جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

۱۲۰ میلیارد مترمکعب کسری در ذخایر آب کشور

دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب: 612035
مدیرکل امور دفتر آب‌ و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: مدیریت بهره‌برداری از آب طی سالیان گذشته خیلی نبوده و نتیجه این مدیریت حدود 120 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در اکثر دشت‌های کشور است که بیشتر آن‌ها از طریق چاه‌ها تغذیه می‌شوند.
۱۲۰ میلیارد مترمکعب کسری در ذخایر آب کشور
به گزارش جهان نيوز، رضا سرافرازی ظهر امروز در نشست خبری گفت: مدیران بی‌مسؤولیت که باعث مشکلات آب‌های زیرزمینی شده‌اند، باید پاسخگو این مشکلات باشند.

مدیرکل آب‌وخاک وزارت کشاورزی ادامه داد: امسال در هشتمین سال خشک‌سالی به سر می‌بریم و چند سالی است که ما با کمبود بارش باران و تغییر اقلیم در دنیا مواجه هستیم.وی افزود: کشور ما چند سالی است که دچار مشکل خشک‌سالی شده و پیش‌بینی می‌شود این جریان ادامه داشته باشد.

سرافرازی با اشاره به اینکه کشور ما متأثر از زندگی صنعتی و گازهای گلخانه‌ای است، یادآور شد: این دو پدیده در کشور باعث گرم شدن هوا و کمبود بارش شده است.

مدیرکل آب‌وخاک وزارت کشاورزی با تأکید به اینکه عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است، افزود: استان البرز نیز باوجود بارش‌های چند روز اخیر، در بخش شرب و کشاورزی با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش نسبت به سال‌های گذشته کمتر است، تصریح کرد: در زمستان سال گذشته و بهار امسال میزان بارش کم بوده که برای تأمین آب موردنیاز پایتخت نگران هستیم.
سرافراز خاطرنشان کرد: مدیریت بهره‌برداری از آب در طی سالیان گذشته خیلی نبوده و نتیجه این مدیریت حدود 120 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در اکثر دشت‌های کشور است که بیشتر آن‌ها از طریق چاه‌ها تغذیه می‌شوند.

مدیرکل آب‌وخاک وزارت کشاورزی اظهار کرد: حدود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که برداشتی از آن‌ها بدون حساب‌وکتاب صورت گرفته است.وی ادامه داد: متأسفانه در جنوب تهران و کرج از ظرفیت چاه‌ها بیش‌ازاندازه استفاده می‌شود که به همین علت شاهد نشست زمین هستیم و همین عامل باعث خسارت به کشاورزان شده که همه این‌ها از سوءمدیریت نشات می‌گیرند.

سرافرازی در پایان گفت: این اتفاقات موجب کسری در آب‌های زیرزمینی و ایجاد مشکلات فراوان شده که باید با همکاری مردم و دولت از بهره‌برداری غیرمجاز از چاه‌ها جلوگیری کنیم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *