جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۲۷
یک سال پس از پیروزی حسن روحانی

عبدی: این واقعیتی است که دولت ضعیف شده/شعارهای برجام واقعی نبود/ استراتژی دولت در تمرکز بر سیاست خارجی اشتباه بود/ ممکن است اصولگرایان به قدرت برسند

شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 613304
مردم کاری به صحبت‌های رئیس جمهوری و دیگران ندارند، مردم می‌خواهند بدانند وضعیت روال زندگی آنان در حوزه رسانه، اقتصاد و اجتماعیات چگونه خواهد بود.
عبدی: این واقعیتی است که دولت ضعیف شده/شعارهای برجام واقعی نبود/ استراتژی دولت در تمرکز بر سیاست خارجی اشتباه بود/ ممکن است اصولگرایان به قدرت برسند
گروه سیاسی جهان نيوز: عباس عبدی، فعال و تحلیلگر اصلاح طلب معتقد است که مشکل اصلی دولت فقط ضعیف شدن نیست، بلکه مشکل اصلی این است که دولت نتوانست با بدنه اجتماعی و سیاسی خود پیوند روشنی برقرار و اهداف و عملکرد خود را تبیین کند و به دیگران پاسخ بدهد.

در ادامه محورهای مهم گفتگوی عبدی با روزنامه ایران را در ادامه خواهید خواند:

*از یک جهت موقعیت دولت نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است. زیرا شعارهایی درباره برجام داده شد که واقعی نبود، یعنی برجام بیش از آنچه بود، برجسته شد. اکنون عملاً آن شعارها خلع سلاح شده است. رئیس جمهوری و دولت نباید برای عبور از مشکلات، برجام را بیش از ظرفیت آن، برجسته می‌کردند.

*این واقعیتی است که باید به آن پرداخت و اذعان کرد که دولت ضعیف شده است. اما مشکل اصلی دولت و اساساً دولت در ایران، فقط ضعیف شدن نیست، بلکه مشکل اصلی این است که دولت نتوانست با بدنه اجتماعی و سیاسی خود پیوند روشنی برقرار و اهداف و عملکرد خود را تبیین کند و به دیگران پاسخ بدهد.

*دولت همچنان براساس شکافی که از دل آن به وجود آمد، به بقای خود ادامه می‌دهد، یعنی از شکاف میان اصلاح‌طلبان و حکومت. البته معلوم نیست دولت تا کی می‌تواند بر این شکاف سوار شود، از این طریق مشکلات خود را پوشش دهد و جلو برود.

*تیم اقتصادی دولت آن طور که انتظار می‌رفت شکل نگرفت، تیمی درست شد که رهبری و هدایت‌کننده جدی ندارد، به نظر نمی‌رسد انسجام داشته باشد و نمی‌دانیم بر چه اساسی شکل گرفته است. 

* اگر به دوره انتخابات و حتی فاصله 29 اردیبهشت تا معرفی هیأت دولت توجه کنید و اخبار آن دوره را مرور کنید، احساس خواهید کرد که از سوی دولت، مواضع تند، رادیکال و از موضع قدرتی اتخاذ می‌شد که البته من آن را نمی‌پسندیدم، اما کسی که این مواضع را اتخاذ می‌کرد، باید متوجه تبعات آن هم می‌بود. یا حداقل می‌خواست چنین چیزهایی را نگوید یا اگر گفت، باید سعی کند آنان را محقق کند. نمی‌شود که هم شعارهای رادیکال داد، اما بعد بسادگی کنار آمد.

*مردم کاری به صحبت‌های رئیس جمهوری و دیگران ندارند، مردم می‌خواهند بدانند وضعیت روال زندگی آنان در حوزه رسانه، اقتصاد و اجتماعیات چگونه خواهد بود.

* استراتژی دولت در محور قرار دادن سیاست خارجی و سپس اقتصاد و فراموشی سیاست داخلی  از ابتدا اشتباه بوده است و این، ربطی به اکنون هم ندارد. به این معنی که همان طور که از روز اول پیروزی این دولت هم گفتم؛ استراتژی دولت مبنی بر تمرکز بر سیاست خارجی و اقتصاد، در ایران جواب نخواهد داد. 

* برجام منهای امریکا یک مسأله جدید است، این کاملاً درست است. شاید همان موقع که برجام تصویب شد، کسی فکر نمی‌کرد با چنین وضعیتی رو به رو شویم که دولت ایالات متحده زیر بدیهی‌ترین قول‌های خود بزند تا جایی که حتی اتحادیه اروپا را عصبانی کند و به واکنش وادارد. بنابراین کاملاً موافقم که امر کاملاً پیش‌بینی‌ناپذیری بود. می‌شد حدس زد برجام کاملاً اجرا نشود، اما همین قدر هم که اجرا می‌شد، خوب بود و تا همین جا هم دستاوردهای مثبتی داشت.

*یکی از دستاوردها می‌تواند این باشد که روند رو به ویرانی کشور در دولت احمدی‌نژاد متوقف شده و شرایط بدتر نشده است. بنابراین، امروز در مقام داوری و دادن نمره نیستیم. 

* قطاری درست کرده‌ایم که هر روز یا از آن پایین می‌آید یا برخی را پایین می‌اندازند. اکنون این قطار دیگر مسافر چندانی ندارد تا بخواهد به سر منزل مقصود برسد. بنابراین آنچه باید تغییر کند، این زمینه است. حتی ممکن است اصولگراها به قدرت برسند، این مسأله مهمی نیست و اهمیتی هم ندارد. مسأله اصلی این است که وقتی از بیرون به این مجموعه سیاسی نگاه می‌کنیم، علی‌رغم اختلاف‌شان یک مجموعه متحد، منسجم ببینیم. یعنی آنان را در حال رقابت با هم ببینیم، نه در حال ستیز، درگیری و برخورد با هم.

*باید با شورای نگهبان صحبت شود. استنباط‌هایی که اکنون شورای نگهبان دارد، مخل هدف انسجام و وحدت سیاسی است. ماجرای سپنتا نیکنام یک نمونه بارز است. با این شیوه‌ها و حذف کردن‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد و به وحدت رسید. 

 *روحانی سعی کرد به عرصه عمومی بیاید. اما نه تنها در این عرصه توانایی کافی نداشت، بلکه به ریزه کاری‌های بازی هم مسلط نبود و همین باعث شد که نتیجه این بازی او، بیشتر ضرر باشد تا منفعت. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت همچنان براساس شکافی که از دل آن به وجود آمد، به بقای خود ادامه می‌دهد،...
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
فریب حرفهای عبدی را نباید خورد
کمی انتقاد از روحانی می کند تا بقیه حرفهایش را بزند و از شورای نگهبان انتقاد کند
تا از برجام تعریف کند و ....
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
نتیجه صحبت های عبدی:
کی بود کی بود من نبودم!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
سلام
آفرین نسل قدیم
راستی چند وقتی نبودین
کامنتی ازتون نمی دیدیم
انشاالله که سلامتی برقراره
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
ممنون دوست عزیز
خداوند خیرت بدهد بیادماهستی
گرفتاری های روزمره اجازه نمیده زیاد درخدمت باشیم
التماس دعا دراین ماه مبارک
سعید110
Iran, Islamic Republic of
آقا سیب و گلابی ها کو؟!! دلار و بیکاری را که خودمون به عینه می بینیم!
آدم باتدبیر و با درایت دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود/ تاریخ برای روخوانی و تکرار نیست برای عبرت است
Iran, Islamic Republic of
ملتی که تاریخ خود را فراموش کند محکوم به تکرار آن است.
.
این تیترها همان مطالب و نگرانی ها و هشدارهایی بودند که دلسوزان و دلواپسان بارها آن را گفتند و گوشزد کردند و به شما تاکید کردند ولی شما اصلاح طلبان به جای توجه به آنها فقط مسخره می کردید و می خندید و اعتقاد داشتید که اگر با کدخدا ببندیم همه چیز حل است الان هم که می گویید اگر با اروپا ببندیم همه چیز حل است.
Iran, Islamic Republic of
آدم دلواپس بیشتر می فهمد لذا دلواپس است. آدم بیخیال یا وطن فروش است یا نا فهم. دنیای عجیبی است روزی "دلواپس" فحش بود امروز ملاک درایت. بد نیست یادی بکنیم از حداد عادل که علنی در دوران فحش بودن اعلام کرد " من دلواپسم". از مسائل سیاسی بگذریم یه نکته با دولت؛ امروز 70 میلیون ایرانی دلواپس اند. دلواپس اقتصاد، سیاست، آینده کشور، حیثیت کشور، احتماع ، خانواده، آموزش، اشتغال و .... ....
Iran, Islamic Republic of
بازهم فرار رو به جلو دیگری از افساد طلبا تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنن. پروژه "من می دونستم"، "کی بود کی بود من نبودم" و...
Iran, Islamic Republic of
شما مگر آفتاب تابان را نمی بینید ؟!
دیدید که مشکل آب خوردن مان حل شد. نگفتم.
دیدید که بچه برجام زنده متولد شد.
می بینید که مردم تو خیاباون هی راه می روند هی از روی زمین سیب و گلابی بر می دارند.
این نعمت الهی را شکر کنید کفران نعمت نکنید دیدید که گفتیم کاری می کنیم که هیچ کس به یارانه 45 هزار تومانی احتیاج نداشته باشد. دیدید که به قولمان عمل کردیم.
م ج
Iran, Islamic Republic of
مردم از دولت کارمیخواهدکه انجام دهد نه از این دولت بلکه از هردولت دیگری؟نه با راست کار دارند نه چب نه اصلاحطلب نه اصول گرانه نه با این نه با ان چقدر آقا نصیحت کرد شما کار درست انجام دهید کو گو ش شنوا چهار سال اول همش مگفت دولت قبل حلا هم گیر به این وآن برجام هم که فاتحه اش خوانده شد؟
عمار
Iran, Islamic Republic of
آقا مملکت سر یک تصمیم اشتباه که اصرار فراوان هم شد برای انجام آن کلی هزینه پرداخت کرده هم چرخ زندگی وهم چرخ سانتریفیوژها همه باهم از کار افتاده.
آنوقت این آقایان به دنبال حفظ قدرت هستند تنها دغدغه آنها این شده که اگر برجام شکست بخورد اصولگرایان به قدرت میرسند.!!!!
ببینید دغدغه آنها اصلا با دغدغه مردم زمین تا آسمان فرق دارد اینکه چه ضربه اقتصادی ،فرهنگی،علمی به کشور وارد شد اصلا مهم نیست فقط صندلی برایشان مهم است!!!!!!
وای بحال ما با این تفکرات مسئولین .این تذهبون؟
Iran, Islamic Republic of
مخالفت اصول گراها با هر گونه تغییر و اصلاحی گره اداره این کشور را کور کرده است. با برجام مخالف هستند بدون اینکه راهکار دقیقی ارائه کنند. مردم مشکل دارند ولی اینها فقط بجان هم افتاده اند. بابا روی برگرداندن از اصلاح طلب ها به معنی روی کردن به اصول گرایی نیست. چرا نمی خواهید بفهمید؟ کشور با تهدید جدی خارجی و بحران های داخلی متعدد روبرو است ولی گویا هیچ کس توجهی به این مهم ندارد و بیچاره مردم این وسط
Iran, Islamic Republic of
اقای جوادی املی:اقتصاد مقاومیت ،عُرضـــــــــــــــــــــه میخواهد""

راه حل هست ،عُرضه اش ...................
Iran, Islamic Republic of
اصول گرا(فساد گرا)و اصلاح طلب( فساد طلب) هردو بالهاي يك جريان هستند كه براي رسيدن به مقاصد پليد خود با نيرنگ و فريب اين اسامي را برگزيده اند. هردو گروه اهداف شيطان را دنبال مي كنند.
Iran, Islamic Republic of
حتما شما هم این وسط فرشته ای
Iran, Islamic Republic of
میبینم که دلواپس شدید؟
شما دلواپسی بلدید؟
صابون از کجا بیاریم دلواپسیتونو بشوریم عبدی ؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
کسی فکر نمی کرد دولت ایالات متحده زیر بدیهی ترین قول خود بزند؟،؟!
رهبر انقلاب دقیقا این را پیش بینی فرمودند و به دولت محترم این مسئله را تذکر دادند که دشمن بدهد است. تضمین قوی بگیرید. یک امتیاز بگیرید و یک امتیاز بدهید.
اما کدخدا پرستان که کعبه آمال شان شیطان بزرگ بود به حرف ایشان گوش ندادند و خیانت کردند
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
الان که فیلترشورای نگهبان هست شما وهمفکرانتون دارید مملکت رو میدید دست بیگانگان وای به حال روزیکه همین فیلترم نباشه.
...
Iran, Islamic Republic of
پس تازه دارید میفهمید که مشکل با فیلتر حل نخواهد شد باید فکر تازه ای بکنید و الا تا ابد همه انتخابات را خواهید باخت
Iran, Islamic Republic of
پس قبول داري مردم در هر حالتي سمت شماها نميان :)
Iran, Islamic Republic of
سال های 84 و 88 رو به یاد بیار
Iran, Islamic Republic of
... وقتی تبلیغات احساسی و پوپولیستی باشه به اصلاحات روی میارن

وگرنه کدوم آدم عاقلی 4 سال ... دولت روحانی رو میبینه و دوباره بهش رای میده؟
مجید
Iran, Islamic Republic of
مردم از اول هم می دانستند شما افکار عمومی را فریب دادید ...
Iran, Islamic Republic of
آقای عبدی! تا الآن کجا تشریف داشتید؟!حال که بی خاصیت بودن برجام آشکار گشته است متوجه شدید یا قصد فرار از تبعات حمایت از روحانی و بزک کردن برجام را دارید؟ بله، شماها وظیفه دارید در جهت وابستگی کشور و استحاله انقلاب به مقتضای زمان حرف بزنید.امروز وظیفه دارید استحاله طلبان را منجی ایران در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده معرفی کنید.
Iran, Islamic Republic of
مگه نشنیدی روحانی گفت مث اینکه بعضی ها هنوز 29 اردیبشت را باور نکردند ما در جواب با چشمی گریان میگیم
29اردیبهشت را باور کردیم بهشت نجفی را هم باور کردیم برجام را باور کردیم برای رسیدن ب قدرت و ماندن در قدرت سرهنگ نبودن حقوقدان را باور کردیم برای له کردن رقیب جابجایی شهید و جلاد را باور کردیم تضمین جان کری را دراستخر فرح را باور کردیم حسن فریدون را باور کردیم مهدی جهانگیری را باور کردیم دخترمظلوم وزیر را در دور زدن گمرک باور کردیم مراسم تاجگذاری شاهانه را باور کردیم لغوتحریم ها نه تعلیق را تا شنیدیم سرسفره باور کردیم برچیدن پاچین فردو نطنز و بتن ریزی اراک را در برابر تقریباهیچ باور کردیم گستاخی و دهن کجی به خلف صالح امام مظلوم با همراهی سیدحسن و پسرکاکل بسرش را در اجرای سند نامشروع ضداسلام مخل استقلال 2030 باور کردیم اعتماد بیجا و بی منطق به کفر را دیدیم و باور کردیم پاره شدن برجام افتاب لب بام را باورکردیم التماس ذلیلانه به نوچه های غربی امریکا را در قالب دیپلماسی لبخند ذلیلانه ظریفانه را با اثارش را دیدیم و باور کردیم باز هم بگم نه بگم یا نگم . اهااااا ارتباط پنهانی و پشت پرده مشایی و مهدی جهانگیری و حسین فریدون را باور نکرده لیکن باور کردیم بسه دلم خون شد گرچه شما حواله به جهنم میدهید و لقب ترسوها اینرا هم باور کردیم. اما بدان در اخر تو باور کن و اثارش را در یمن سوریه عراق لبنان و... ببین و با همه بی اعتقادی به کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره را ببین و بفهم که ان حزب الله هم الغالبون نه جمله ظاهر دینی خالی از محتوای دینی علی برکت الله شما. راستی زنگنه کرسنت هم ستاره خلیج فارس و خودکفایی بنزین را باور کن بجای ترسوها میگم غربزده ها. چکارکنیم ماااا
Iran, Islamic Republic of
هر بچه به نسبت سليم العقلي كه مختصر مطالعه‌اي در باره مناسبات ايران و غرب ميداشت، وضعيت فعلي را بي كم و كاست پيش بيني مي كرد. هرچند دولت و ياران شيفته‌ي غرب آن تلاش دارند برجام را همچنان بزك شده به مردم معرفي كنند. برجام با آمريكا يا بي آمريكا از اساس چيزي جز فلاكت و بدبختي براي نظام و مردم با خود نداشته و نخواهد داشت. فقط تكرار فريب فريب كاران و نيرنگ بازان 200 تا 300 سال گذشته تاريخ معاصر توسط خائنين و شيفتگان غرب بود و خواهد بود.