جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲

قواعد پیروزی در جنگ اقتصادی

ابراهیم رزاقی
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 615559
جنگ در عرصه اقتصاد، پس از عقیم ماندن جنگ نظامی و بر هم خوردن آرایش چندلایه استکبار در جنگ نرم، کلیدی‌ترین راهکاری است که این روزها در سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا مشاهده می‌شود.
جهان نيوز - دکتر ابراهیم رزاقی: داغ دردناکی که جمهوری اسلامی با گذار از حدود 40 سال از عمر با برکتش همچنان بر پیشانی نظام سلطه قرار داده، آن‌چنان تازه است که به تعبیر قرآن کریم، «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَ مَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ»، «دشمنى از لحن و سخنشان آشكار است؛ و آنچه سينه‌هايشان نهان مى‌دارد، بزرگ‌تر است.» (آل‌عمران - آیه 118). روزی نیست که مقامات آمریکایی و شرکایش در منطقه، زبان به دشمنی علیه ملت ایران نگشایند و از برنامه‌های جدیدشان برای به‌اصطلاح به‌زانو درآوردن ایران اسلامی، رونمایی نکنند که البته توطئه‌های مخفی آنان به مصداق کلام وحی، قطعاً بیشتر از جنجال تبلیغاتی و رسانه‌ای آن‌هاست. 
جنگ در عرصه اقتصاد، پس از عقیم ماندن جنگ نظامی و بر هم خوردن آرایش چندلایه استکبار در جنگ نرم، کلیدی‌ترین راهکاری است که این روزها در سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا مشاهده می‌شود، چراکه به‌زعم کلیدداران کاخ سفید، با فتح آخرین سنگر در بخش اقتصاد و معیشت، جمهوری اسلامی دست از آرمان‌هایش خواهد برداشت؛ ازاین‌رو، مأموریت وزارت خزانه‌داری آمریکا – بخوانید اتاق جنگ واشنگتن-  برای وارد آوردن فشار اقتصادی بر دستیابی به سه هدف استوار است: یکم، متوقف کردن روند پیشرفت کشور، دوم، سنگ‌اندازی پیش پای معیشت مردم به‌منظور کاهش اعتماد و دل‌بستگی جامعه به نظام و سوم، تلاش برای سوق دادن جمهوری اسلامی از درون به سمت تضعیف و به اصطلاح براندازی.
اینکه چرا دشمنان اقتصاد را هدف گرفته‌اند، افزون بر موارد ذکرشده، دلایلی همچون پالس‌های وادادگی از داخل، شیفتگی برخی به غرب و ... نیز دارد، اما به هر دلیلی که باشد، کار به‌جایی رسیده که همه گروه‌ها و جناح‌ها، «اقتصاد مقاومتی» را باطل‌السحر خصومت‌های برنامه‌ریزی‌شده دشمن می‌دانند. اگرچه آمریکا با خروج از برجام، بناست تحریم‌های ثانویه را بازگرداند اما اقداماتی نظیر این، در حقیقت با هدف مقابله با کلیت نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی‌شده است. بنابراین، تحریم‌ها برای کشورمان یک معضل کوتاه‌مدت نیستند و برای مقابله با آن‌ها تدبیری بلندمدت در عرصه‌ اقتصاد لازم است و این تدبیر، عملیاتی کردن سیاست‌های راهگشای اقتصاد مقاومتی است که در سال‌های اخیر مورد تأکید بسیار مقام معظم رهبری بوده است.
با این نگاه، اقتصاد مقاومتی یک شیوه تهاجمی در مصاف با توپخانه اقتصادی حریف و طرحی مبتکرانه برای کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در مقابل تهدیدهای خارجی به شمار می‌آید. این در حالی است که طرف مقابل به‌خوبی از ظرفیت‌هایی که به‌واسطه اجرای اقتصاد مقاومتی آزاد می‌شوند، آگاهی دارد و با این محاسبه است که شبکه خبری «سی ان ان»، طی تحلیلی به‌تازگی اظهار داشته «تهدید آمریکا برای به‌زانو درآوردن ایران با فشارهای اقتصادی راه به‌جایی نخواهد برد.» 
به یاد داشته باشیم در این هماورد بزرگ، چنانچه پیش از آنکه حریف بخواهد روی نقاط ضعف کشور دست بگذارد، آمادگی همه‌جانبه برای رفع نواقص و خلل و فرج‌ها را کسب کنیم، قطعاً برنده خواهیم بود؛ هرچند خطاهایی مثل گره زدن امورات کشور به درآمدهای نفتی، ورود قاچاق، کالاهای مصرفی و ... موجب شده تا بدخواهان این مرز و بوم از فرصت سوءاستفاده کرده و مانند مگس روی این زخم‌ها بنشینند. لذا باید به‌صورت عینی بررسی کنیم اقتصاد مقاومتی از چه مؤلفه‌هایی برای به شکست کشاندن توطئه‌ها بهره می‌برد. اولین برداشت در این خصوص، به روحیه ایثارگری مردم انقلابی ایران بازمی‌گردد. یاس و سردرگمی ایادی آمریکا در جنگ تحمیلی از این بابت بود که زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اهدایی غرب در مقابل جان‌فشانی جوانان ایران‌زمین، جواب نمی‌داد و بمباران و عملیات‌های بیشتر، به تقویت روحیه جانبازی آن‌ها منجر می‌شد. طبیعی است که وقتی مردمی از بذل جان در دفاع از خاک و ناموس و اعتقاداتش دریغ نمی‌کنند، به‌طریق‌اولی، تسلیم شعب ابوطالب‌های معاصر نخواهند شد. از ملتی که شهادت را افتخار خود می‌دانند، انتظار تسلیم شدن در برابر فشارهای اقتصادی خنده‌دار است. برداشت دوم به خصوصیات اقتصاد مقاومتی که به مطالبه عمومی تبدیل‌شده، بازمی‌گردد. مردم نشان داده‌اند که در درک شرایط موجود، از برخی خواص جلوترند و این بزرگ‌ترین سرمایه در جهت تأمین امنیت کشور به‌حساب می‌آید. نظام اسلامی در عرصه‌های سیاسی توانسته با استفاده از این ظرفیت، بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند اما در عرصه‌ اقتصاد هنوز آن‌گونه که باید، از ظرفیت مردم برای تولید و رشد کشور استفاده‌نشده و درنتیجه، یکی از مهم‌ترین علل وجود مشکلات اقتصادی کشور، عدم شناخت ظرفیت مردمی و عدم استفاده از این ویژگی مهم است. درصورتی‌که بتوان اقتصاد کشور را بر پایه‌ مشارکت حداکثری مردم شکل داد، تهدیدها کم اثر و تب آوری در برابر آن‌ها افزایش خواهد یافت. افزون بر این، ایران اسلامی از منظر منابع اولیه‌ تولیدی، غنی و سرشار از معادن و سرمایه‌های طبیعی است و از حیث بازار مصرف هم جمعیت هشتادمیلیونی، یک بازار بزرگ برای تولید مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی به شمار می‌آید. لذا رونق‌ بخشی به اقتصادی که چه ازنظر منابع اولیه و چه ازنظر بازار مصرف به خارج وابسته نباشد، امری شدنی و ممکن است. علاوه بر این، ظرفیت‌های یادشده به شرطی که بر پایه دانش نضج بگیرند، این مجال را به دست می‌دهند که زنجیره‌ تولید تا آخرین حلقه‌های آن در کشور شکل‌گرفته و حداکثر ارزش‌افزوده را نصیب تولیدکننده و کارگر ایرانی کند. ویژگی ممتاز آخر در اقتصاد مقاومتی، عبارت است از ایجاد ساختارها و سازوکارهایی به‌منظور استقلال از سیستم‌های مالی جهانی. به‌عنوان نمونه، پیمان‌های دوجانبه با کشورهای همراه و همسو می‌توانند جایگزین پیوستن به پیمان‌های جهانی شوند و استفاده از پول‌ کشورهای دو طرف برای تعاملات تجاری جای خود را به محوریت دلار در اقتصاد دنیا بدهد. در این صورت، آمریکا برای فشار بر ایران، این حربه را نیز تا حد زیادی از دست می‌دهد. لذا با اتخاذ تدابیر ذکرشده می‌توان از فرصت تحریم‌ها برای ایجاد یک اقتصاد متفاوت و متناسب با اقتضائات جمهوری اسلامی بهره گرفت، معاش و کسب‌وکار مردم را از آسیب‌پذیری در مقابل دشمنان مصون داشت و اتاق جنگ حریف را با این استراتژی با خاک یکسان کرد.
منبع:حمایت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
در زمینه اقتصادی آقای رزاقی انصافا یکی از صاحب نظرترین و دلسوزترین کارشناسان هستند و در زمینه سیاسی همین ویژگی را آقای فواد ایزدی دارند.
خداوند توفیق روز افزون به ایشان و گوش شنوا به مسئولین عطا فرماید.
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
متن که اطلاعیه انقلابی بود حرفی ازروش اقتصادی نداشت وواقعیت اینه که ضمن احترام قلبی به استاد محترم بایستی نسخه ای شفابخش برای تصمیمات اقتصادی به حاکمیت بدهند والا این حرفا روکه همه میدونن