سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

اشتیاق اروپا برای همکاری با ایران

شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 605823
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: دولت‌ها و بانک‌های اروپایی تمایل بسیار زیادی به ایجاد روابط اقتصای با ایران دارند.
اشتیاق اروپا برای همکاری با ایران
به گزارش جهان نيوز، کمال سیدعلی، با اشاره به روابط بانکی و تجاری ایران و اروپا در دو سالگی اجرایی شدن توافق برجام، اظهار کرد: اروپایی‌ها به دلیل شرایطی که اجرای توافق در پسابرجام طی کرد، احتیاط را در دستور کار دارند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: اروپایی‌ها فکر می‌کنند تا نتیجه رفتار آمریکا با برجام مشخص نشود، رفتار خود را تغییر نخواهند داد و این نگاه برای بانک‌های بزرگ اروپایی جدی‌تر است.

سیدعلی با اشاره به امضای قرارداد‌های فاینانس در دوران پسابرجام با کشور‌هایی مانند چین و روسیه، افزود: با این کشور‌ها ما توانستیم قرارداد‌های فاینانس را امضا و عملیاتی کنیم. به نظر می‌رسد ایران می‌تواند در این مقطع با استفاده از شعب بانک‌های داخلی در برخی زمینه‌ها اقداماتی را انجام دهند و اقدام به افتتاح حساب کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: دولت‌ها و بانک‌های اروپایی تمایل بسیار زیادی به ایجاد روابط اقتصای با ایران دارند و قبلا بیش از ۲۰ نمایندگی کشور‌های اروپایی در ایران فعالیت داشتند.

به گفته سیدعلی؛ علاوه بر اینکه، بانک‌های اروپایی در ایران فعالیت داشتند، به صورت کلی اروپایی‌ها به دنبال کار با ایران بودند و برای دریافت گشایش اعتبار اسنادی LC تلاش می‌کردند. قبل از سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۰ میلیارد دلار فاینانس در یک مقطع اجرایی شده بود.

وی با اشاره به اینکه ایران در دوران تحریم نیز معاملات تجاری حدود ۲۰۰ میلیارد دلار داشته است، افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار از این مبلغ برای فروش نفت بود و از آنسو نیز واردات معمولی کشور در برخی مقاطع بالای ۶۰ میلیارد دلار بود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات درباره فرصت‌های سرمایه گذاری اروپایی‌ها در ایران و چشم انداز آینده آن گفت: هر نوع سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی منوط به امنیت اجتماعی است و اگر در داخل شرایط بهتر شود و با مسائل به صورت جناحی برخورد نشود و از آنسو نیز فشار‌های جدیدی بر دولت وارد نشود، می‌توان اقدامات موثری را در این زمینه داشت.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *