جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۱۲
در این چند هفته باقیمانده از برجام چه کنیم؟

دولت کدام تضامین واقعی را از اروپا بخواهد؟

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب: 612362
متاسفانه در برجام هیچ مرجع مستقلی برای راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرفهای مذاکره کننده مقابل ایران در نظر گرفته نشده بود؛ لذا اکنون که قرار است اتحادیه اروپا نسبت به انجام تعهدات خود و جبران تعهدات بربادرفته آمریکا تضمین دهد، لازم است مرجعی مستقل نظیر هیاتی منتخب از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای بررسی و راستی آزمایی تضامین جدید تعیین گردد.
دولت کدام تضامین واقعی را از اروپا بخواهد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، دکتر مالک شریعتی: بارها از سوی رهبرانقلاب همچنین در اظهارات رئیس جمهور، وزیرخارجه و سایر اعضای تیم مذاکراتی ایران به صراحت و روشنی اعلام شد که «لغو تحریم‌ها» در توافق هسته‌ای هدف اصلی مذاکرات و مهم‌ترین مأموریت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است.

سوال این روزهای مردم و نخبگان کشور آن است که پس از خروج آمریکا از برجام ایران  باید چه اقدامات عملی سیاسی و اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند؟ یا به عبارت دیگر در فرصت 45 روزه اعلام شده آقای روحانی به طرف اروپایی، مقامات مذاکره کننده باید چه تضامین عملی و عینی را از آنها مطالبه کنند تا ملت ایران دوباره از سوراخ وعده های توخالی و چکهای بی محل گزیده نشود و مردم به دولت اجازه دهند توافق نیمه جان برجام را با اروپا مجددا احیا نماید؟

دولت پس از رفع کاستی ها و نواقص تیم مذاکره کننده از طریق تزریق کارشناسان جدید - که حتما دوتابعیتی هم نباشند - به طور مشخص می تواند تضامین عینی و عملی ذیل را در بازه زمانی کوتاه و مشخص از اتحادیه اروپا مطالبه نماید و به صراحت و علنی اعلام کند که در صورت عدم تامین آنها، دلیلی برای پذیرش تداوم محدودیت در برنامه هسته ای ایران نمی بیند و شرایط را به ماقبل مذاکرات و لغو همه همکاری های داوطلبانه با مجامع بین المللی از قبیل اجرای پروتکل الحاقی باز می گرداند.

1. طرف اروپا در مذاکرات با ایران، تنها سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان نبوده اند و نماینده اتحادیه اروپا نقش اصلی در مذاکرات داشته است؛ لذا اتحادیه اروپا باید با تصویب قوانین ضدتحریم آمریکا علیه ایران و نیز قوانین حمایت از شرکتهای خصوصی اروپا در تعامل تجاری با ایران در برابر جرایم وزارت خزانه داری آمریکا علاقه خود به حفظ ایران در برجام را عملا نشان دهد.

2. اتحادیه اروپا باید به صورت فوری هیات بلندپایه ای از مقامات اقتصادی خود را به همراه روسای شرکتهای بزرگ اروپایی- خصوصا در حوزه نفت و گاز -پیش از پایان ضرب الاجل به ایران اعزام نماید. این اقدام علاوه شکستن عملی فضای روانی تحریم های جدید اعلامی آمریکا در دنیا، برنامه اعمال محدودیت آمریکا برای پاسپورت مسافرین خارجی به ایران را عملا به چالش کشیده و بی اثر خواهد کرد.

3.   انعقاد قراردادهای بزرگ چند ده میلیارد دلاری به صورت سرمایه گذاری مستقیم (FDI) در پی سفر هیات‌های اقتصادی به ایران، می تواند مهمترین تضمین اقتصادی و بزرگترین نشانه برای نشان دادن حسن نیت اروپایی ها تلقی شود. همچنین گشایش خط اعتباری یورو محور و تامین منابع بانکی مورد نیاز تجار و صاحبان صنایع از سوی اتحادیه اروپا باید به صورت جدی دنبال شود و چرخه مبادلات ارزی از سوی بانکهای اصلی و بزرگ کشورهای اروپایی به طور عملی و فراتر از کاغذ فعال شود.

4.   در گزارش کمیسیون برجام آمده است: «آمارهای رسمی نهادهای خارجی  و بین‌المللی از جمله اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد به رغم تحریم‌های نفتی آمریکا در اکتبر سال 2011 میلادی و تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا در جولای 2012 میلادی، فروش نفت خام ایران با میانگین حدود 1.1 میلیون بشکه در روز تداوم یافته و با وجود تأکید تحریم‌های نفتی آمریکا بر کاهش تدریجی خرید کشورها از ایران، این میانگین تا زمان توافق ژنو در ژانویه 2014 میلادی - یعنی حدود 1.5 سال - کاهش نداشته است.» این بدان معناست که دشمنان ملت ایران در اوج تحریم ها نیز بر خلاف ادعاهایشان توانایی به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران به بازارهای جهانی را نداشته‌اند و همواره حداقلی قابل توجه از صادرات نفت وجود داشته است؛ اما به هرحال تضمین اروپا در عدم همراهی با سیاست آمریکایی تحریم نفتی ایران و ادامه خرید نفت از ایران به یورو و جبران سهمیه آن دسته از خریداران غیراروپایی نفت ایران که از سوی آمریکا با تحریم و تهدید ناچار به قطع خرید شده اند باید در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گیرد.

5. انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه میان بانکهای مرکزی 6 کشور باقیمانده در برجام (ایران، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) برای رهایی از سلطه و تاثیر دلار در مبادلات اقتصادی می تواند بسیار راهگشا باشد.

6. اعلام شکایت علیه آمریکا در مجامع بین المللی نظیر سازمان تجارت جهانی به دلیل یکجانبه گرایی اقتصادی، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل نقض برجام و قطعنامه 2231، گرچه با وتو و ابراز مخالفت آمریکا مواجه خواهد شد، اما نتایج سیاسی و بین المللی خوبی - از جمله انزوای بیشتر آمریکا -برای کشورهای باقی‌مانده در برجام به دنبال خواهد داشت.

7. عدم همراهی با آمریکا در تهدیدهای لفظی و غیرلفظی علیه ایران طبق سند برجام یک ضرورت انکارناپذیر برای اتحادیه اروپاست.

8.  متاسفانه در برجام هیچ مرجع مستقلی برای راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرفهای مذاکره کننده مقابل ایران در نظر گرفته نشده بود؛ لذا اکنون که قرار است اتحادیه اروپا نسبت به انجام تعهدات خود و جبران تعهدات بربادرفته آمریکا تضمین دهد، لازم است مرجعی مستقل نظیر هیاتی منتخب از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای بررسی و راستی آزمایی تضامین جدید تعیین گردد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
... مابه ازای آنچه از صنعت هسته ای نابود کرده ایم، فقط لغو تحریم ها ، ایجاد ارتباط بانکی با بانک های اروپا و دریافت پول نفت است به صورت مستقیم و نه دریافت جنس و رونق بخشی به اقتصاد آنها...
غیر متعهدها بیایند چه بگویند؟ آنها هم در زمان مقتضی امتیاز گرفته و برخلاف ما رأی خواهند داد...
...
Iran, Islamic Republic of
بجای جنگیدن با کل دنیا وگرفتن حق زندگی از آنها،تا بحال از خود پرسیده ایم که چرا ما (ایران) تنها کشوری هستیم که به این نقطه از حیات رسیده ایم که کل دنیا باید اجازه زندگی کردن به ما بدهد.گفتمان بعد از انقلاب چه بوده که به ناگهان کل جهان به ایرانی به چشم یک تروریست مینگرد. نه آنکه خود ریس جمهور محترم میگفت که پاسپورتش در قبل از انقلاب از عژت بالایی برخوردار بوده وبا داشتن آن پاسپورت پای بر هر کشوری میگذاشت با عزت واحترام برخورد میشد.ولی نگاه جهان به ایرانی چنان است که ایرانیها احساس حقارت میکنند.تا مادامی که نتوانیم در داخل اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم وبه دنیا نشان دهیم که ما کشوری هستیم که با هیچکس دشمنی نداریم تا قیام قیامت ایرانی جماعت باید بد بختی بکشد.ولی تا زمانی که خود را دشمن معرفی کنیم واصرار بر دشمنی داشته باشیم کسی به نیت صلح ایرانی توجه نخواهد داشت
United Kingdom
پرده اول_پول داشته باش انهم از نوع نجومی حالا ایرانی باشی یا غیر ایرانی فرقی ندارد تحویلت می گیرند هتل پنج ستاره میروی و برای اینکه دانشگاه اکسفورد در مقطع دکتری قبولت کند حتی سعودی ها هم کمکت می کنند
بی پول های قبل از انقلاب هم اگر راهی به خارج پیدا می کردند نه عزت داشتند و نه تحویلشان می گرفتند
پرده دوم_ قبل از انقلاب و بعد از انقلاب برای سیاستمدارها:
تا رقص شمشیر نکنی تحویلت نمی گیرند
تا نگویی اوباما را مودب و باهوش یافتم تحویلت نمی گیریند
تا نگویی دنیای فردا دنیای گفتمان هاست نه موشک ها تحویلت نمیگیرند
تا شیرت را ندوشی و به انها ندهی تحویلت نمی گیرند
متاسفم برای این طرز فکر شما (عرض پوزش )
عمار
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه آمریکا با یک برنامه از پیش تعیین شده وارد برجام شد وبه اهدافش که از بین بردن دستاوردهای دانشمندان هسته ای کشورمان بود دست یافت وهزینه هنگفتی به ما تحمیل کرد .
سپس بااروپا برای ادامه این بازی به توافق رسید که آنها روش فشار از بالا وچانه زنی از پایین را با ایران بازی کنند .کل ماجرا تقسیم وظایف بین اروپا وآمریکاست برای بازی من نبودم دستم بود .که با عرض تاسف ما الان خرس وسط هستیم واز دوطرف میخوریم.
اینکه اروپا به ایران تضمین دهد یک خیال واهی است .برجام برای برخیها حیثیتی شده وبا هرقیمتی میخواهند آن را حفظ کنند .اما باید بدانند که درتاریخ خواهند نوشت ترکمنچایی به مراتب بد تر بسته شد که خسارت محض بود وبه قول رییس بانک مرکزی هیچ دستاوردی برای ما نداشت!
سوابق اروپایی ها را میتوانید در قراردادهای تاریخی مثل رژی،گس گلشائیان،و.......هیچکدام این قرار دادها درزمان خودشان بد به نظر نمیرسیدندویک قراردادی با منفعت دوطرفه بودند اما تاریخ نشان داد که همیشه تاریخ ما بازنده قراردادهای بین ایران واروپا بودیم .برجام بدترین آنها بود .
لطف کنید این کلاه گشادی که سرما رفت بواسطه نافرجام اجازه ندهید بیشتر ازاین پیشروی کند وراه نفسمان راهم بگیرد .ماندن در این پیمان روزانه خسارت سنگینی به کشور وارد میکند.
ضمنا آقایان محترم FATFبه مراتب بد تر از برجام وتکمله ای برجام است از ورود به آن خودداری شود.
Iran, Islamic Republic of
عمار جان هر کی خربزه میخوره پای لرزشم وای میسه.شما اسمشون را گذاشتید دشمن و انها هم اسم شما را گذاشتند دشمن به دیگه چه انتظاری از دشمن داری تحریمت میکنند و اجازه داد وستد بهت نمیدن و از هر اهرامی برای شکست دادنت استفاده میکنند همانطور که شما شب تا صبح مرگ بر اینو مرگ بر ان میکنی و خواستار نابودی انها هستی
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم ناشناس! سلام
ما اسمشون را گذاشتیم دشمن یا آنها از ابتدا دشمنی کردند؟
1- در قبل از انقلاب اسلامی، آنها کودتا بر علیه دولت ملی مصدق کردند! یا نه؟
2- آنها بودند که ساواک رژیم شاه را بر علیه ملت خودش، آموزش دادند! یا نه؟
3- آنها بودند که در زمان شاه، از دولت ایران برای حضور مستشارانشان در ایران، حق توحش می گرفتند! یا نه؟
4- آنها بودند که رضا شاه را بر ایران حاکم کردند! یا نه؟
5- آنها بودند که رضا شاه را بعد از مصرف دور انداختند و محمدرضا شاه را بر ملت مسلط کردند! یا نه؟
6- آنها بودند که حدود 10 میلیون ایرانی (نصف جمعیت ایران) را در زمان جنگ جهانی، بواسطه غارت محصولات کشاورزی ایران، به ورطه مرگ فرستاندند! یا نه؟
حالا جنایاتی بعد از انقلاب اسلامی که بر علیه این ملت مظلوم پیاده کردند، مطرح نمی کنیم!
آیا ما اسمشون را گذاشتیم دشمن! یا واقعاً آنها دشمنی کردند؟
France
دولت تضامین دقیق حاوی عدد و رقم و تاریخ بخواهد، دقیقا همان بلایی که سر ما آوردند، مثلا حداقل ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش توریسم، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز تا پایان سال میلادی ۲۰۱۸ و غیره به همین ترتیب. واگرنه حرف و قول غربی ها که ثابت شده ارزش و اعتباری ندارد.
Iran, Islamic Republic of
انها هم همین کار را کردند در اول کار بسیاری از پول های ما را ازاد کردند و بسیاری از سفرای کشورهایشان برای بستن قرار داد به ایران امدند اما کاسبان تحریم که نانشان در خطر بود خط بطلان بر روی همه اینکارها کشیدند
Iran, Islamic Republic of
با این روشی که آقایان در پیش گرفتند ما قطعا به انرژی هسته ای نحواهیم رسید.
چرا که فرض بگیریم با اروپا به توافق رسیدند و برجام را نگاه داشتند و برخی تحریم ها را هم بر نگرداندند.
پس از اتمام زمان و موقعی که خواستیم از مواهب هسته ای برخوردار شویم اولا آمریکا اجازه نخواهد داد چرا که می گوید از نظر من برجامی وجود نداشت که حق هسته ای شما را به رسمیت بشناسد.
دوما همین اروپا قطعا در آن موقع پشت سر آمریکا قرار خواهد گرفت ودر خوسبینانه ترین حالت از حق هسته ای ما دفاع نخواهد کرد و ما باز هم در مقابل آمریکا تنها خواهیم ماند و هم پیاز را خورده ایم هم کتک را خورده ایم.
ولی قطعا در آن زمان همین اروپا ار آمریکا طرفداری خواهد کرد.
...
Iran, Islamic Republic of
نیک به عربستان بنگر استفاده از انرژی خورشیدی و سرمایه گذاری در ان جهت و الان نتیجه سرمایه گذاری در ان بخش را دارد ...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اگر برای تحلیل لغو برجام از سوی آمریکا آنرا ساده سازی کنیم به شرح ذیل می شود:
شخصی (ایران) در قبال دریافت پول (رفع تحریم ها و...) از سوی خریدار (آمریکا80% و 5 کشور دیگر20%)، منزل مسکونی اش (انرژی هسته ای) را معامله کرده است و خانه را تحویل خریدار داده است ولی هنوز پول خود را دریافت نکرده است.
در این زمان خریدار اصلی (آمریکا) از با اینکه منزل مسکونی را تحویل گرفته است از پرداخت بهای آن (رفع 80% تحریم ها)، سرباز زده است.
دیگر شرکای خریدار اصلی (5 کشورباقیمانده) از فروشنده خانه (ایران) می خواهند همچنان معامله را ادامه بدهد ولی فقط بهای مورد تعهد آنان (20% رفع تحریم ها) را بگیرد آنهم بصورت مشروط و نسیه!
Iran, Islamic Republic of
ظریف که سقف خواسته هاش معلومه، فقط تهش معلوم نیست!