شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۲۶

این که گفتید «برجام بدون آمریکا» دقیقا یعنی چی؟!

دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۲۲
کد مطلب: 606208
«تز برجام بدون آمریکا یعنی اینکه هنوز برخی انتظار معجزه از آن را دارند. این تز یک فرصت‌سوزی جدید است. این فرصت‌سوزی، اجرای اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم کشور را معطل گذاشته است و روز‌به‌روز هزینه برجام را افزایش می‌دهد و به ملت ایران تحمیل می‌کند.»
این که گفتید «برجام بدون آمریکا» دقیقا یعنی چی؟!
به گزارش جهان نيوز، محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت نوشت: سخنگوی محترم وزارت خارجه خبر داد؛ «در هیئت ‌نظارت بر برجام طرح‌های مختلف بررسی شده و احتمالات مختلفی مطرح بوده که یکی از آنها برجام بدون آمریکاست.»

برجام بدون آمریکا یعنی چه؟ چه فایده‌ای به این پیمان که یک طرف همه تعهدات خود را عمل کرده و طرف دیگر به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده، مترتب است؟ اصلا طرف اصلی ما در مذاکرات 5+1 چه دولتی بود؟ ما که با روس‌ها و چینی‌ها مسئله‌ای نداشتیم. ما با اروپایی‌ها چه اختلافی داشتیم؟ این ترفند دیپلماتیک آمریکا بود که آنها را به بهانه‌های مختلف همراه خود کرده بود تا بگوید مسئله ایران و آمریکا نیست، مسئله اختلاف جامعه جهانی با ایران است که آمریکا هم یکی از آنهاست. در خلال مذاکرات برای جهانیان مکشوف شد که آتش‌بیار اصلی معرکه، آمریکاست که بیش از سه دهه است به دلیل اینکه دستش از غارت منابع ملت ایران قطع شده، هر روز در پی تحکیم تحریم‌های سیاسی و اقتصادی است و زیرساخت‌های آن را طی سال‌های مدیدی سامان داده و به هیچ قیمت حاضر به از بین بردن آن نیست.

آمریکا، روس‌ها، چینی‌ها و نیز اروپا را به بهانه ساخت بمب اتمی در ایران بازی داد تا به خصومت‌ورزی خود مشروعیت ببخشد. لذا مرکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تحریم‌ها در آمریکا و در خزانه‌داری این کشور است و آنجا پخت و پز می‌شود.

غفلت دستگاه دیپلماسی کشور از مقاصد شوم دولت آمریکا و ساده‌لوحی آنها از درک فلسفه دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران، ما را به کام معاهده‌ای برد که به اعتراف مقامات اقتصادی و نیز دیپلماسی کشورمان دستاوردی جز هیچ نداشت!

پذیرش برجام بدون آمریکا یعنی یک طرف به تعهدات خود عمل نکند و طرف ایرانی بدون هیچ دستاوردی همچنان به اجرای تعهدات برجامی متعهد بماند و آنها را بدون چون و چرا اجرا کند!

پذیرش برجام بدون آمریکا یعنی تحریم‌ها نه تنها باقی بماند بلکه تحریم‌های شکننده‌تری به بهانه‌های مختلف از جمله قدرت موشکی ایران و نفوذ منطقه‌ای وضع شود!

برجام بدون آمریکا یعنی باز گذاشتن دست آمریکا در جنگ اقتصادی و تک در منطقه ارزی کشور، بدون گرفتن پاسخ و پاتک متقابل ایران!

عدم واکنش معقول و حکیمانه از سوی دولت در برابر بدعهدی‌های آمریکا و نقض برجام، آمریکایی‌ها را روز به روز گستاخ‌تر می‌کند.

اگر به فکر مقابله به مثل در حوزه‌های دیپلماتیک و حتی نظامی نباشیم، عزم دشمن را در نقض عهد برجام و توطئه‌های جدید مصمم‌تر می‌کنیم.

برخورد منفعلانه دولت، آمریکایی‌ها را در مسیری که تعیین کردند مصمم‌تر می‌کند. فشار ایمیلی، پیام توئیتری، نامه‌نگاری‌های بی‌حاصل و انتقاد لفظی به رفتار آمریکا، وهن ملت ایران و تخطئه عزت ملی است.

آنها که مدعی بودند به زبان دیپلماسی مسلط هستند و سخن گفتن با کدخدا را می‌دانند، امروز چگونه از «برجام بدون آمریکا» سخن می‌گویند؟ آنها که فکر می‌کردند رئیس جمهور آمریکا فردی مؤدب و باهوش است و رفتند برجام را بدون هیچ دستاوردی امضاء کردند، امروز چگونه می‌خواهند با رئیس جمهوری فاسد، فاسق و بی‌ادب که هیچ آداب و قوانین جهانی را رعایت نمی‌کند و از کمترین هوش سیاسی هم برخوردار نیست، برجام را مدیریت کنند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای انبار لویی دارید سنگ اندازی میکنید ایراد گرفتن و ادای کارشناسان را در آوردن را بلد هستید اما غنچه را که بلد نیستید بررسی کردند همه جوانب است و ندیدند جامعه
حد یقف ماندن در برجام کجاست؟
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
کار بلدهای دولت! می گفتند، ما باید با کدخدا ببندیم، تحریمها رفع میشود! سایه جنگ رفع می شود!، اما پس از برجام، نه تنها تحریمها رفع نشد، سایه جنگ هم ادامه یافت و حتی نوکر آمریکا یعنی عربستان هم ما را تهدید می کند، اگر کدخدا هم از برجام خارج شود، چه دلیلی برای ماندن در برجام باقی می ماند؟ آیا باز هم هدیه خروج از برجام را نباید به ترامپ داد؟ تا کی باید از برجام و برجامیان آسیب بخوریم؟
ظريف چه گفت - بخش اول
Iran, Islamic Republic of
«دولت ترامپ هرگز در برجام نبوده است. در ۱۵ ماه گذشته آن‌ها تمام تلاششان را کردند که ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود. به همین دلیل، در سه هفته آینده هر کاری هم کنند، تفاوت چندانی با گذشته نخواهد داشت. اصولا به واسطه سیاست‌هایی که آن‌ها در ۱۵ ماه گذشته اجرا کرده‌اند، اثر اقتصادی این تصمیم بر ایران کاهش یافته است.»
ماندن یا نماندن ایران در برجام. مسئله این است
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
با توجه به این که برجامیان در حال زمینه سازی در افکار عمومی هستند تا مردم به دوقطبی کاذب جدیدی، یعنی: "معیشت-سیاست منطقه ای و موشک" برسند و زمانی که اتحادیه اروپا نیز ما را به بهانه غیر هسته ای تحریم کند و یورو نیز به سرنوشت دلارتبدیل شود، آنوقت است که دوباره مردم تحت فشارهای سنگینتر از قبل برجام قرار می گیرند پس چه ما در برجام بمانیم چه طبق بند 36مندج در برجام، از آن خارج شویم تحریم ها سرجای خودشان هستند و مردم هم تحت فشار اقتصادی قرار دارند و از طرفی «سایه جنگ» حتی از طرف نوکر آمریکا (یعنی عربستان) نیز بر سر ما باقی مانده است در نتیجه عاقلانه ترین کار، «خروج از برجام» طبق بند 36 است. با این کار دلیل تحریم و فشار به مردم، فناوری هسته ای خواهد بود ولی اگر به برجام ادامه دهیم، دلیل تحریم و فشار به مردم، سیاستهای منطقه ای و موشک هایمان خواهد بود. در آن زمان، دیگر خروج از برجام فایده ای ندارد زیرا دلیل تحریم ها برای مردم تثبیت شده است یعنی سیاست های منطقه ای و موشکی. یعنی نرمالیزاسیون نظام، توسط جریانات غربگرای داخل ایران.
ظريف چه گفت - بخش دوم
Iran, Islamic Republic of
«خروج از آمریکا از برجام به ایران اجازه می‌دهد بر اساس منافع ملی‌اش تصمیم‌گیری کند و ضمنا آمریکا را به شریکی غیرقابل اتکا در معاهدات بین‌المللی بدل می‌کند. در عین حال، به دلیل آنچه که ما در برجام توانسته‌ایم در زمینه تحقیق و توسعه انجام دهیم، می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به نحوی بسیار پیشرفته‌تر، البته همچنان برای مقاصد صلح‌آمیز، اما به نحوی بسیار پیشرفته‌تر، از سر بگیریم. بنابراین، این یکی از گزینه‌های پیش روی ایران، و احتمالا جدی‌ترین آن‌ها، است.»
ظريف چه گفت - بخش سوم
Iran, Islamic Republic of
«این گفته امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه که هیچ طرح جایگزینی برای برجام وجود ندارد، صحیح است. همه توافق را اجرا کنند، یا همه از آن خارج شوند. رهبران اروپایی نه تنها باید ترامپ به ماندن در برجام بلکه باید او را به آغاز اجرای همراه با حسن نیت آن بخش از برجام که به وی مربوط می‌شود نیز تشویق کنند.»
ظريف چه گفت - بخش چهارم
Iran, Islamic Republic of
يك گزينه اين است: «ماندن در توافق و همکاری با اروپایی‌ها برای منزوی کردن آمریکایی‌ها. این [گزینه] بسیار بعید است. مهم است که ایران از مزایای توافق برخوردار شود و ایران به هیچ وجه به صورت یکجانبه توافق را اجرا نخواهد کرد.» (قابل توجه آقاي انبارلويي)
Iran, Islamic Republic of
برجام برای اینها حیثیتی شده و به هیچ وجهی نمی خواهند قبول کنند که چه امریکا در برجام بماند و چه برود بارها آنرا نقض کرده و هیچ دستاوردی برای ما نداشته پس همان بهتر که در صورت خروج امریکا از برجام ما هم خارج بشویم و روحانی و ظریف بابت تحمیل این خسارت محض از رهبری و مردم عذرخواهی نمایند.
بیژن
لبخندهای ظریف ایران را بر باد داد!با لبخند!هسته ای و.......
Iran, Islamic Republic of
واقعا شرم برشما اي كاش كمي صداقت داشتيد و دل داده غرب نبوديد.
ومظلوم انقلابي كه اين افراد بيان كننده سياست آنند.
مردهاي مرد رفتند و "اشباه الرجال" بر كرسي حاصل از خون آنان نشستند...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
یک سوال!
چرا ظریف همیشه میگوید "مردم یا منافع ایران!؟" و خیلی کم میگوید "مردم یا منافع کشورم"؟
مثل کسی که با تعلق دوگانه حرف میزند و عمل میکند
البته نتیجه اعمال افراد گویای واقعیتهاست
مراقب باشیم
Iran, Islamic Republic of
احسنت .همیشه میگه مردم ایران قبول نمیکنند .ولی وقتی پای امضا زدن زیر قراردادهای ننگین مثل برجام ،میگه قبول میکنیم!
Iran, Islamic Republic of
زمانی که به ظریف گفتند گفتگوی برجام با 1+5 است چرا شما فقط با آمریکا مذاکره میکنید و چرا با ظریف قدم میزنید گفت آمریکا بزرگ آنها است (همان کدخدا) اگر با او ببندیم همه تبعیت میکنند درضمن ما دنبال تابو شکنی هستیم . خوب حالا که همه تابوها را شکستید و با کدخدا بستید، برجام بدون آمریکا یعنی چه .
کاربر محترم با تشکر. لطفا منبع استنادی این ادعای خود را ارسال فرمایید. جهان نیوز
سرور
Iran, Islamic Republic of
خودشان هم نمی دانند.فقط می روند برای درخت و سیب و گلابی خودشان کود انسانی از ترکیه وارد می کنند در صورتیکه خودکرده را "تدبیر" نیست!
محسن . ا
Iran, Islamic Republic of
... آمریکا به دست و پای کره شمالی افتاده انوقت ما داریم راجع به برجام و تحریم هسته ای خود ساخته خود حرف می زنیم . ننگ بالاتر از این وجود ندارد .
Iran, Islamic Republic of
از نشانه های آخرالزمان این است که افراد فاسد زمام امور کشورها را به دست میگیرند.
در ایالات متحده آمریکا چندین دهه است که روسای جمهورش هر کدام به نوعی فاسد هستند و بیشتر پرونده هایشان نوعا فساد جنسی است. از همه شان بهتر باراک حسین اوباما بود.
حالا چه انتظاری دارید ؟ اینکه ترامپ دیوانه به وعده برجام عمل کند؟ هرگز نمیکند.
رئیس جمهور بعدی هم نخواهد کرد. این ریشه در ماهیت وجودی استکبار است. همان کدخدای معروف اصلاح طلبان.
Iran, Islamic Republic of
بنده تازه دارم میفهمم که چرا افرادی کود انسانی از ترکیه وارد کردند، چون درختهای سیب و گلابی برجام که کاشته بودند از رشد و شادابی کافی برخوردار نبوده طرف فکر کرده مشکل از نوع کود است رفته کود مرغوب تهیه کنه تا این نهال زودتر بار بده ولی طرف نفهمیده که ترامپ پای این نهال ها تف انداخته و این نهال ها از ریشه سوخته شده دیگر کود آمریکایی هم پاش بریزی فایده ای نداره.
Iran, Islamic Republic of
آقا این تبلیغات سمت راست تصویر عجیب رو مخه
یا بذاریدش سمت چپ یا کوچیکش کنید یا حداقل بالا پایین نشه با صفحه
چیه این آخه؟
همش هم که مواد غذایی خارجیه
Iran, Islamic Republic of
آره
اعصاب آدم و به هم میریزه
بگذاریدش سمت چپ
پوریا
Iran, Islamic Republic of
تا جایی که من فهمیدم هدف اصلی برجام جذب سرمایه گذاری خارجی بود
با تمدید تحریمهای داماتو ظاهرا این امکان دیگه وجود نداره
این یعنی برجام چه باشه چه نباشه هدف برجام محقق نخواهد شد
پس امریکا به هدفش از برجام رسید ما نرسیدیم و نخواهیم رسید
پس چه فرقی میکنه که برجام ادامه پیدا بکنه یا نکنه
دولت فقط برای حفظ حیثیت سیاسیش داره برای نمردن برجام دست و پا میزنه
احسان
Iran, Islamic Republic of
برجام بدون امریکا...ینی غیر مستقیم برجام پر....هسته ای پر....دلارگران....
Iran, Islamic Republic of
اینا خودشون ابزار بازی خورده امریکان
جمال گنجی
Iran, Islamic Republic of
اینجوری که بازی دو سر باخت میشه
نه برجام داریم و نه مهمتر از اون کدخدا
از الان به بعد بی کدخدایی چه خاکی تو سرمون بریزیم
حیف میشه بعد این همه مدت که به کدخدا عادت کرده بودیم الان چطوری دوریشو تحمل کنیم
من دلم کدخدا میخاد...
Iran, Islamic Republic of
این که گفتید «برجام بدون آمریکا» دقیقا یعنی چی؟!

یعنی بدبخت شدیم رفت.
یعنی کشک.
Iran, Islamic Republic of
برجام بی کدخدا هم دوامی نمیاره
خیلی طول بکشه یکسال دیگه است
به خاطر انتخابات مجلسه که میگن باید برجام بدون آمریکا حفظ بشه
Iran, Islamic Republic of
یعنی ...به حرف رهبر گوش ندادن و رفتن با آمریکا مذاکره کردن و تلفنی حرف زدن