شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

بیانیه با طعم تهدید!

شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 625273
با اینکه خروج یکجانبه آمریکا از آن معاهده بین الملی ، هر واکنشی از سوی ایران را موجه و قانونی کرده بود.
بیانیه با طعم تهدید!
به گزارش جهان نيوز، حسین شمسیان فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در پیام رسان سروش نوشت: نخستین نشست مشترک کمیسیون برجام بعد از خروج آمریکا از برجام با صدور  بیانیه ای پایان یافت.با اینکه خروج یکجانبه آمریکا از آن معاهده بین الملی ، هر واکنشی از سوی ایران را موجه و قانونی کرده بود، فرصت سوزی و ذلت پذیری دولت باعث شد فرصت اعمال حق ایران از بین برود و ما به جای نشستن در موضع شاکی، بازهم در صندلی متهم و «کشوری که می خواهد بازی را به هم بزند» بنشینیم!

دقیقا به همین دلیل است که در متن بیانیه بارها بر«لزوم» پایبندی به برجام تاکید شده است! اما کسی نمی پرسد پایبندی ما یا اروپا!؟سیاست «شاه سلطان حسینی» روحانی باعث شد ایران در عین ذی حق بودن،گام به گام عقب نشسته و امتیازاتش را از دست بدهد.متن بیانیه این نشست هم به طرز عجیبی یادآور لفاظی های پوچ و فاقد ضمانت اتحادیه اروپا و 1+5در جریان مذاکرات هسته ای است!

یک شب قبل از صدور این بیانیه، آلمان مقامات ایران را تهدید کرده بود که مدام از خروج از برجام دم نزنید،زیرا برایتان تبعات وخیمی خواهد داشت!

با این حال جواد ظریف گفته بسته پیشنهادی را به ایران می آورد تا در اینجا تصمیمگیری شود!اوهمچنین گفته باید ببینبم اتحادیه اروپا می تواند پای این حرف ها بماند یا نه!!

این فرایند ، دقیقا تکرار همان روند پذیرش و تحمیل برجام است و اگر بدون حب و بغض یا جو زدگی و هیجان،از برخی الفاظ به ظاهر انقلابی رئیس جمهور بگذریم، خواهیم دید که در عمل همه چیز به سال 92 برگشته است !
البته با این تفاوت که در وضع کنونی، هم برگ برنده مذاکرات آن نقطه، یعنی دانش هسته ای و دستاورد هایش را از دست داده ایم.

و هم به سبب عملکرد دولتمردان (که به نظر کاملا عامدانه و حساب شده می رسد) از لحاظ اقتصادی در وضعیتی به مراتب بدتر قرار داریم.فرجام این روند کاملا هم قابل پیش بینی است و بازی با کلمات چیزی را عوض نمی کند.

 کاش سخنان 60روز قبل روحانی در شبی که ترامپ از برجام خارج شد رافراموش نکنیم .آن شب روحانی بدون هماهنگی با  مراکز قانونی نظام مثل شورای عالی امنیت ملی ،هیئت نظارت بر برجام ،مجلس شورای اسلامی (البته حساب علی آقا جداست) و... راسا سخنرانی کرد و موضعی را به عنوان مواضع جمهوری اسلامی اعلام کرد که در اصل مواضع شخص خودش بود و مملکت را در مقابل عمل انجام شده قرار داد.
 
تبعاتی که امروز شاهد آنیم،ناشی از آن موضعگیری ذلیلانه بود.نباید کاری به حرف ها داشت،در یک نگاه واقع بینانه،روحانی عوض نشده و هرگز هم نخواهد شد ، این روند، بدون کمترین تردیدی مارا به برجام های بعدی، تحریم های بیشتر و دستان خالی تر سوق خواهد داد.معلوم نیست چند ماه بعد دوستان و دولتمردان، دیگر چه چیزی برای حراج کردن خواهد داشت!؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *