يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
بهاری:

صبر داشتن در زندگی لذت و ثمره شیرینی دارد

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 597067
کارشناس علوم قرآنی گفت: صبر در برابر سختی ها و مشقت ها زندگی را شیرین می کند و جایگاه انسان را نزد خداوند ارتقا می دهد.
صبر داشتن در زندگی لذت و ثمره شیرینی دارد
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی درباره صبر داشتن در زندگی گفت: یکی از شاخصه هایی که خداوند برای انبیا، اولیا، صالحین و پاکان عالم در قرآن مطرح کرده بحث صبر است و از انسان مومن، موحد و پرهیزگار این توقع همیشه بوده و هست و خواهد بود که وجودش مملو از صبر باشد.

وی در همین راستا افزود: صبر مراتب متعددی دارد که در قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) به آن اشاره شده است. پیغمبر اسلام (ص) می فرمایند: "صبر سه قسمت است و در برابر گناه، عبادت و مصیبت برای انسان تعریف می شود". صبر در عبادت کردن و مشقت های آن را به جان خریدن سخت است.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به یکی از مسائل بسیار مهمی که از پیامبر اسلام(ص) درباره چیستی عبادت سوال شد، اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمودند عبادت ده قسمت است که 9 قسمت آن کسب روزی حلال و یک قسمت دیگر فروع دین است. روزی حلال به دست آوردن نیازمند صبر، تحمل و سختی است انسان باید سختی ها را تحمل کند و خودش را به آلودگی های پیرامون نیالاید. اینکه انسان فقط برای روزی حلال مجاهدت کند بسیار باارزش است و برای همین به ثروت های بادآورده روی نیاوردن و عرق ریختن و مال حلال کسب کردن بسیار سخت است و خداوند این ویژگی را چنان می ستاید که نفرموده خداوند صابرین را دوست دارد بلکه می فرماید خداوند با صابرین است که سبب ارتقای مقام بنده به علم و بردباری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهاری ادامه داد: مقام صبر باعث می شود که انسان تحمل می کند و حتی وقتی با جهالت جامعه و افراد روبرو می شود از کوره در نمی رود و مشقت ها را با جان می خرد تا شاید آن ها را بتواند به مسیر پروردگار متعال برگرداند.

وی با بیان اینکه صبر در مصیبت عمدتا مربوط به اتفاقات و حوادث دنیوی است، افزود: قرآن می فرماید همه شما از پیغمبران تا انسان های عادی امتحان می کنیم. این امتحانات ترس، گرسنگی، جان، ثمرات زندگی، نقص در زندگی است و بشارت باد بر کسانی که در این امتحان صبوری می کنند. کسی که صبوری می کند و در امتحانهای خداوند سرافراز است خداوند درهای رحمت و مقامات خود را بر روی آنها باز می کند.

این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: ظاهرا بیشتر در مصیبت مادی یا دنیوی به مرگ انسان اشاره شده که بالاترین مصیبت دنیوی است. بعد از بشارتی که به صابران داده می شود خداوند می فرماید وقتی کسی به مرگ روی آورد بگویید "انا لله و انا الیه راجعون"،"ما از خداییم و به سوی خداوند برمی گردیم".

صبر داشتن
بهاری با اشاره به موضوع صبر در میان ائمه اطهار(ع) بیان کرد: وقتی ابی عبدالله(ع) در گودی قتلگاه افتاده بودند راوی می گوید متوجه شدم لب های مبارک امام حسین(ع) تکان می خورد و احساس کردم نفرین می کنند. جلو رفتم و به نزدیک حضرت رسیدم متوجه شدم  در حال دعا کردن هستند و زمزمه می کنند: الهی راضیم به رضایتت و تسلیم امر توام.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) باز هم از دعا و طلب مقام رضایت کردن از پروردگار دست نمی کشد و در آنجا نیز صبوری به خرج می دهند برای اینکه لذت و میوه صبر، بسیار شیرین است. کسانی که صبوری به خرج داده اند،خداوند رضوان و رضایت خود را برایشان قرار داده که این بالاترین لذت در عالم آخرت است.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *