جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

بازگشت نخستین گروه از آوارگان روهینگیا به میانمار

يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 603986
میانمار نخستین خانواده آواره روهینگیا را که به بنگلادش فرار کرده بودند، بازگردانده است.​
بازگشت نخستین گروه از آوارگان روهینگیا به میانمار
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، میانمار روز شنبه نخستین خانواده روهینگیا را که از ترس اقدامات خشونت آمیز و سرکوب گرایانه ارتش میانمار به بنگلادش پناه برده اند، بازگردانده است.این در شرایطی است که سازمان ملل بارها نسبت به عدم آمادگی میانمار برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا هشدار داده است.

از آگوست 2017 تاکنون حملات خشونت آمیز و وحشیانه ارتش میانمار علیه اقلیت قومی مسلمان روهینگیا موجب شده است تا بیش از 750 هزار نفر معادل 90 درصد جمعیت مسلمانان روهینگیا که در استان راخین زندگی می کنند، به سوی مرزهای بنگلادش فرار کرده و خانه و کاشانه خود را ترک کنند. سازمان ملل و برخی کشورها از جمله آمریکا این اقدام را نسل کشی ارزیابی کرده اند.

میانمار اتهامات مطرح شده درباره تجاوز، قتل و غارت اعمال شده علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین را تکذیب کرده است.میانمار و بنگلادش در ماه ژانویه به توافق اولیه ای دست یافتند تا آوارگان روهینگیا به صورت داوطلبانه ظرف مدت دو سال به خانه و کاشانه خود بازگردند. میانمار تاکنون دو مرکز ویژه در نزدیکی استان راخین برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا ایجاد کرده است. این مراکز ظاهرا برای اسکان موقت آوارگان روهینگیا در نظر گرفته شده است.

نخستین گروه از آوارگان روهینگیا که به میانمار بازگشته اند، یک خانواده پنج نفری هستند.اورسولا مولر دستیار دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی پس از یک سفر شش روزه به میانمار تاکید کرد: از آن چیزی که من از مردم دیدم و شنیدم، هیچ گونه دسترسی به خدمات بهداشتی وجود ندارد، مردم به شدت نگران اوضاع امنیتی هستند، شرایط برای بازگشت آوارگان روهینگیا اصلا اماده و مناسب نیست.

میانمار تاکنون تنها هویت چند صد نفر از آوارگان روهینگیا را برای بازگشت به این کشور تایید کرده است.
مولر اجازه یافته است تا دسترسی کم سابقه ای به مناطق بحران زده میانمار در استان راخین داشته باشد. وی در این سفر با وزرای دفاع و امور مرزی میانمار دیدار کرده است. وی همچنین با آنگ سان سوچی رهبر میانمار نیز دیدار داشته است.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *