جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
سوختن 15 هکتار جنگل‌ در تعطیلات نوروزی

بی توجهی گردشگران به حفظ منابع طبیعی کشور

پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 601608
فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی اعلام کرد نوروز سال 97 حدود 15 هکتار از جنگل‌های شمالی ایران در آتش سوخت و در صورت عدم همکاری هموطنان در تلاشیم از طریق مجلس قانونی مبنی بر جرایم نقدی یا کیفری برای متخلفان تصویب کنیم.
بی توجهی گردشگران به حفظ منابع طبیعی کشور
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم آنلاین، سرهنگ قاسم سبز‌علی در این زمینه  گفت: طی سال 1396 تا پایان تعطیلات نوروزی سال جاری مجموعا 150 هزار هکتار از جنگل‌های شمال ایران طعمه حریق شده و از بین رفته است اما نکته قابل توجه این است که ده درصد از این خسارت در ایام نوروزی بوده و بیانگر بی‌توجهی هموطنان و گردشگران نوروزی به اهمیت مراتع و جنگل‌های ایران است.

سبزعلی در ادامه افزود: البته خوشبختانه تنها ده درصد از حریق‌های ایجاد شده باعث تخریب کامل جنگل شده و نود درصد باقی به دلیل وجود لاش‌برگ‌ها آسیب جدی ندیده است، اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد میزان خسارات نوروزی امسال بسیار زیاد است و براساس برآوردهای انجام شده طی یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
این مقام مسئول تاکید کرد: حریق‌های نوروزی امسال به‌طور کامل عامل انسانی داشته که نشانه‌ بی‌توجهی گردشگران نوروزی به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها است از این رو تصمیم براین داریم که درصورت ادامه چنین روندی با کمک مجلس شورای اسلامی قوانینی مبنی بر محدودیت‌ها و جرایم نقدی یا کیفری برای متخلفان و عاملین ایجاد حریق در مراتع و جنگل‌های ایران ایجاد کنیم.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی درباره امکانات و تجهیز نیروهای حفاظتی در سال جاری نیز به خبرنگار ما گفت: اهمیت جنگل‌ها و همچنین حفاظت از آنها برهیچ کس پوشیده نیست از این رو سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع و صندوق کوثر به ارزش 100 میلیارد تومان امضاء شده است و براساس آن روند تجهیز نیروها طی سال جاری صورت خواهد گرفت.
وی در ادامه با تاکید بر استفاده از توانمندی داخلی افزود: تجهیزات مورد نظر وسایل نقلیه، تجهیزات ارتباطی، اطفاء، بالگرد و از این دست اقلام است که می‌تواند روند محافظت از منابع طبیعی کشورمان را بهبود و ارتقاء بخشد، هرچند در زمینه سرمایه‌های انسانی نیازمند توسعه و گسترش نیروها هستیم.

سبزعلی تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی بخصوص در کشورهای اطراف در هر 2 تا 10 هکتار یک نیرو حفاظتی فعالیت می‌کند درحالی که این آمار در کشورمان هر 70 هکتار است یعنی همواره باید در زمینه جذب نیروهای متخصص و جدید گام‌های موثرتری برداشته شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته درصورت تجهیز کامل و همچنین رسیدن به بالاترین استانداردهای جهانی اگر هموطنان در زمینه حراست و حفاظت از منابع طبیعی ایران همکاری لازم را نداشته باشند قطعا دستاورد خاصی ایجاد نخواهد شد بنابراین رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی می‌تواند در این زمینه همکاری مناسبی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *