پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

دعوای ۲۰ و ۴۰ کف جاده‌های ایران

سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 616307
همه چیز از اعتصاب چند روزه كامیون‌داران شروع شد، از اعتصابی كه به‌دنبال اعتراض به عدم افزایش كرایه حمل‌‌و‌نقل ایجاد شد و مشكلاتی را در تمامی بخش‌ها فراهم كرد. در پی این اعتصاب، كامیون‌داران از عبور هرگونه تانكر و كامیون در طول مسیر جلوگیری و آن‌ها را به پیوستن به این اعتصاب ترغیب كردند.
دعوای ۲۰ و ۴۰ کف جاده‌های ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، همه چیز از اعتصاب چند روزه كامیون‌داران شروع شد، از اعتصابی كه به‌دنبال اعتراض به عدم افزایش كرایه حمل‌‌و‌نقل ایجاد شد و مشكلاتی را در تمامی بخش‌ها فراهم كرد. در پی این اعتصاب، كامیون‌داران از عبور هرگونه تانكر و كامیون در طول مسیر جلوگیری و آن‌ها را به پیوستن به این اعتصاب ترغیب كردند. اعتصابی چند روزه كه در نهایت وزارت راه را بر آن داشت تا در توافقی با كامیون‌داران، افزایش كرایه آن‌ها را بپذیرد. وعده افزایش كرایه از تاریخ هفتم خرداد، كامیون‌داران شاكی را كمی آرام كرد. این رخداد و اعتراض صنفی، تبعاتی را در دیگر حوزه‌ها پدید آورده بود. كمبود بنزین و گازوئیل در شهرهای مقصد، به‌‌ویژه اصفهان، شیراز، هرمزگان و بوشهر و توابع‌شان از محرز‌ترین آن‌ها بود تا اینكه تانكرهای سوخت با اسكورت نیروی انتظامی به پمپ‌بنزین‌ها رسانده شدند تا از آثار روانی آن بر مردم كه در پی جمع ‌آوری سوخت بودند، جلوگیری كنند.

البته بر اساس آنچه در شبکه‌های مجازی منتشر شده، اعتصاب رانندگان و کامیون‌داران در شهرهای استان‌های فارس، قزوین، نجف‌آباد، قائن، کنگاور، بوکان، شهرکرد، بشرویه، فردوس، همدان، هرمزگان، آزادشهر، جاده‌کنار، کوهدشت، یزد، اصفهان، همدان، مشهد، گرمه، کوار، قم، شاهرود، سمنان و همچنین در نوشهر، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، دهگلان، زرند کرمان، مشهد، گناباد، سنندج، بندرعباس، مبارکه اصفهان، اراک و چندین شهر دیگر دیده شده بود.

از 94 تا الان
كامیون‌داران خواهان افزایش كرایه حمل تا ۴۰‌درصد هستند، زیرا از سال‌۹۴ تاكنون افزایش حقوقی برای آن‌ها در كار نبوده است. با این ‌حال اتحادیه حمل‌‌و‌نقل فقط پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی کرایه بار را داده است. افزایش نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون، افزایش عوارض جاده‌ای در برخی بخش‌ها و پایین بودن کرایه‌ها سبب شد تا طی هفته گذشته تعدادی از رانندگان کامیون دست از کار بکشند.

کامیون‌داران در این اعتراضات با نصب بنرهایی در جلوی کامیون خواستار رسیدگی و توجه به مشکلات شدند و بدون هیچ‌گونه نگاه سیاسی تلاش کردند تا مهم‌ترین مطالبات خود را به گوش مسوولان برسانند. در این میان رسانه‌های بیگانه سعی کردند تا از این فرصت هم نهایت سوءاستفاده را برده و حتی اگر شده یک قدم به اهداف خود نزدیک شوند و در این میان آتش‌بیار معرکه شدند و مدام سعی کردند از این اعتراضات یک تصویر سیاسی بسازند.

کامیون‌های غیر همسو سوزانده شدند
کامیون‌داران و رانندگان ماشین‌های سنگین که به‌واسطه اعتصاب‌شان چند روزی است دست از کار کشیده‌اند و برای اینکه بتوانند همه همکاران‌شان را با خود همراه کنند، دست به رفتارهای خشونت‌آمیز زده‌اند. براساس فیلم‌هایی که چند روزی است در فضای مجازی و برخی از سایت‌های خبری دست به دست می‌چرخد، به راحتی می‌توان دید که چند کامیون همراه با بارشان مورد خشم کامیون‌داران معترض قرار می‌گیرد و در آتش می‌سوزد.

فشار مشکلات صنفی و اقتصادی مدت‌هاست گریبان بخش زیادی از شهروندان جامعه را گرفته است، اما رفتارهای خشونت‌آمیزی که باعث از بین رفتن و آسیب به اموال فرد دیگری می‌شود، راه خوبی برای بیان درخواست‌ها نیست. گزارش‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد در استان و شهرهای مختلف کشور مثل استان‌های اصفهان، قزوین، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، لرستان، کرمان، هرمزگان، فارس، تهران و چند استان دیگر تعداد زیادی از کامیون‌داران حتی اجازه نمی‌دهند کسی بار بین شهری جابه‌جا کند و همین موضوع مشکلاتی را در این زمینه پدید آورده است.

جذب شهرهای کوچک به جمع معترضان
جدا از شهرهای بزرگ، جمعیت این رانندگان در شهرهای کوچک‌تری مثل ارسنجان، بم، زرین‌شهر، کوار، مرودشت، بوکان، سبزوار، دهاقان و بندرانزلی نیز قابل توجه است و بررسی‌ها نشان می‌دهد دیگر رانندگان نیز آرام آرام در حال پیوستن به این اعتصاب دسته‌جمعی هستند. این اعتصاب که از روز سه‌شنبه اول خرداد در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران آغاز شد به اختلال در چرخه توزیع بنزین و گازوئیل در کشور انجامید. کمبود گازوئیل در تهران و چند شهر سبب شد تا صف‌های طولانی خودروها در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت در این شهرها تشکیل شود.

این رانندگان با اعتصاب و اعتراض خود در چند روز گذشته به موضوعاتی چون افزایش قیمت بیمه‌ها، عوارض بالای اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها که با وجود ثابت ماندن کرایه‌ها همواره رو به افزایش است، اعتراض دارند.

کرایه کامیون ۲۰درصد افزایش یافت
آقای محمد خان‌بلوکی، رییس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور با اشاره به اعتراضات روزهای اخیر جمعی از کامیون‌داران در چند شهر محدود گفته است:‌ این اعتراضات به‌دلیل گرانی تمامی اقلام موردنیاز کامیون‌داران بوده، قیمت لاستیک، روغن و... دو برابر شده و کار و معیشت کامیون‌داران را دچار مشکل کرده است.

وی با یادآوری این‌که سال‌94 کرایه حمل حدود 15‌درصد افزایش یافته و طی سه سال اخیر با وجود افزایش نرخ دلار و تأثیر آن در اقلام مصرفی نرخ کرایه تغییری نکرده بود، ادامه داد: رانندگان درخواست افزایش 40درصدی نرخ کرایه‌ها را دارند که عملاً امکان چنین افزایش نرخی را نداریم.

مذاكره با وزارت صنعت برای حذف واسطه
معاون حمل‌‌و‌نقل سازمان راهداری با بیان اینكه بسیاری از آنچه مورد اعتراض رانندگان كامیون و تانكر قرار گرفته، فرابخشی است، اضافه کرد: گرانی قطعات لوازم یدكی، نبود قطعات اصل و وجود قطعات چینی و... مورد اعتراض بود اما چون كانال ارتباطی آن‌ها، معاونت حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای است، این موضوعات را به دستگاه‌های مربوطه منعكس كردیم و پیگیر آن هستیم كه بتوانیم مجوزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت كنیم تا تشکل‌های كامیون‌داران  بدون واسطه، نسبت به واردات قطعات مورد نیاز خود اقدام كنند.

اطلاعیه مهم انجمن‌ صنفی کامیون‎داران برای پایان اعتراضات
کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور در اطلاعیه‌ای خواستار پایان اعتراضات و تجمعات رانندگان در کشور شد. در اطلاعیه این کانون خطاب به نمایندگان انجمن‌های صنفی رانندگان شهرستان‌های سراسر کشور آمده است: «پیرو اعتراضات و تجمعات رانندگان و کامیون‌داران حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور طی روزهای اخیر، جلسه‌ای درباره موضوعات و مشکلات موجود در بخش حمل‌ونقل بار و مسافر برون‌شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و نمایندگان صنوف مختلف رانندگان حمل‌ونقل (بار و مسافر) و‌... تشکیل و تصمیماتی از جمله افزایش قیمت کرایه حمل تا 20‌درصد در بخش بار اتخاذ شد.»

کارگروه با حضور نماینده‌ای از حوزه معاونت حمل‌‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، نماینده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نمایندگان کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان باری، نمایندگان کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان مسافری و نمایندگان کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور و در صورت لزوم انجمن‌های تخصصی به‌صورت منظم تشکیل و به بررسی موضوعات و مشکلات بخش حمل‌ونقل پرداخته و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد.

در رابطه با بحث سالم‌سازی و برخورد با تخلفات دریافت کمیسیون‌های اضافی توسط شرکت‌های حمل‌ونقل و درباره عدم توزیع عادلانه بار و تضعیف سالن‌های اعلام بار، سهمیه سوخت، حذف اولویت بومی‌گرایی، عدم پرداخت کرایه حمل توسط گیرندگان کالا و قوانین مربوط به کمیسیون ماده 11 و 12 و سایر موارد، مقرر شد کارگروه ویژه‌ای جهت پیگیری و اصلاح تشکیل شود.

نتیجه‌ای که امروز اعلام می‌شود
آقای علی کرد، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره مطرح شدن موضوع اعتصابات کامیون‌داران در کمیسیون به روزنامه «صبح نو» می‌گوید: «این موضوع در کمیسیون مطرح شده و امروز نتیجه آن اعلام خواهد شد، سعی می‌شود تا از کامیون‌داران که سخت‌ترین شرایط کاری را دارند و بیشترین بار کاری از جمله انتقال ارزاق مردم در سراسر کشور به‌ویژه در مناطقی که خط انتقال ریلی و هوایی وجود ندارد، بر عهده آن‌هاست به خواسته‌شان برسند.»

او ادامه داد: «کامیون‌داران نبض اصلی خدمات جامعه هستند و به‌صورت ارزان می‌توانند در جاده‌ها تردد کنند. با توجه به خدماتی که این قشر ارائه می‌دهند نیاز است که مجلس اهتمام بیشتری در حد قانون در این زمینه داشته باشد تا بتوانند بیمه و دستمزد بهتری داشته باشند.»

کرد اضافه می‌کند: «باید تدابیری برای ارائه سوخت به این افراد اتخاذ شود، چراکه این افراد با توجه به شرایط اقلیمی کشور و نبود زیرساخت مناسب از این بابت هم دچار آسیب و هزینه هستند. نیاز است که به هر لحاظ به این قشر کمک کرد.»

خشونت کار را پیش نمی‌برد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نه خشونت و نه تحصن کار درستی نیست، تاکید می‌کند: «به‌هرحال رانندگان کامیون‌ها یا مردم دیگر می‌توانند تحصن داشته باشند ولی این را باید گفت که خشونت نمی‌تواند راهگشا باشد. ضمن این‌که نیروی انتظامی هم باید با این افراد با ملایمت برخورد کند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا اعتبارات می‌تواند جوابگوی افزایش دستمزها باشد، ادامه می‌دهد: «ما می‌خواهیم نیازهای این افراد نه در حدی که خواستار هستند بلکه در حد معقولی با توجه به ظرفیت رشد کالا و خدمات افزایش یابد، حتماً این اتفاق می‌تواند این افراد را راضی نگه دارد.»

کرد در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی این بخش سکوت کرده بود، این‌طور توضیح می‌دهد: «به‌هر‌حال پایانه‌ها و راهداری از حقوق به حق این افراد باید دفاع کنند و این وزارتخانه باید از حقوق زیرمجموعه خود حمایت کند. اگر وزارتخانه سکوت کرده، مسلماً کار اشتباهی بوده است.»

تشکیل کمیته رسیدگی
خانم زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره این اعتراضات به روزنامه «صبح نو» می‌گوید: «کلیات این موضوع با حضور نماینده سازمان راهداری، پلیس راهور و نماینده کامیون‌داران در کمیسیون مطرح شد، قرار است کمیته‌ای تشکیل و بند بند موضوعات مطروحه و درخواست‌های این افراد مورد بررسی قرار بگیرد. مطمئناً نتایجی که از این کمیته خارج می‌شود، می‌تواند باعث حل مشکلات شود.»

او اضافه می‌کند: «مسلماً ریشه‌های بروز این مشکلات بررسی می‌شود و به کسانی که باعث بروز این مشکلات شده‌اند، تذکرات لازم داده خواهد شد، کامیون‌داران قشر زحمتکش جامعه ما هستند و زحمات این‌ها خیلی خوب دیده نمی‌شود. خیلی از این کامیون‌داران نقش مهمی در نقل و انتقالات مواد غذایی دارند که به هر جهتی اختلالی در توزیع پیش بیاید، مشکلات به سایر سطوح منتقل می‌شود.»

ساعی ادامه می‌دهد: «با مشکلات و سختی‌هایی که این قشر با توجه به نامناسب بودن وضعیت جاده‌ها و مشکلات ضمن کار دارند؛ طبیعی است که به کمبودهایشان اعتراض کنند و ما وظیفه داریم به آن رسیدگی کنیم چراکه یک بعد مجلس بحث نظارت است که بالاخره شهروندان در هر صنفی که هستند، بتوانند مشکلات‌شان را بیان کنند، امیدواریم با همکاری که نمایندگان مردم و مسوولان دارند این مشکلات برطرف شود.»

فرهنگسازی اعتراض وجود ندارد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که به خشونت کشیده شدن این اعتصابات چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد، تاکید می‌کند: «متاسفانه موضوعی که در کشور ما هنوز فرهنگسازی نشده است نوع بیان اعتراضات است، یعنی شهروندان در هر بخشی که اعتراضی دارند چطور باید اعتراضات خودشان را بیان کنند. هنوز تعریف درستی نه به لحاظ تئوری و نه به‌صورت عملی وجود ندارد.» او اضافه می‌کند: «اتفاقاً همکاران ما به‌ویژه بعد از اعتراضاتی که در دی‌ماه سال گذشته انجام شد، طرحی را ارائه دادند که نحوه تجمع و اعتراضات مردم ساماندهی شود تا هر کسی که در هر زمینه‌ای اعتراض داشت، بتواند اعتراض خود را ابراز کند. در دنیا این موضوع تعریف شده
است.»

ساعی می‌گوید: «با این اقدام دیگر شاهد بحران نخواهیم بود، متاسفانه در کشور ما اعتراض تبدیل به آشوب و درگیری می‌شود و مدیریت بحران خوبی هم که نداریم و اتفاقی کوچک می‌تواند مورد سوءاستفاده خیلی از دشمنان ایران قرار بگیرد. یعنی خیلی از اوقات موضوع اعتراضات عوض شده و آشوب به خیابان‌ها کشیده می‌شود.»

مشکلات اقتصادی در همه بخش‌های کشور و برای همه اقشار وجود دارد، اعتصاب و اعتراض و حق‌خواهی شاید امری عادی باشد، اما خشونت و تنش نمی‌تواند مشکلی را حل کند. اینکه برخی از کامیون‌داران معترض به آتش زدن کامیون سایر همکاران خود دست می‌زنند، تنها می‌تواند دایره بروز خشونت‌ها را افزایش دهد. البته این اتفاقات بی‌ارتباط با کم‌کاری‌های وزارت راه و شهرسازی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *