جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

حاشیه صحن علنی امروز مجلس

سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 603055
جلسه امروز که قرار بود پیش از این با حضور سیف به صورت غیرعلنی برگزار شود، علنی شد و این موضوع حاشیه‌هایی را در پی داشت.
حاشیه صحن علنی امروز مجلس
به گزارش جهان نيوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 21 فروردین‌ماه) در حالی آغاز شد که پیش از این شنیده می‌شد قرار است با حضور سیف رئیس کل بانک مرکزی به صورت غیرعلنی باشد تا موضوع نوسانات قیمت ارز را طی این چند روز مورد بررسی قرار دهد.

*جنجال‌آفرینی فریادهای استعفا استعفا در مجلس
اما درهای صحن علنی ساعت 8:10 صبح به روی خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان باز شد و جلسه به ریاست علی لاریجانی به صورت علنی آغاز شد.

قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس دستورکار جلسه امروز را قرائت کرد، اما بعد از قرائت آیاتی از قرآن لاریجانی خطاب به نمایندگان اعلام کرد که دستور تغییر می‌کند و آقای سیف برای ارائه توضیحات درباره نوسانات قیمت ارز در پشت تریبون قرار می‌گیرند.

رئیس مجلس همچنین تأکید کرد: سیف در این جلسه علت افزایش قیمت و راهکارهای خود را ارائه خواهد داد.

سیف رئیس کل بانک مرکزی با قرار گرفتن در پشت تریبون اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور در دو سال اخیر وضعیت مناسبی داشته و دو عامل در قیمت ارز موجب نگرانی است.

وی ادامه داد: حجم بالای نقدینگی در کشور وجود دارد که تا این لحظه تأثیرش در بازارها تنظیم شده، اما آنچه در نرخ ارز تأثیر داشته، عوامل غیربنیادین و عدم اطمینان نسبت به آینده است.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: دشمنان هم در این زمینه بیکار ننشسته و سعی کردند از طرق بین‌المللی در اقتصاد کشورمان اختلال ایجاد کنند.

در میانه صحبت‌های سیف، برخی نمایندگان در اعتراض به افزایش بی‌رویه قیمت دلار و نابسامانی بازار ارز جلوی تریبون تجمع کرده و با شعار‌های "استعفا، استعفا" مانع صحبت‌های وی شدند، این اتفاق باعث همهمه‌ای در فضای مجلس شد و جلسه برای دقایقی کوتاه از دستور کار خود خارج  شد. نمایندگانی مانند دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران، حجت‌الاسلام افتخاری، وقف‌چی، نعمتی، پورابراهیمی و ... در مقابل جایگاه هیئت رئیسه و سیف قرار گرفتند و با فریاد درخواست جلسه غیرعلنی را کردند، آنها می‌خواستند تا سیف در جلسه‌ای غیرعلنی به اظهارات نمایندگان پاسخ دهد.

*اعتراض به علنی بودن!
این دسته از نمایندگان معتقد بودند که عملکرد سیف باعث نابسامانی در بازار ارز شده و وی دیگر نباید سخن بگوید که لاریجانی پاسخ داد: مگر آقا نفرمودند؛ اول حرف‌ها را بشنوید و بعد تصمیم بگیرید و در ادامه خطاب به رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد که اول درباره چرایی توضیح دهید، ولی بیشتر درباره راه حل‌ها بگویید.

وی همچنین در پاسخ به تعدادی از نمایندگان که خواستار برگزاری جلسه به صورت غیرعلنی بودند، گفت: تعداد دیگری از همکاران شما معتقد هستند که این جلسه باید به صوت علنی برگزار شود. جلسه علنی باید باشد تا مردم در جریان امور قرار بگیرند.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: براین اساس ما رأی استمزاجی می‌گیریم تا ببینیم جلسه غیرعلنی برگزار شود یا علنی.

*موافقت اکثریت با شفافیت
رئیس مجلس بعد از رأی‌گیری خطاب به نمایندگان تأکید کرد: اجازه دهید سیف توضیحات خود را ارائه کند و شما نیز در همین موضوع صحبت کنید تا به نتیجه‌ای برسیم، وگرنه اگر بحث‌ها قاطی شده و از راه اصلی خارج شویم، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وی تصریح کرد: پورابراهیمی هم به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی بعد از اظهارات وی صحبت می‌کند و دیگر نمایندگان هم براساس رأی‌گیری می‌توانند صحبت‌های خود را در این جلسه مطرح کنند.
با پایان یافتن اظهارات لاریجانی، سیف که هنوز در پشت تریبون ایستاده بود، شروع به صحبت کرد و نمایندگان هم که تقریبا آرام شده بودند، در کرسی‌های سبزرنگ خود شروع به گوش دادن اظهارات وی کردند.

*باز هم پای تلگرام در میان بود
سیف در اظهارات خود اظهار کرد: سامانه‌ای ایجاد خواهد شد که در آن تمام ارز‌های ورودی کشور حاصل از نفتی و غیرنفتی و هرگونه درآمد ارزی در آن ثبت خواهد شد، همچنین تمامی مصارف ارزی کشور در این سامانه پاسخ خواهد داد.

اما این بار هم در فضای متشنج ایجاد شده در حوزه ارز پای «تلگرام» در میان بود؛ رئیس بانک مرکزی توضیح داد که در سال‌های گذشته در تعطیلات عید و تا ۱۵ فروردین‌ماه هیچ تحرکی در بازار ارز وجود نداشت و اتفاقاتی که رخ داد تنها در فضا‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی بود و افزایش قیمت دلار در «تلگرام» صورت میگرفت و معامله اصلی صورت نمی‌گرفت.

*عصبانیت لاریجانی از چند صدایی دولت
با اتمام سخنان سیف، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در پشت تریبون قرار گرفت. وی با اشاره به اظهارات ترکان معاون رئیس جمهور مبنی بر اظهار خرسندی از افزایش نرخ ارز با انتقاد شدیدی گفت: در دولت حرف واحدی به گوش نمی‌رسد.

این اظهارات موجب شد تا لاریجانی رئیس مجلس هم از دولت گلایه کند، وی در این مورد اظهار کرد: کاملا درست است مثلا مشاوری می‌گوید نرخ ارز بالا برود و معاونان و وزرا بگویند نه باید کنترل شود. کنترل کنید چه وضعی است؟؟

با پایان یافتن سخنان پورابراهیمی؛ روح‌الله بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا شروع به سخن کرد.

*وقتی رئیس بانک مرکزی اعدام شد!
وی در میانه صحبت خود خطاب به سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت: در زمان طاغوت رئیس بانک مرکزی به دلیل التهابات اینچنینی اعدام شد، از این رو از قوه قضائیه خواهشمندیم دادگاه علنی برای محاکمه کسانی که در مشکلات اقتصادی کشور سهیم هستند، برگزار کند، همچنین آمار ورود و خروج ارز هم به کشور باید به طور شفاف اعلام شود.

اما فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو ضمن انتقاد شدید از نوسانات نرخ ارز گفت:  قاچاقچیان یقه سفید و دلالان صاحب رانت دولتی بیشترین سود را از این نوسانات نرخ ارز بردند.

وی افزایش نرخ ارز را اولین خیانت به شعار سال جاری دانست و اظهار کرد: چرا برخی می‌گویند یک صدا از دولت خارج شود دولت باید به قانون بودجه خود متوسل شده و بعد به وظایف خود عمل کند تا چه زمانی در خصوص مشکلات اقتصادی به دنبال آن هستیم که صحبت از دشمن کنیم.

*فاجعه 104 هزار میلیارد تومانی تسهیلات وصول نشده بانک‌ها 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بنده سال گذشته تحقیق و تفحص از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات وصول نشده بانک‌ها را در کمیسیون اقتصادی مطرح کردم، افزود: اجازه ندادند این تحقیق و تفحص انجام شود، با این مشکلی که در نرخ ارز به وجود آمد متاسفانه چه خیانت‌هایی که به زلزله زدگان صورت نگرفت!

با پایان یافتن اظهارات نمایندگان، سیف بار دیگر در پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از نکات قابل توجه آنها در حوزه ارز گفت: باید مدیریت درستی در این حوزه ایجاد شود و ما به دنبال اقتصادی قابل پیش‌بینی هستیم.

لاریجانی رئیس مجلس هم در انتهای جلسه بررسی نوسانات نرخ ارز که تا حدود 10:15 به طول انجامیده بود، سفارشاتی را برای کنترل نرخ ارز و ایجاد هماهنگی میان کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی مطرح کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *