شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
عضو پیشین شورای شهر تهران:

شورای پنجم جا پای شورای اول گذاشته است

دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 608228
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی: شورای پنجم درصدد است تا راهی را طی کند که یک بارموجب سرخوردگی ودل مردگی مردم نسبت به این نهاد مردمی شده بود.
شورای پنجم جا پای شورای اول گذاشته است
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، پرویز سروری عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مردم در شوراها بالاترین سهم مشارکت را دارند گفت: تاسیس شوراها به معنای مشارکت دادن مردم در سرنوشت خود در مردمی ترین نهاد بشری است, یعنی مردم در شهر و محلات خود می توانند در اجرایی ترین موضوعات زندگی خود شرکت داشته باشند.زمانی که موضوع مشارکت مردمی مطرح می شود شاید به جرات بتوان گفت بالاترین سهم از آن مردم است و این مردم هستند که بیشترین مشارکت را در بدنه اجتماعی فعالیت های شهری به خود اختصاص می دهند.

 وی دراین باره افزود: یعنی هر مقدار که ما لایه های مردمی را می شکافیم به پایین ترین سطح که  مهمترین سطح آن  یعنی دامنه مردمی شوراها هستند می رسیم که نمایندگی مردم را در ریزترین موضوعات زندگی برعهده دارند، پس بنحوی می توان گفت مشارکت مردم در امور شهری به منزله مشارکت از بدو تولد تا زمان مرگ است چرا که همه اموراتی که مردم شبانه روز با آن ارتباط دارند دراین مجموعه قابل پیگیری است. مردم در انتخاب شوراها این امکان را دارند تا نمایندگانی را به عنوان نمایندگان خود برای اعمال حقوق خودشان در شوراهای اسلامی شهر وروستا بگمارند.علاوه بر شورای اسلامی شهر وروستا خوشبختانه شورای محلات نیز گامی به جلودر حل مشکلات مردم است, بی تردید شورا یاری ها مردمی ترین نهادی هستند که امروز تحت عنوان انتخابات  زمام امور محلات را بر عهده گرفته و حضور ومشارکت مردم را در امور خود به اوج رسانده اند.

وی با اشاره به فراز وفرودهای شورای اسلامی شهر تهران از دوره اول تا پنجم خاطر نشان شد: با توجه به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم با شوراها آشنا نبودند وامکان حضوری دراین عرضه نداشتند بنابراین بعد از پیروزی انقلاب فرآیند پر فراز وفرودی رادر شوراها پشت سر گذاشتیم.اولین شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نخستین شورای اسلامی پایتخت جمهوری اسلامی ایران متاسفانه به دلایل سیاسی کاری منجر به سرخوردگی مردم شد, بنحوی که مردم با مشاهده رفتارهای سیاسی اعضای شورای شهر به نوعی مبتلا به دلمردگی شدند بنحوی که رکورد حضور کم مردم در انتخابات شورای دوم بیانگر این موضوع بود.

سروری دراین باره گفت: هر چند شورای اول سرنوشت تلخی داشت اما شورای دوم, سوم چهارم درصدد بودند تا رفته رفته شورا را به جایگاه اصلی خود ارتقاء دهند بنحوی که انتخابات شورای اسلامی وحضور چشمگیر مردم در آن کمتر از مجلس شورای اسلامی نبود. خوشبختانه کسانی به این شوراها راه یافتند که از بزرگان , معاونین رئیس جمهور ووزرا بودند.خوشبختانه بعد از دوره اول شورای اسلامی شهر تهران توانست به جایگاه رفیع خود از منظر مردمی دست بیابد.

وی با اظهار تاسف از عملکرد شورای پنجم خاطر نشان شد: هر چند شورای اسلامی شهر تهران در طی دوره های قبل به جایگاه رفیع خود نائل شد اما متاسفانه باید اعلام کرد متاسفانه شورای پنجم در همان راهی قدم برمی دارد که شورای اول در آن  طی طریق کرد و جا در پای شورای اول گذاشته است. شورای پنجم درصدد است تا راهی را طی کند که یک بارموجب سرخوردگی ودل مردگی مردم نسبت به این نهاد مردمی شده بود. تهران در طی چند ماه گذشته شاهد روی کار آمدن شهردار, سرپرست وشهردار آتی خواهد بود, سه نفر در این چند ماه مدیریت و سرپرستی شهر را برعهده داشته اند بی آنکه محلی برای تغییر وتوسعه در تهران ایجاد شده باشد.شکست های پی درپی شورای شهر تهران موجب سرخوردگی مردم از شورای اسلامی شهر خواهد شد این ماجرا به قدری مشهود است که حتی بزرگان اصلاح طلب نیز براین نکته تاکید دارند که دیگر نه تنها اعضای شورا دستاوردی نداشتند بلکه تنها کاری که از آنها سرزده شده پرداخت حقوق به کارمندان شورا وشهرداری بوده است.

سروری در ادامه خاطر نشان شد: البته به غیر از پرداخت حقوق در کارنامه شورای شهر تهران , دعواهای سیاسی، سهم خواهی وموضوعات دیگرنیز دراین شوار دیده شده است. دعواهایی که منجر به گرفتن تب وتاب از شهر و ایجاد حرکت های توفنده و روزمرگی شدن شده است. امید می رود اعضای شورای شهر اشتباهات و بی تفاوتی های خود را در سال گذشته جبران کنند و با انتخاب مدیر جهادی که از قدرت ستادی واجرایی برخوردارباشد گذشته وروند اشتباهی که در شورای اول دیده شد را جبران کرده وآن راه را ادامه ندهند.

وی با تاکید براینکه نمایندگان شورای شهر باید خود را نماینده مردم بدانند نه احزاب سیاسی افزود: بی شک  امروز قطار شورای شهر به طرف ایستگاه فروپاشی حرکت می کند و این می تواند ضایعه بزرگی برای حرکت شوراها ومشارکت مردمی باشد امیدوار هستیم اعضای شورای شهر با دقت وتانی مراقب تکرار خطای خود در گذشته باشند که شهر به چنان وضعیتی گرفتار نشود.به نظر می رسد اعضای شورای شهر در سالهای پیش رو تنها به تصمیماتی توجه کنند که منافع شهر را تامین می کند, دوری از نگاه سیاسی و کنار گذاشتن فشارهای بیرونی و اینکه خود را نماینده مردم بدانند نه احزاب سیاسی، چرا که درغیر این صورت شاهد فروپاشی اعتماد مردمی به شورای اسلامی شهر خواهیم بود.
  •  
     
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *