بهیچ‌وجه مورد قبول نیست، اظهار داشت: آن زمان یک کشور به نام ایران بود و یک کشور به نام شوروی و دریا اصطلاحاً "سرزمینی" بود. اکنون با ایجاد کشورهای آذربایجان، قزاقستان که طویل‌ترین ساحل را دارد و روسیه و ترکمنستان، این دریا فقط بین دو کشور نیست و کشورهای دیگری هم آمدند و نمی‌شود گفت ما خیانت کردیم. طبق قراردادهای بین‌المللی دوازده مایل حق هر کشوری است و بعد از آن یک محوطه مشترک است و در آن می‌توانند ماهیگیری کنند.

** خواهش‌های وزیر خارجه ایران به ژنرال روس و پاسخ وی
این مورخ تاریخ معاصر ایران خاطرنشان کرد: در زمان محمدرضاشاه هم دریا "نصف-نصف" نبود. ما وقتی در جنگ‌های قفقاز شکست خوردیم در همان عهدنامه گلستان بادکوبه و لنکران را از دست دادیم. در کتاب تاریخ سیاسی قاجاریه که دکتر ابراهیم تیموری نوشته، خواهش‌های "میرزا ابراهیم معتمدالدوله نشاط" وزیر خارجه ایران را به ژنرال روسی آورده که می‌گوید"تو را خدا تعدادی از ایالت‌هایی که از ما گرفتید برگردانید" ژنرال روسی می‌گوید "جایی که سرباز روس می‌گیرد برنمی‌گرداند." اینکه بگوییم دولت ایران اکنون مرتکب خطا شده است، ضمن انتقادات زیادی که به سیاست خارجه دولت دارم و سیاست خارجه‌اش را نمی‌پسندم چنین چیزی نیست و واقعیات نشان می‌دهد در زمان محمدرضا شاه پهلوی و در زمان رضاشاه و دوره‌های مختلف ایران به یک نوع "حفظ وضع موجود" تن داده بود.
 
وی افزود: الان به خیابان بروید و از مردم بپرسید قفقاز(مناطق جداشده در ترکمنچای و گلستان) چه زمانی به ایران برمی‌گردد؟ اکثریت می‌گویند قرار بوده بعد از 100 سال این ممالک به ایران برگردد. کجا ما این مناطق را اجاره دادیم که برگردانند؟ به زور از ما گرفتند و 500 هزارنفر ایرانی در جریان جنگ‌های قفقاز بین ایران و روسیه کشتند. بنابراین این حرف‌ها یک مقدار هوچی‌گری است.

معتضد تصریح کرد: مثل مدیترانه که دور تا دورش کشورهای مختلف هستند، خزر هم اکنون کشورهای مختلف‌اند. در سال 1319 که گفتند دریا مشاع است چون نه ما کشتی‌رانی، نه نیروی دریای و نه توان استخراج نفت داشتیم و یک تعارفی به ما کردند که دریا مشاع باشد
https://jahannews.com/vdciqpaq5t1ap32.cbct.html
jahannews.com/vdciqpaq5t1ap32.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Canada
هرچقدر بیشتر از پانزده درصد بگیریم منفعت کرده ایم و از سیزده درصد تا ۱۴/۹۹% بد نیست 12%تا 13%تقریبا یر به یر است ولی زیر 12%فاجعه است.... ولی آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و ترکمنستان باید به ایران برگردند انشالله.
Iran, Islamic Republic of
چقدر گرفتي كار ها دولتو توجيه كني
هادی
Iran, Islamic Republic of
آخه معتضد شد تاریخ دان؟
بصیرت
Iran, Islamic Republic of
اینکه عوام چیزی بگویند قابل درک است ولی اینکه جناب صادقی شبهه ای را ان هم به عملکرد دولت هم خط و جناح خودش وارد می کنه که حتی مفسران و تحلیلگران شبکه های معاند و فاسد مثل بی بی سی و …voa هم چنین واکنشی را ندارن ان هم با توجه به اهداف مذاکرات در این مرحله که بنا نبوده حد مرزی تعیین بشه دیگر مشکل ندانستن نیست بلکه موج سازی رسانه ای است که یا ابزاری قبیح برای مورد توجه گرفتن ایشون است یا ایجاد التهاب در جامعه برای مقاصد بعدی
United States
ما حاضر هستیم دلار بشود صد هزار تومان و طلا بشود گرمی ۵۰۰هزار تومان ولی وجبی از آب و خاک کشورمان را اجنبی به بهانه های مختلف اشغال نکند
آدمیزاد
Colombia
حتی یک وجب از خاک مشورمان اشغال نشده است، در میان عامه پندار نادرستی هست که فکر میکنند دریای کاسپین ( خزر) مال ایران بوده است و حتی اگر به نقشه ایران و دریای خزر نگاه کنند آگاه میشوند که چنین چیزی نبوده و نمیتواند باشد، مشکل ایران هم بیشتر با ترکمنستان و حکومت باکو که همجوار ما هستند،است .
Iran, Islamic Republic of
برایت متاسف هستم که مجبور به توجیه فروش اب و خاک کشورت هستی در ضمن ما هنوز در شط عرب نمیتوانیم کشتی رانی کنیم از دریای خزر باید حق ابه و حق برداشت نفت و غیره به ایران پرداخت گردد نباید ننگ روسیه را قبول کنیم
United States
این مدل که ایشان مسایل را توجیه مبکند در تاریخ آیران نه خیانتی صورت گرفته و نه خاعنی وجود داشته است
هادی
Iran, Islamic Republic of
چرا هست... اصلاح طلب ها خائنین به این مملکت هستن از نظر ایشان... کلی روایت ساختگی داره در این مورد
Iran, Islamic Republic of
از نیویورک چه خبر؟
United States
راستی آقای معتضذ افغانها و پاکستانی ها هم ادعا های دارند لطفا بررسی نمایید و جنبه تاریخی آنرا با قصه ایی توجیه کنید تا هر چه زودتر زمینهای تسخیری آنها را تقدیم کنیم
Iran, Islamic Republic of
جای شگفتی دارد که مقامات ایرانی به جای اینکه به آن ۵ کشور بگویند سهم تان را از ۵۰٪ دریای خزر شوروی سابق تقسیم کنید خودشان پیشنهاد هر کشور سهم ۲۰٪ را ارائه می‌دهند که به اعتراف کارشناس روسی به هدیه الهی تعبیر می شود که با مذاکرات سهم ایران را به ۱۳٪ کاهش دادند!
مقامات ایرانی چرا از سهم ۵۰٪ ایران از دریای خزر کوتاه بیایند و خود پیشنهاد هر کشور ۲۰٪ سهم را بدهند؟!
آن هم با توجه به سوابق تاریخی که شوروی سرزمین هایی را از ما گرفت که حاشیه دریای خزر هم هستند!
این خیانت ها و حاتم بخشی ها و باج دادن ها بابت چیست؟
شهدای وطن و آیندگان به ما مردم ایران چه خواهند گفت؟
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
شما مطمئنی متن رو خوندی؟
Iran, Islamic Republic of
😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
Iran, Islamic Republic of
این تقسیم بندی در دولت اصلاحات صورت گرفت و مقصر دولت خاتمی است .
آدمیزاد
Colombia
باشه شما هم برو به عربستان و امارات و قطر بگو که خلیج فارس همش مال ایران است و بحرین را هم به ایران پس بدهید و سهمتان را از آمریکا بگیرید.
من من
Iran, Islamic Republic of
این 50 درصد رو بر اساس چی میگی؟ ترکمنچای رو خوندی؟ متن عهدنامه 1921 رو خوندی؟
هیچ کجای متن حرفی از سهم دریا و یا سهم 50 درصدی وجود نداره...
البته اگه به شماها باشه هنوزم می گید سر در وردی سازمان ملل سعر سعدیو زدن! وهزاتا دروغ دیگه..
United States
تو وطن فروشی مشکل ما چیه
Iran, Islamic Republic of
اگر خدای ناکرده قرار بشه ی روز جزایر سه گانه را به امارات بفروشن؛ آقای معتضد خواهد گفت:
این جزایر هیچ وقت متعلق به ایران نبوده و من هیچ سندی دال بر این موضوع ندیدم. جزیره کیش و قشم از اول مربط به ایران بوده اما این سه جزیرهع از دوره پیشدادیان تحت حاکمیت امارات عربی متحده بوده و مردمانش از دبی و ابوظبی خرید میکردند.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
اینها هوچی گریها سیاسیه
چرا به جدا شدن بحرین از ایران در سال ۱۳۵۰ در زمان محمدرضا شاه ایرادی نمی گیرید
هویدا نخست وزیر وقت در جواب کسانی که انتقاد می کردن گفت
دخترخودمون بود شوهرش دادیم به کسی مربوط نیست !
آخه شوروی ابرقدرت میاد به ایران ضعیف نصف خزر رو بده
پس چرا قفقاز و ... را به ما نداد
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی
یعنی اگه اون خاک داد ما هم آب بدیم
گور پدر شاه بی عرضه و بی لیاقت
ما بچه های بعد از دوران شاهیم و الان هاج و واج موندیم که چرا اینطوری دارن به شوروی سابقی ها باج میدن
هر چی هم نقشه قدیمی ایران را که در کشورهای مختلف چاپ شده نگاه می کنیم, میبینیم نصف دریای خزر روی سر ایرانه
بعدش هم این چه جور شانتاژ بازیه که تا میگیم چرا گند زدین یا میگین امریکا هم الان همینجوره یا میگین زمان شاه بدتر بود!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
این که تونقشه نصف دریای خزر روی ایرانه قبول
ولی توی تمام نقشه های ایران کل خلیج فارس و دریای عمان هم هست
پس بگیم کل خلیج فارس و دریای عمان مال ماست چون از قدیم در همه نقشه های ایران وجود داشته
این چه استدلالیه ؟!!!
معلومه متن صحبت های خسرو معتضد را نخوندی بخون اگر قانع نشدی در خدمتیم
خب وقتی نقشه را می کشند مشخص می کنند که در شمال و جنوب ایران دریا هست ولی ۱۲ مایل طبق قوانین دریائی مربوط به کشور همجوار است
Iran, Islamic Republic of
چون شاه در ازای بحرین تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی رو گرفت یعنی تنگه هرمز و گرفت در ازای دریای خزر چی گرفتیم ؟
هاشمی : جزایر سه گانه از خودمان بوده
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
اولا تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی از خودمون بوده
حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دورهٔ امپراتوری‌های عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. در این دوران نظم و امنیت ایرانی (persianpax) بر سراسر این پهنه آبی خلیج فارس و جزایر آن حکم‌فرما بود.[۱]
جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به‌طور کامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه درآمد
اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ‌یک از دولت‌های وقت ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از منطقه و تأسیس کشور امارات متحده عربی، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایت‌های مداوم دولت ایران علیه اشغال گری بریتانیا سرانجام به ایران بازگردانده شد.[۲]
پس نتیجه می گیریم که سه جزیره خودمان را پس از شصت و سه سال اشغال به ما برگرداندند و بحرین را که از جهت استراتژیکی بسبار مهم تر بود از ایران جدا کردند
یعنی تا قبل از ۱۹۰۸ هم سه جزیره و هم بحرین مال ما بوده
احمد
Iran, Islamic Republic of
شما الان سندی دارید که صحبت های آقای معتضد را نقض کند ؟
ناصر
Germany
اونایی که مال خودمون بود رو که خشک کردیم رفت پی کارش

حالا شاید حداقل این روسها از خزر خوب نگه داری کنن چون اگه دست ما بیفته با سوء مدیریت یه هفته ای می خشکونیمش
ادمیزاد
Colombia
ناصر آقا ، شما برو به نقشه نگاه کن ، بیشتر کناره های دریای کاسپین (خزر) در بخش قزاقستان و ترکمنستان و حکومت باکو و ایران است نه روسیه . اینکه مردم فکر میکنند دریای خزر مال روسیه شد شایعه های غلط و عامه پسند تلگرامی است.
Iran, Islamic Republic of
اين چى ميگه اين وسط با پرچم كلمبيا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
واسه رانت خواران عزيز مسئله اى نيست
خزر يا خليج فارس نداره
Iran, Islamic Republic of
ماست مالیزاسیون
آرش
Germany
همه چیز رو با 40 سال پیش مقایسه می کنن!!!

شما خودتونو بچسبین لطفا
سفر زمان نکنید
United States
باید یک ایرانی در مورد خزر حرف بزند نه یک روسی
Iran, Islamic Republic of
قوانین باید حرف بزند
نه ایرانی و روسی و دیگران
علی
Canada
تازه ایران از نیویورک هم سهم داره و ما نمی گذاریم حقمان پایمال شود.!!!!!
United States
هوچیگری این جماعت در باره دریا خزر برای ماست مالی کردن شوهر دادن بحرین است وگرنه در هیچ معاهده ای دریاچه خلیح فارس ۵۰ درصدی تقسیم نشده
اگر کسی سراغ دارد ارایه کند
اون کسی که میگه شاه بحرین رو داد جزایر سه گانه رو گرفت بفرماید اصل جزایر سه گانه متعلق به کجا بود ؟ خاک خودمون رو به خودمون دادن تا بحرین رو بگیرند ؟،
...
علی
Iran, Islamic Republic of
جهان عزیز،اصلاح میکنم
برای روشن شدن موضوع بهتره دوستان قراردادهای 1921 و1940 روبخونند وبعد بیاند نظر بدهند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
برای روشن شدن حقیقت سری به این مقاله بزنید
«قراردادهای 1921 و 1940 ایران و شوروي چه مي گويند»
Iran, Islamic Republic of
همان اندازهاي كه من از فراي كهكشان ميدانم اين اقا هم از تاريخ .اين بنده خدا قصه گوي داستا نها هزار و يكشبه