شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
یادداشت/عبدالله گنجی

رسانه رکن چهارم حمایت از شعار سال

چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 601484
رسانه‌ها می‌توانند صفحه‌ای را به «سبک زندگی» اختصاص دهند و تصویر زندگی ایرانیانی که این سبک را برگزیده‌اند در آن برجسته نمایند.
رسانه رکن چهارم حمایت از شعار سال
به گزارش جهان نيوز، «عبدالله گنجی» در سرمقاله روزنامه «جوان» نوشت: تحقق شعار امسال که عبارت است از «حمايت از کالاي ايراني» به چهار رکن اصلي برمي‌گردد که عبارتند از توليدکننده، مصرف‌کننده، دولت و رسانه. هر کدام از مثلث مصرف، توليد و حمايت وظيفه‌اي بر عهده دارند اما رسانه به عنوان ابزار مستقل از آن سه رکن، مي‌تواند پيوند هر سه را برقرار نمايد، کم‌کاري هر کدام از سه ضلع را به تصوير بکشد و عاملان به شعار سال را برجسته نمايد اما ورود جدي و تأثيرگذار رسانه چگونه مي‌تواند باشد؟

1- رسانه‌ها اعم از رسانه‌هاي مکتوب و مجازي مي‌توانند تبليغ رايگان کالاهاي ايراني را به عهده بگيرند و يا حداقل تعرفه را دريافت نمايند. دولت اگر به دنبال ارتقاي توليد و مصرف کالاي ايراني است از هم‌اکنون بايد بخشي از سياست‌هاي تشويقي و ترغيبي خود را به رسانه‌ها اختصاص دهد تا در قبال تبليغ رايگان کالاهاي ايراني دچار مشکلات اقتصادي نشوند. بنابراين اولين قدم در اين راه ايجاد ساز و کار و سامانه‌اي است که با محوريت دولت بين توليدکننده و مصرف‌کننده تعامل برقرار شود و در عين حال هزينه‌اي را متوجه توليد‌کننده نکند. روي ديگر اين سکه ممنوعيت تبليغ کالاهاي خارجي در رسانه‌هاي داخلي است که بستن اين پل به تعامل دولت و رسانه و حمايت از آنان در قبال نفي تبليغ خارجي و تبليغ کالاي ايراني بستگي دارد.

2- رسانه‌ها بايد با هدف ارتقاي کيفيت و اصلاح باور به کيفيت کالاي ايراني سازمان استاندارد را به ميدان بياورند، ضعف‌هاي آن را برجسته کنند تا برطرف شود و نقش آن در کيفيت را برجسته نمايند. اين سازمان از ابزارهاي مهم اعتمادسازي است اما گويي ديده نمي‌شود و نقش حاشيه‌اي براي آن قائلند. امسال بايد سازمان مذکور ديده شود و ويژه‌برنامه‌اي در سيماي جمهوري اسلامي در طول سال بدان اختصاص يابد تا تأثيرگذاري و کنترل و نظارت آن به اطلاع مردم برسد. رسانه‌ها بايد بر اين سازمان نوتاباني کنند و آن را فعال و ميداندار نمايند.

3- رسانه‌ها بايد مشوق توليدکنندگان همتراز ملت ايران باشند و مصرف‌کنندگان کالاهاي ايراني را چهره نمايند. خانواده‌اي که جهيزيه فرزند خويش را يکپارچه ايراني مي‌خرد بايد در بهترين صفحه رسانه ديده و الگويي براي ديگران شود. ايجاد سامانه‌اي براي معرفي توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان برتر براي بهره‌برداري رسانه‌ها لازم و ضروري است. الگوسازي در اين زمينه رسالت اصلي دولت و رسانه‌هاست.

4- رسانه‌ها مي‌توانند صفحه‌اي را به «سبک زندگي» اختصاص دهند و تصوير زندگي ايرانياني که اين سبک را برگزيده‌اند در آن برجسته نمايند. کالاي ايراني بايد شاخصه‌اي از زندگي ايراني معرفي شود و در رسانه‌ها به صورت مستمر و در بخشي مشخص آورده شود تا توسط خوانندگان و مخاطبان قابل‌تعقيب باشد.

5- خانم‌ها نقش کليدي در مصرف کالاهاي ايراني دارند و مردان در اين ميان نقش حداقلي را ايفا مي‌کنند. توجيه خانم‌ها و پرهيز دادن آنان از پرستيژ «خارجي» بخشي از مأموريت رسانه‌هاست. کليد و رمز استفاده از کالاي ايراني در دست خانم‌هاست. نهضت و قيام آنان براي استفاده از کالاي ايراني مي‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد. به تعبير دقيق‌تر کليد رونق اقتصاد داخلي در دست زنان است. فرهنگ مصرف کالاي ايراني بايد توسط خود آنان توليد و بازتوليد شود. زنان بايد بلندگوي مصرف کالاي ايراني در رسانه‌ ملي و رسانه‌ها باشند. آنان جنس خود را بهتر از مردان مي‌شناسند و در توليد اعتماد براي هم‌جنسان خود از مردان مؤثرترند.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *