جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۰
۶۲

کار آذری جهرمی شفاف‌سازی نبود، بی‌کفایتی بود

چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب: 623170
اقدام وزیر ارتباطات در انتشار اسامی این ۴۰ شرکت نیز شگفت‌انگیز و مایه تاسف است. اینکه یک مسئله نظارتی و امنیتی تبدیل به یک مسئله عمومی شود، چه دردی درمان خواهد شد؟
کار آذری جهرمی شفاف‌سازی نبود، بی‌کفایتی بود
به گزارش جهان نيوز، سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی در واکنش به اقدام اخیر وزیر جوان ارتباطات نوشته است:

آنچه از تجربه چندماه اخیر مشخص است اینکه بخش قابل توجهی از واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت دریافت کرده‌اند، کالای خود را به قیمت بازار آزاد محاسبه کرده و عرضه می‌کنند.

در شرایطی که دولت کنترل و نظارتی بر نظام عرضه کالا ندارد و همواره تلاشش این بوده که قیمت‌ها را آزادسازی کند، طبیعی است که تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات، تبدیل به یک پروژه رانت‌خواری برای عده‌ای واردکننده خواهد شد. بر اساس برخی برآوردها فقط ۴۰ شرکت واردکننده موبایل ۱۱۰۰ میلیارد تومان از این محل به جیب زده‌اند؛ ۱۱۰۰ میلیارد تومانی که مستقیما از جیب مردم برداشته اند.

اقدام وزیر ارتباطات در انتشار اسامی این ۴۰ شرکت نیز شگفت‌انگیز و مایه تاسف است. اینکه یک مسئله نظارتی و امنیتی تبدیل به یک مسئله عمومی شود، چه دردی درمان خواهد شد؟ اینکه دولت به جای اعمال نظارت حاکمیتی، یک سامانه اعلام کند که هر کس در این مدت گوشی موبایل خریده، نوع ارز گوشی خود را استعلام کرده و اگر تخفلی مشاهده کرد، به تعزیرات شکایت کند، نوعی شانه خالی کردن از وظایف دولت در رابطه با بازار نیست؟

نام این اقدام آقای آذری جهرمی شفاف‌سازی نیست، بی‌کفایتی است. دولت که به این ۴۰ شرکت ارز یارانه ای داده است، اولا باید نظارت می‌کرد که منافع ارز تخصیص داده شده به مصرف کننده نهایی برسد. ثانیا اکنون که از این ارزهای ۴۲۰۰ تومانی سوء استفاده شده، دولت باید سریعا حاشیه سود ناشی از سوداگری این ۴۰ شرکت را از حلقوم آنان بیرون کشیده و به بیت‌المال باز گرداند، نه اینکه صرفا نام آنها را به مردم اعلام کند و احساس کند شق القمر کرده است! مردم اقتداری در رابطه با این شرکت ها ندارند که اطلاعشان از ماوقع، مشکلی را حل کند. آذری جهرمی یک نیروی اطلاعاتی است. او سال‌ها در  وزارت اطلاعات بوده و کاملا می‌داند چگونه از ظرفیت دستگاه‌های اطلاعاتی می‌توان برای مدیریت این سوداگری بهره برد. از او انتظار حرکت پوپولیستی نمی‌رفت!

مشکل اقتصاد ما و وضعیت کنونی، گل آلود بودن آب و ماهیگیری ماهیگیران حرفه‌ای از آن است. راه حل روشن است و بارها گفته‌ایم. دولت باید بر تمامی روندهای اقتصادی و معاملاتی اشراف داشته باشد و جلوی هر کنش فسادزایی را در سیستم بگیرد. اینکه هر کلان‌سرمایه داری اختیار این را داشته باشد که با دارایی نقدی خود، دست به هر اقدامی بزند و به قیمت افزایش هزینه زندگی مردم، سودهای یک شبه و نجومی ببرد، نتیجه‌اش وضع کنونی خواهد بود. اقدام برای این کار، یک اراده انقلابی می‌خواهد. دولت باید این تصمیم را بگیرد که اقتصاد را مدیریت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیامک
Iran, Islamic Republic of
با این کار دارن مردم رو مقابل فروشنده ها و بالعکس قرار میدن!
یعنی چی هر کی رفت موبایل بخره استعلام کنه این این موبایل دلار 4200 هست یا نه!؟ پس نظارت کجا رفته!؟
چرا مردم رو مقابل مردم با بی تدبیریتون قرار میدید!!؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
یه لحظه فکر کنید اختصاص دلار و نظارت بر این شرکتها زیر نظر کی هست
بانک مرکزی و وزارت صنایع وزیر محترم ارتباطات تا اون جایی که تونسته از طرف خودش سیستمی درست کرده تا حداقل به مردم آگاهی بده و حق انتخاب این خیلی خوبه اگه وزرای دیگه هم اینقدر مسئولیت پذیر بودند این اتفاقات نمیافتاد ولی حالا که یکی دیگه داره جور آدمهای بی عرضه بی مسئولیت رو با هوش امکانات در اختیار خودش میکشه نباید خرابش کنید نباید موضع گیری احساسی داشته باشیم
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
....
باز اين ياسر جبرائيلي حرف زد
Iran, Islamic Republic of
گفته شده در سه ماهه اول امسال حدود يك ميليون و يكصدهزار گوشي وارد كشور شده و حالا آقاي جبرائيلي حساب كرده اگه هر فروشنده اي بخاطر گرون شدن ارز، به طور متوسط يك ميليون تومن كشيده باشه روي قيمت قبلي گوشي، پس سود اضافي فروشنده ها شده 1100 ميليارد تومن! در صورتي كه:
1- اين تعداد گوشي وارد كشور شده ولي فروش نرفته كه!
2- هنوز مشخص نشده وارد كننده ها اون بخشي از گوشي ها رو كه فروختن، با چقدر سود اضافه فروختن كه شما داري از همين حالا حكم صادر مي كني.
3- اگر وارد كننده ها تخلف كرده باشن هم به وزير ارتباطات ربطي نداره به تعزيرات حكومتي و قوه قضاييه و وزارت بازرگاني و ... بر مي گرده نه اداره مخابرات.
4- لذا بهترين كار در اين زمان، همين كاري بود كه وزير انجام داد يعني اسامي وارد كننده ها رو گفت تا مردم آگاه باشن و ازشون گرون نخرن يا اگه خريدن بيان شكايت كنن تا قوه قضاييه و ستاد تعزيرات رسيدگي كنه.
والسلام
سید
Iran, Islamic Republic of
چرا ساز رو از سر گشادش میزنید!!!!!! با نظارت میشد جلوی این کار رو گرفت نه اینکه توزیع بشه و حالا دنبال شکایت باشن... پنجاه هزار تا هم که فروخته باشن یعنی پنجاه هزار شکایت... کی میخواد به این حجم پرونده رسیدگی کنه؟؟؟؟؟ علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
باز اين ياسر جبرائيلي حرف زد
Iran, Islamic Republic of
داش سيد سلام
اخوي من ميگم اين جبرائيلي فقط بلده روضه بخونه. اصلاً فكر نمي كنه مگه وزير مخابرات به فروشنده هاي موبايل ارز 4200 تومني تحويل داده كه تو داري بازخواستش مي كني؟! مگه اون قراره گرون فروشهاي رو بگيره يا محاكمه كنه كه تو ميگي چرا پيشگيري نكردي؟! يه نفري كه يا خائن بوده يا احمق يا دزد، اومده اين كار رو كرده، اين بابا هم داره شفاف سازي مي كنه تا با كمك مردم سند جمع كنه تا قوه قضاييه (كه خيلي هم بهش اميدي نيس!) بره خفتشونو بگيره و پدر پدرسوخته شونو در بياره! حالا آقا ياسرجبرائيلي، شما اين وسط چي ميگي؟ بذار اين بابا حداقل اينجوري قضيه رو پيش ببره ببينيم چي ميشه. ضمناً اگه يه نفر 50 هزار نفرو كشته باشه لازم نيس همه 50 هزار نفر بيان شكايت كنن، يك درصد يا يك در هزار هم كه شكايت كنن كافيه. قضيه تعزيرات حكومتي هم همينجوره.
سید
Iran, Islamic Republic of
داداش!!! چرا لقمه رو از پشت سر میخوای بخوری؟؟؟ این لیستی که وزیر داده چرا یک ماه پیش انتشار نداده؟؟؟ گیرم که مابه التفاوت ارز رو از این شرکتها گرفتن... پول و جریمه به حساب دولت برمیگرده... خریداران چی گیرشون میاد؟؟؟؟
برای اثبات تخلف شرکتها شکایت یک نفر کافیه ولی برای دریافت مابه التفاوت شکایت هر خریداری لازمه که مطمئنا امکانش نیست...
Iran, Islamic Republic of
آقا سيد، اول چند نفر شكايت مي كنن. پرونده تو تعزيرات تشكيل ميشه. وقتي محكوم شد فراخوان مي زنن كه هر كي از ايشون خريد كرده با فاكتورش بياد تا اضافه پرداختيش مسترد بشه. عرض بنده اينه كه كار وزير كار خوبي بوده. حالا يكي ممكنه بگه بهتر بود زودتر مي گفت يا بهتر بود اينجوري مي گفت اونجوري نمي گفت اينا ديگه بحثاي ديگه اس.
United States
به نظر میاد ایشون داره تو رودخانه دولت برعکس شنا میکنه و این تنها کاری بوده که تونسته انجام بده. نباید سرزنشش کنین....
Iran, Islamic Republic of
اخه این امتیازات فقط به ژنهای برتر داده میشه و هر کدام را که پیگیری کنید به آقا زاده ها می‌رسی چه اصولی و چه اصلاحی
امیری
Denmark
1- واقعا برای شما متاسفم وزیر با زبان بی زبانی به اشتباه خودش اعتراف کرده و گفته این اقایان ما را گول زده اند بعد شما امدی دفاع کردی
2- اقای وزیر از اول فکر نکردی که این دلار ها را می برند و جنس به هر قیمیتی بخوان می فروشند یعنی من موندم این دولت چرا به اندازه یک فرد عادی اینده نگر نیست بعدش شما مسول این کاری اومدی به مردم میگی مردم چکار کنند شما مثل یک فرد که کلاه بزداران کلاه سرش گذاشتن بعد از باخت اومدی به مردم میگی
سرور
Iran, Islamic Republic of
شما چرا موضوع را ماست مالی می کنید.
...
سرور
Iran, Islamic Republic of
کدام حرف بنده نادرست و یا توهین به این وزیر بود که حذف کردید؟
بی کفایت را که آقای جبرییلی هم گفته اند.
Iran, Islamic Republic of
این کار وزیر محترم یعنی قضایی سازی مسائل. اگر نهادهای تخصیص دهنده ارز ضمن تخصیص وظیفه دیگر خودشان یعنی نظارت را انجام میدادند به این مخمصه نمیافتادند. اما بهر حال تا همین حد هم کار وزیر خوب است و تا بحال سابقه نداشته که این گونه شفاف سازی بشه.
بذارید شفاف سازی بشه
بهتره
Romania
دست ایشون درد نکنه. اینکه شما ناراحتید حتما دلیلی داره که البته برای ما مردم روشنه. اما از ایشون ممنونیم.
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذره از حرامخوارهایی که خون ملت رو به شیشه کردن و همچنین خدا نگذره از بعضی مسولان ...
Iran, Islamic Republic of
بارها گفته ايم ؟!!! عجب ! حالا جنابعالى هم از دولت حساب پس ميكشى ؟! هر كى هر كيه ما خبر نداريم ؟!
Germany
دقیقا.اما سوالی اساسی انست که این شرکتها که ارز دولتی گرفتند که هستند به کجا متصلند؟صاحبانشان کدام اقازاده هایی هستند که از رانت ارز دولتی برخوردار شدند و با په معیاری؟چون این این رانت به همه داده نشده.پاسخ ا ینها شفاف سازی است و عمل انجام شده دقیقا بی کفایتی است
م. ناظر
Romania
در حالیکه مردم و دولت در تهیه دارو و درمان و گوشت و هندوانه هاج و واج درجا میزنند؛ ببینید تبلیغات چه بلایی بر سر مغز و فکر نخبگانمان آورده که برای واردات آخرین طرحهای گوشی این بی‌آبرویی را به راه یاندازند. شرمتان باد، بیش باد.
م ج
Iran, Islamic Republic of
انتشار اسم 40 شرکت چه دردی از مردم دوا می کنه /؟افراد را با عکس ودر رسانه ها معرفی شوند که مردم محل بدانندبا چه کسانی زندگی می کنند؟
امیر
از دست این جماعت بهونه گیر
اسامی اعلام نشه، میگین دستشون تو یه کاسه س و چرا مفسدین رو معرفی نمیکنید
اعلام بشه میگید چرا اعلام شد
تکلیفتونو با خودتون روشن کنید
قطعا شفاف سازی و ارائه آزاد اطلاعات به نفع مردمه اما نافی مسولیت دستگاههای نظارتی نیس و هر دو توامان باید وجود داشته باشه
در قضیه ویلای لواسان مشخص شد که گاهی فشار افکار عمومی از قدرت دستگاههای نظارتی بهتر عمل میکنه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
والا من تو کار شما ژورنالیستا موندم
تا دیروز میگفتین دلار جهانگیری فقط یه شعار بود
پس کو دلار 4200

حالا میاین میگین خیلی ها گرفتن ؟

من از ریشه با این دولت مشکل دارم
ولی وقتی رسانه ای خبر رسانیش صرفا سلیقه ای میشه دقیقا همون راهی رو داره میره که دولتیا میرن
Greece
یکی از مقالات خوب جهان بود درسته متاسفانه آذری جهرمی اصلا در توانش اداره وزارت ارتباطات نیست و این آدم از اول نباید بعنوان وزیر ارتباطات به مجلس معرفی میشد وقتیم شد نباید رای اعتماد میگرفت جای تاسف داره
مهدی
Iran, Islamic Republic of
من اصلا میانه خوبی با دولت آقای روحانی ندارم اما اگر فقط ی وزیر رو بخواهیم بگیم که با جدیت پیگیر امور مربوط به خودش بوده همین وزیر ارتباطات هست. شما فازتون چیه واقعا؟ اگر همه وزا پیر باشن میگید چرا از جوانان استفاده نمیشود. اگر وزیر جوان و با انرژی بیاد میگید اینا این کاره نیستن. مستقل از دیدگاه سیاسی این افراد به طور کلی برای مملکتی مثل ما با انبوهی از کار های روی زمین مونده و مشکلات فقط جوانان لایق از پسش بر میان. آدم نباید چون دولت باب میلش نیست از هر چیری بهونه بگیره. انصاف داشته باشید. انصاف. این کار ایشون هم که اسامی رو اعلام کرد با توجه به ساختارهای اداری و اجرایی ما بهترین کار ممکن در این شرایط بود نه درست ترین کار. فکرمیکنم دوستانی که انتقاد کردن به این کار وزیر تا به حال به صورت عملی درگیر کار اجرایی نبودن. اگر بخواد کار پایه ای و اساسی بکنه با همکاری چند تا ارگان دیگه تا پایان وزارتش هم اتفاق خاصی نمیوفته لذا همین کار تاثیرش بیشتر بود...
Oman
برعکس، امثال این آدم به درد کشور میخورند، کسانی که جرات شفاف سازی دارند. هرچه میکشیم از دست همین پنهان کاری ها و مصلحت های خودساخته است. وقتی طرف بداند که اگر خلاف کند تمام عالم و آدم می فهمند، دیگر سخت تر سراغ خلاف می رود.
منصور
Iran, Islamic Republic of
دم وزیر جهرمی گرم و احسن، آقای جهرمی شفاف بیان کرد و اینجا بایستی تخلف توسط مردم گزارش و مدعی العموم نیز وارد کارزار شود و متخلفین شناسایی شده نیز مجازات شوند. ...
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا با کفایتتر از این وزیر دیگه نیست
عمار
Iran, Islamic Republic of
"اینکه دولت به جای اعمال نظارت حاکمیتی، یک سامانه اعلام کند که هر کس در این مدت گوشی موبایل خریده، نوع ارز گوشی خود را استعلام کرده و اگر تخفلی مشاهده کرد، به تعزیرات شکایت کند، نوعی شانه خالی کردن از وظایف دولت در رابطه با بازار نیست؟"
....
Iran, Islamic Republic of
جهان ظاهرا شما هم در رانت نفعی داری؟
سیستم درست یعنی شفافیت
Iran, Islamic Republic of
شفاف سازی لازمه...اقدام وزیر خوب بود...البته اشکالات بنیادین دیگر باید رفع شوند ولی شفافیت هم خوبه..
سيدرضا
Iran, Islamic Republic of
حرف حق.
فقط اعلام تخلف كافي نيست. اقدام و عمل لطفا!
Netherlands
...
علی
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه خودشون میگن تخلفه اعلام هم میکنن بعد توپ رو میندازن توی زمین مردم که حالا شما برید یقه متخلف رو بگیرید! بابا شما کی هستید! دیگه یا همدست اونها هستید ویا واقعا بی عرضه!
Iran, Islamic Republic of
چرا با برخورد با متخلفین اکراه دارین.چرا برخی فرا فکنی میکنند.وزیر محترم تخلف را گزارش کرد اما برخی بجای برخورد با متخلفین ،وزیر درستکار را زیر سئوال می برند....
Iran, Islamic Republic of
زیر سوال بردن نیست داداش میگه دذست به وظیفه ات عمل کن...
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
آقای کارشناس مسائل اقتصادی وسیاسی در التهابات قیمتهای چند روز پیش بازار کجا بودید و چرا راهکار ندادید؟
Iran, Islamic Republic of
این اتفاق در بازار موبایل از ضعف مدیریت آقای جهرمی است که دلار زبان بسته را به دست او دادن او هم دارد از کیسه ملت حاتم بخشی می کنه
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار ممکن بوده. بزرگی این کار رو شما درک نمیکنی. این یعنی دامن وزیر پاکه
Iran, Islamic Republic of
كلا مثل گربه مي مونيد، هميشه رو چهار دست وپا مي نشينيد و هيچ وقت هم نه كم مياريد نه از رو مي رويد؟؟!!! اعلام كنند يه جور بهانه مي گيريد اعلام هم نمي كردند يه بازي ديگه بود.
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفتن چوب رو که برداری، گربه دزده فرار میکنه.
حالا ببین چه کسانی از این اقدام درست و به جای وزیر، شاکی میشن.
Iran, Islamic Republic of
این آقا اینقد ناراحته از همه چی
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
ما که نفهمیدیم اشکال کار وزیر جوان چیست؟
برادر من اشکال اصلی این است که چرا موبایل اپل امریکایی که ورودش ممنوع است را آورده و یا اشکال دیگر در بانک مرکزی و یا وزارت صنایع است و در وزارت اقتصاد نه افشای لیست وارد کنندگان !مشکل همه کشور عدم نظارت و عدم نظارت و عدم نظارت بر دستگاههاست اگر بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی و قوه قضاییه در نهایت کار خوب و انقلابی عمل کنند غلط میکند کسی دست از پا خطا کند حتی رییس جمهور باشد
سید
United Arab Emirates
همنطور که در لیست طرح شهرداری برای خبرنگاران جهت طرح ترافیک اسامی برخی از نمایندگان و دوستان دولت مشخص شده باید دید کدوم شرکت دریافت کننده این تسهیلات هم مال ه از ما بهترونه
United Arab Emirates
بهترین کار ممکنو کرده احسنت بر وزیر دهه شصتی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بلی چون این بار شرکت شما ضرر کرده و رسوا شده کار وزیر بد و اخ بوده ...
Germany
اقای جهرمی نحوه انتخاب این شرکتهادچگونه بوده
ابوالفضل مهدوی
Iran, Islamic Republic of
یاسرخان دوست داشتنی این گفته شما قابل قبول نیست
Netherlands
...
حمید
Germany
توقع مخالفت از هر کسی بود جز این آقا یاسر . نکنه خودت یا شرکت رفقات از این ارزها گرفتند
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
اقای جهرمی این افراد و شرکتها که از این رانت استفاده کرده اند چه کسانی هستند و به کجا وابسته اند و چگونه انتهاب شده اند؟ایا شما به همه این امکان را داده اید و یا گروهی خاص؟
Iran, Islamic Republic of
شما کاسبان تحریم و مخالفان برجام ناراحت شدید ...
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
تخصيص ارز 4200 توماني بغير از كالاهاي اساسي ( گندم- خوراك دام و طيور - مواد اوليه خام كارخانه جات و...) اشتباه محض و فساد انگيز است زيرا با هزار دستگاه نظارتي و غيره نميشود اين رانت را اصلاح كرد
اول بايد جلوي توليد فساد را گرفت بعد اگر فسادي رخ داد با فساد برخورد كرد
Iran, Islamic Republic of
آقا جبرایلی از بس به حق و ناحق غر غر کرده، حالا دیگه نمی تونه حتی یه کار خوب که از دغدغه یک وزیر جوان انقلابی واقعی که اصلا بهش ربطی هم نداشته نشا گرفته رو تشویق کنه
...
یک اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
آقای جبرائیلی هم همیشه ساز مخالف می زند کار خوبی نیست .
نکات مثبت این اقدام را هم ببینید.
Iran, Islamic Republic of
آقای جبرائیلی عزیز ...
ناشناس
یک مردپیداشد
Iran, Islamic Republic of
اقای قوه قضائیه احمدی نژاد میگفت لیست مفسدان رو به قوه قضائیه دادیم این دولت دیگه لیست رو به ملت داد تا شاهد اقدام عملی شما باشند
Iran, Islamic Republic of
با نظرات نويسنده كاملاً موافقم ، دولت بدون متشنج ساختن جو جامعه و ايجاد التهاب ، ميبايستي دست به مجازات متخلفان از طرق قانوني بدهد ، انتشار ليست پشت ليست بدون اقدام اصلاحي قانوني، دردي را دوا نخواهد كرد و تنها به جو بي اعتمادي به دولت دامن زده و باعث تقابل مردم با مردم و ايجاد تشنج خواهد شد .