يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۲۹

معنای کمپین اقتصادی امثال علی کریمی چیست؟!

سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۱۸
کد مطلب: 620695
تازه‌ترین موج این انتقادات نیز به علی کریمی مربوط است و این روزها جادوگر مستطیل سبز تدبیر حل آشفته‌بازار خودرو، مسکن، طلا و... را در نخریدن دیده و کمپین#من_نمی‌خرم به راه انداخته است.
معنای کمپین اقتصادی امثال علی کریمی چیست؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: حامیان دوآتیشه دیروز، منتقدان امروز شدند و دیگر از آن تعریف و تمجیدهای آنچنانی خبری نیست. «چشم‌ها را شسته و جور دیگر ببینند. به اصطلاح، این شیشه کبود را از مقابل چشم خود بردارند.» این جملات توصیه محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاحات، خطاب به دولتی‌ها و به اصطلاح خودش اصحاب قدرت و سیاست است.

به گزارش جهان نيوز، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت اصلاحات و مشاور سیاسی سیدمحمد خاتمی در گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه اعتماد از فرافکنی دولتی‌ها سخن گفته و تاکید کرده که برای مشکلات به دنبال عاملی غیر از خودشان، مدیریت و تصمیمات خود هستند. در واقع می‌گویند ما هم می‌دانیم اما تصمیم و تدبیر با ما نیست! جالب اینکه با وجود آنکه معتقد هستند تمام تصمیم و تدبیر با آنها نیست و ذیل مدیریت آنها چنین وضعیتی جامعه را دربر می‌گیرد، حاضر نیستند از صحنه خارج شوند و بگویند حداقل در این شرایط در حاشیه باشیم. هم ‌می‌خواهند در درون قدرت باشند و هم می‌خواهند مسئولیت قدرت و مدیریت جامعه را نپذیرند.

تاجیک به ژست مخالف‌نمایی دولتی‌ها هم اشاره کرده و گفته ما آشکارترین چهره اپوزیسیون را در اپوزیسیون داریم و در توضیح آن گفته است افراد قرارگرفته در مسند چنان از ناهنجاری‌های جامعه صحبت می‌کنند و آمار می‌دهند که هیچ اپوزیسیونی صحبت نمی‌کند!

انتقادات تئوریسین اصلاحات به لفافه‌گویی‌هایش ختم نشده و در ادامه تصریح کرده: «این رئیس‌جمهور و این کابینه را تیم تدبیرگر شرایط پیچیده نمی‌دانم. معتقد هستم این تیم نه از دانش و بصیرت لازم برای چنین شرایط پیچیده‌ای برخوردار است و نه از اراده لازم. نه از مدیریت و تدبیر لازم برخوردار است و نه از همبستگی حرفه‌ای درونی.»

تاجیک که معتقد است هر بازیگری باید با نوع بازی منطبق باشد و شرایط فعلی را بازی پیچیده توصیف می‌کند، نتیجه می‌گیرد که دولتی‌ها چون آماده این شرایط پیچیده نیستند، هر جا از فردای بهتر و رفع مشکلی سخن می‌گویند، تدبیرشان بر مشکلات می‌افزاید و گره را کورتر می‌کند و به‌عنوان شاهد مثال به بازار ارز اشاره کرده است.

 چشمی که کبود شد!
به گزارش فرهیختگان، البته این انتقادهای اولین انتقادهای صریح حامیان اصلاح‌طلب دولت نیست. پیش‌تر نیز به‌خصوص قشر آکادمیک این جریان ابایی نداشتند که بی‌پرده دولت را ناکارآمد بخوانند. برخی دلیل این انتقادات را در نگاه به آینده جست‌وجو می‌کنند، چراکه عده‌ای از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب از جمله محمدرضا تاجیک پیش‌تر بارها تاکید کرده‌اند که در حال حاضر میراث‌خوار بی‌موهبت هزینه‌های عملکرد دولت روحانی شده‌اند و این میراث در انتخابات آتی بی‌اثر نخواهد بود.

اگرچه دلیل این انتقادات در این مجال نمی‌گنجد و پرداختن به پیدا و پنهانش فرصتی دیگر می‌طلبد. فارغ از این دلیل، شاید بتوان نتیجه عملکرد دولت را در حال حاضر همچون شترسواری دانست که دولا دولا می‌رود و پنهان کردنش غیرممکن به نظر می‌رسد. این روزها واقعیت بی‌تدبیری از پرده برون‌افتاده از این رو است که مصطفی کواکبیان، نماینده فراکسیون امید مجلس، از تریبون صحن علنی مجلس تصریح می‌کند وضعیت به‌گونه‌ای است که خجالت می‌کشد بگوید از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کرده است.

صادق زیباکلام هم که پیش از این معتقد بود «باید مانند مردمک چشم از دولت روحانی حمایت کرد»، حالا چشمش را کبودشده می‌خواند و به بیانی تاکید می‌کند بعد از انتخابات و تشکیل دولت دوازدهم، روحانی که دیگر به مراد رسیده، توجهی به مطالبات ندارد، توجیهات دولتی‌ها را مظلوم‌نمایی می‌خواند و حتی آشفته‌بازار ارز را هم از جمله اقدامات تعمدی دولت می‌داند.

تقی آزاد ارمکی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرده بود برجام تنها پروژه دولت روحانی بوده و در حال حاضر تمام شده است. از این رو دولت هیچ کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد و تصریح می‌کند نه توانایی کار دیگری دارد و نه نیروهای او این چیزها را می‌فهمند.

انتقادات ارمکی چنان صریح است که ابایی ندارد بی‌پرده بگوید تیم اقتصادی دولت ضعیف است، آنها افرادی هستند که نه می‌دانند پول چیست و نه می‌دانند اعتبار چیست، لذا توان حل مشکلات اقتصادی را ندارند. البته ناگفته پیداست که این انتقادات تنها چند نمونه از نقدهای صریح حامیان دولت است.

 سلبریتی‌ها نیز منتقد شدند
انتقاد صریح به دولت مختص حامیان آکادمیک دولت نبوده و مدتی است سلبریتی‌ها نیز به جمع اعلام برائت‌کنندگان از دولت پیوسته‌اند. سلبریتی‌ها که در فضای گل‌آلود انتخابات، نقاب سیاست‌ورزی به چهره زده بودند، حالا هر روز به عناوین مختلف کمپین‌های پشیمانی از رأیشان را راه می‌اندازند؛ یک روز با هشتگ #ما_پشیمانیم به نقد دولت می‌پردازند و روز دیگر از کوچک شدن سفره مردم می‌گویند و افطاری رئیس‌جمهور را تحریم می‌کنند.

تازه‌ترین موج این انتقادات نیز به علی کریمی مربوط است و این روزها جادوگر مستطیل سبز تدبیر حل آشفته‌بازار خودرو، مسکن، طلا و... را در نخریدن دیده و کمپین#من_نمی‌خرم به راه انداخته است.

اگرچه این واکنش‌ها خیلی به مذاق مردم خوش نیامده و کامنت‌های زیر پست‌های مجازی سلبریتی‌ها عمدتا این سوال را مطرح می‌کند که چرا وقتی پای عوارض خروج از کشور برای سفرهای آنچنانی و واردات خودروهای آنچنانی‌تر به میان می‌آید، سلبریتی‌ها رنگ مردمی به خود می‌گیرند.

 دولت چه تدبیری دارد؟
روحانی که در تبلیغات انتخاباتی سال 92 یکی از اصلی‌ترین نقدهایش به دولت قبل را در بی‌ثباتی قیمت‌ها و ناکارآمدی دولت در نابسامانی بازار می‌دانست و به چرخیدن سفره مردم تاکید داشت، حالا در پاسخ به همان انتقادات، پاسخی درخور ندارد.

این روزها دلار 3700 تومانی در سال 95 اگرچه با حکم دولتی 4200 تومان اعلام می‌شود، ولی به مرز 7000 تومان رسیده است. سکه یک میلیون و 200 هزار تومانی به مرز دو میلیون و 600 هزار تومان رسیده است و هر روز خبرهایی از بازار داغ احتکار خودرو و افزایش قیمت‌های نجومی مسکن به گوش می‌رسد و به تبع این افزایش قیمت‌ها مردم با بازاری افسارگسیخته مواجه هستند.

در مقابل، چشم‌های خیره‌شده به دست‌های دولت شاهد این هستند که سخنگوی دولت تنها از مکدر بودن رئیس‌جمهور سخن می‌گوید و روزی دیگر، همچون روز گذشته، رئیس‌جمهور می‌گوید مردم نباید تحت فشار باشند و نرخ مبادلات ارز را غیرمنطقی می‌خواند. یک روز از دولت پنهان به‌عنوان مقصران آشفتگی‌ها سخن گفته می‌شود و روز دیگر از دست بسته رئیس‌جمهور!

شعاردرمانی‌های رئیس‌جمهور به آنجا رسیده که انتقاد به کابینه هم به تریبون عمومی آمده و وقتی سوال می‌شود چرا وزرایی که روحانی تاکید بر ناامیدی و ناکارآمدی‌شان دارد، تغییر نمی‌کنند، دولتی‌ها از راه ناهموار دولت در مجلس و مسیر طولانی تایید صلاحیت وزرای جدید سخن می‌گویند و جالب‌تر آنکه از طرف دیگر حق سوال مجلسی‌ها از رئیس‌جمهور و سوال و استیضاح از وزرا به گفته بهارستانی‌ها با اصرارها و وعده و وعیدهای دولتی به نتیجه نمی‌رسد.

گویی هنوز حسن روحانی اثربخشی کلید را باور نکرده و همچنان در حال و هوای انتخابات 92 مانده است. مشخص نیست که مخاطب بایدها و نبایدهای رئیس‌جمهور چه کسی است! به قول سپهری و تکرار تئوریسین اصلاحات، وقت آن رسیده که دولت چشم‌ها را شسته و جور دیگر ببیند و عینک واقع‌بینی را جایگزین عینک کبودش کند... .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
از قديم هم ميگفتن سزاى ادم گران فروش نخريدن هست
Iran, Islamic Republic of
مدتی است گوشت کیلویی 60 هزار تومان شده است و قشر زیادی نمی توانند بخرنند آیا با این فرمول که شما می فرمایید ارزان شد؟
نقدینگی در این دولت سه برابر شده و دولت هیچ برنامه ای برای مدیریت آن نداشت بنابراین این گونه نسخه ها پاسخ گو نیست.
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام، اتفاقا دقیقا مشکل همینه که یه عده میگن فایده ای نداره و میخرن
اين ميتونه يه اتفاق خوب باشه
Iran, Islamic Republic of
من كاري به آقاي علي كريمي ندارم. خب ايشون در جاي خودش يه فوتباليست محبوب بوده نه چيزي بيشتر، پس قرار نيست در ساير موضوعات، مردم پشت سر ايشون راه بيفتن. اما اين ميتونه شروع يه اتفاق خوب باشه. منظورم اينه كه ما مردم اگه ياد بگيريم تو يه موضوعي (مثلاً نخريدن دلار، نخريدن طلا، ماشين، خونه يا هر چيز ديگه اي) واقعاً متحد عمل كنيم. واقعاً چه پولدار چه فقير، همه با هم هماهنگ و منسجم عمل كنيم. خيلي از مشكلات مملكت از دل همين اتحاد، همدلي و انسجام ملي، قابل حله. برا همين ميگم اين قضيه ميتونه شروع يه اتفاق مبارك باشه اگه خودمون بخوايم، خودخواهي هامونو زير پا بذاريم و از منافع فردي مون بخاطر مصالح اجتماعي گذشت كنيم و متحد و متفق پاش وايسيم.
يا علي
Iran, Islamic Republic of
پازل اقای رییس جمهوردرحال تکمیله
قطعادل این رییس جمهور برای مردم نمیسوزه
در آینده نه چندان دور بایدشاهدمذاکره ایران وکدخداباشیم
Iran, Islamic Republic of
خود علی کریمی را قبول ندارم ولی کمپینی که راه انداخته کار درستیه.
اما نباید جوری بشه که این سلبریتی ها خیال کنند که در عرصه سیاست و اقتصاد هر پرچمی بلند کنند بقیه دنبالشون میرن. بهتره که این پرچم دست افراد وزین و پخته تری باشه.
Netherlands
ضمن تائید تک تک نکات شما ، اگر دولتی ها سیاست اشرفی گری را تعمیم نداده بودند ، شعار نخریدن شان امروز مورد احترام بود. اما این شعار ، امروز می تواند فرار از مسئولیت تلقی شود.
نکته مهمتر اینکه امت حزب الله ، کاری به بقیه ندارم ، هرگز نمی باید در این دام تجمل گرائی اسیر می شد. حزب اللهی باید تنها مواردی را بخرد که نیاز دارد و از افراط بپرهیزد. حزب اللهی نمونه و مدل بقیه در ساده زیستی می یایست باشد .
در مورد این بازی ان گلیسی فقط عرض می کنم که خر دجاال شده.
با آرزوی دعای خیر همه حزب اللهی ها
آفرین
Iran, Islamic Republic of
پشیمانی از تکرارروحانی
Iran, Islamic Republic of
این پشیمونی ها فقط واسه فرار رو به جلوست وگر نه این جماعت هیچ وقت از انتخابی که کردند و نکبتی که سر مردم آوردند پشیمون نیستند

نشون به این نشون که اگه همین الان انتخابات برگذار بشه بین رییسی و روحانی هیچ وقت رییسی رو انتخاب نمیکنن

دروغ میگن پشیمونن
لقمان
Iran, Islamic Republic of
جا داشت جهان نیوز از حرکت بخردانه آقای کریمی حمایت می کرد، مهم نیت کار و جهت کار است، متاسفم می شوم فقط بخاطر اینکه بنده یا شما عقاید سیاسی ایشان را قبول نداریم پس از کمپین ایشان حمایت نکنیم، توجه بیش از حد به عقاید سیاسی افراد یکی از دلایلی است که شماها را متعصب می خوانند.
Iran, Islamic Republic of
قضیه کریمی قضیه رطب خورده هستش
Iran, Islamic Republic of
۱۰۰% خوب این کمپین ولی یک وقت این کمپین عانل برجام موشکی و .... نشه این سلبریتی ها قابل اطمینان نیستن
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز کلا موضعش سیاسیه چون علی کریمی از اصلاح طلبان حمایت کرد در انتخابات حالا اقدام درستشم از نظر جهان نیوز غلطه و طعنه وار مقاله مینویسه
Iran, Islamic Republic of
تعصب کور بداست حتی درمورد موضع سلبریتی هادرباره ی مدافعان حرم...باید بدانیم که منافع وامنیت ملی شوخی نیست وبهم مربوطند... بله نوع موضع علی کریمی درباره ی منافع ملی درست است اما...
Iran, Islamic Republic of
کجای کاری داداش ما که نمیتونیم بخریم جناب کریمی میلیاردر به لطف پابه توپ شدنش اگه راست میگه ماشین خارجی نخره کفش خارجی نخره لوازم خانه خارجی والبسه برندو... ما درصداقت ایشان تردید جدی داریم. آنهم وقتی ضد انقلاب خارج نشین با ایشان هم نواشده!!!
عزیزما پول اجاره رو به زور جور می کنیم ایشان بروند به دور وبریای خودشون امر کنند یه کم یادگذشته ها کنندو از رفاه طلبی دست بردارند!!!
چاوش کاظمی
Iran, Islamic Republic of
حرف شما خیلی به دلم نشست خودشون با ماشین چند صد میلیونی و منزل استخردار و مسافرت های خارجی در سال به ما قشر متوسط که میرسن میگن نخرید! مرد حسابی ما اصلا پولشو نداریم که بخریم!!!
Iran, Islamic Republic of
نخريدن مسكن و رهن نكردن ملك تا كاهش قيمت
Netherlands
اگر نظر شما کنایه آمیز است ، عرض می کنم بدور از کنایه پاسخ در مهاجرت در جهت عکس روند این پنجاه سال است. در کودکی من تهران دویست و پنجاه هزار نفر جمعیت داشت. این مهاجرت معکوس تولید را بالا برده مخارج را کم کرده و همه ما را عاقبت بخیر خواهدکرد ان شاءالله
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز خدا رو شاهد میگیرم پارسال اینموقع من ساکن تهران بودم یکساله برای کار رفته بودم و خونه رهن کردیم ولی خونه خودمون تو شهرستان و نفروختیم چون اصلا تکلیف موندن و نموندنمون تو تهران مشخص نبود که البته امسال برگشتیم و الان از تو خونه خودمون دارم کامنت میذارم اما چیزی که من از زندگی در تهران دیدم جز آلودگی هوا کثیفی شهر که حتی زمینهای شهر تهران با اینکه خدا رو شاهد میگیرم بیشتر شبها صدای جارو زدن رفتگر محل رو تو کوچه مون تو تهران میشنیدم اما با اینحال همیشه کثیف بود کوچه چون جمعیت زیاد بود و مردم مراعات نمیکردن یعنی از شهرستان محل سکونت ما کقیف تر بود ، بجز اینا سر و صدا و قیمتهای وحشتناک بالا که به جرات میگم تو یکسالی که تهران بودم جز خورد و خوراک و دستمال کاغذی و ...که مایحتاج روزمره مون بود بغیر اینا هیچ لباسی کفشی چیزی از مغازه های تهران نخریدم چون میدونستم تو شهر خودمون ارزونترش هست و هروقت قیمت میکردم یه لباس و تو تهران از خریدش منصرف میشدم
Netherlands
خدا دنبا و عاقبت شما را ختم بخیر بفرماید.
یا حق
Iran, Islamic Republic of
ادامه نظرم اما چیزی که در تهران دیدم جماعتی بودن که به عشق کار و ...اومده بودن تهران اکثرشونم به مشاغل کاذب دستفروشی و ...سرگرم بودن یا پارتی دارها کار اداری داشتن تهران واقعا کشش جمعبت ۱۲ میلیونیش و نداره ما که سر سال برگشتیم ولی کسانیکه کار ندارن و میخوان برن تهران حماقت میکنن مخصوصا اگه خونه شون و بفروشن حالا اگه کار دارن و برای ماموریت یکی دو سال میخوان برن تهران (که نوشتم یکی دو سالشم سخته ) ولی اگه نه برای کارمیدا کردن میخوان برن و زار و زندگیشون و بفروشن حماقته محضِ مهاجرت و زندگی تو تهران
Iran, Islamic Republic of
تکلیف کسانیکه صاحبخانه جوابشان کرده؟امادرمورد خودرو می توان صبرکرد ونخرید...
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
علی الحساب همین کمپین یا سازو کار قوی تر از این را راه اندازی و تقویت کنید تا جلوی سیل بنیان کن گرانی و مشکلات اقتصادی کرفته شود. البته از اول سال روشن بود که ستون پنجم جنگ اقتصادی که هماهنگ با ستاد جنگ وزارت خزانه داری امریکاست، وقتی بنا شده شعار امسال خرید کالای ایرانی باشد، یک بساطی را برپا کند تا کالای ایرانی هم به مشکل قحطی، گرانی، بی کیفیتی و .‌. دچار شود تا زمینه اجرای شعار امسال محقق نشود
پیشگو
Iran, Islamic Republic of
سلام.
دوستان ، اصلا فکر کردید چرا تو این روزها چنین کمپینی راه افتاده؟ و چرا آقای کریمی؟
چرا در این چهل سال که خودروسازان هر ماه قیمت رو به بهانه واهی گرون می کردن این کمپینها نبود؟
جواب مشخصه :
بعد از قضیه ترامپ و برجام و عدم تصویب fatf و موج جدید خروج شرکتهای خارجی ، آیا فکر میکنید چیزی (کالای خارجی یا دارای قطعات خارجی) برای خرید بعد از ماه آینده در کشور وجود خواهد داشت . مسلما جواب منفیه . نصف بیشتر شرکتهای خارجی از ایران رفته اند و صنعت خودرو سازی که کاملا متکی به خارج هستش ورشکسته خواهد شد و صنایع در وضعی اسفناک دچار خواهند شد. پس بهترین راه نخریدن و انبار کردنه !!! آفرین بر سیاستمداران ما ، وقت می خرند برای تصویب fatf و احتمالا مذاکره با ترامپ ! حالا کی شروع کنه ؟ بله ، آقای کریمی خوبه . چون همین چند وقت پیش موجی از حمایت داخلی در جریان مقابله با فدراسیون فوتبال پشت ایشون بود.
موضوع دوم اینه که آیا با نخریدن چیزی ارزون میشود یا نه؟
اگه گرونی اخیر مربوط به یک یا دو قلم جنس بود که با ورود تعزیرات همه چیز تموم بود . گرونی خیر در واقع اصلا گرونی نیست! بلکه پایین اومدن قدرت پول ملی ما هستش . مثال : اگه همین الان یک فرد خارجی بخواد با دلار چنج شده اش در بازار (7000 تومنی) یه پژو از ایران خودرو بخره ، نسبت به دو ماه پیش باید پول کمتری بپردازه ولی ما باید نسبت به دوماه پیش حدود 30 درصد بیشتر بپردازیم (این قیمتها در طی روزهای آینده به دو برابر هم خواهد رسید) . پس با نخریدن طلایی که قیمت جهانی اش همین 210 هزار تومنه هم طلا هم ارزان نخواهد شد چون نرخ دلار و طلا زیاد نشده که کم بشه.
مردم عزیز ، گول این حرفها رو نخورید . این اتفاقات اخیر باعث شده که نه تنها در آینده درامد کمتری کسب کنید بلکه با کاهش ارزش پول ملی در واقع دریافتی شما در سالهای قبل هم که حلا به صورت ریالی در بانک دارید هم کمتر بشه . الانم نگه داشتن دارایی به صورت پول نقد اشتباه مهلکی است. پس بخرید ! در صورت خرید یک خودرو ، شما سال آینده یک خودرو دارید و در صورت نخریدن ، فقط کمی پول بی ارزش که نمی توان با آن خودرو خرید.
قبلا از اینکه اگر نظر بنده را کامل نشر کنید سپاسگذارم.
Iran, Islamic Republic of
جناب کریمی وبقیه سلبریتی هاکمپین فروش خانه وماشین میلیاردی،بافروش منزل وخرید منزل در پایین شهر یا لااقل پایین بزرگراه همت وارائه مازاد پول به جهیزیه دختران نیازمند وفروش ماشینهای لوکسشان وخرید پراید یا سمند یا دنا و...ازاین دست و خرج مازاد پول برای بیماران سرطانی،صداقت خود رانشان دهند والا ببندند
هنوز درد حمایت قبلیشان باقی است
منتظریم باکریمی تا1400 !!!
اگه مردند بسم الله
پیشگو
Iran, Islamic Republic of
دقت کردید اکثر کسانی که پست آقای کریمی رو باز نشر میکنند اصلا پولی برای خرید خانه و خودرو ندارند !!!!!!!!!!!
تاسف بار است . کندن چاه برای خویشتن !
با خرید نکردن ، کارگرهای اخراجی شرکت‌هایی که شما با عدم خرید از آنها اخراج شده اند هم به این کمپین دایره وار ، وارد خواهند شد !
Iran, Islamic Republic of
تو کشوری که نخبه گانش دنبال رای رای رای هستن این اقا لااقل احساس مسولیت کرد خدا پدرش را رحمت کند ...