جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

پکن و مسکو در ترازوی برجام

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 612405
پس از خروج آمریکا از برجام، مقام‌های اروپایی همچنین روسیه و چین بر تعهد خود به اجرای کامل برجام، همچنین اهمیت حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرده‌اند. مقامات کشورمان نیز اعلام کرده‌اند آینده برجام پس از چند هفته رایزنی با سه کشور اروپایی و روسیه و چین به عنوان دیگر طرف‌های برجام مشخص خواهد شد.
پکن و مسکو در ترازوی برجام
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم، در این میان علاوه بر کشورهای اروپایی نقش چین و روسیه بویژه روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که نقش پررنگی در شکل‌گیری برجام داشت حائز اهمیت است. این کشور طی سال‌های اخیر قراردادهای رسمی برای همکاری‌های هسته‌ای با ایران داشته که طبعا حضورش در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. روسیه در بین کشورهای 1+5 روابط همه‌جانبه‌تری با ایران داشت؛ این روابط همراه آنچه به تعبیری اتحاد نانوشته میان ایران و روسیه در مورد حل بحران سوریه است، شرایط خاصی برای گسترش سطح روابط دو کشور ایجاد کرده است.

براساس اخبار منتشر شده، مقام‌های کرملین و پارلمان روسیه در چند روز گذشته با شرم‌آور خواندن تصمیم آمریکا به خروج از برجام، رایزنی‌های دیپلماتیک را برای حفظ توافق هسته‌ای 1+5 با ایران در دستور کار قرار داده‌اند که در این ارتباط می‌توان به تماس‌های جداگانه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مورد اقدام آمریکا در خروج از برجام اشاره کرد. همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه سفری به تهران داشت و با مقامات ایران در خصوص آینده توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرد. رایزنی‌های دیپلماتیک روس‌ها همچنین اظهار نظرهای نمایندگان پارلمان و شورای فدراسیون روسیه همچنان ادامه دارد و برجام به محور نخست برنامه‌های سیاسی شبکه‌های خبری روسیه در چند روز گذشته تبدیل شده است. بنابراین به نظر می‌رسد در روزهای آتی دیدارها و رایزنی‌های بیشتری در خصوص آینده توافق هسته‌ای انجام شود و مسکو میزبان دیدارهای بیشتری در این رابطه باشد، به طور مثال، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان 28 اردیبهشت در سوچی روسیه خواهد بود.

رایزنیهای برجامی ظریف در چین و روسیه
از سوی دیگر باید به روابط دو کشور ایران و چین که قبل از برجام نیز از شرایط مناسبی برخوردار بود، اشاره کرد. این کشور نیز که نقش سازنده‌ای در برجام داشته و تلاش کرد با یک موضع متعادل توافق برجام به دست آید پس از خروج ترامپ از برجام بر پایبندی به توافق هسته‌ای تاکید کرد. حمایت این کشور از برجام به دلیل عضویت چین در شورای امنیت سازمان ملل حائز اهمیت است. سخنگوی وزارت خارجه چین پس از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد که چین و ایران روابط اقتصادی و بازرگانی عادی خود را حفظ خواهند کرد و تا زمانی که تعهدات بین‌المللی (از سوی ایران) نقض نشود، چین همکاری شفاف خود را با این کشور ادامه خواهد داد. پس از دستور روحانی به وزارت خارجه مبنی بر لزوم انجام مذاکرات ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و دو کشور روسیه و چین جهت انجام هماهنگی‌های لازم در مورد برجام، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روزهای یکشنبه و دوشنبه سفری به چین و روسیه داشت تا از نزدیک با مقامات این دو کشور در مورد برجام دیدار و رایزنی داشته باشد و به گفته ظریف مهم‌ترین اقدام در این سفرها گرفتن تضمین است، چرا که اگر بنا بر ادامه برجام باشد باید منافع مردم ایران هم از برجام تضمین شود.

تلاش روسیه برای زنده نگه داشتن توافق هستهای
شعیب بهمن، کارشناس مسائل روسیه در گفت‌‌وگو با جام‌جم از نقش مسکو و همراهی کامل و گسترده روسیه با ایران در روند دستیابی و شکل گیری توافق هسته‌ای می‌گوید و معتقد است: آنها خواستار رفع تحریم‌ها و همکاری گسترده تر اقتصادی با ایران بودند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در شرایط فعلی روس‌ها تمایل چندانی به از بین رفتن برجام ندارند و در طول ماه‌های گذشته که آمریکا موضوع خروج از برجام را اعلام کرده بود مقامات سیاسی روس بارها عنوان کردند تمایلی به نابودی برجام ندارند.
این کارشناس مسائل روسیه با بیان این‌که در حال حاضر روس‌ها همچنان به حفظ برجام تمایل دارند افزود: از نظر روسیه نیز نقض عهد بزرگی از سوی آمریکا رخ داده و قواعد بین‌المللی نادیده گرفته شده است. بهمن ادامه داد: موضوع نقض عهد آمریکا برای روسیه اهمیت دارد، چرا که روسیه یکسوی این ماجراست، در نتیجه این کشور در آینده تلاش می‌کند به همراه کشورهای اروپایی و چین برجام را زنده نگه دارد، هر چند به نظر می‌رسد چنین اتفاقی بسیار دشوار باشد.

به گفته وی، به دلیل مراودات گسترده اروپاییان و چینی‌ها با آمریکا، اگر بنا به اجرایی شدن تهدیدات آمریکا باشد بخش مهمی از همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران مختل می‌شود و این به معنای عدم وجود برجام خواهد بود.
این کارشناس مسائل روسیه گفت: استفاده از پول‌های ملی و کنار گذاشتن دلار می‌تواند گام مهمی در مناسبات اقتصادی ایران و روسیه در آینده باشد تا هر دو طرف را از نظام مالی مورد تاکید آمریکا بی‌نیاز کند.

مواضع مشترک چین و روسیه در مورد برجام
جواد منصوری، کارشناس مسائل شرق آسیا هم در گفت‌وگو با جام‌جم، گفت: در ماه‌های اخیر روابط چین با آمریکا از یک‌سو همچنین از طرف دیگر با کره شمالی و ایران تحت تاثیر چند موضوع قرار گرفت.
وی افزود: مشکلات چین در رابطه با آمریکا به دنبال تعرفه‌های وضع شده طبعا موضوع بسیار مهمی است که دولت چین براحتی نمی‌تواند از کنار آن بگذرد و این اتفاق موجب حساس و شکننده شدن روابط آنها بیش از هر زمان دیگر شده است.
منصوری با بیان این‌که محور بعدی چین و ایران در ارتباط با برجام است، گفت: دولت چین در این زمینه به دلایلی حساسیت خاصی دارد، چرا که برجام پیمان بین‌المللی است و هر گونه خدشه به آن ممکن است پیمان‌های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: موقعیت ایران در منطقه و آینده مسائلی که در ارتباط با ایران وجود دارد برای چین حائز اهمیت است، دولت چین حتی در اوج فشارهای قبل از برجام به طرف‌های دیگر اعلام کرده بود نمی‌توانیم با همه مصوبه‌های تحریمی علیه ایران موافقت کنیم. منصوری با بیان این‌که ایران یکی از بازارهای انرژی چین است که برای این کشور اهمیت دارد، گفت: سرمایه‌گذاری چین در انرژی ایران، صادرات نفت و حامل‌های انرژی از ایران و دیگر مسائل دیگر بسیار است و در همین راستا دولت چین برجام را فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران دید. وی ادامه داد: با توجه به چنین سطحی از روابط احتمال دارد در صورت مورد تهدید قرار گرفتن این روابط، چین نیز واکنش نشان دهد و حتی در همکاری با آمریکا در مورد کره شمالی تجدید نظر کند. منصوری گفت: با توجه به وضعیت روسیه در منطقه غرب آسیا همچنین روابط فعلی این کشور با آمریکا، طبعا انتظار بالایی برای دفاع از ایران در مقابل آمریکا وجود دارد.

وی معتقد است روسیه به دلیل نقش پررنگ خود در به ثمر رسیدن برجام، خروج و بی اعتبار کردن برجام را نمی‌پذیرد. این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: روسیه روابط مهمی با ایران و چین دارد و این روابط اقتضا می‌کند در زمینه‌هایی که تامین‌کننده این منافع است همراهی داشته باشد. البته آمریکا در مورد این موضوع حساسیت داشته و به نوعی تهدید کرده در صورت ادامه همکاری روسیه، این کشور را تحریم خواهد کرد. منصوری با بیان این‌که چین و روسیه تا حدودی در ارتباط با برجام، ایران و ‌آمریکا مواضع بسیار نزدیک و مشابهی دارند، گفت: شاید حساسیت‌های این دو کشور نسبت به این موارد متفاوت باشد، اما شاید به دلیل این‌که هر دو کشور خود را مقابل تهدیدات آمریکا درگیر می‌بینند با ایران همراهی می‌کنند.

روسیه براساس منافع ملی خود در مورد برجام تصمیم خواهد گرفت
بهرام امیراحمدیان، کارشناس مسائل روسیه نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، با بیان این‌که روسیه به سبب شرایط موجود، موازنه‌ای بین منافع ایران و منافعش در محیط بین‌الملل، برقرار خواهد کرد، گفت: قطعا روسیه طبق همین موازنه نسبت به پایبندی به برجام واکنش خواهد داشت. وی با تاکید بر این‌که روسیه مسلما براساس منافع خود عمل خواهد کرد، در عین حال افزود: ایران و روسیه دو کشور دوست هستند و می‌توانیم براساس منابعی که در اختیار ما گذاشته همچنین حمایت‌های آنها روابط خودمان را تنظیم کنیم. امیر احمدیان گفت: روسیه با شرایط دشوار تحریم‌های غرب روبه‌روست، بنابراین احتمال دارد در صورتی که شرط لغو این تحریم‌ها تبعیت از آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران باشد، تصمیم‌گیری‌اش براساس منافع اقتصادی خود باشد.

این کارشناس مسائل روسیه با بیان این‌که در محیط بین‌الملل، کشورها نگرانی‌ها و منافع خود را دارند، اظهار کرد: روسیه هم مانند کشورهای دیگر منافع خود را در نظر می‌گیرد. بنابراین ضرورتی ندارد ما تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بگذاریم و بهتر است بر نیروها و منابع داخلی خود تکیه کنیم.وی گفت: با توجه به چنین مباحثی اعلام نظر در مورد میزان پایبندی روسیه به برجام دشوار است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *