جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۳

مصوبه ای که با گذشت یک ماه ابلاغ نشده است

يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 598178
با ارجاع موضوع حذف سمپاد از متوسطه اول به شورای عالی انقلاب فرهنگی و عدم ابلاغ آن به مدارس به نظر می رسد این موضوع وارد فاز روشن تری از نقد و نظر شده است.
مصوبه ای که با گذشت یک ماه ابلاغ نشده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، بیش از  یک ماه از طرح حذف مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول توسط وزیر آموزش و پرورش بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش زیر عنوان «ممنوعیت برگزاری آزمون در مدارس ابتدایی» می گذرد و هنوز این مصوبه به امضای رئیس جمهور نرسیده و در نتیجه ابلاغ نشده است. این در حالی است که بسیاری از خانواده هایی که دانش آموز در پایه ششم دارند بلاتکلیف هستند و استرس دوچندانی به دانش آموزانی که نمی دانند آزمون و سمپادی در کار خواهد بود یا نه، وارد شده است.

از سوی دیگر با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی از هفته گذشته به این موضوع به نظر می رسد شکاف میان موافقان و مخالفان این طرح بیشتر شده است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۶ اسفند بود که با اشاره به دغدغه‌ خانواده‌های دانش آموزان مدارس سمپاد و تغییرات مطرح شده، گفت: قرار شد این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از کارشناسی‌های لازم مطرح شود و هر تصمیمی که شورا اتخاذ کند، رویه اجرا باشد.
 
 دکتر محمدرضا مخبر دزفولی اضافه کرد: همچنین مقرر شد تا تصمیم گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی هر گونه اقدام غیر از این مسیر در این زمینه متوقف شود تا نگرانی های به وجود آمده مرتفع شود.بعد از این اظهار نظر بود که برخی این تصمیم گیری را جزو وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی ندانستند و برخی آن را با استناد به قانون، اقدامی قانونی مطرح کردند تا حذف مدارس سمپاد وارد فاز جدیدی شود.

مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی آموزشی توجیهی رابطین شورای عالی آموزش و پرورش خراسان رضوی در اولین واکنش نسبت به این موضوع و همچنین نقدها به این مساله که این مصوبه پشتوانه پژوهشی ندارد گفت: مصوبه حذف آزمون های زائد در دوره ابتدایی توجیه علمی و مبنای پژوهشی دارد چراکه ما به دنبال روش های تلفیق به جای روش جداسازی استعدادها هستیم.

وی با اشاره به اینکه این دست تغییرات همواره با مقاومت های اجتماعی روبرو بوده است، خاطرنشان کرد:این مصوبه گروه های مخالف و موافق زیادی دارد که اکثریت جامعه علمی متخصصین و جمع بزرگی از معلمین و خانواده جزو موافقان آن هستند.

هر چند با توجه به گفته های وی و علیرغم اصرار خانواده نخبگان و مخالفان حذف سمپاد تا کنون پیوست پژوهشی این طرح ارائه نشده است.

از سوی دیگر در مجلس نیز نظرات درباره ارجاع تصمیم گیری نهایی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این مصوبه متفاوت است.  مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی معاونین تربیت بدنی و سلامت ادارات کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، گفت: متاسفانه خواب تعدادی از  پولداران آشفته شده و منافع شان به خطر افتاده است، به همین دلیل این شورا با تشکیل جلسه اضطراری قصد دارد مانع اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره ابتدایی شود. بنابراین باید دست به دست هم دهیم و با برقراری عدالت در جامعه باید در جهت رفع مشکلات این افراد حرکت کنیم.

هر چند آنچه پزشکیان به آن اشاره ای نکرد بحث حذف مدارس سمپاد بود که مخالفان از ابتدا بر این نکته تاکید دارند که مصوبه حذف آزمون از مدارس ابتدایی را باید از حذف مدارس سمپاد جدا کرد.
در همین ارتباط محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف مدارس سمپاد از متوسطه اول گفته است: از آنجا که اساسنامه مدارس سمپاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، تصمیم‌گیری برای اعمال هرگونه تغییر در آن هم با شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

این سخنان را زاهدی در حالی مطرح می کند که خود از موافقان مصوبه اخیر آموزش و پرورش است.
حال به نظر می رسد با گذشت یک ماه و نقد و نظرهای فراوان نسبت به این طرح همچنان به سوال ابتدایی که پس از مطرح شدن این مصوبه به آن پرداخت، برسیم که چرا آموزش و پرورش چنین ناگهانی و تنها چند ماه مانده به برگزاری پذیرش دانش اموزان در مدارس سمپاد و در حالی که این دانش آموزان فرصت زیادی را به مطالعه و آمادگی برای ورود به این مدارس گذرانده بودند و در حالیکه بدون هیچ پیش زمینه و طرح مساله در رسانه و یا ارائه پیوست پژوهشی آن را به عنوان مصوبه اعلام کرد؛ مصوبه ای که هنوز امضا رئیس جمهور را برای قانونی شدن و ظاهرا موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی را کم دارد. ضمن اینکه گره خوردن حذف مدارس سمپاد به حذف آزمون از مدارس ابتدایی که دو مقوله جدا از یکدیگر است در مصوبه ای تحت عنوان حذف آزمون از مدارس ابتدایی نیز بر ابهام ها می افزاید.

به نظر می رسد هر نهاد یا مقام مسئولی باید هر چه سریع تر جواب قاطعی برای عملی شدن یا متوقف شدن این مصوبه بدهد تا همان استرسی که وزیر آموزش و پرورش از مخرب بوددن آن برای دانش آموزان سخن می گوید امروز برای خیل زیادی از دانش اموزان مرتفع شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با سلام ازمونها باید حذف شود پسرم از روزی که فهمیده ازمونها حذف شده دیگر دچار استرس وناخن جویدن نیست تو رو خدا کودکان سرزمین را دریابید بگذارید به زندگی شادمانه شان باز گردند وعید و تعطیلات را به انها حرام نکنید با تشکر
Iran, Islamic Republic of
خوب پسر شما بیمار هست دلیل نمیشه به خاطر یک عده بیاییم این فرصت را از این بچه های نخبه که توان مالی ندارند ودر مناطق محروم کشور زندگی میکنند بگیریم چقدر باید خودخواه باشیم که فکر خودمان باشیم نه فکر پیشرفت همه بچه های ایرانی وسربلندی ایران این نخبگان سرمایه های ایران هستند و باید از آنها حمایت شود
قلعه ای
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا کودکان سرزمین را در یابید وآزمون ها رو حذف کنید وانها را از این استرس بزرگ نجات دهید وتعطیلات عید را به انها حرام نکنید