دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

کشورهای عربی "دوشنبه خونین" غزه را محکوم کردند

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 612213
به دنبال شهید و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی‌ در جریان تظاهرات میلیونی "بازگشت" در سالروز "نکبة"، چند کشور عربی این کشتار را محکوم کردند، درحالی که آمریکا از اسرائیل جانبداری کرد.
کشورهای عربی "دوشنبه خونین" غزه را محکوم کردند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا،  وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن تجاوزات روز دوشنبه نیروهای اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی تأکید کرد: قتل عمد بیش از ۵۰ فلسطینی و زخمی کردن بیش از ۲۰۰۰ تن دلیل دیگری بر وحشی‌گری مقامات اسرائیلی و نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق بشر از سوی آن‌ها افزود.
 
وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: اگر حمایت آمریکا و کشورهای غربی نبود اسرائیل بدون مجازات باقی نمی‌ماند.وزارت خارجه سوریه، آمریکا را مسؤول ریختن خون فلسطینی‌ها به خاطر اتخاذ تصمیم غیرقانونی درباره انتقال سفارت این کشور به قدس دانست.

قطر به شدت کشتار وحشیانه فلسطینی‌ها به دست نیروهای اسرائیلی را محکوم کرد و از تمامی گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواست برای توقف کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل اقدامی انجام دهند.

قطر از شورای امنیت و جامعه جهانی نیز خواست به مسؤولیت خود در قبال حمایت از مردم فلسطین عمل کند.
دولت اردن، اسرائیل را مسؤول جنایت در نوار غزه دانست و از جامعه جهانی خواست از مردم فلسطین حمایت کنند.

وزارت خارجه عربستان نیز هدف قرار دادن غیرنظامیان از سوی نیروهای اسرائیلی را محکوم کرد.امارات نیز ضمن محکوم کردن کشتار فلسطینی‌ها از اختصاص پنج میلیون دلار برای کمک پزشکی فوری به فلسطینی‌ها خبر داد.

ترکیه نیز سفیر خود در تل‌آویو و واشنگتن را برای مشورت فراخواند و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اسرائیل را به تروریسم و کشتار دسته‌جمعی متهم کرد.
وی با محمود عباس تماس تلفنی داشته و تأکید کرد که ترکیه از طریق ریاستش بر سازمان همکاری اسلامی برای توقف تجاوزات اسرائیل تلاش می‌کند.

بنعالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز کشتار فلسطینی‌ها را به شدت محکوم کرد.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز تأکید کرد که محکومیت این کشتار کافی نیست و باید اقدامات مشترکی اتخاذ شود.

وی تأکید کرد که سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب باید موضع مشترک و قوی‌تری اتخاذ کنند. اوغلو تأکید کرد که آمریکا براساس اصل "من تصمیم می‌گیرم و هر کار بخواهم انجام می‌دهم" عمل می‌کند.بکر بوزداغ، سخنگوی دولت ترکیه نیز اعلام کرد که آمریکا شریک اسرائیل در مسئولیت کشتار غزه است.

جانبداری کاخ سفید از اسرائیل
این درحالی است که کاخ سفید تأکید کرد که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و حماس مسؤول حوادث غزه است!
یکی از مسؤولان کاخ سفید مدعی شد: هیچ توجیهی برای گستاخی و بی‌خیالی حماس که مردم خود را برای اعمال خشونت دعوت می‌کند، وجود ندارد. افتتاح سفارت در قدس و خشونت در غزه بر طرح صلح نقشی نخواهد داشت.

موضع شجاعانه آفریقای جنوبی علیه اسرائیل
آفریقای جنوبی در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها سفیر خود در اسرائیل را فراخواند.
وزارت خارجه این کشور به شدت اعمال زور علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرد و از نیروهای اسرائیلی خواست فورا از نوار غزه خارج شوند و خشونت را پایان دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *