پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

اهم مصوبات کمیسیون آموزش‌ در سال ۹۶

يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 600489
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: از اولویت‌های اساسی ما در حوزه آموزش و پرورش، در سال ۹۷ رتبه بندی فرهنگیان و اجرایی شدن سند تحول بنیادین است.
اهم مصوبات کمیسیون آموزش‌ در سال ۹۶
به گزارش جهان نيوز، محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس در خصوص مهمترین مصوبات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال گذشته، اظهار داشت: تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی یکی از مهم ترین قوانین تصویب شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال گذشته به شمار می رود. باتوجه به اینکه در این قانون  بر یکپارچه سازی نظام آموزش مهارتی در کشور که شامل مدارس و دانشگاه ها نیز می شود، یکی از قوانین مهم برای جامعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی بر استخدام و به کارگیری نیروها در بخش های خصوصی براساس صلاحیت حرفه ای افراد تاکید شده است، افزود: معتقدم با اجرایی شدن این قانون یک مبارزه جدی با مدرک گرایی در جامعه صورت خواهد گرفت. این در حالی است که امروز به جای اینکه افراد به دنبال صلاحیت حرفه ای نیروها باشند، بیشتر به مدرک گرایی آنها روی آورده اند.

زاهدی در خصوص اولویت های کمیسیون آموزش و تحقیقات در سال 97 تصریح کرد: در سال آینده قصد داریم در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری کارهای بیشتری انجام دهیم.  از اولویت های اساسی ما در حوزه آموزش و پرورش، رتبه بندی فرهنگیان و اجرایی شدن سند تحول بنیادین است. در بحث آموزش عالی نیز موضوع آمایش سرزمین در همه دستگاه ها همچون وزارت بهداشت، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و ... که اهمیت بالایی دارد را به طور جدی در دستور کار قرار خواهیم داد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به موضوع ساماندهی کنکور یادآور شد: باتوجه به اینکه ساماندهی کنکور برای ما بسیار حائز اهمیت است، بنا داریم با یک برنامه ریزی مشخص با کمک وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش تدبیری اتخاذ کنیم که تا سال 98  بساط کنکور به  شکل کنونی برچیده شود.

زاهدی ادامه داد: در بحث پژوهشی نیز برنامه ای برای ارتقا و تغییر  آئین نامه اعضای هیئت علمی با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر خواهیم گرفت تا بتوانیم روش های جدیدی را جایگزین مقاله نویسی کنیم، چرا که معتقدیم مقاله نویسی نتوانسته چندان مشکلات کشور را حل کند و اصرار به دانشجو برای ارائه مقاله را یک انحراف می دانیم.

وی با بیان اینکه مسئله محور بودن پژوهش برای ما اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: پیشنهادات خوبی در زمینه بازنگری برای مقاله نویسی داریم به طور مثال اگر فردی که دانشجوی دکترا است پروژه ای انجام دهد که بتواند حل مشکل اقتصادی کشور در زمینه ارز را طراحی کند و این مشکل در تز دکترای وی عملیاتی شود دیگر نیازی به مقاله نویسی نخواهد داشت.

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه سال آینده بحث های مربوط به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها را بیشتر دنبال خواهیم کرد، افزود: اگر قرار است در اقتصاد دانش بنیان قوی شویم چاره ای نداریم که از شرکت های دانش بنیان حمایت های اساسی و در استارتاپ ها یک تغییر جدی ایجاد کنیم.

وی در پایان پیرامون میزان تحقق شعار سال 96 خاطرنشان کرد: متاسفانه در تحقق شعار سال گذشته چندان موفق نبوده و در زمینه تولید و اشتغال بسیار ضعیف عمل کردیم.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *