شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

پروازهای سلیمانیه ـ تهران فردا ازسرگرفته می‌شود

شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 618405
مدیر فرودگاه بین‌المللی «سلیمانیه» عراق اعلام کرد که پس از گذشت چندین ماه از تعلیق پروازهای هوایی بین تهران و سلیمانیه، این پروازها از فردا از سرگرفته می‌شود.
پروازهای سلیمانیه ـ تهران فردا ازسرگرفته می‌شود
به گزارش جهان نيوز، «طاهر عبدالله» مدیر فرودگاه بین‌المللی «سلیمانیه» عراق، شنبه (امروز 9 ژوئن) اعلام کرد که پروازها میان این شهر و تهران از فردا (یکشنبه) از سر گرفته خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الغدپرس» اظهار داشت: فردا از ساعت 11 ظهر به وقت محلی پروازها میان تهران و سلیمانیه از سر گرفته خواهد شد.  قرار است در طول هر هفته، فعلا دو پرواز از طریق شرکت هواپیمایی ایرانی ماهان صورت گیرد و در صورت افزایش شمار مسافران، با موافقت ایران، بر میزان پروازها نیز افزوده خواهد شد.

عبدالله افزود: فعلا تنها مسافران منتقل خواهند شد و این پروازها برای انتقال کالا نخواهد بود.
پروازها میان ایران و سلیمانیه از چند ماه پیش پس از دستور «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق مبنی بر بسته شدن فرودگاه‌های منطقه کردستان و گذرگاه‌های مرزی در واکنش به برگزاری همه‌پرسی جدایی در این منطقه، متوقف شده بود.

تنش میان دولت مرکزی عراق در بغداد با دولت کردستان در اربیل پس از آن آغاز شد که مسعود بارزانی رئیس وقت منطقه کردستان، در اقدامی یکجانبه و در سایه مخالفت بغداد و حتی مخالفت دوستان اربیل در منطقه و خارج از آن، در سپتامبر گذشته (2017) همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را برگزار کرد.

این مسئله سبب تشدید اختلافات اربیل بغداد شد تا جایی که مسعود بارزانی نه تنها در عملی کردن نتیجه همه‌پرسی ناکام ماند، بلکه بغداد بر اساس قانون اساسی، اداره کنترل گذرگاه‌ها را از اربیل پس گرفت، مجوز پروازهای بین‌المللی به و از فرودگاه‌های کردستان را لغو کرد و تسلط خود بر مناطق مورد منازعه مثل کرکوک که سرشار از ذخایر نفتی است، تحکیم کرد. تا اینکه در 22 اسفند گذشته، العبادی در دیدار با افسران وزارت کشور که در فرودگاه‌های بین‌المللی منطقه کردستان مشغول به کارند، اعلام کرد  پس از آنکه دولت محلی در منطقه کردستان اداره این دو فرودگاه را به دولت فدرال بر اساس قانون اساسی، بازگرداند، وی نیز حکمی ریاستی برای لغو ممنوعیت پروازها در این فرودگاه‌ها را امضا کرد و این اقدام به منظور تسهیل سفر شهروندان از طریق دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه صورت گرفته است.

در پی رفع ممنوعیت پرواز از دو فرودگاه بین‌المللی منطقه کردستان از سوی بغداد و پس از مذاکره میان مقامات مسئول منطقه کردستان و جمهوری اسلامی ایران، پروازها میان اربیل و تهران از سرگرفته شد و نخستین پرواز در تاریخ 7 اردیبهشت پیش انجام شد اما پروازها میان سلیمانیه و تهران هنوز آغاز نشده بود که قرار است از فردا، از سرگرفته شود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *