سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۷

شهید صالح الصماد را بیشتر بشناسید+ تصاویر

اعتقاد به توان‌مندی های داخلی یک ملت در نگاه نفر دوم مقاومت یمن
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب: 607385
صالح الصماد در دوم آوریل جاری در آخرین سخنرانی رسمی اش پیش از شهادت گفته بود که «ملت یمن دارای توانمندی ها و امکانات مورد نیاز جهت مدرنیزه کردن سیستم های موشکی خود هستند.»
شهید صالح الصماد را بیشتر بشناسید+ تصاویر
به گزارش جهان نيوز، «صالح الصماد»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن  پنجشنبه گذشته در حمله هوایی جنگنده های سعودی به خودرو وی در استان «حدیده» به شهادت رسید.
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از المسیره، عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن درباره شهادت صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی این کشور سخنرانی کرد.
 
رهبر جنبش انصارالله ضمن تسلیت و تبریک شهادت صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد شهید الصماد به همراه شش نفر از همراهانش در جریان تجاوز جنگنده‌های متجاوزان به الحدیده به شهادت رسیده بود. رهبر جنبش انصار الله یمن تاکید کرد این جنایت هرگز بدون پاسخ نخواهد ماند.
 
الحوثی افزود ما متجاوزان و در راس آنها آمریکا و عربستان سعودی را مسئول شهادت الصماد و تبعات آن می‌دانیم. تمام آزادگان در یمن، صالح الصماد هستند و این شهادت تنها سبب افزایش عزم و اراده ملت یمن خواهد شد.
 
رهبر جنبش انصارالله گفت که شهادت صالح الصماد سودی به متجاوزان نخواهد رساند. شهید الصماد از ابتدای مسئولیت، شبانه روز برای مقابله با تجاوز تلاش می‌کرد.
رهبر جنبش انصاالله در ادامه تاکید کرد که این جنایت عربستان، اراده مردم یمن را از بین نخواهد برد. یمنی‌ها، شهادت الصماد را انگیزه‌ای برای مقاومت بیشتر و تقویت جبهه داخلی می‌دانند.
 
 
اما شهید صالح الصماد که بود؟
صالح الصماد، ملقب به«ابو فضل» یکم ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی در شهرستان «سحار» واقع در استان«صعده»، در شمال یمن متولد شد. وی پیش از آنکه ریاست شورای عالی سیاسی یمن را عهده دار شود، کشاورزی ساده بود که پس از طی مدارج عالی در سال ۲۰۱۱ به ریاست دفتر سیاسی جنبش «انصار الله» انتخاب شد. شهید الصماد فارغ التحصیل رشته علوم دینی دانشگاه صنعا شده بود. وی پس از فراعت از التحصیل مدتی به عنوان آموزگار در مدارس صعده تدریس می کرد.
 
پیش از آغاز فعالیت های جهادی جنبش انصار الله که پایه گذار آن، شهید «سید حسین بدر الدین الحوثی» شمرده می شد، وی را به خاطر پشتکار و جدیتش به مرد روزهای سختی می شناختند، اما این جدیت هیچ گاه باعث دوری شهید از جمع محرومین و مستضعفین نشد، بلکه همواره به رابطه نزدیک و تنگنا تنگش با این طیف از جامعه و مواضع انسان دوستانه و شرافتمندانه اش مشهور بود.
 
بی شک الصماد با شجاعت ها و از خودگذشتگی هایش یکه تاز جنگ سوم حوثی ها با سعودی ها در استان صعده بود که موجب شد تا این شخصیت بزرگ بیش از پیش در یمن شناخته شود.
 
 
وی طی این جنگ برای کاهش فشار نظامی جبهه های مران، نشور و ضحیان به همراه یاران و همرزمان اندکش جبهه مقاومت جدیدی را در منطقه «بنی معاذ» گشود تا پس از آن برای دفع حملات متجاوزان راهی جبهه المقاش و الطلح در نزدیکی شهر صعده شود.
 
پس از آن نوبت به جنگ چهارم حوثی ها با عربستان رسید. خاطره مبارزات سرسختانه و مقاومت جانانه ابو الفضل در برابر متجاوزین سعودی همچنان در اذهان اهالی روستاهای «بنی معاذ» زنده است.
 
در جریان این نبردها جنگنده های متجاوز سعودی خانه و مزرعه اش را هدف گرفته و بمباران کردند. همچنین طی این نبردها بود که دو برادرش به شهادت رسیدند.
 
 
وی یکی از رهبران و فرماندهان بزرگ سه جنگ اخیر حوثی ها با عربستان سعودی و رژیم اسبق حاکم بر یمن شمرده می شد، به همین دلیل دشمنانش که به خوبی به اهمیت و جایگاهش در جبهه مقاومت یمن و جنبش انصار الله پی برده بودند، بارها و در مناطق و نقاط مختلف تلاش کردند، وی را ترور کنند و در این راستا، ‌ ده ها بار با مرگ دست و پنجه نرم کرد تا به فولاد آبدیده ای تبدیل شود که وجه مشخصه اش: علم و فداکاری بود.
 
پس از «عبد الملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصار الله به عنوان مرد شماره یک، صالح الصماد، مرد شماره دو این جنبش شمرده می شود که تحت پیگرد سعودی های وهابی بود.
 
در زمان ریاست جمهوری دیکتاتور مآبانه «علی عبد الصالح» بر یمن نیز صالح الصماد در لیست ۵۵ نفره تحت پیگرد رژیم اسبق یمن بود.
 
مردی که سنت و مدرنیسم را با هم در خود داشت
 
ابو فضل از جمله شخصیت های مقاومت در یمن است که در عین داشتن تحصیلات دانشگاهی و به روز، از تحصیل علوم دینی و مذهبی باز نماند و اشرافش به علوم و دانش های روز باعث روگردانی و پشت کردن وی به اعتقادات دینی و مذهبی اش و همچنین عادات و سنن قبیله ای و جامعه ای که از دل آن پا گرفته بود، ‌ نشد.
 
 
او را به صدای رسایش، اشعار زیبایش می شناختند. بخشندگی و عزت نفس و فن بیان قوی، او را به سخنران ثابت منابر نماز جمعه در مناطق مختلف یمن تبدیل کرده بود.
 
ابو فضل از جمله شخصیت های مورد اعتماد «عبد الملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصار الله بود و به همین دلیل پس از به دست گرفتن اداره صنعا در سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی الحوثی وی را از جانب انصار الله به عنوان مشاور «عبدربه منصور هادی»، ریاست جمهوری وقت یمن برگزید.
 
پس از فرار هادی به عربستان و پناه بردن به دامان سعودی ها، در ماه مه سال ۲۰۱۶ میلادی، به دلیل اشراف به امور و آگاهی از زیر و بم تحولات جاری در یمن و منطقه و تحلیل های درست و ارزیابی های دقیقش از رخدادهای پشت پرده، به ریاست شورای عالی سیاسی یمن منصوب شد.
 
شهید الصماد و نگاهش به توانمندی های مردم یمن
 
شهید الصماد از جمله شخصیت های یمنی بود که به توانایی ها و استعدادهای داخلی ایمان و باور داشت و همواره بر بهره برداری از این توانایی ها و استعدادها تاکید می کرد.
صالح الصماد در دوم آوریل جاری در آخرین سخنرانی رسمی اش  پیش از شهادت گفته بود که «ملت یمن دارای توانمندی ها و امکانات مورد نیاز جهت مدرنیزه کردن سیستم های موشکی خود هستند.»
 
الصماد تاکید کرده بود که «موشک هایی که امروز ریاض، پایتخت سعودی ها را هدف می گیرد، موشک های ساخت داخل هستند و از این توانایی برخورداریم که بُرد این موشک ها را به بیش از اینها افزایش دهیم».
 
شورای عالی سیاسی یمن دقایقی پس از صدور بیانیه شهادت صالح الصماد رئیس شورا اعلام کرد که جایگزین او انتخاب شد.
 
شورای عالی سیاسی افزود: از این پس، «مهدی المشاط»  به جای الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن خواهد بود و رهبری آن را در مراحل آینده بر عهده خواهد داشت.
 
مهدی المشاط
مهدی المشاط اردیبهشت ۹۶ به‌عنوان عضو شورای عالی سیاسی یمن منصوب شد. وی نقش برجسته‌ای در فعالیت‌های سیاسی علیه تجاوز ائتلاف سعودی آمریکایی به یمن ایفا کرده است. المشاط در چندین دور از مذاکرات ژنو، کویت و عمان درباره یمن حضور داشته و راهکارهایی برای خروج یمن از بحران ناشی از تجاوز آل‌سعود و متحدانش ارائه کرده است.
شورای عالی سیاسی یمن به مناسبت شهادت الصماد، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر ایشان را بیشتر بشناسیم،مشکلاتمان حل میشود؟وضعیت معیشتی،اقتصادی،اجتماعی و.....درست می‌شود؟اگر چنین می‌شود تا برویم و نه تنها ایشان را بلکه اجدادش را نیز مطالعه کنیم و بشناسیم
سقا
Iran, Islamic Republic of
شناخت ودرک اندیشه ومجاهدت های مردان خدا، توفیقی هست که نصیب خیلی ها نمیشه، خصوصا کسانیکه تمام هم وغم اونها آب ونو ن ویه زندگی با رفاه بیشترتو این دنیا ست...
شناخت امثال شهید تهرانی مقدم هم چه در ایران چه در یمن وچه در هر نقطه ای از جهان که جبهه ای از اهل حق برای مبارزه با سیطره وظلم اهل باطل شکل گرفته شده بماند برای امثال شهید حججی.....
Canada
خيلى جالبه در زمانى كه عامه مردم يمن با مشكلات و كمبود غذا و اب و دارو مواجه هستند ايشان از شدت فربه بودن توان راه رفتن هم نداشته!
هاتف
Iran, Islamic Republic of
آدم از نوع نگاه وزاویه دید شما در حیرت میمونه!!!!!!!
با انصاف حالا که از لحاظ جسمی وچاق ولاغری به بررسی ایشون پرداختین لا اقل می گفتین برای سر وسامون دادن به وضعیت مردم یمن بنیه قوی لازم هست، این به انصاف نزدیک تربود....
Iran, Islamic Republic of
با اینا بحث نکن فهمش براشون سخته تو کشوری که بیشتر مردمش لاغری مفرط دارن این بابا ...
Iran, Islamic Republic of
بعضی جز به شکم و غیر شکم فکرشون ی قدم بالتر نمیره
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
......