سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

واکنش روزنامه قانون به تقدیر وزیر روحانی از جلیلی

سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 604583
روزنامه اصلاح طلب قانون در شماره امروز خود، استقبال یک وزیر از انتقادات و برنامه های سازنده "دولت سایه" را استمداد از مخالفان دولت عنوان کرده و آن وزیر را با عبارت "دوگانه‌سوزهاي سياسي كه براي ابقاي در عالم قدرت از هر اقدامي كوتاهي نمي‌كنند" نواخته است!
واکنش روزنامه قانون به تقدیر وزیر روحانی از جلیلی
به گزارش جهان نيوز، روز گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از وزرای دولت دوازدهم طی تماس تلفنی با سعید جلیلی به دلیل نقد و بررسی عملکرد وزارتخانه اش توسط «دولت سایه» قدردانی کرده است. این وزیر دولت روحانی همچنین از جلیلی خواسته تا برنامه های خود جهت ارتقای عملکرد این وزارتخانه را برای او بفرستد.
 
اقدام یک وزیر کابینه در تعامل با منتقدان دولت جهت پیشبرد امور و حل مشکلات کشور از آن جهت حائز اهمیت است که در فضای سیاسی امروز، موضع گیری ها و تعاملات سیاسی عموما بر مبنای جبهه بندی های حزبی و قبیله گرایی اتخاذ شده و به ندرت شاهد اینگونه رفتارها بوده ایم.
 
در همین راستا سعید جلیلی را از معدود سیاستمداران کشور می توان بر شمرد که در اظهارات متعددی بر کمک به دولت و مسئولانی که از نظر سیاسی در قطب مخالف تعریف می شوند، تاکید داشته است. به عنوان مثال او چندی پیش تاکید کرد که "نباید دنبال ثبت موفقیت ها به اسم خودمان باشیم، هرجا کار درستی انجام می شود باید کمک کنیم؛حتی اگر آن کار توسط رقیب ما انجام شود. اصل، "کمک به حل مشکلات مردم" است." جلیلی همچنین معتقد است "اگر منتظر باشیم تا در دولتی که با ما همسو نیست مشکلات بیشترشود تا در اثر آن مردم به ما اقبال کنند، چنین نگاهی مبنای دینی ندارد. باید کمک کرد تا مشکلات مردم در همین دولت حل شود."
 
اینگونه اظهارنظرات و همچنین تشکیل "دولت سایه" که مبنای آن بر آسیب شناسی و کمک به دولت جهت حل مشکلات استوار شده، نویدبخش روابطی جدید در فضای سیاسی کشور تلقی شد، امری که با استقبال یکی از وزرای دولت روحانی نیز مواجه شده با این حال موضع گیری عجیب یک روزنامه اصلاح طلب علیه اقدام اخیر این وزیر، دورنمای تحقق عبور از مناسبات قبیلگی را با تردید مواجه ساخته است.
 
روزنامه اصلاح طلب قانون در شماره امروز خود، استقبال یک وزیر  از انتقادات و برنامه های سازنده "دولت سایه" را استمداد از مخالفان دولت عنوان کرده و آن وزیر را با عبارت "دوگانه‌سوزهاي سياسي كه براي ابقاي در عالم قدرت از هر اقدامي كوتاهي نمي‌كنند" نواخته است!
 
این روزنامه که صاحب امتیازی اش را یک ابربدهکار بانکی بر عهده داشته و اخیرا اخباری مبنی بر دستگیری او نیز منتشر شده، در ادامه همین تحلیل عجیب خود مدعی شده است تعامل وزرا با منتقدانی چون "دولت سایه"، سبب ترک خوردن اعتماد مردم شده و در آينده‌اي نه چندان دور منتقدان را مدعي و طلبكار خواهد كرد!
 
این نوع موضع گیری ها در برابر تلاش برای تغییر فرهنگ سیاسی و هم افزایی جریانات غیرهمسو جهت حل مشکلات مردم در حالی است در سال های گذشته، همواره جهت گیری های حزبی سیاستمداران در تقابل با دولت های مختلف مورد نکوهش جامعه قرار گرفته بود.
 
حمایت مطلق یک جریان سیاسی از یک دولت همسو و عدم اشاره به نقاط ضعف آن در کنار سیاه نمایی همان جریان در قبال دولتی از طیف مخالف و قائل نشدن حتی یک نقطه قوت برای آن، رویه ای است که افکار عمومی در سال های گذشته به کرات شاهد آن بوده است. از این مناسبات می توان به عنوان یکی از دلایل دوقطبی شدن فضای سیاسی، تزریق روحیه یاس و ناامیدی به مردم و فرسایش توان مدیران برای حل مشکلات کشور نیز یاد کرد.
 
گفتنی است رهبر معظم انقلاب در بیانات ابتدای سال خود در مشهد مقدس به این موضوع اشاره و فرموده اند: "یکی از موانع پیشرفت ما، قبیله‌گرایی سیاسی یا جناحی است؛ [یعنی] «این کار را اگر چنانچه شما بکنید خوب است، اگر جناح مقابل شما بکند بد است»؛ این اِشکال کار ما است. گرفتار جناح‌گرایی و قبیله‌گراییِ سیاسی هستیم؛ این را باید کنار بگذاریم. کار خوب را اگر کسی انجام داده است که دشمن شما هم هست، وقتی مدیریّت دست شما است، تصمیم‌گیری با شما است، آن کار خوب را باید ترویج کنید، باید دنبال بکنید؛ [اینکه] «چون فلانی کرده است، پس ما نمیکنیم؛ چون جناح مقابل کرده است، نمیکنیم»، این خطا است؛ این غلط است. یکی از مشکلات ما این است."

منبع: رجانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *