جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۹

پول حج را نمی‌توان برای فقرا هزینه کرد

شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب: 617285
آیت‌الله‌العظمی سبحانی با اشاره به اینکه برخی مرتب می‌گویند به حج نروید و پول خود را در جای دیگر خرج کنید، گفت: این افراد بدون شک اشتباه می‌کنند، چرا که پول حج را نمی‌توان برای فقرا یا امور دیگر هزینه کرد.
پول حج را نمی‌توان برای فقرا هزینه کرد
به گزارش جهان نيوز، آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به آیه «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا» اظهار داشت: یکی از وظایف مسلمانان این است که اگر شرایط استطاعت فراهم شد در تمام عمر حداقل یک بار خانه خدا را زیارت کنند.

وی افزود: البته غرض اصلی زیارت خانه خدا نیست بلکه مقدمه است بر یک سلسله مسائل مهم، اولا اینکه اجتماعی محقق می‌شود و سران کشورهای اسلامی در آن جمع می‌شوند و در مورد آینده اسلام و مسلمانان فکر می‌کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری با اشاره به بلایایی که امروز دامنگیر امت اسلامی شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو دستگی‌های زیادی ایجاد شده به گونه‌ای که مسلمان، مسلمان را می‌کشد و یک دولت اسلامی، دولت اسلامی دیگر را بمباران می‌کند به همین جهت چنین جمعیتی از ضروریات محسوب می‌شود و سران کشورها می‌توانند در این کنگره عظیم، آتش‌ها را خاموش کنند.

وی به شبهات ایجاد شده در مورد حج نیز اشاره کرد و گفت: این که برخی مرتب می‌گویند به حج نروید و پول خود را در جای دیگر خرج کنید بدون شک اشتباه می‌کنند، چراکه اولا هر بودجه و هزینه‌ای باید در جای خود مصرف شود، به عنوان مثال وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی برنامه خاص خود را دارد و هیچگاه بودجه کشاورزی را به بهداشت نمی‌دهند و همین طور بودجه بهداشت به کشاورزی یا جای دیگر نمی‌رود.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: البته اسلام برای فقرا و بی‌نوایان هم برنامه دارد و به همین دلیل است که نمی‌توان پول حج را برای فقرا یا امور دیگر مصرف کرد؛ عجیب است این افرادی که شبهه‌افکنی می‌کنند چقدر تنگ نظر هستند، چرا که سالی هفت میلیون از ایران به خارج از کشور می‌روند و صدها هزار دلار خرج می‌کنند ولی هیچ کس اعتراض نمی‌کند که چرا این قدر به سفر خارجی می‌روید و برمی‌گردید.

وی عنوان کرد: حال شما فرض کنید یک انسان کارگر ساده یا کشاورز و برزگری سالیان درازی مبلغی برای این فریضه جمع می‌کند تا خانواده و زندگی خود را رها کرده و به سفر حج برود تا حالی معنوی پیدا کند و افراد در این بین پیدا می‌شوند که مرتب ایراد می‌گیرند که به عقیده من این‌ها نه اسلام و نه اهداف و اغراض حج را فهمیده‌اند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت الله نظر شما در مورد اینکه زیارت خانه خدا به حکام سعودی کمک می کند چیست ؟ از بین هزاران نفری که به حج می روند از ایران چند نفرشان مستطیع هستند ؟ آیا دانشجو و محصل و کارمند اداره و کاسب کاری که چک دست مردم دارد مستطیع است ؟ آنهایی که می روند خارج برای خوش گذرانی انتظاری ازشان نیست که به فقرا کمک کنند اما از کسانی که می روند حج انتظار هست . در حج فعلی کدام همگرایی بین مسلمین انجام می شود و کدام سران اسلامی دور هم جمع می شوند تازه اگر هم جمع بشوند می شود ضد ایران .
رضا
Iran, Islamic Republic of
اینکه چند نفرشان مستطیعند به خود فرد مربوطه وکسی رو به جبر به خونه خدا نمیبرند
بله انتظاری از اونها (خوش گذران )نیست ولی اکثر این شبهه افکنی ها و اعتراضات به این حر کتها از جانب همین افراده
در خصوص همگرائی هم باید خدمتتان عرض کنم ایشان فرمودند سران کشور ها میتوانند در این کنگره عظیم اتش ها را خاموش کنند - این اجتماعات هست حال و روز مسلمانان اینه وای بروزی که این مرکز تجمع مسلمین هم به این بهانه ها از دست بدیم
حامد
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز
چند مورد را مطرح کردید که خیلی خلاصه توضیح میدهم
حکام سعودی خیلی هم دوست ندارند که شیعیان به خانه خدا بیایند و حتی حاضرند هزینه کنند که ایرانیها نیایند و مبلغی که صرف هزینه هواپیما و نقل و انتقال و هتل و خوراک حاجی میشودچه کمکی به سعودی میکند؟...
آنهایی که میروند حج مستطیع هستند و الا دستور اسلامی است که نباید بروند, نمیتوان با پول قرضی حج رفت....
معمولا بیشترین کمک به فقرا را همین افراد انجام میدهند...
آنچه که در مورد جمع شدن سران مطرح میکنید حج و غیر حج ندارد و مسلما گفتگوی سران دینی بسیار موثر بوده است در وحدت مسلمین, بطور مثال برگزاری نماز جماعت بصورت یکپارچه در مسجدالحرام بجای برگزاری فرقه ای از یادگارهای این گفتگو بوده است و هزاران برکت دیگر....
United States
این حرف ها حتی دیگر پدر و مادران ما را قانع نمی کند چه برسد به نسل ما و نسل های بعدی. به جای این حرف ها تا دیر نشده نظام فکری و عقیدتی خود را اصلاح کنید تا بیش از پیش جوانان از دین گریزان نشوند.
Iran, Islamic Republic of
این حرف ها، هر بچه مسلونی رو قانع میکنه. شما یا پدر و مادرت مسلمان نیستند، یا خودت.
بهتر است به جای دستور عوض شدن دین، خودت را هرچه زودتر عوض کنی که گرفتار اونجایی که باورش نداری نشی.
حسین
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت الله بله اسلام برای فقرا برنامه های کوناگونی داره ولی چرا ما روز به روز تو کشور شاهد رشد فقر هستیم؟؟ چون نفس و باطن برنامه های اسلامی اجرا نمیشه, هر چی هست فقط حفظ ظاهر هست. نمیشه قبول کرد که خدا راضی باشه در بین اطرافیان انسان کسی درد پول داشته باشه و او هم بی اعتنا بره زیارت خانه خدا!!!! از تجمع کشور های اسلامی فقط رفتن مردم به حج هست؟ پس چرا عده ای تند رو اعتقاد اون کشور ها رو به باد فحش و ناسزا می گیرند که کشور ما هزینه کمی هم برای اون حرفها پرداخت نمیکنه؟؟
Iran, Islamic Republic of
اولاً تندرو، بسیار واژه خوبیست. ما، در مسیر اسلام و ارزش ها، با سرعت میرویم و از شما هم میخواهیم عقب نمانید و گرفتار خواب غقلت نشوید.
آنچه بد است، انحراف از مسیر اسلام، و اسلام آمریکایی و اسلام ارتجاع است. یعنی خوابیدن و حرف مفت زدن. این بد است. وگرنه در مسیر درست، باید با سرعت، به وظیفه عمل کرد.
ثانیاً دستورات دیگر اسلامی اجرا نمیشود، چرا دستوراتی که اجرا میشود را زمین بگذاریم؟ جوابی دارید؟!
ثالثاً، توهین به اعتقادات دیگر در عین حال که غلط اندر غلط هست اون اعتقادات، کار درستی نیست. اما ربطی به واجب حج نداره. اگر داره بفرمایید.
رابعا، کسی کنارش نیازمند باشه، به او کمک هم میکنه. اما قضیه حج، بزرگتر از قضیه شکم و گرسنگی و سیری است. حج، ناموس خدا، است و هدف آن، تربیت دینی مردم و اتحاد اسلامی که از هر سیر و گرسنه ای، واجب تر است. چراکه دین برای خوردن نیست. خوردن، برای دین است. لذا، هدف به ما میگوید حج را نه تنها نباید ترک کرد، بلکه به عنوان یک فرصت، باید آن را قوی تر، مفید تر، و شاداب تر کرد.
خامساً از نسخه های غربی ها و غرب دگان در مورد حج، بپرهیزید.
والسلام
یک طلبه کوچک
Iran, Islamic Republic of
آیات عظام اگر چند واحد دانشگاهی علوم اجتماعی، روانشناسی و اقتصاد نوین را از محضر عالی بگذرانند جای بسی خوشوقتی است: از همه جهت مفید و سودمند برای جمهور مسلمین و غیر مسلمین است ...
Romania
...